Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
Vandaag
om 19:16:30
Bahnstrecke 5867
door
Eric v C
Vandaag
om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Vreemd probleem
door
spock
Vandaag
om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 18:49:49
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Deining in Dönsdorf
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
Vorige
-
Volgende
-
1
...
47
48
[
49
]
50
51
...
124
Omlaag
Auteur
Topic: Deining in Dönsdorf (gelezen 597295 keer)
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #720 Gepost op:
30 October 2012, 11:21:39 »
Loc te zwaar voor de schijf ? ,schijf niet goed uitgelijnd met spoor ?
Afijn daar worden waarschijnlijk weer wat vloeken voor gelaten
Leuk vervolg zo
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #721 Gepost op:
30 October 2012, 21:19:57 »
Deining in Dönsdorf – Deel 156
Dit lijkt wel een raadspelletje. Tja…, dat heb je met cliffhangers…
Het echt goede antwoord kwam niet voorbij, dus zullen de mannen zelf moeten zoeken.
@ Leen: Dank je wel.
~~~ oOOOo ~~~
Kort ritje – 2
‘Wat was dat voor een knal?’ vraagt de Dalchow geschrokken en zet de loc stil.
Watke kijkt de machinist aan. ‘Keine Ahnung!’
De mannen klimmen van de loc. Hebehoch, de draaischijfwachter, staat al bij de loc. ‘Hoorden jullie dat ook?’
‘Ja, wat was dat?’
‘Aan het soort geluid te horen lijkt het alsof er iets gebroken is.’
294
Wat is er aan de hand?
‘Het is ook altijd wat met deze loc,’ moppert Dalchow. ‘Zwarte zwaan is niet voor niets de bijnaam… &*%^#$.’
De mannen lopen drie keer rond de loc, maar kunnen geen mankement vinden, totdat…
‘Hier!’ roept de draaischijfwachter. ‘Moet je kijken! Het is niet de loc, maar de rails: er is een raillas gebroken.’
295
Dat is toch niet te geloven?
Dalchow komt kijken en wrijft over zijn voorhoofd. ‘Daar kan ik niet meer overheen met deze machine. Straks ontspoort-ie en ligt het hele Bw plat, want dan blokkeren we de draaischijf.’
‘Probeer terug te rijden,’ stelt Hebehoch voor. ‘Volgens mij is dat beter dan vooruit rijden. Als hij dan ontspoord is mijn schijf tenminste vrij. Wij letten hier wel op of het goed gaat.’
De machinist denkt er even over na. ‘Daar kun je weleens gelijk in hebben en de loc moet echt hier weg om de las te kunnen repareren… Goed, terug met die loc.’
Watke houdt de rail in de gaten en Hebehoch gaat op een strategisch punt staan om de aanwijzingen van de Heizer door te geven aan de Lokführer.
Dalchow klimt weer in het machinistenhuis, kijkt even naar achteren en bedient een paar hendels en kranen. Eén kraan te veel, want uit de cilinders sist opeens een behoorlijke wolk stoom.
296
Stoom. Veel stoom.
‘Hé!’ roept Hebehoch. ‘Zo zien we niets meer!’
De Lokführer kijkt naar voren, grinnikt en sluit de cilinderkraan. Als de stoom is weggedreven, rijdt de loc langzaam, heel langzaam achteruit terwijl de machinist de aanwijzingen van Watke en Hebehoch in de gaten houdt.
Dan steekt Watke zijn duim omhoog om aan te geven, dat de loc de beschadigde raillas is gepasseerd.
Marks komt nieuwsgierig kijken. ‘Etwas los, jungs? Ik hoorde een raar geluid.’
297
Gebroken.
‘Gebroken raillas, Lokleiter,’ verklaart Watke. ‘De 10 kan er niet langs. Is er nog een andere loc beschikbaar voor de D-zug naar Bebra?’
‘Tja, dat zal wel moeten. Bij de bekoling staat een 39, maar ik zal even kijken of ik nog een snellere loc heb. En nou is de bokkraan ook niet meer bereikbaar. Fijn begin van de dag,’ spot Marks. ‘Reuzefijn.’
Dalchow laat de loc verder terug rijden en murmelt iets wat lijkt op: ‘Dat was wel een heel kort ritje met deze loc.’
Met vriendelijke groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 01 November 2012, 22:57:59 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Ruud K
Offline
Berichten: 12178
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #722 Gepost op:
30 October 2012, 21:23:13 »
Zelfs voor de raillasjes is de spanning in dit draadje soms te veel
.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #723 Gepost op:
31 October 2012, 08:29:46 »
Nu het probleem zien op te lossen...
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Ruud K
Offline
Berichten: 12178
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #724 Gepost op:
31 October 2012, 09:27:47 »
Dat wordt de rails gedeeltelijk loshalen, vrees ik, en iets minder spanning op de lichte boog zetten. Dus iets verleggen. Anders zal het zich wel gaan herhalen na verloop van tijd.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Ferry As
Spoor 1 en een beetje TT
Offline
Berichten: 1769
**
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #725 Gepost op:
31 October 2012, 09:33:22 »
Hallo Bas,
Messing spijkertjes aan de buitenzijden van de railstaven solderen. Dit zal de kracht opvangen.
Flex in bogen met kunstof raillassen is niet ideaal. Het zal altijd proberen weer terug te springen en de bocht vloeiend houden is moeilijk.
Ben het met Ruud eens dat anders het probleem weer op zal treden....
Succes
Ferry
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #726 Gepost op:
31 October 2012, 10:04:26 »
Tegen de tijd dat de rails hersteld is hebben de reizigers de trein zelf al naar Bebra geduwd
Succes met de herstelwerkzaamheden
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Luit
Offline
Berichten: 1419
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #727 Gepost op:
31 October 2012, 10:58:02 »
Ik heb ooit ergens een plaatje gezien van iemand die zijn flexrails in een zelf gebouwd apparaatje voorboog.
Het waren 3 katrolletjes en een kon verplaatst worden dmv een spindel.
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3859
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #728 Gepost op:
01 November 2012, 16:34:37 »
Wat ook helpt is om de raillassen niet naast elkaar te plaatsen, maar 5cm uit elkaar. Dit zorgt er voor dat de kracht op de onderbreking een stuk minder wordt. De zwakte van de ene knik wordt namelijk door nog een stuk hele rails opgevangen. En andersom.
Zo dus:
--------=------
--=------------
Groetjes, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
frederik19630
Offline
Berichten: 773
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #729 Gepost op:
01 November 2012, 17:20:19 »
een allereerste ding dat kan helpen is vastplakken van de bielzen: nu moet alle kracht
opgebracht worden door de spijkertjes, en de kracht wordt overgebracht door de rails
inclusief raillas. Raillassen uit elkaar gaat zorgen dat de boog vloeiender blijft.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #730 Gepost op:
01 November 2012, 17:30:07 »
ik schroef vaak de laatste biels van de flexrail vast(boor eerst een 1mm gaatje)
Gelogd
groeten,
Auke
bernhard67
Offline
Berichten: 1813
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #731 Gepost op:
01 November 2012, 20:36:18 »
Hoi,
Ik vind het erg leuk wat je steeds verteld. alleen wat ik jammer vind wat een beetje afbreuk aan je foto's doet is dat de rail stafen nog niet van roest kleur zijn voorzien. Wat ik verder nog mis is grind tussen de rails als die twee dingen zijn gebeurd dan worden je foto's nog mooier
groetjes van
bernard
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #732 Gepost op:
01 November 2012, 20:55:07 »
Deining in Dönsdorf – Deel 157
Dank voor alle reacties, tips en trucs. Het zal wel gaan lukken.
Ballast en roest? Alles op zijn tijd.
Eerlijk gezegd ben ik nu blij, dat de rails niet vol zit met grind en lijm, want nu kan het vrij eenvoudig hersteld worden.
~~~ oOOOo ~~~
Gebroken raillas
Bij de Lokleitung komt een Unimog aan. Het is Fischer van de Bahnmeisterei. Hij heeft gehoord, dat bij de draaischijf een raillas gebroken is en vindt dat maar een onwaarschijnlijk verhaal. Zoiets gebeurt toch niet zomaar?
298
Unimog van de Bahnmeisterei.
Hij gaat de Lokleitung binnen. ‘Hallo, Marks. Is er een probleem?’
‘Ik heb vandaag alleen maar problemen... Welke bedoel je precies?’
‘Er schijnt iets gebroken te zijn.’
‘Oh ja! Dat bedoel je. We hebben een gebroken raillas bij de schijf, waardoor een sneltreinloc niet meer weg kan en de bokkraan onbereikbaar is geworden. Erg vervelend.’
‘Dat breekt toch niet zomaar?’
‘Toch wel. Toen de 10 001 eroverheen reed ging het van KNAL!’
‘Die Baureihe 10 die hier buiten staat onder de kraan?’
‘Ja.’
‘Wat is dat voor rails, waar die loc op staat? En van wat voor materiaal is die raillas?’
‘Weet ik dat? Ik houd me bezig met locomotieven. Van rails weet ik alleen dat dat staven zijn, waar treinen overheen rijden.’ Marks kijkt Fischer uitdagend aan. ‘Misschien weet men dat wel bij de Bahnmeisterei.’
Fischer doet alsof hij de steek onder water niet gemerkt heeft. ‘Is de asdruk van die 10 niet te groot?’
‘Tweeëntwintig ton. Een beetje zichzelf respecterend opstelspoor kan dat toch wel hebben?’
‘Eigenlijk wel, ja. Vorig jaar zijn ongeveer alle sporen in Dönsdorf hiervoor geschikt gemaakt. Ik zal eens buiten gaan kijken.’
‘Doe dat. Hausmann is daar in de buurt. Voor vragen kun je bij hem terecht.’
Als Fischer naar het spoor kijkt en even later naar de raillas, weet hij al wat het probleem is. Flexrail in een vrij scherpe bocht, dat eindigt op een las van plastic. Dat kan op den duur niet goed blijven gaan. En als men dan ook nog met zware loc’s over dat spoor rost, gaat het natuurlijk een keer mis.
‘Tag, Fischer,’ groet Hausmann. ‘Ik heb er maar een bordje bijgezet.’
‘Hallo. Ja, dat is wel zo verstandig.’
299
Overleg.
‘Is de schade vandaag op te lossen?’ vraagt Hausmann.
‘Dat is te zeggen… Eigenlijk zou het hele spoor vervangen moeten worden of…’
‘Het hele spoor? Kom nou. Eén raillasje!’
‘Of alleen een klein deel en het plastic van de raillassen vervangen door metaal.’
‘Maar dan kan er kortsluiting ontstaan door de draaischijf.’
‘Dat lossen we dan net zo op als bij die wissel daar. Die andere raillas gaat binnenkort ook kapot. Zie je dat?’
‘Ja, die moet nu in zijn eentje alle krachten opnemen. Zeg, hier vertelde iemand, dat er speciaal gereedschap is om flexrail te buigen. Klopt dat?’
‘Ja, maar het blijft flexrail. Als je die klemmen van de rails verwijderd en de rails zit niet goed gemonteerd, springt het zo weer alle kanten op. De nieuwe raillas moet dus nog steeds in staat zijn om de grote krachten op te nemen.’ De man van de Bahnmeisterei zet een paar passen langs het spoor om te meten hoeveel nieuwe rails er nodig zouden zijn. ‘Goed. Ik weet genoeg en zal kijken wanneer de railploeg beschikbaar is en of alle nieuwe benodigde materialen in mijn magazijn aanwezig zijn. Voorlopig proberen we eerst maar de makkelijkste oplossing.’
‘Prima,’ zegt Horst.
Met vriendelijke groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
tijgernootje
Offline
Berichten: 12235
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #733 Gepost op:
02 November 2012, 08:53:13 »
verbazing wekkend,zijn daar ook al pro's aanwezig die weten hoe flexrail werkt en kunstof railassen
Leuk verhaaltje weer in elk geval
(wordt trouwens tijd dat marks naar een opfriscursus over rails en eigenschappen ervan wordt gestuurd geloof ik
)
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
«
Reactie #734 Gepost op:
02 November 2012, 12:13:13 »
Fictie en werkelijkheid lopen lekker door elkaar heen in het laatste verhaal. Kies zelf maar uit welk deel fictie en welke werkelijkheid is.
Groet,
Bas,
die zich afvraagt waar de railploeg blijft...
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
Vorige
-
Volgende
-
1
...
47
48
[
49
]
50
51
...
124
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Deining in Dönsdorf