Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door spoorzeven
Vandaag om 14:42:29
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Deining in Dönsdorf  (gelezen 546651 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1230 Gepost op: 04 april 2014, 19:25:10 »
Deining in Dönsdorf   –   254


Filet americain – 4

Steffen staat in de inspectieput onder de voorloopas van de 41 om te kijken of er nog meer schade is. ‘Jakkes! Geen lekker gezicht zo vlak na de lunch. Ik dacht dat deze loc afgespoten was.’
‘Etwas los?’ vraagt Otto.
‘Geef eens een emmer aan, wil je? En een plamuurmes of zoiets. Hieronder hangt nog meer filet americain.’
‘Gemalen stier, hihi. Arm beest. Hier is een emmer.’
‘Danke.’
Steffen schraapt langs delen van de loc en stukken rundvlees vallen in de emmer. ‘Getverrr.’
‘Jij moet maar niet in een abattoir gaan kijken.’
‘Die ambitie heb ik niet, nee.’
‘Is er nog meer schade?’
‘Hier rechts is alles verder in orde en links…’
Flats. Weer valt een stuk stier in de emmer.
‘Links is het alleen nog smerig, maar dat lossen we wel op. Hier, pak eens aan.’
Otto grijpt de emmer. Wat doe ik hiermee? Naar de keuken brengen?’
‘WAT? Ben jij niet goed wijs?’
‘Maar het is nog vers, hoor.’
‘En voorzien van vet, olie en vuil van de loc.’
‘Och…, gewoon even onder de kraan houden.’
‘Neem het maar mee naar huis voor moeder de vrouw. Als ik het maar niet hoef te eten. Brrr. En morgen niet zeuren over maag- en darmklachten, hè?’
Grinnikend brengt Otto de emmer naar buiten en schudt hem leeg boven de afvalbak. Hopelijk wordt die snel geleegd, denkt hij, anders zouden er wel eens onaangename luchtjes kunnen ontstaan. Als hij de emmer heeft uitgespoeld komt hij terug.



468   Im schuppen.

De schade is eenvoudig te verhelpen. De bouten en moeren van de gebroken baanruimer en trap komen met enige moeite los op twee na. Die hebben aansporing nodig en geven zich pas over door een combinatie van rake hamerslagen en een dosis gepeperde verwensingen. ‘ℓ#§@&!’
‘Hei!’ roept Heinz. ‘Moet dat? Kun je niet beter kruipolie gebruiken?’
‘Ze zijn al los.’
Verder verloopt het herstelwerk zonder noemenswaardige gebeurtenissen. Als de remslang, trap en baanruimer zijn vervangen, wordt de loc naar buiten gereden en meldt Steffen het werk gereed.



469   41 295 Wacht op nieuwe opdrachten.

Intussen rijdt Manovski door de stad en peinst over Barbara. In een ooghoek ziet hij een hand omhoog gaan. De taxichauffeur zet bruut zijn voet op het rempedaal en stuurt naar rechts. Een achterop rijdende auto kan hem nog maar net ontwijken. TUUUTT!
Een gezette heer met hoed en aktetas stapt in. ‘Hauptbahnhof, bitte.’
‘Jawohl!’ Manovski geeft de taximeter een ram, werpt heel kort een blik in de zijspiegel en geeft precies genoeg gas om zijn passagier in de kussens te drukken.



Met vriendelijke groet,
Bas

NB. Van de winter kocht ik de bovenstaande 41 als gebruikt exemplaar. Het model kon wel een revisie gebruiken. De wielen en stroomafnemers waren smerig, de collectoren van de motor pikzwart door vuil en vet. De vorige eigenaar vond het blijkbaar nodig om de loc eenmalig voor altijd te smeren en heeft de tandwielkasten volgestopt met vet. En met vol bedoel ik echt vol. Hierdoor liep de loc zwaar en nam veel te veel stroom op. Behalve deze bende miste de loc onderdelen, die TEE-Erwin netjes heeft geleverd. Voorbeelden hiervan zijn een nieuw voorloopdraaistel en een trap voor de rangeerder. Met likjes verf links en rechts rondde ik dit project af. Voor het verhaal monteerde ik geen koppeling aan de voorkant van de loc. Inmiddels voldoet de loc aan de Dönsdorf-standaard en heeft dus nu wel koppelingen aan beide zijden.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2014, 19:36:49 door Basilicum »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1231 Gepost op: 04 april 2014, 20:24:14 »
het tweede wordt veroorzaakt door de heer C. Hanger. 8) 
Coat hanger per ongeluk ?  ;)  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1232 Gepost op: 04 april 2014, 20:48:32 »
Haha! :D
Nee, ik bedoel Cliff.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1233 Gepost op: 04 april 2014, 23:09:44 »
Typisch Willy van der Heide alias Willem van den Hout  ;).

Peter


P.S. Het zit 'm niet alleen in het allitererende Deining in Dönsdorf, maar ook in Cliff. Hoop alleen niet dat je stopt na Cnalleffecten in Casablanca  ;D
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1234 Gepost op: 05 april 2014, 19:59:10 »
De Bob Evers-serie blijft leuk en inspirerend, maar het niveau van Willy van der Heide zal ik niet gauw bereiken. :)
Casablanca? Nee, voor mij nog geen Dolce far niente.

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1235 Gepost op: 06 april 2014, 00:02:26 »
 (y)

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1236 Gepost op: 07 april 2014, 18:36:57 »
Manovski is in Lümmeln opgedoken.
Eens kijken wat hij daar allemaal uitricht...

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1237 Gepost op: 07 april 2014, 22:33:09 »
Ha, ha....ik trap er niet meer in ! Uit betrouwbare bron (mijn correspondent in Lümmeln) heb ik vernomen dat het allemaal toeval is  :).

Terzijde merk ik op dat vanuit de "brave hoek" van oudsher veel kritiek was op de avonturen van Evers en zijn Hollandse vriendjes. Een van de redenen was dat er te veel toevalligheden in voor kwamen. Verder werd er te veel met geld gesmeten. Allemaal niets voor ons, de gebruikers van dit Forum,.... hoewel, een "dollarjacht in een D-trein" zou hier niet uit de toon vallen  :D.

Peter, die bekend staat als ongeduldig en nieuwsgierig  ;D
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1238 Gepost op: 08 april 2014, 08:28:36 »
Toeval? Nee, zeker niet. Onverwacht misschien wel.

De Bob Evers-serie kreeg inderdaad veel kritiek te verduren. Dat had verschillende oorzaken. Je noemde er al een paar. Zelfstandige, jonge jongens die geld hadden en er ook mee smeten, geros met auto's, reizen per vliegtuig en gezwaai met pistolen en geweren. En dat begon vlak na de oorlog. Een tijd van wederopbouw en zuinigheid. Ondanks alle kritiek was de serie erg succesvol. In mijn ogen geen wonder. De jeugd droomt over zulke avonturen. Lees de boeken er (nog) maar eens op na. :)
Willy van der Heide schreef meer dan alleen de Bob Evers-serie. Otto Onge, bijvoorbeeld. Een korte serie voor jongere kinderen. Zijn boek 'Toen ik een nieuw leven ging beginnen en andere waargebeurde verhalen uit de jaren vijftig' is prachtig om te lezen en geeft een Aha-Erlebnis, als je de Bob Evers-serie gelezen hebt.

Groet,
Bas,
die nog steeds niet in toeval geloofd.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1239 Gepost op: 12 april 2014, 13:24:19 »
Mijn vader heeft in zijn jeugd ook de BE-boeken gelezen. Hij schreef hierover het volgende:

Citaat
In 1949 verscheen het eerste boek van de Bob Evers serie "Een overval in de lucht". Later bleek dat het eigenlijk het vierde deel uit de serie was. Willy van der Heide was een beetje bang dat er niet meteen genoeg vaart in de serie zou zitten en liet de serie daarom beginnen met een verhaal over drie jongens, die elkaar al jaren goed kennen en die al het nodige beleefd hebben. Zodoende begint "Een overval in de lucht" met een telefoontje vanuit Engeland, afkomstig van hun vriend de Amerikaan Bob Evers. Dat telefoontje is genoeg reden voor twee jonge knullen om spoorslags (zonder eerst toestemming aan de ouders te vragen) per vliegtuig naar Zuid Afrika te vertrekken. Betaald kan een en ander worden na eerst even (binnen zes minuten) voldoende geld van hun eigen rekening opgenomen te hebben!

Pardon…? In 1949? Zie hier het dilemma van de opvoeders (met een kapsoneswoord pedagogen) in die jaren van jongens van zeg 15 tot 18 jaar. Al reeds in de eerste 4 bladzijden van het boek komen in de ogen van die opvoeders de volgende absurditeiten voor:
1.  Jongens van 15-18 jaar worden natuurlijk nooit opgebeld (wie had er nu telefoon? Die opvoeders zeker niet) en al helemaal niet vanuit Engeland en dan nog wel door een Amerikaan.[/li][/list]
2.  Bij het verhaal dat Bob doet over die erfeniskwestie, behoren jongens van 15-18 jaar minstens bang te worden en er in elk geval pa of ma bij te halen. Erfenissen waren in die tijd iets waar je bovendien nooit met kinderen over spreekt. Voor het goede begrip: "kinderen" waren mensen onder de 21 jaar.
3.  Jongens van 15-18 jaar beschikken beslist niet zelf over geld. Alles wordt altijd geregeld met toestemming van ouder of voogd. Zeker zou de bank daar naar gevraagd hebben. Bovendien beschikken jongens nooit over veel geld. Dat hadden die opvoeders zelf niet eens.
4.  Jongens van 15-18 jaar rijden nooit zelfstandig met een taxi; dat is volkomen uitgesloten.
5.  Voor een uitje met de fiets naar Scheveningen moest je al toestemming vragen; een vliegreis naar Kaapstad is natuurlijk volkomen ondenkbaar.

De meeste pedagogen, die kinderboeken beoordelen, lezen gewoonlijk alleen de eerste vier bladzijden en bekijken de inhoud en een paar plaatjes en hebben hun oordeel klaar. Dat was in het geval van "Een overval in de lucht" natuurlijk al fnuikend. Als men wel verder zou hebben gelezen zou men ook nog ontdekt hebben dat er een vliegtuigkaping plaats vindt en dat er boeven aan boord zijn. Die boeven worden onder meer bestreden door twee jonge jongens, de hoofdfiguren van het verhaal.


470   

Enkele definities:
1.  Volgens de opvoeders in die jaren zijn kinderen alle personen beneden de 21 jaar, maar personen van 21 tot 30 jaar zijn ook niet echt volwassen, want die moeten voor een huwelijk (nog tot 1970!) toestemming aan hun ouders vragen. Kinderen zijn onmondig en worden in elk geval niet in staat geacht boeven te bestrijden. Kinderen zijn gehoorzaam en zijn hooguit deugnieten.
2.  Boeven zijn natuurlijk volwassen, in elk geval geen kinderen, maar volgens de opvoeders zijn volwassenen natuurlijk nooit boef of beter gezegd: je vertelt nooit iets aan kinderen over volwassenen als boef. Dat houd je buiten de belevingssfeer van kinderen.

In 1949 was Nederland nog volop herstellende van gevolgen van de oorlog. Ik kan mij de Duitse bezetting en de bevrijding in Rotterdam nog goed herinneren. Ik was in 1945 vijf jaar en werd door mijn eigen ouders gelukkig nooit ergens buiten gehouden. Ik weet nog goed dat mijn vader op 9 november 1944 opgehaald werd. Zogenaamd voor de arbeidsinzet. Dat ophalen ging niet door, want mijn vader had zich grondig verstopt. De bevrijding van die bezetting heb ik zeer bewust beleefd. Twee weken feest in Rotterdam.
Maar: in 1946 ging ik naar school en al die zes lagere schooljaren hebben de onderwijzers kans gezien nooit over de oorlog te praten. Hun idee was: daar kun je die jonge kinderen toch niet mee belasten? Dat ze wel de oorlog meegemaakt hadden met alle ellende en honger van dien maakte blijkbaar geen indruk. Er was een Joods meisje bij, Mirjam, dat beslist veel beleefd had. Maar het voorstellingsvermogen van de opvoeders was niet groot genoeg. Hoe dat mogelijk was, is eigenlijk onbegrijpelijk. Men had als volwassene de oorlogsjaren beleefd. Jaren waarin toch het een ander aan ongelooflijke dingen gepresteerd was, vooral door jonge mensen en zeker ook door kinderen, die zich vaak meer dan volwassenen konden veroorloven. Bijvoorbeeld bij het organiseren van etenswaren. Tenslotte wordt Nederland bevrijd door Engelsen, Amerikanen, Polen en Canadezen, waarvan het leeuwendeel rondom de 20 jaar was en zwaar gewapend!
Dat is merkwaardig: Als politici, lees de oudere zeer volwassen bewindvoerders, weer eens een puinhoop in de wereld veroorzaakt hebben: wie mogen het dan weer oplossen? Jawel, de jonge mensen, die hoewel kneuterig opgevoed, toch plotseling zoveel pit moeten hebben om dat tot een goed einde te brengen. Maar zo gauw de vrede is uitgebroken, begint de kneuterigheid opnieuw en probeert men de jonge mensen overal buiten te houden (steeds in het algemeen gesproken).
 
In 1949 verschijnt dan dat boek van Willy van der Heide in het armoedige en blijvend kneuterige Nederland. De opvoeders hebben hun oordeel snel klaar: absoluut niet opvoedkundig. Daarmee wordt vooral bedoeld dat de kinderen er veel te wijs van worden, ze leren handigheidjes, waarmee ze volwassen mensen te slim af kunnen zijn (bijvoorbeeld het verzinnen van een smoes): schandalig! En dan dat gepraat over wapens; dat is helemaal uit den boze. Alsof men niet pas door jonge mensen met een hele berg wapens, tanks, pantserwagens, oorlogsschepen, duikboten en vliegende forten enzovoort bevrijd was en daar zelfs feesten voor organiseerde! Wie voerde die voedseldroppings boven Nederland met zware bommenwerpers uit? Jawel, ook weer jonge mensen oftewel kinderen! Jonge mensen zijn alleen aanvaardbaar als je ze toevallig nodig hebt, zo niet, dan worden ze niet voor vol aangezien.

Nu komen wij bij de fout die Willy van der Heide maakte: hij zag de jonge mensen wél voor vol aan en volkomen in staat om zelf goed en slecht uit elkaar te houden. Als je zijn boeken overigens met aandacht leest kom je steeds weer opnieuw tegen dat hij ook steeds op dit principe hamert. Dus zo slecht waren die boeken ook weer niet.

Ik persoonlijk ben zeer dankbaar dat ik die boeken destijds allemaal gelezen heb (en bij herhaling). Ik heb er veel van geleerd, nog vaak pas ik zijn lessen toe. Mijn vader zei altijd: De eerste veertig jaar van je leven wordt je opgevoed tot een nette jongen en de tweede helft van je leven heb je nodig om dat allemaal weer af te leren, want dat werkt allemaal tegen je. Het grenst aan onderdrukking. Willy van der Heide probeerde – bewust of onbewust, dat weet ik niet – een eind aan die onderdrukking te maken. Dat wekte bij de opvoeders afkeer op; die waren precies met het omgekeerde bezig.

@ Willy:  Het is zeer spijtig dat je niet meer leeft. Mijn dank voor het vele leesplezier. Je bent onsterfelijk geworden.

Meer informatie over de serie? Klik eens op bobevers.nl.


Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1240 Gepost op: 12 april 2014, 14:25:29 »
Lotgevallen rond een Lokomotief ! Een van mijn favorieten. Waar is dat stukje van je vader gepubliceerd ?
Het komt mij op een of andere manier bekend voor.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1241 Gepost op: 12 april 2014, 16:26:28 »
OK bas
vandaar dat schrijvers bloed (y)
Lijk een leuke serie om te lezen
Ik las vroeger altijd allister mclean
X13 en dat soort
weet de titels niet meer
was ook een mooie reeks

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1242 Gepost op: 13 april 2014, 12:17:54 »
Jaren geleden stuurde mijn vader het stukje naar de BE-nieuwsbrief.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1243 Gepost op: 14 april 2014, 19:23:14 »
Deining in Dönsdorf   –   255


Twijfel – 1

De slagboom van het Bw gaat onhoog om een taxi binnen te laten. Zwaaiend naar de portier laat de chauffeur de koppeling opkomen en drukt het gaspedaal in. Zijn Mercedes spurt naar de Verwaltung. Daar stapt een passagier uit. Het is Braun, de boekhouder van Bahnbetriebswerk Dönsdorf. Hij betaalt de rekening en geeft precies één Groschen fooi. Het achterportier slaat dicht als Manovski mompelt: ‘Genau zehn Pfenninge. Tsjonge. Eens kijken of ik daarvoor een kop koffie kan krijgen.’ Hij bergt het geld op en rijdt naar de kantine.


471   

Even later stapt hij de kantine binnen. ‘Hallo, Barbara! Gibt es Kaffee?’
‘Jawohl.’ Ze schenkt twee koppen vol en gaat bij hem aan tafel zitten. ‘Bitte schön.’
‘Danke,’ zegt Manovski en geeft haar de zojuist ontvangen munt.
‘Was soll ich damit?’
‘Ik moet de koffie toch betalen?’
‘Mit nur einem Groschen? Normalerweise ist das zu wenig, maar deze keer is de koffie van het huis.’ Ze geeft het geldstuk weer terug. ‘Sag mal. Ik hoorde dat je in Lümmeln bent geweest.’
‘Lümmeln? Praat me er niet van,’ zucht de chauffeur. ‘Hoe weet je dat trouwens?’
‘Van Konrad, mijn neef.’
‘Oh ja, tuurlijk.’
‘Die belde me verontwaardigd op over een kerel, die hem oneerbare voorstellen deed.’
‘Oneerbare voorstellen? Echt waar?’ Voor sappige verhalen heeft Manovski altijd een open oor. ‘Vertel eens.’
‘En hij gaf mij daarvan de schuld, maar ik weet weer eens nergens van.’ Barbara kijkt Manovski recht in de ogen en vuurt een vraag af. ‘Wat deed jij in Lümmeln?’
‘Ik? Een passagier wegbrengen.’
‘Oh, en verder?’
‘Iets regelen.’
‘Je met mijn zaken bemoeien, bedoel je.’
Manovski wil een gevat antwoord geven, maar plotseling gaat de deur van de kantine open en stapt Heinz Koch binnen. ‘Hee! Daar hebben we ons chauffeurtje weer. Hoe was het in Lümmeln?’
‘Hou toch eens op over Lümmeln. Ik kan die naam niet meer horen.’
Heinz knipoogt naar de Kantineprinzessin. ‘Maar Lümmeln is toch een hele normale naam? Lümmeln, Lümmeln. Klinkt prima. Lümmeln. Ben je daar al eens eerder geweest? In Lümmeln? Ein hübsches kleines Städtchen. Jij hebt toch familie in Lümmeln, Barbara?’
Elke keer als Manovski Lümmeln hoort, verschijnen meer rimpels op zijn voorhoofd. Boos zegt hij: ‘Ik waarschuw nog een keer. Ik kan…’
‘… Lümmeln niet meer horen,’ vult Heinz aan. ‘Ja, ik heb het begrepen.’
‘Maar wat heb je nou precies bereikt in Lümmeln?’ vraagt Barbara.
Heinz schatert. ‘Hahaha! Die Manovski rijdt helemaal naar Lümmeln om in Lümmeln alles even naar zijn hand te zetten, maar hij heeft zitten lummelen, waardoor het niet helemaal goed uit de verf kwam daar in Lümmeln. Hahaha!’
Manovski staat op en maakt met zijn rechter arm een dreigende beweging. ‘Nog één keer die naam en je vliegt dwars door die deur naar buiten!’
‘Jaja! Ik zal geen Lümmeln meer zeggen, lummel,’ hikt Heinz en zet snel een paar passen achteruit.



Met vriendelijke groet,
Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1244 Gepost op: 14 april 2014, 21:47:52 »
Hm, volgens mij heeft er iemand de verkeerde plaatsnaam gekozen  ;D  ;D  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.

Beetje buikpijn van het lachen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.