Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:23:55
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 22:16:32
Seinen en wissel koppelen in DR4018 door Bert_Apd
Vandaag om 22:13:42
Hoe en waarmee kun je polystyreen van Evergreen verven? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:08:03
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 22:02:14
NS 3504 (NBDS 33 / SS 984) info en foto's gezocht door Carel Ruysink
Vandaag om 21:43:23
Albert's fantasie in schaal 0e door Wim Corduwener
Vandaag om 21:43:00
De fabriek - Spoor 0 door Hans1963
Vandaag om 21:37:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:29:06
Onze 3d printer door BartvD
Vandaag om 21:24:14
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:55:08
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 20:53:52
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 20:46:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door André 1976
Vandaag om 20:43:36
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Martin Hornis
Vandaag om 20:42:40
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
Vandaag om 20:33:01
3D/RM: Politie figuren in 1:87 door Tulpendaal
Vandaag om 20:25:28
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 20:09:17
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 19:54:55
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door wouter-
Vandaag om 19:19:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelle Jan
Vandaag om 19:18:09
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 18:56:02
Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven door De eerste Ivo
Vandaag om 18:49:04
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 18:48:56
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door erikkral
Vandaag om 18:45:23
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door R v/d Hoven
Vandaag om 18:40:34
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door mdjr78
Vandaag om 18:32:23
Ergensnergens in H0e door Sven
Vandaag om 18:14:18
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 18:09:32
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV door NS264
Vandaag om 17:58:05
  

Auteur Topic: Deining in Dönsdorf  (gelezen 452831 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5086
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1020 Gepost op: 28 september 2013, 12:40:05 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 217


Ketting – 1

Marks en Kottner jr van de Lokleitung lopen door het Bw. Dat doen ze wel vaker bij de wisseling van hun diensten.
‘Die 50 daar,’ wijst Marks, ‘heeft een warmgelopen lager en wordt nu hersteld.’
In de verte komt een goederentrein aan.



404   Werkoverdracht.

’50 2840 – Lagerherstel,’ schrijft junior in zijn notitieboekje en concludeert: ‘Die kan dus straks weer in dienst.’
‘Juist. En uit die 44 hier in de loods kwam vanmorgen rook, maar dat bleek loos alarm te zijn.’
‘Rook? Hoezo?’
‘Het kwam uit de schoorsteen.’
‘Maar dat is toch normaal?’
‘Ja, precies… Daarom was het alarm ook loos.’
Junior kijkt zijn collega hoofdschuddend aan. ‘Jij bent gek.’
‘Haha!’
‘Verder nog bijzonderheden?’
‘Even denken… Ja, nog één ding: de Köf uit Blaufeld. Die wordt vandaag uitgewisseld.’
‘Nou al? De maand is toch nog niet om?’
‘Er schijnt een probleem met een aandrijfketting te zijn, dus komt-ie eerder terug.’
De goederentrein komt voorbij.



405   Köf 2 als lading.

‘Is dat niet onze Köf?’ vraagt Junior.
Marks kijkt naar de langsrijdende trein. ‘Ja, dat moet hem zijn. Ze vertelden al, dat ze hem op een wagen zouden zetten.’
Junior noteert weer wat. ‘Dat probleem lossen we ook wel op. Is de vervangende Köf al op weg naar Blaufeld?’
‘Ja, vanmorgen vertrokken. Verder heb ik geen bijzonderheden meer.’
‘Mooi.’
‘De mannen gaan weer terug naar de Lokleitstelle.

Bw Blaufeld is al jaren geen zelfstandig Bahnbetriebswerk meer, maar een Aussenstelle van Bw Dönsdorf. Eén van de consequenties is dat Blaufeld een aantal onderhoudswerkzaamheden niet meer zelf uitvoert. Dat gebeurt in Dönsdorf. De Köf is hier een voorbeeld van. Deze wordt elke maand geruild met een soortgenoot uit Dönsdorf, zodat daar ook het iets grotere onderhoud gepleegd kan worden.



406   Bij de Lokleitung.

De maximale snelheid van een Kleinlok mit Öl-(Diesel-)Motor und Flüssigkeitsgetriebe is dertig kilometer per uur, bij een aantal exemplaren later verhoogd naar vijfenveertig Stundenkilometer. Voor een Köf is dat over het algemeen voldoende als hij niet over de vrije baan hoeft te rijden. Dat zou namelijk de dienstregeling te veel kunnen beïnvloeden. Bij het ontwerp van de Köf 2 is rekening gehouden met een geringe hoogte. Zo kan de complete loc zonder meer op een platte wagen geladen worden om bijvoorbeeld naar een ander Bahnbetriebswerk of Ausbesserungswerk gebracht te worden.
Bron: Wikipedia.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 28 september 2013, 15:30:38 door Basilicum. Reden: volgnummer toegevoegd. »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4921
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1021 Gepost op: 28 september 2013, 13:47:52 »
heerlijk dat je er ook wat tussendoor info bijgeeft
Maakt t zo lekker om te lezen ;)
wel doorgaan zo
je mag toch nog niet met pesoen ???

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12171
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1022 Gepost op: 28 september 2013, 14:10:02 »
Mooi verhaal weer, Bas. Welke fraaie stomer trekt de goederentrein? Een Br 58?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5086
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1023 Gepost op: 28 september 2013, 15:29:51 »
Dank. :)
Het is inderdaad een 58. Deze is van Roco.

Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9085
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1024 Gepost op: 28 september 2013, 16:24:03 »
Allemaal wel aardig dat men daar een Kof wissel uitvoert,maar dit lijkt weinig op een omwisseling  ;)
De ene is al foetsie en de ander dendert voorbij op een platte kar in een goederentrein,gaan ze m rennend proberen in te halen ?  ;D
Hier zal vast wel weer iets verzonnen moeten worden om die loc terug te krijgen naar waar deze "thuis" hoort  :P
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4921
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1025 Gepost op: 28 september 2013, 18:06:30 »
floris
Wat te denken van afstellen op een goederen opstelspoor ???
of denk je dat de goederen trein zo even door de BW dendert en de koff er af gooit
Bij mijn weten ::) liggen de opstelsporen net iets buiten het BW

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9085
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1026 Gepost op: 28 september 2013, 18:34:59 »
Vandaar dat ik ook zei:
Hier zal vast wel weer iets verzonnen moeten worden om die loc terug te krijgen naar waar deze "thuis" hoort  :P
 ;)
T verhaal moet tenslotte niet te vlug over zijn  ;D
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1301
  • Trams, trams en nog eens trams!
    • Facebook
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1027 Gepost op: 28 september 2013, 18:48:00 »
Het is natuurlijk een persoonlijke mening, maar door al die Duitse tierelanterij snap ik er de ballen van, zeker omdat het vaak de onderwerpen van de zin zijn, waardoor ik de constructie amper begrijp (taalkundig gezien dan). Als het geheel wat vernederlandst zou zijn, had ik het helemaal tof gevonden. Maar nogmaals, het is persoonlijk, mijn fout dat ik met een 3 als eindcijfer het vak Duits heb laten vallen...

De opzet van het draadje, en de foto's zijn bijzonder tof! Machen Sie sich nicht verrückt! (Ik volg nog wel hoor, haha!)
Trambestuurder PCC, GTL8, Hoftrammm & Avenio bij de HTM. Check ook mijn Facebook

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5086
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1028 Gepost op: 28 september 2013, 20:01:09 »
Tja.
Mijn modelbaan heet Dönsdorf. Dit stadje is gesitueerd ergens tussen Würzburg en Nürnberg in Duitsland in de jaren 1960. Er leven Duitse mensen met Duitse gewoontes en er rijden Duitse treinen. Dat Duitse woorden en soms zinnen in mijn verhalen voorkomen, is daaraan inherent. Als je mijn verhalen goed leest, zul je merken, dat ik in de tekst vaak de Nederlandse vertaling daaraan heb toegevoegd. Niet één op één, maar verhalend. De discussie over Duits taalgebruik is al eens eerder gevoerd op dit forum. Jan (alias 44) heeft hierover zijn mening gegeven, die ik onderschrijf. Hier kun je het stuk lezen.
Ik kom op dit forum ook wel eens een Deense of Franse tekst tegen. Lastig voor mij, maar door dat stukje tekst met Translate van Google of een vergelijkbare site te vertalen, kom ik er bijna altijd wel uit. Kan dat je op weg helpen, Wes?

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 29 september 2013, 10:15:13 door Basilicum »

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1301
  • Trams, trams en nog eens trams!
    • Facebook
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1029 Gepost op: 28 september 2013, 20:31:38 »
Prima   ;)
Trambestuurder PCC, GTL8, Hoftrammm & Avenio bij de HTM. Check ook mijn Facebook

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5086
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1030 Gepost op: 29 september 2013, 10:14:29 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 218


Ketting – 2

Een half uurtje nadat Marks naar huis is gegaan, begint de telefoon te rinkelen. Junior komt de kamer in en neemt op.
‘Kottner, Lokleitstelle Dönsdorf. Gutentag.’
‘Hallo, Junior. Hier Zweibein. Live aus Eckheim.’
‘Ha Gert. Wie geht’s?’
‘Ik mag niet klagen. Zeg, ik heb hier een goederenwagen staan met de Köf uit Blaufeld erop. Moet die afgeladen worden?’
‘Euhh… Wat was daar ook al weer mee?’ Junior grijpt naar zijn notitieboekje, maar dat valt op de grond. ‘Wacht even, Gert.’ De lokleiter legt de hoorn neer, pakt het boek op en bladert erin. ‘Oh ja… Gert, ben je er nog?’
‘Jawohl.’
‘Er schijnt iets met een aandrijfketting te zijn. Laad maar af en geef maar mee met de rangeerploeg, want die zal straks wel komen tanken hier in het depot.’
‘Dat wordt dan tegen vier uur of zoiets.’
‘Dat is prima.’
‘Alles klar. Danke!’
De verbinding wordt verbroken.



407   Köf, Köf en Köf.

Ruim na vieren rijdt een Rangierlokzug naar het depot. De trein bestaat uit louter Köfjes. De twee voorste hebben in Dönsdorf-Eckheim rangeerwerk verricht; de achterste is defect teruggekomen uit Blaufeld. De trein stopt bij het inrijdsein van het Bw. Rainer Kraus stapt uit, trekt een telefoonkast open en meldt de trein aan.
‘Hallo?’
‘…’
‘Twee rangeerloc’s  komen tanken.’
‘…’
‘En ik heb de Köf uit Blaufeld bij me.’
‘…’
‘Alles klar.’
Kraus hangt de telefoon op en smijt het kastje dicht. Rang! Verderop gaat een wissel om, kort gevolgd door het rangeersein. De trein rijdt naar de draaischijf, die al naar het juiste spoor draait. Even later staan de drie kleine locomotieven op de schijf.
‘Hallo, Rainer,’ groet Frank Hebehoch. ‘Kom je tanken?’
‘Jep,’ knikt Kraus, ‘en de achterste Köf blijft hier.’
‘Oké, zet die dan maar op dat opstelspoor of moet die eerst naar de pomp?’
‘Nee, die moet eerst nagekeken worden.’



408   Het trio op de schijf.

De schijf draait een enkel spoortje en wordt vergrendeld. ‘Mwèh mwèh,’ klinkt uit de zoemer.
Kraus duwt de defecte loc het spoortje op. Daar koppelt hij af en zet hem op de handrem. Dan rijden de twee overgebleven loc’s weer de schijf op om naar het spoor met de tankplaat te draaien.  Na de tweede ‘mwèh mwèh’ rolt het duo dat spoor op.



Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5086
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1031 Gepost op: 30 september 2013, 20:18:02 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 219


Ketting – 3

De volgende morgen controleert Heinz Koch in de ringloods een V100 op gebreken. Hij tikt met zijn hamer tegen een remschoen. ‘Vervangen,’ mompelt hij. Verderop werkt een monteur in de rookkast van een 01, waarbij hij luidkeels zingt. ‘Lâllàlielálliiìí!’ klinkt het niet echt zuiver. Koch klimt uit de inspectieput en roept: ‘Hé! Doe je ook verzoekjes?’
Een hoofd komt uit de rookkast. ‘Zei je wat?’
‘Ja. Doe je verzoekjes?’
‘Voor jou wel.’
‘Kun je dan een tijdje je mond houden?’
‘Vind je het niet mooi, dan?’
‘Je zingt wel lekker, maar het komt alleen niet zo helder je keel uit.’
‘Jij hebt geen gevoel voor cultuur!’ De monteur trekt zijn hoofd terug en timmert op een onderdeel in de loc. ‘Lààh Wúûù lááh lillââh!’
‘Onverbeterlijk, die gozer.’ Hoofdschuddend gaat Koch naar zijn kantoortje. Op het bureau ligt een notitieblaadje van de Lokleitung. ‘Köf uit Blaufeld terug. Defecte aandrijfriem,’ staat erop. ‘Wat hebben ze nou weer kapot gemaakt?’ bromt hij. Hij noteert de bevindingen van de V100 en gaat naar buiten.



409   Hebehoch en Koch klagen over gebrek aan zangtalent.

Bij de schijf vraagt Koch: ‘Frank, is dat locje daar aan de overkant de rangeerloc uit Blaufeld?’
‘Ja, klopt als een zere vinger.’
‘Aha. Die schijnt problemen te hebben.’
‘Is Otto weer in de zangmodus vandaag?’
‘Als je zijn geblèr zingen noemt: ja.’
‘Hij zou eigenlijk zangles moeten krijgen.’
Koch loopt weer verder en maakt een afwijzend gebaar. ‘Alsjeblieft niet, zeg! Dan houdt hij helemaal niet meer op.’



410   Inspectie van de schade.

Even later inspecteert Heinz Koch de defecte Köf. De ene aandrijfketting hangt niet helemaal strak; de andere is verdwenen. Die ligt natuurlijk ergens op het spoor, denkt Heinz. Oh nee… Hier in de cabine. Hij pakt het einde van het zware ding op en bromt: ‘Gebroken. Eens kijken of dat nog te herstellen is. En de tandwielen?’ Dat is zonder inspectieput nu niet goed te zien. De loc staat ook zo laag op de wielen.


411   Köf in de loods.

Die middag staat het kleine locje in de ringloods. Ernst en Max Pollock werken eraan.
‘Die ketting heeft zijn beste tijd gehad,’ constateert Max. ‘Hoe is het met de tandwielen?’
‘Dat is eigenlijk wel raar,’ vindt zijn broer, ‘want die zien er nog goed uit. Ik had gedacht dat die ook versleten zouden zijn.’
‘Misschien een oude ketting hergebruikt. Staat dat niet in het Betriebsbuch?’
‘Zal wel. We hebben dus alleen een nieuwe ketting nodig. Heeft Focke Wulf die nog in zijn magazijn?’
‘Dat weet ik niet,’ zegt Max. ‘Zal ik het eens gaan vragen?’



Met vriendelijke groet,
Bas

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1032 Gepost op: 30 september 2013, 20:50:29 »
Ik volg jouw verhalen alweer een tijdje, steeds weer genieten!

Even een vraagje; waarom wordt de Kof (sorry de umlaut doet het niet op dit toetsenbord) vervoerd op een wagen en niet gewoon in opzending?
Heußenstein : HO, DB 1957

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14518
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1033 Gepost op: 30 september 2013, 20:56:21 »
Omdat dan de Köf in stukken gehakt wordt door de rondvliegende ketting.

Leuk verhaal, Bas! Maarreuh.. is die inspectieput veiligheidshalve even afgedekt?

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9085
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1034 Gepost op: 30 september 2013, 21:03:06 »
Het locje mist schijnbaar meer als enkel een ketting  :o
of behoeft deze aan de voorzijde geen koppeling  ???  :-X
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0