Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
01 November 2025, 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
01 November 2025, 16:42:36
  

Auteur Topic: 1800 nog in dienst?  (gelezen 147917 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #90 Gepost op: 24 August 2010, 20:17:04 »
Dat zal waarschijnlijk betekenen dat er twee stammen op warme reserve blijven, terwijl de rest de koude reserve in gaat.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #91 Gepost op: 24 August 2010, 20:30:06 »
dat hoopte ik al

Gr Timo

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #92 Gepost op: 24 August 2010, 20:53:25 »
Dat ding heeft iets van 2400 kW aan boord, die één of twee bakken extra kan echt wel. Dat men destijds er niet meer bakken aan wilde hangen had te maken met de rijtijden in stopdienst. Met de toekomstige inzet als IC-materieel is dat geen probleem meer.
Doorslaande assen heeft een VIRM zelfs bij droog weer en daar doet men ook niet moeilijk over ;D

Het gaat niet om het (maximum)vermogen, maar de aanzet/remcyclus (zeg maar "uurvermogen"). Hoe korter je dat achter elkaar doet, deste heter wordt de boel. Dat geldt ook bij hogere treingewichten. Hoe zwaarder de trein, deste langer de aanzet en deste groter de warmteontwikkelng. Bij het ontwerp wordt gedimensioneerd voor een bepaalde cyclus. DD-IRM is bijvoorbeeld ontworpen op de sneltreinserie 5400 (nu 2200).

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #93 Gepost op: 24 August 2010, 21:06:15 »
50x  mDDM-2x tussenrijtuig-stuurstand (4 delig)
28x loc-5x tussenrijtuig-stuurstand (6 delig) (een soort dubbeldeks ICRm)

Gr Timo


Lijkt mij ook de meest logische oplossing.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #94 Gepost op: 24 August 2010, 22:18:37 »
Het gaat niet om het (maximum)vermogen, maar de aanzet/remcyclus (zeg maar "uurvermogen"). Hoe korter je dat achter elkaar doet, deste heter wordt de boel. Dat geldt ook bij hogere treingewichten. Hoe zwaarder de trein, deste langer de aanzet en deste groter de warmteontwikkelng. Bij het ontwerp wordt gedimensioneerd voor een bepaalde cyclus. DD-IRM is bijvoorbeeld ontworpen op de sneltreinserie 5400 (nu 2200).
En zul je daar veel last van hebben in de IC dienst? Ik denk dat dat meevalt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #95 Gepost op: 24 August 2010, 23:54:57 »
Lijkt mij ook de meest logische oplossing.
Wanneer snappen jullie dat NSR de locomotieven er graag volledig uit wil hebben? ::)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #96 Gepost op: 25 August 2010, 02:20:53 »
...Dat snappen we al lang, maar gezien het feit dat de vloot ICRm op dit moment nog tot 2022 in de boeken staat zal NSR het toch tot die datum wel willen volhouden met de loc's 1700. Waarom er dan niet ook maar wat DD-AR / DDZ achter hangen wat je toch al hebt.
Alles in trek-duw bedrijf / treinstel modus, dus er hoeft niet meer mee gerangeerd te worden dan met welk ander materieel dan ook.
Ik zie het nog wel gebeuren....DDZ 4tjes met mDDM en 6jes met Loc

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #97 Gepost op: 25 August 2010, 08:27:07 »
Vergeet ook niet dat er (voorlopig) ook de nodige loks nodig blijven voor Bentheim-Amsterdam. Zeker nu het een starre 2-uurs dienst is.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #98 Gepost op: 25 August 2010, 09:49:37 »
Maar daar zijn plannen voor om er een ICE van te maken...

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #99 Gepost op: 25 August 2010, 10:02:22 »
Alleen met het huidige aantal ICE's red je het nu niet om daar mee te gaan rijden. Zeker als er weer een stel langdurig defect staat wordt het al lastig om de omloop goed te houden.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #100 Gepost op: 25 August 2010, 12:06:39 »
*Mompelt iets over Br 407, de nieuwe Velaro, waar DB mee bezig is....*
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #101 Gepost op: 25 August 2010, 12:07:39 »
Ik denk dat de IC Berlijn en de enkele INT die met NSR machines rijden geen invloed hebben op het loc bestand 1700 / 1800. Dit betreffen getrokken treinen dus daarvoor kunnen ze net zo makkelijk een Br186 plaatsen. Hebben we er niet genoeg, leasen we er eentje bij...
DD-AR en ICRm kan daarentegen niet zonder 1700.

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #102 Gepost op: 25 August 2010, 12:23:54 »
...Dat snappen we al lang, maar gezien het feit dat de vloot ICRm op dit moment nog tot 2022 in de boeken staat zal NSR het toch tot die datum wel willen volhouden met de loc's 1700. Waarom er dan niet ook maar wat DD-AR / DDZ achter hangen wat je toch al hebt.

Omdat je dan meer locs in dienst moet houden dan het geval is dat je alleen met ICRm en evt. enkele Int's rijdt.

Loc's zijn tegenwoordig not done bij NSR. Hoe meer er uit de rijdende dienst zijn, hoe beter men het vindt.

Voor DDM-1 is het te hopen dat het reizigersaanbod snel aantrekt, zodat NSR weer met een materieeltekort komt te zitten.........

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #103 Gepost op: 25 August 2010, 12:40:16 »
*Mompelt iets over Br 407, de nieuwe Velaro, waar DB mee bezig is....*

Alleen zijn ze die nu pas aan het bouwen en zal dan zijn hele toelatings procedure nog moeten doorlopen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re:1800 nog in dienst?
« Reactie #104 Gepost op: 25 August 2010, 17:03:22 »
Ik denk dat de IC Berlijn en de enkele INT die met NSR machines rijden geen invloed hebben op het loc bestand 1700 / 1800. Dit betreffen getrokken treinen dus daarvoor kunnen ze net zo makkelijk een Br186 plaatsen.
Ik denk juist van wel, het scheelt er toch weer een paar. ;)

Alleen zijn ze die nu pas aan het bouwen en zal dan zijn hele toelatings procedure nog moeten doorlopen.
Ach, in die tijd kan je nog wel met de 1700 voort of een 186/189 leasen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.