Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 210801 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #630 Gepost op: 05 October 2011, 09:29:17 »
Nu is het inderdaad geen probleem meer, maar in de tijd van de coachstellen hadden we nog geen facebook en moest je wel naar buiten (proberen) te kijken.  ;D

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #631 Gepost op: 05 October 2011, 19:03:58 »
nou kijk ik liever naar buiten dan mijn tijd te verspillen op twitter of van die andere onzin.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #632 Gepost op: 05 October 2011, 19:17:39 »
Tegenwoordig houdt men geen rekening meer met de stoelopstelling t.o.v. de raampartijen. Daarom zit je tegenwoordig in gereviseerd materieel ook rustrig met je snuffert tegen een wand aan te kijken in plaats van door glas.

Kijk maar eens goed bij ICRM, ICMm, SGMm, Thalys, ICE, Plan T (alleen kun je daar nu niet meer doorheen lopen.....) Men zegt wel eens dat je niet achterom moet kijken, maar ik vind dat men hier vroeger toch veel beter mee omsprong dan nu. Neem Mat'54 als voorbeeld. Oorsponkelijk zat je daar altijd tegen over elkaar (vis á vis). Toen men in de jaren '70 een aantal; stellen verbouwde tot coachstellen (busopstelling = achter elkaar), hield men keurig rekening met de raampartijen.
Ook bij Mat'54 zat je bij sommige stoelen tegen een wand aan te kijken. Dit is nog steeds te zien bij de 766. Zie ook dit: http://www.mat54.nl/images/indeling/mat_bk.gif of dit: http://www.mat54.nl/treinstel/indeling.php

Anoniem

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #633 Gepost op: 05 October 2011, 20:34:37 »
En bij Thalys dan juist weer niet :).

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #634 Gepost op: 07 October 2011, 20:56:33 »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #635 Gepost op: 08 October 2011, 09:37:10 »
Op 7 oktober vertrok DDZ Bv1-rijtuig 94 84 416 2001-1 (ex. 7208) vanuit het Rb Haarlem met de DBS 6471 als trein 47795 richting het Duitse Minden. In Amersfoort werd de loc echter gewisseld door 6417 die het rijtuig als trein 344795 naar Bad Benthem vervoerde. Het rijtuig zal in Minden aan diverse klimaatwisselingen onderworpen worden. Echter bij de grens waren de papieren (rijtuig nummering) niet in orde en miste de Duitsers de benodigde remwagen(s). Het rijtuig werd teruggestuurd en in Almelo geplaatst, in afwachting van de benodigde faciliteiten. Plaatje Terschuur zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/6220386610/in/photostream
« Laatst bewerkt op: 08 October 2011, 09:38:45 door Rob46 »

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #636 Gepost op: 09 October 2011, 10:49:49 »
@ Rob46, ik denk een typefoutje, het ging om de 7205 ;)

De nu aangebrachte UIC-nummers blijken niet te kloppen (bron: somda). ze zullen tzt worden samengesteld uit een combinatie van de bakcode en het 'gewone' nummer:

7501 t/m 7533, 162.001 t/m 162.033, type DDM-2 ABv, krijgen de UIC-nummers 94 84 4162 001 t/m 033
7201 t/m 7252, 163.001 t/m 163.052, type DDM-2 Bv, krijgen de UIC-nummers 94 84 4163 001 t/m 052
7001 t/m 7033, 164.001 t/m 164.033, type DDM-2 Bvk, krijgen de UIC-nummers 94 84 4164 001 t/m 033
7534 t/m 7577, 165.001 t/m 165.044, type DDM-3 ABv, krijgen de UIC-nummers 94 84 4165 034 t/m 077
7253 t/m 7302, 166.001 t/m 166.050, type DDM-3 Bv, krijgen de UIC-nummers 94 84 4166 053 t/m 102(?)
7034 t/m 7079, 167.001 t/m 167.046, type DDM-3 Bvk, krijgen de UIC-nummers 94 84 4167 034 t/m 079
7701 t/m 7750, 168.001 t/m 168.050, type mDDM mABk, krijgen de UIC-nummers 94 84 4168.001 t/m 050

Dat de 7205 niet over zo'n nummer beschikt zou een van de redenen zijn dat het rijtuig geweigerd is.

Persoonlijk vind ik de nummers belachelijk. Ten eerste klopt de informatie die je uit de desbetreffende UIC-codes zou moeten kunnen halen niet. Je zou voor de grap eens moeten proberen wat eruit komt. Ten tweede is het ook nog eens zo dat je op deze manier nooit aan een doorlopende serie kunt komen, aangezien er inmiddels een aantal rijtuigen gesloopt zijn en het daarbij ook nog eens zo is dat niet de hele DD-AR serie gereviseerd wordt. Men zal in de administratie dus nooit van xxx t/m xxx kunnen spreken.

Beter hadden ze gewoon een compleet nieuwe serie bedacht en de rijtuigen de goede UIC-nummers gegeven. Ik vraag me af of dat nou zo moeilijk is ::)

Gr Timo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #637 Gepost op: 09 October 2011, 12:57:31 »
Timo, niet mee eens! Bakcodecijfers zijn nummers waarmee je de hele levensloop van een rijtuig kunt zien, als je de bakcodenummers gaat wijzigen is het einde zoek. Vroeger gebeurde dat eigenlijk nooit, pas bij de modernisering van ICR zijn ze alles overhoop gaan halen. Met als gevolg dat je dus een ontstellende administratieve puinhoop creëert...

Dat de UIC-nummers niet volledig kloppen als je uitgaat van losse rijtuigen is een bewuste keuze. De rijtuigen komen toch nooit in het buitenland (vooruit, die ene daargelaten die naar Minden gaat ;-)) dus wat is ook eigenlijk het het probleem? DD-AR wordt niet als rijtuig beschouwd maar als bak van een treinstel/stam. Zie ook de toelatingsgids van IVW:
"Bij aangedreven voertuigen is er een grote vrijheid om op nationaal niveau nummerreeksen toe te kennen."
Vermeldt wordt dat het 6e/7e/9e cijfer de bakcodecijfers zijn.

En waarom zou je doorlopende series willen hebben? Alleen omdat dat leuk staat op je eigen website? Trouwens, dan heb je met veel moeite alles omgenummerd en na een jaar brandt een rijtuig volledig uit, dan kun je weer opnieuw beginnen met nummeren...
« Laatst bewerkt op: 09 October 2011, 13:02:35 door timtrein »

manuelspot

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #638 Gepost op: 09 October 2011, 18:16:35 »
Vandaag stond het DDZ rijtuig dat naar Minden gaat in Hengelo op de zandsporen.



Manuel

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #639 Gepost op: 09 October 2011, 18:50:22 »
heey, hebben ze geen wc raampjes meer of kijk in nou alweer verkeerd?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #640 Gepost op: 09 October 2011, 18:57:29 »
Ze zullen vast nog maar één of twee WC's per stam hebben.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #641 Gepost op: 09 October 2011, 19:06:31 »
Is toch niet nodig? Daar hebben we plaszakjes voor. :D

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #642 Gepost op: 09 October 2011, 19:21:28 »
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #643 Gepost op: 09 October 2011, 19:33:38 »
Ooh, wat mooi....
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #644 Gepost op: 09 October 2011, 19:36:04 »
Ziet er goed uit. Ik kan er wel aan wennen. Lijkt overigens met een INT-trein.