Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:47:36
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 209961 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12225
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #300 Gepost op: 11 September 2011, 12:53:44 »
Zoals deze versie die ik al een hele tijd terug maakte aan de hand van een foto op t internet:
http://www.flickr.com/photos/35031078@N08/4971043599/in/set-72157624785088379
Zoiets had toch m'n voorkeur gehad  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #301 Gepost op: 11 September 2011, 16:03:31 »
 (y) Dpc Fo en Tijgernootje; jullie snappen het !  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #302 Gepost op: 11 September 2011, 16:59:27 »
Jij dus ook ;D, dat zijn er al drie!

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #303 Gepost op: 12 September 2011, 10:27:44 »
Alleen is deze kleurstelling van het Sprinter concept en gaat DDZ IC diensten rijden.

Nog even terugkomend op het NS logo op de mDDM. Dat deze zo dicht op de blauwe band zit heeft ermee te maken dat onder het logo allemaal luiken zitten. Om het logo lager te plaatsen, moet je hem dus of op een luik plakken, of het logo delen en het bovenste deel boven het luik en het onderste deel op het luik plakken.

Vanuit onderhoud snap ik wel dat men liever de logo's niet deelt, want als zo'n luik een keer vervangen moet worden, moet je ook weer een half logo aanbrengen. Plak je het logo geheel op een luik, dan komt ie wel erg laag te staan en dat zal ook niet erg fraai zijn.

Wat dat betreft is mDDM geen makkelijke bak om hier een fraai ontwerp op los te laten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Anoniem

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #304 Gepost op: 12 September 2011, 10:33:36 »
Gewoon het luik in kwestie vervangen door wat plaatwerk, dan moet datgene wat erachter zit maar gewoon niet kapot gaan ! ;D ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #305 Gepost op: 12 September 2011, 10:35:12 »
Hahahaha, ja da's ook een idee.......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #306 Gepost op: 12 September 2011, 10:40:07 »
Jammer voor jullie, maar ik vind de door NS bedachte kleurstelling best prachtig......
Laat maar op de baan komen.

En dat het patroon net andersom is als bij de VIRM is leuk bedacht van de ontwerpers, zelfde herkenbare kleuren, maar toch iets anders. Hadden we dan allemaal een DDZ in VIRM kleurpatroon willen zien, dan was de kritiek ook niet van de lucht geweest.
In deze tijd bij NS, waar veel hetzelfde moet zijn, de reden voor het (kostbare) verwijderen van de zij-cabineruiten bijvoorbeeld, mogen we nog blij zijn met een iets ander IC-patroon.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #307 Gepost op: 12 September 2011, 11:03:13 »
Overgiens de discussie dat de deuren met dit "ontwerp"  :-\ niet meer opvallen, het bevreemd me dat daar nu ineens commentaar op komt. Al het IC materieel heeft de deuren in dezelfde kleuren als de vlakken er omheen: Mat'54 (coach), ICM, IRM, PLan W, ICR, ICK, ICL.......

Dat het verwidjeren van de zijruiten uit de cabines gedaan is om DDZ hetzelfde uiterlijk te geven als IRM, is onzin. Eeder in dit draadje is ook al aangegeven dat dit gedaan is om de rijweerstand te verminderen. Op zich ook een bijzonder argument met zo'n lompe kop als DDZ geeft, maar goed. Al had men alles hetzelfde uiterlijk willen geven als IRM, dan had men het blauwe dak ook wel grijs gespoten.

Maar goed, IRM zal over een paar jaar ook in revisie gaan, wie weet wat ze daarmee gaan doen?

Ik vind het kleurenpatroon van DDZ erg sloom en erg jaren '90 staan. Het patroon van IRM, waarbij alleen bij de koppen een diagonaal in de blauwe baan zit en de blauwe banen bij de kopwanden en de tussnerijtuigen gewoon horizontaal blijven lopen, vind ik er veel strakker uitzien.   

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #308 Gepost op: 12 September 2011, 11:17:29 »
Maar goed, IRM zal over een paar jaar ook in revisie gaan, wie weet wat ze daarmee gaan doen?
Misschien krijgt VIRM dan zijruitjes in de cabine!?!?!?  ;D

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #309 Gepost op: 12 September 2011, 11:32:58 »
Alleen is deze kleurstelling van het Sprinter concept en gaat DDZ IC diensten rijden.

Jeroen

Dan heb je mijn afbeelding een paar bladzijden terug gemist. Overigens ben ik het met je eens dat door de luiken het motorrijtuig niet makkelijk is qua design.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #310 Gepost op: 12 September 2011, 11:35:42 »
Misschien krijgt VIRM dan zijruitjes in de cabine!?!?!?  ;D

Het lijkt me overigens zonder de zijraampjes steeds lastiger worden bij een lastgeving 'rijden op zicht' of 'aki/ahob' , meters voor een gevaarpunt zie je volgens mij al vrijwel niets meer van wat er naast het spoor gebeurt....
« Laatst bewerkt op: 12 September 2011, 11:40:10 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #311 Gepost op: 12 September 2011, 11:37:29 »
Het horizontaal doorlopen van de blauwe banen bij de kopwanden zou er bij DDZ overigens ongeveer zo uit zien, als hieronder. Ik heb in de tekening de zijruit in de cabine vervangen door een ruitje die meer weg heeft van DM'90.



Dat de belijning op de bovenverdieping bij de cabine eindigt in een punt, kun je mooi vinden of niet. Het kan natuurlijk ook op de standaard manier:



Wil je het zelfde patroon krijgen als IRM:



En vind je dat grijs boven het voorste balkon niet mooi:



Mogelijkheden zat toch?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #312 Gepost op: 12 September 2011, 11:41:25 »
Overgiens de discussie dat de deuren met dit "ontwerp"  :-\ niet meer opvallen,

Als aanzwengelaar van de discussie wil ik even reageren. Het viel me gewoon op toen ik foto's van de nieuwe en de huidige kleurstelling naast elkaar hield. SLT en de verbouwde sprinters hebben wel deuren in een afwijkende kleur en ik vind het zelf niet zo een slecht idee eigenlijk.
Het patroon van VIRM oogt inderdaad veel strakker en zou denk ik hier ook beter staan. 

(y) voor je ontwerpen Jeroen.   
leest NS misschien mee ?

« Laatst bewerkt op: 12 September 2011, 11:44:12 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #313 Gepost op: 12 September 2011, 11:45:08 »
Het lijkt me overigens zonder de zijraampjes steeds lastiger worden bij een lastgeving 'rijden op zicht' of 'aki/ahob' , meters voor een gevaarpunt zie je volgens mij al vrijwel niets meer van wat er naast het spoor gebeurt....

U leest goed mee, dit probleem speelt nu al bij de SLT, alwaar de mcn ook nog meters verder naar achteren zit in vergelijking met bv een DDAR/DDZ..... Kan dus helemaal niet meer naar links of rechts kijken.
Maar daar hebben de jongens en meisjes van de designafdeling niets mee te maken. Hetzelfde groepje welke ook een glazen achterruit in de SLT cabine wilde, dat de mcn dan s'avonds niets meer zag, was van ondergeschikt belang.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #314 Gepost op: 12 September 2011, 11:48:08 »
Marc,

Besef dat stoptrein/Sprinters veelal korter halteren dan IC's. Men wil er zelfs naar toe dat Sprinters op kleine haltes gaan halteren in 24 seconden. Dan is het slim om je deuren opvallend te schilderen. Bij IC's is dit veel minder van belang, aangezien deze langere halteertijden hebben (moeten ze alleen niet een Sprinter vervangen door IC mat bij een verstoring.....)

Dan heb je mijn afbeelding een paar bladzijden terug gemist. Overigens ben ik het met je eens dat door de luiken het motorrijtuig niet makkelijk is qua design.

gr. Carlo

Nee die heb ik niet gemist, ik ben alleen vergeten het citaat over het voorstel voor SLT kleurstelling boven mijn opmerking te zetten. Omdat DDZ een zonetrein wordt, zou ik jouw IC patroon ook prefereren boven het kleurenschema wat de echte DDZ krijgt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974