Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: Bruggen-IG: Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen  (gelezen 274896 keer)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #285 Gepost op: 26 October 2010, 08:21:01 »
Daan,

Ja, ik ben het helemaal met je eens! Wat ik aan het maken ben mogen mensen best een monikkenwerk vinden, maar dat staat natuurlijk in schril contrast met het bouwen van de echte brug. Zeker als je nagaat dat men alle verbindingen met klinknagels moest maken!

Gisteravond weer wat aan de brug verder gebouwd. De schoren tussen de portalen 6 en 7 zijn nu allemaal geplaatst en ook alle verbindingsplaatjes in de boogconstructie. Daarnaast ben ik even met mezelf gaan brainstormen over de meest slimme bouwmethode van de laatste portalen. Wat ik eerder al schreef, onderaan portaal 9 komen meerdere brugdelen samen, dus daar moet wel even over nagedacht worden.... Maar, het gaat goedkomen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gerco van Beelen

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #286 Gepost op: 26 October 2010, 18:13:00 »
Hier de detail foto's van dat stuk van de brug

Gerco van Beelen

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #287 Gepost op: 26 October 2010, 19:13:28 »
Ik heb er nog meer uit verschillende hoeken als je daar behoeft aan hebt Jeroen

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #288 Gepost op: 26 October 2010, 20:14:13 »
Het wordt een prachtig kunstwerk, Jeroen. (y)
Het monnikenwerk begint pas bij de klinknagels. Ik vind het een goed besluit om ze niet na te bootsen, hoewel de klinknagels er van Gerco's foto's afspringen.

Succes!

Groet,
Basilicum

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #289 Gepost op: 26 October 2010, 23:13:40 »
Die klinknagels hebben een kop van misschien 40mm, elke vorm die je in 1:87 daarvan gaat maken is veel te groot. 0,45mm is met een druppie lijm al niet meer te halen. Enkel nog met de manier van Floris, met de doordruk klinknagels in papier kan zoiets nog.
Het zal er hooguit uitzien alsof er schuurpapier op geplakt is..

Wat ook opvalt: de verjongingen in de lichtere draagbalken waar het brugdek aan hangt. Als de boog anders uitzet dan het brugdek kan de draagbalk daar buigen zonder dat de klinknagelverbinding onder druk komt te staan.

Vreemd genoeg lijkt het alsof ze maar aan één kant zitten?? Misschien een revisie?

Bruggen.. het blijft leuk!

Groet daan.

Gerco van Beelen

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #290 Gepost op: 27 October 2010, 00:34:12 »
Die klinknagels hebben een kop van misschien 40mm, elke vorm die je in 1:87 daarvan gaat maken is veel te groot. 0,45mm is met een druppie lijm al niet meer te halen. Enkel nog met de manier van Floris, met de doordruk klinknagels in papier kan zoiets nog.
Het zal er hooguit uitzien alsof er schuurpapier op geplakt is..

Waarom dan wel bouten en moeren op de treinmodellen, die zijn nog kleiner.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #291 Gepost op: 27 October 2010, 08:16:31 »
Gerco,

fantastisch die foto's, daar ben ik erg blij mee, die komen precies op het goede moment! Ook al wijk ik op veel punten in mijn bouw af van de werkelijke brug (lees vereenvoudige bouw) deze foto's geven wel een goed beeld hoe de constructie van de brug er bij de uiteinden uit ziet. Hartelijk bedankt dus!!!

Over de verjonging in de staanders: Ja, die vielen mij ook op. De originele dia die ik heb gemaakt van de brug (zie pagina 1) laat dat ook duidelijk zien. Ik heb dit echter expres weggelaten, omdat ik bang ben dat mijn model er alleen maar zwakker van zou worden.

Kijk je goed naar de detailfoto's van Gerco, dan zie je ook al snel dat ik op veel punten afwijk van het origineel. Wat ik al vaker geschreven heb, ik prefereer ook niet om deze brug exact na te maken (vandaar ook dat de tital van dit draadje niet is: "De spoorbrug van Oosterbeek in model". Ik vind het belangrijk dat mij model een brug weergeeft die goed in een Nederlands landschap past. Dat de Oosterbeekse brug als leidraad gebruikt wordt, komt puur omdat je op deze brug de treinen goed blijft zien en ik deze brug erg mooi vindt. Maar goed, het had net zo goed de huidige brug van Culemborg kunnen worden, zij het dat die te modern is voor mijn treinbaan......

Waar ik nog wel over zit te dubben en waar ik eigenlijk wel eens jullie mening over zou willen weten is het volgende:

Op veel, zo niet alle foto's van de brug zie je aan de buitenkant een kooiconstructie zitten. Ik nem aan dat die daar zit om bovenop de brug te kunnen komen. Eigenlijk vind ik die kooi helemaal niet mooi aan de brug, dus overweeg ik om deze weg te laten. Aan de andere kant, deze hoort er wel op voor het onderhoud van de brug.

Weet iemand of deze constructie in de jaren 70 ook al aan de brug zat?
En wat adviseren jullie mij: wel of geen kooiconstructie aanbrengen?

Ik ben benieuwd!

Jeroen

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #292 Gepost op: 27 October 2010, 08:32:10 »
Jeroen,
Je bepaalt natuurlijk zelf hoe ver je in detail wil gaan, maar filigrane elementen als hekjes, spandraden en veiligheidskooien maken vaak net het verschil tussen model en niet-van-echt-te-onderscheiden. Als het klopt met het tijdperk waar je in rijdt, zou ik het vakwerk wat je brug toch wel is, voltooien met zoveel mogelijk details...

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #293 Gepost op: 27 October 2010, 08:40:58 »
Ja Bessel, daar heb je een punt!

Als ik deze foto uit 1953 nog eens bekijk en vooral volledig inzoom, dan zou je kunnen concluderen dat de kooi er altijd al opgezeten heeft:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/164136

Hier het detail van deze foto.

En hier hetzelfde detail, maar dan nu met rood aangegeven waar het om gaat.

Heeft iemand meer details van deze kooi?

En hoe moet ik dat verder zien, op veel bruggen zie je bovenop een hekwerk zitten, zodat je redelijk veilig bovenop de brug kon/kan lopen. Bij deze brug zie ik dat niet. Werkt men op deze brug met valbeveiliging die men zelf mee naar boven neemt, of zie ik details op de brug over het hoofd?

Jeroen

Gerco van Beelen

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #294 Gepost op: 27 October 2010, 09:36:53 »
Ik heb foto's van de huidige kooi constructie maar die zit nu aan de andere kant.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #295 Gepost op: 27 October 2010, 10:00:38 »
Zit de kooi niet aan beide kanten? Op de foto van Stig op pagina 5 redelijk onderaan, lijkt de kooi aan dezelfde lkant te zitten als de foto uit 53, terwijl ik zelf de brug gefotografeerd heb begin 2000 en dat is d andere zijkant (pagina 1)

Jeroen

Gert Arkema

• Online Online
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #296 Gepost op: 27 October 2010, 10:12:00 »
Is dat ding onderlangs de brug niet een soort inspectiegondel die onder de hele brug door kan rollen? Dat zou verklaren waarom die bij Stig's foto aan de ene en bij de '53 foto aan de andere kant zit.
En maak dit soort details er vooral op! Het gaat er bij modelbouw om dat je de werkelijkheid zoveel mogelijk benadert en vooral bij bruggen raak je de menselijke maat een beetje kwijt. Zulke details als een inspectiegondel en een hekwerkje op de bovenrand van de brug om inspecteurs er niet af te laten kukelen zorgen ervoor dat een model voldoende aankleding krijgt om qua maat en schaal voor het publiek 'goed te vatten' te zijn. Zonder aanduidingen van de menselijke maat blijft het teveel een abstracte maquette.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #297 Gepost op: 27 October 2010, 10:46:19 »
Is dat ding onderlangs de brug niet een soort inspectiegondel die onder de hele brug door kan rollen? Dat zou verklaren waarom die bij Stig's foto aan de ene en bij de '53 foto aan de andere kant zit.

Dat zou best nog wel eens kunnen Gert!

Ik denk nog steeds dat er aan beide zijden van de brug een kooiconstructie zit, dat baseer ik op mijn eigen foto:

Met rood heb ik aangegeven waar ik de kooien denk te zien zitten. Met geel heb ik de gondel onder de brug aangegeven. Het lijkt erop dat de gondel geen verbinding heeft met de kooien, dus dat dit losse onderdelen zijn.

Nu zie ik die kooien wel steeds op dezelfde plek aan de brug zitten. Hiermee zou je dus vermoeden dat ze een vaste bevestiging aan de brug hebben en dus niet over de zijwand kunnen bewegen. Dan vraag ik me nog steeds af hoe het dan zit met het veilig werken op de brug, want ik zie nergens hekjes of iets dergelijks.  

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 27 October 2010, 10:47:59 door Jeroen Water »

Yuri v L

• Offline Offline
« Reactie #298 Gepost op: 27 October 2010, 10:59:39 »
Jeroen, voor wat betreft de kooien heb je helemaal gelijk. Op het boek De moderne tractie bij de NS in kleur, staat een foto van deze brug op de cover. Doordat de hoek ten opzichte ven de brug iets anders is, kun je hierop duidelijk zien dat deze kooi aan beide zijden van de brug zitten. Dit op de plaatsen die jij op de foto hebt aangegeven.
De gondel aan de onderzijde van de brug zit inderdaad niet verbonden met de kooien aan de zijkant van de brug. Deze gondel is bedoeld voor inspectie en onderhoud onder de brug.

Verder lijkt aan de bovenzijde van de brug helemaal niets te zien van hekjes of wat dan ook.

Groeten, Yuri

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #299 Gepost op: 27 October 2010, 11:06:33 »
de kooien zijn gewoon kooiladders die naar de bovenkant van de boog leiden, waar die vlak genoeg wordt om op te lopen. Het ding onderlangs is inderdaad een verrijdbare inspectiewagen die onder de brug door kan rollen, elke zichzelf respecterende brug heeft zo'n ding.