Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
13 december modelspoorbeurs Houten door Alewijn
Vandaag om 19:00:57
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 18:55:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door prutser
Vandaag om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:31:21
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
  

Auteur Topic: Wieldiameter stroomlijnmaterieel  (gelezen 12051 keer)

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #30 Gepost op: 12 July 2010, 20:48:13 »
De later geleverde mat '46 kregen wel de volledige veerpakketten, waardoor deze beter liepen.
Zijn andere stellen nooit "geupdate" dan, na die tijd?
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #31 Gepost op: 12 July 2010, 21:31:29 »
Zijn andere stellen nooit "geupdate" dan, na die tijd?

Zover ik weet niet.
ik weet nog dat een van de toemalige beheerders van het spoorwegmuseum het jammer vond dat er een stel was bewaard met de goede draaistellen ipv de slechte.
Dat vond hij beter passen bij de verhalen van het stel.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #32 Gepost op: 12 July 2010, 21:35:53 »
Ik meen mij uit een Stibansbulletin uit 1984/1985 te herinneren dat de 273 één of meerdere draaistellen heeft gewisseld met die van de 285.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #33 Gepost op: 12 July 2010, 22:00:45 »
Als iemand nog foto's/tekeningen van die verschillende draaistellen heeft, eventueel met bijbehorende treinstelnummers, dan is dat wat mij betreft welkom.

Gewoon, voor het geval ik (of een ander) eens zo'n stel ga nabouwen.  :)
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #34 Gepost op: 12 July 2010, 22:04:16 »
@Floris, alleen de DE-5 heb ik terug kunnen vinden dat deze geschikt was voor 160km/u, er is zelfs 172 km/u mee gereden ergens in Drente. Mat. 36 heb ik helaas niets van kunnen vinden.

Gr Hans

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #35 Gepost op: 12 July 2010, 22:04:30 »
dienstregelingsnelheid 90Km/h en maximumsnelheid 125Km/h.
Volgens mij zijn dat twee verschillende dingen.

Citaat
Wat alle (hobby-)boeken dus schrijven komt meer uit een grote duim heb ik het vermoeden. (o.a. 8min voor 140Km/h lijkt me erg rooskleurig...)
Tsjah....

een DE-2 heeft simpelweg het motorvermogen niet om ooit de 140 km/u te halen.
In het boek stond niet dat de DE2 dat zou kunnen halen.

Ik meen mij uit een Stibansbulletin uit 1984/1985 te herinneren dat de 273 één of meerdere draaistellen heeft gewisseld met die van de 285.
Voor zover ik weet is dat zo. Volgens mij staat het in ieder geval ook in het speciaalnummer van de RM over mat '46 en de Hondekoppen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #36 Gepost op: 12 July 2010, 22:32:01 »
Overigens, nu we toch een beetje zijn afgedwaald: Hoe zit het eigenlijk met de claim in het boek "Elektrische treinen in Nederland" deel 2, dat materieel 46 in de laatste zomer van haar loopbaan nog meegereden zou hebben in intercitydiensten, met 140 km/u, terwijl datzelfde boek beweert dat de laatste controllerstand die deze snelheid mogelijk moest maken was afgesloten ivm matige rij-eigenschappen?

 ??? (ja, dat zijn levensvragen..  ;D)

Broodje aap?
Of werden de stellen dan gewoon door hun maximum heengetrokken door (een) hondekop(pen) in de stam?
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #37 Gepost op: 12 July 2010, 23:07:03 »
Vind ik een beetje denigrerende opmerking. Die jongens hebben ook hun bronnen, maar wellicht gebruiken ze andere bronnen dan jij.
Waarom? Qua motorvermogen is het haalbaar.

Ik heb het uit het bedieningsvoorschrift, lijkt me handig dat dat klopt, aangezien dat als leerstof voor de machinisten gebruikt werd, en niet een of ander hobby-boek. Als er andere (NS!) gegevens boven water te halen zijn houd ik mij aanbevolen! De motoren van een DE-I zijn nooit veranderd, alleen de blower is verwijderd, maar de ervaring van de Kameel is nu dat dit weinige extra vermogen op zou leveren.

Omdat ik weet hoe lang het duurt om op de 115Km/u te komen met een DE-I, en dat is bij lange na niet de 140 :). Dat is mijn eigen persoonlijke ervaring op dit moment. Dus niet een verhaal van iemenad die er mee gewerkt heeft, maar dus nu aan werkt.

mvg,
Robin

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #38 Gepost op: 12 July 2010, 23:12:17 »
@Floris, alleen de DE-5 heb ik terug kunnen vinden dat deze geschikt was voor 160km/u, er is zelfs 172 km/u mee gereden ergens in Drente. Mat. 36 heb ik helaas niets van kunnen vinden.

Gr Hans
ik vergiste me ook nog es, het was 150, mat '35 haalde dat ook al, uit "van stoomtramlocomotieven en dieseltreinen", dus uit de tijd dat t hele spul pas net in dienst was.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #39 Gepost op: 12 July 2010, 23:18:40 »
140 met een DE-1 zul je alleen bergafwaarts halen, en dan moet het wel een flinke afdaling zijn ook  ;)

Een DE-1 zit bij de 120 al vol in zijn motortoerental, en voor ie op de 120 is, zit je volgens mij al aardig over die 8 minuten heen, maar de 140 zie ik zeker niet gebeuren....

Daarnaast trekken die kleine tractiemotortjes van die dingen dat ook nooit, door het hoge toerental centrifugeer je die hele dingen uitmekaar...
« Laatst bewerkt op: 12 July 2010, 23:20:42 door Thom »

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #40 Gepost op: 12 July 2010, 23:39:16 »
Maar de DE1-en hadden relatief gezien toch bijna 2x zoveel vermogen als de de2-en, met hun twee motoren?
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #41 Gepost op: 12 July 2010, 23:47:28 »
klopt, maar 140 is gewoonweg niet haalbaar. 120 wel, maar dan heb je toch echt een afstand Arnhem - Utrecht nodig, en als je dan op 120, kan je de tractie alweer uitschakelen voor een van de eerste seinen van Utrecht.

mvg,
Robin

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #42 Gepost op: 13 July 2010, 00:30:12 »
Maar de DE1-en hadden relatief gezien toch bijna 2x zoveel vermogen als de de2-en, met hun twee motoren?

Let op, ik ben geen deskundige, maar volgens wikipedia hebben de treinstellen een Bo'Bo' (DE-1) resp. Bo'2'Bo' (DE-2) dus beiden 4 motoren. Dan het vermogen, 180kW voor de DE-1 en 310 voor de 2. Deel je dat door hun gewicht, 57 resp 85 ton, dan heeft de DE-2 meer kW's per ton dan de DE-1.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #43 Gepost op: 13 July 2010, 00:34:02 »
maar dan wel met 2 verschillende motoren. mijn gegevens zijn gebaseerd op de oude uitvoering, met beide zelfde type motoren.

(A220(11,3l) en A1100(17,7l) bij DE-II vanaf jaren 60.

mvg,
Robin

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #44 Gepost op: 13 July 2010, 00:37:45 »
Maar de totale vermogens kloppen wel? Ik bedoel, daar gaat het om. Al monteer je aan elk wiel een aparte motor, als het totaal gelijk blijft, gaat ie simplistisch gezegd in theorie het zo hard als met 1 grote.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)