Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door gdh
Vandaag om 18:58:18
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
  

Auteur Topic: Wieldiameter stroomlijnmaterieel  (gelezen 11208 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8488
  • Spoor N
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #15 Gepost op: 12 July 2010, 12:45:23 »
Ik heb mijn informatie uit het boek Blauwe Engelen en Rode Duivels. Daarin wordt gesteld dat de DE-1 technisch in staat was om 140 km/h te halen. Maar omdat de DE-2 niet verder kwam dan 120, werd deze snelheid voor beide als dienstsnelheid vastgesteld.
Altijd leuk als verschillende bronnen met verschillende getallen komen.  :(
In Spoor & Tram uit 1982 wordt ook gesproken van 120 km/u voor alle plan X, met nog de vermelding dat de DE-1 na 8 minuten de 140 km/u kon halen (en dat ze ontworpen waren voor sneller optrekken en een hogere maximum snelheid dan oudere types). In Spoorwegmaterieel in Nederland is de maximumsnelheid voor de gerenoveerde stellen nog maar 110 km/u, de anderen komen in dat boek niet meer voor.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #16 Gepost op: 12 July 2010, 13:24:01 »
Ik houd het liever bij de documentatie welke door de fabrikant is samengesteld danwel de documentatie van NS, dus nogmaals:

dienstregelingsnelheid 90Km/h en maximumsnelheid 125Km/h. Tevens staat er een opmerking bij, namelijk dat de snelheid van 125Km/h niet mag worden overschreden ivm het slingertoerental van de tractiemotoren.

(bron: Allan 1952 (blauwe boekje) en NS 1955 (groene boekje).

Helaas staat er in het latere bedieningsvoorschrift (groen, A4) geen snelheid genoemd.

Wat alle (hobby-)boeken dus schrijven komt meer uit een grote duim heb ik het vermoeden. (o.a. 8min voor 140Km/h lijkt me erg rooskleurig...)

mvg,

Robin

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #17 Gepost op: 12 July 2010, 15:11:44 »
Is wellicht om vergelijkbare redenen als bij mat'46: Die zou ook 140 km/h kunnen maar mede door de matige wegligging met de jacobs-draaistel constructie werd deze begrensd tot 125 km/h. (Bron: boek Hondekoppen en Muizeneuzen) Dat lijkt me voor de DE2 welke eveneens een middendraaistel had ook een valide reden.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #18 Gepost op: 12 July 2010, 15:18:17 »
mat '36 scheen met een jacobsdraaistel 160 te kunnen... het draaistelontwerp van een DE2 is heel anders dan dat van een mat '46, dus of dat het is...

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #19 Gepost op: 12 July 2010, 15:41:52 »
mat '36 scheen met een jacobsdraaistel 160 te kunnen... het draaistelontwerp van een DE2 is heel anders dan dat van een mat '46, dus of dat het is...
Inderdaad. De TGV rijdt zelfs 300km/u met bijna alleen máár jacobsdraaistellen.
Het is maar hoe je eea afveert en "ophangt".

Over de slechte loopeigenschappen van mat'46 heb ik veel gehoord.
Over de DE2-en hoor ik wat dat beteft weinig.

En op Zwolle - Almelo heb ik er destijds nooit wat van gemerkt.
Er was een stukje spoor tussen Heino en Raalte waar de boel begon te rammelen en schudden, maar dat lag volgens mij meer aan het spoor.
De plan U's deden dat daar namelijk ook.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2010, 15:44:35 door F.Wissink »
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #20 Gepost op: 12 July 2010, 15:45:28 »
Bij mat'46 was het probleem ook niet hoe hard je ermee kon, maar je stuitert op snelheid wel van de banken af door de slechte wegligging. Ga voor de grap maar eens een paar keer de nostalgie-express ritten van het NSM maken, met de mat'46 en daarna met de Hondekop. Is echt een wereld van verschil.
RETROBAHN A.G.

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #21 Gepost op: 12 July 2010, 15:53:45 »
Bij mat'46 was het probleem ook niet hoe hard je ermee kon, maar je stuitert op snelheid wel van de banken af door de slechte wegligging. Ga voor de grap maar eens een paar keer de nostalgie-express ritten van het NSM maken, met de mat'46 en daarna met de Hondekop. Is echt een wereld van verschil.
Dat geloof ik graag.
Maar dan nog voert het te ver om het te wijten aan "het" jakobsdraaistel.
Het lag gewoon aan het jakobsdraaistel van Mat'46.
(Jakobs)draaistellen zijn net zo uniform als auto's, en daarbij in constructie niet per definitie wezenlijk verschillend van andere draaistellen.

Sommige zijn "citroën", en andere zijn "VW kever".

Of heb je al gehoord van TGV reizigers die van hun stoel werden geslingerd door de slechte loop van de draaistellen?  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 July 2010, 16:05:48 door F.Wissink »
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #22 Gepost op: 12 July 2010, 15:56:49 »
Het zou wel kunnen liggen aan een slecht ontworpen jacobs draaistel. Maar goed, we moeten ook rekening houden met de stand der techniek van die tijd. Het is nu nog steeds mogelijk steeds comfortabelere draaistellen te ontwerpen en bouwen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #23 Gepost op: 12 July 2010, 16:09:53 »
ik haalde mat '36 aan omdat ik benieuwd ben hoe dat spul zich dan hield bij hoge snelheden, blijkbaar beviel dat niet eens zo slecht, anders had men voor mat'46 wel iets anders verzonnen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #24 Gepost op: 12 July 2010, 16:23:22 »
Is wellicht om vergelijkbare redenen als bij mat'46: Die zou ook 140 km/h kunnen maar mede door de matige wegligging met de jacobs-draaistel constructie werd deze begrensd tot 125 km/h. (Bron: boek Hondekoppen en Muizeneuzen) Dat lijkt me voor de DE2 welke eveneens een middendraaistel had ook een valide reden.
Ik bedoel hier dat het stel zowel een jacobsdraaistel had (net als de DE2) alswel slecht comfort. Daarmee wil ik dus niet zeggen dat er geen comfortabele treinen zijn met een dergelijke constructie, ik trek alleen een vergelijk tussen deze 2 oude ontwerpen.
Met de TGV is dat geen vergelijk, daar is het zelfs een voordeel omdat bij evt ontsporen de boel veel beter aan elkaar blijft zitten dan met normale koppelingen.
RETROBAHN A.G.

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #25 Gepost op: 12 July 2010, 17:12:21 »
Met de TGV is dat geen vergelijk, daar is het zelfs een voordeel omdat bij evt ontsporen de boel veel beter aan elkaar blijft zitten dan met normale koppelingen.
Precies.
Dan weet je zeker dat alle rijtuigen uit de rails lopen.  ;D (gein)
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26667
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #26 Gepost op: 12 July 2010, 19:34:48 »
Wat alle (hobby-)boeken dus schrijven komt meer uit een grote duim heb ik het vermoeden.
Vind ik een beetje denigrerende opmerking. Die jongens hebben ook hun bronnen, maar wellicht gebruiken ze andere bronnen dan jij.

Citaat
(o.a. 8min voor 140Km/h lijkt me erg rooskleurig...)
Waarom? Qua motorvermogen is het haalbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #27 Gepost op: 12 July 2010, 19:41:58 »
Vergelijking met mat'46 zal niet opgaan, een DE-2 heeft simpelweg het motorvermogen niet om ooit de 140 km/u te halen. Dat de DE-1 er al moeite mee heeft zegt al genoeg...
En v.w.b. mat'46, daar heeft men amper constructiewijzigingen t.o.v. de eerdere series op doorgevoerd, en wel omdat daar geen tijd en geld voor was. Er was een acute noodzaak om die dingen z.s.m. te hebben vanwege het grote materieeltekort en de deplorabele staat van het stoomlocpark. Men nam de matige spoorligging voor lief (want die was al bekend danwel men wist dat de constructie er gevoelig voor was)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #28 Gepost op: 12 July 2010, 20:31:08 »
De reden dat de mat '46 slechter liepen dan de mat '36 had niets met het jacobdraaistel maar met de veerpakketten van de draaistellen te maken.

Het was de bedoeling dat mat '46 voorzien werd van magneetremmen gelijk de mat '40.
Alleen was er in het mat '36 draaistel geen ruimte voor een magneetrem.
Hierdoor is de onderste helft van het bladveerpakket in het midden van het draaistel weggelaten om ruimte te verkrijgen voor de magneetrem.
In feite valt de helft van je veerpakket weg, en dat schijnt de hoofdoorzaak te zijn van het slechte rijden te zijn.
De later geleverde mat '46 kregen wel de volledige veerpakketten, waardoor deze beter liepen.
Volgens mij is het museumstel een van de latere, dus deze rijd wel goed.

mat '46 was zeker geen kopie van mat '36 of mat '40


Bron materieeldoc's, speciaalnummers railmagazine, foto's en tekeningen

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #29 Gepost op: 12 July 2010, 20:44:05 »
Vind ik een beetje denigrerende opmerking. Die jongens hebben ook hun bronnen, maar wellicht gebruiken ze andere bronnen dan jij.
Zoals mensen die er mee gewerkt hebben, wellicht?  :)
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.