Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:38:27
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Wies
Vandaag om 15:29:09
Sound inbouwen in roco 185.2 door saskia
Vandaag om 15:28:58
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:36:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 14:07:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:51:47
analoge trein in rocrail stopt bij volgend blok door AlbertG
Vandaag om 13:38:43
Draaischijf aansturen met standaard decoder. door Eenerspoor
Vandaag om 13:34:35
Verschil in grootte huizen...... door Benrail
Vandaag om 13:17:59
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 13:08:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:50:11
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:48:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:42:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 12:23:32
Roco 290 digtaliseren door bellejt
Vandaag om 12:20:04
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 11:38:18
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Deetrein
Vandaag om 11:32:14
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 09:48:42
Alternatief gezocht voor Roco motoren door Albert de Heer
Vandaag om 08:49:40
Ervaring nieuwe Z21 app door bask185
Vandaag om 08:40:13
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 07:01:45
Minibaan Visserskaai H0 door RobVille
11 June 2025, 23:14:32
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door Klaas Zondervan
11 June 2025, 23:13:38
Dg in Spoor-1 door arnout
11 June 2025, 23:08:47
Leubachtalbahn door RobVille
11 June 2025, 22:03:46
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
11 June 2025, 21:55:35
NS 6000 een Nederlandse Fransoos door orientexpress
11 June 2025, 21:45:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
11 June 2025, 21:09:09
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Taigagaai
11 June 2025, 20:35:03
  

Auteur Topic: Wieldiameter stroomlijnmaterieel  (gelezen 10853 keer)

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Gepost op: 10 July 2010, 03:08:34 »
Ik heb besloten dat de Pec die ik aan het bouwen ben in 0, een statisch object zal blijven.
De wielen ga ik derhalve zelf maken.

Echter, ik wil wel een natuurgetrouwe wieldiameter hanteren.

Heeft iemand een idee wat de wieldiameter is voor een Pec?

En geldt dat dan ook voor het overige stroomlijnmaterieel, of heeft alles weer een andere maat?
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26554
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #1 Gepost op: 10 July 2010, 08:56:46 »
Vrijwel alle treinstellen en ook getrokken rijtuigen hebben wielen met een diameter van 1 meter.
Ik zou zo gauw geen uitzondering weten te bedenken.


Herstel:
Net even een paar boeken ingekeken, en daaruit blijkt dat de treinstellen mat'46 en ook de Hondekoppen een wieldiameter van 950 mm hadden. Zeer waarschijnlijk was dat bij de Pec ook zo.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2010, 10:19:21 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26554
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #2 Gepost op: 10 July 2010, 10:22:24 »
Nog een paar wieldiameters die ik heb gevonden:
DE stroomlijnmaterieel (Blauwe Engelen) 950 mm
DE materieel plan U: 950 mm
DE20 Directierijtuig Kameel: 1100 mm
DE loc 2200: 950 mm
DE loc 2400: 1000 mm
DE loc 6400: 1000 mm
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2010, 10:24:14 »
apart, dat verschil tussen de kameel en de DE1

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22436
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #4 Gepost op: 10 July 2010, 10:36:53 »
Was de maximumsnelheid van de Kameel misschien ook hoger? Het ding moest meekunnen op de hoofdlijnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26554
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #5 Gepost op: 10 July 2010, 10:59:18 »
De Kameel had een iets hogere maximumsnelheid dan de DE-1, 125 tegen 120 km/h
Het motorvermogen was gelijk, allebei 2x145 pk. Het gewicht was ook praktisch gelijk, 58 tegen 57 ton.
Het aantal reizigers verschilde wel, 75 zitplaatsen voor de DE-1 tegen 24 voor de Kameel.
Dat scheelt zo'n 50 personen, ongeveer 4 ton.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #6 Gepost op: 10 July 2010, 17:38:25 »
Bedankt voor de info, heren! :)
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #7 Gepost op: 10 July 2010, 19:26:47 »
Nou ik heb er nog een paar  ;).

E loc 1700: 1250 mm
Bds : 920 mm
Mat 64 : 950 mm   
VIRM : 920 mm
Lint 41: 770 mm
Br 232-9: 1050 mm
DH : 850 mm
Class 58 : 1120 mm
Class 66 : 1070 mm
DDM 2/3 : 920 mm

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #8 Gepost op: 10 July 2010, 23:27:08 »
De Kameel had een iets hogere maximumsnelheid dan de DE-1, 125 tegen 120 km/h

Fout  ;D

De DE-I en II is ontworpen voor een snelheid van maximaal 125Km/h, echter was de dienstregelingsnelheid 90Km/h. bron: het blauwe boekje van Allan over de DE-I en II.

Dit alles uiteraard met AEC-motoren voorzien van blowers. Alleen de Kameel heeft deze blowers tot op de dag van vandaag behouden. De huidige maxiumum snelheid van de NS-41 is momenteel 100Km/h, maar dat is meer een ATB-verhaal dan een materieeltechnisch. (die 120Km/h is echter wel ooit gehaald!)

De grotere wieldiameter van de Kameel heeft dus te maken met de dienstregelingsnelheid en is, als je ze naast elkaar ziet, goed te zien in het hoogteverschil tussen beide.

mvg,
Robin

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26554
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #9 Gepost op: 10 July 2010, 23:39:09 »
De DE-I en II is ontworpen voor een snelheid van maximaal 125Km/h, ....
Ik heb mijn informatie uit het boek Blauwe Engelen en Rode Duivels. Daarin wordt gesteld dat de DE-1 technisch in staat was om 140 km/h te halen. Maar omdat de DE-2 niet verder kwam dan 120, werd deze snelheid voor beide als dienstsnelheid vastgesteld.
Altijd leuk als verschillende bronnen met verschillende getallen komen.  :(
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #10 Gepost op: 11 July 2010, 05:28:14 »
Fout  ;D

De DE-I en II is ontworpen voor een snelheid van maximaal 125Km/h, echter was de dienstregelingsnelheid 90Km/h. bron: het blauwe boekje van Allan over de DE-I en II.
Ging Allan over de dienstsnelheid dan?
Wat ik begrepen heb uit diverse boeken was dat de maximale dienstsnelheid voor DE-1 en DE-II was vastgesteld op 110 km/h, en dat de dienstsnelheid voor de tweetjes tijdelijk lager heeft gelegen dankzij nieuwe doch wat krachteloze, ongeblazen AEC dieselmotoren die ze begin jaren '60 kregen ingebouwd.

Ik zou weer even de boeken* in moeten duiken om te achterhalen wanneer dit weer is rechtgetrokken. (*rode duivels en blauwe engelen)
Al wel vóór de verbouwingsperiode, als ik me niet vergis.
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
    • Dwangrail.nl
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #11 Gepost op: 11 July 2010, 09:37:50 »
@F.Wissink

Ik zou weer even de boeken* in moeten duiken om te achterhalen wanneer dit weer is rechtgetrokken. (*rode duivels en blauwe engelen)
Al wel vóór de verbouwingsperiode, als ik me niet vergis.

Pas op dat je geen appelen en peren gaat vergelijken.
het boekje wat RobinS noemt, is het originele boekje van Allan voor de bediening van de blauwe engel.
Dat boekje is van 1952 (ongeveer)
Het boek rode duivels en blauwe engelen heeft dit boek als basis gebruikt, maar niet alle info overgenomen.
zo iets als de klok en de klepel.

Dus ga er maar van uit dat de info uit het allan boekje klopt, en lees de nieuwe (alk) boeken met enige voorzichtigheid.
Ze hebben leuke foto's, maar de teksten  :-X

groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26554
    • Pagina van klaas
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #12 Gepost op: 11 July 2010, 13:40:24 »
Het boek rode duivels en blauwe engelen heeft dit boek als basis gebruikt,
In de literatuurlijst vind ik niet met zoveel woorden terug dat ze het Allan boekje hebben gebruikt.
Waar leid jij dat dan uit af?
En ik vind het ook nogal makkelijk om te stellen dat het Alk boek onjuist is. Die jongens hebben de info toch niet uit hun duim gezogen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
    • Dwangrail.nl
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #13 Gepost op: 11 July 2010, 13:52:25 »
In de literatuurlijst vind ik niet met zoveel woorden terug dat ze het Allan boekje hebben gebruikt.
Waar leid jij dat dan uit af?
En ik vind het ook nogal makkelijk om te stellen dat het Alk boek onjuist is. Die jongens hebben de info toch niet uit hun duim gezogen?

Ze hebben het verzameld onder de naam ",materieel en storingsgidsen"
Het allan boekje, is naderhand als materieelboek uitgegeven door NS

ik zeg ook niet dat ze het uit hun duim hebben gezogen, maar dat ze niet alle info overnemen. Hierdoor verdwijnt de essentie uit het verhaal.

Mijn collega heeft voor de electrische treinen nog aanvullingen geschreven +/- 20 kantjes A4 per boek. Dit waren toendertijd bij het oude station te roosendaal verkrijgbaar.

Dus ik lees deze boeken altijd voorzichtig, en controleer de gegevens die ik wil gebruiken met de originele bronnen. Het lukt niet altijd, maar je voorkomt fouten.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

F.Wissink

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wieldiameter stroomlijnmaterieel
« Reactie #14 Gepost op: 11 July 2010, 18:28:00 »
Zou het ook kunnen dat de dienstsnelheid later is bijgesteld?

In ieder geval weet ik nog wel dat de verbouwde tweetjes normaliter 110 km/u reden, en ik meen dat daar bij het uitrijden van vertragingen nog 5 km bovenop mocht.

(Lekker offtopic.. :P)
Verjaardagen zijn gezond.
Hoe meer je er hebt, des te langer je leeft.