Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren  (gelezen 39329 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #30 Gepost op: 15 juli 2010, 12:24:37 »
Dat driehoekige stuk lijkt me iets te groot, in vergelijking tot de maat van de balk erboven is die anderhalf keer zo groot. Maar het kan zijn dat de balk erboven iets te laag is en het totaal aan hoogte (balk+driehoek) wel klopt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #31 Gepost op: 15 juli 2010, 12:38:11 »
Ik heb ook de indruk dat bij dit Philotrain model het voorste zijrampje te groot is: dat het nummer 1501 correct onder dit raampje is geplaats, maar de afstand van dit nummer tot de deur groter is dan bij de echte: en dat de verhoudingen van de gele rechthoek anders zijn dan bij de echte. Problematisch is het allemaal niet, overigens. Wel mooi model trouwens, en gaaf gedetailleerde cabine. De handrails en -houders en de ruitenwissers vind ik persoonlijk, zoals eerder gezegd, te groot en te overheersend.
Ik zal binnen kort in de tekening meten en de maat bij de Kleinspoor controleren. De maten die ik tot nu heb gemeten, klopten wel (behalve natuurlijk op die punten waar ik de kap heb aangepast).

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #32 Gepost op: 20 juli 2010, 13:01:29 »
Beide koppen gedaan, en een laag primer (plamuren gaat nog verder):


En hier voor de lol even de Triang 1500 op de clubbaan van de Haagse Modelbouw Club:



« Laatst bewerkt op: 20 juli 2010, 13:03:07 door janw »

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #33 Gepost op: 20 juli 2010, 17:04:49 »
Hey Jan,

Inspirerende foto's !!! Mooi, die draaistellen van de onderste foto's.

Succes!

Gerard

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #34 Gepost op: 20 juli 2010, 20:49:39 »
Klopt; die Triang is helemaal zo gek niet. Jammer dat-ie door de schaal bij mij letterlijk niet meer past (doorrijhoogte spoorbrug).
De draaistellen zijn inderdaad mooi, maar natuurlijk helemaal Engels, dwz dat de zandbakken nog in dwarsrichting zitten ipv in lengterichting zoals bij NS. En verder zitten er plastic wielen in het loopdraaistel en maar twee assen in het aangedreven draaistel (met optische wielimitaties ter plekke van de middenas). Dus geen stroomafname in het loopdraaistel, en dus ook geen slipbandjes op de aangedreven assen. Maar los van dat gebrek aan adhesie loopt-ie eigenlijk best netjes. Hij kan 4 plan D's door redelijke hellingen en bochten trekken.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2010, 00:46:03 door janw »

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #35 Gepost op: 20 juli 2010, 21:01:09 »
Zijn de draaistelzijkanten na wat aanpassingen niet bruikbaar onder de Kleinspoor 1500? Ze lijken mij fraaier gedetailleerd dan de in witmetaal gegoten exemplaren van Kleinspoor.
(je moet er wel je Triang voor op willen offeren...)
Meer NS in spoor 1!

JSRail

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #36 Gepost op: 20 juli 2010, 21:08:38 »
Leuk !  :D  Kan me herinneren dat er in de Miniatuurbanen (jaren 70 ?) ooit een ombouwverslag heeft gestaan van iemand die deze Triang lok had omgebouwd / geschilderd van de Britse naar de geel/grijze NS uitvoering. Ook op een aantal punten werd de lok verbeterd (andere pantograven, etc). 

  MvG.  Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #37 Gepost op: 21 juli 2010, 11:35:21 »
achter zo'n tri-ang-ding hang je natuurlijk fleischmann-plan K's en geen plan D's. Scheelt je alweer de helft van het schaalprobleem.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #38 Gepost op: 21 juli 2010, 21:28:20 »
Klopt. De liefhebber die dat van plan is, heeft zich al gemeld voor de loc.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #39 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:56:32 »
De neuzen zijn af, alleen nog een laatste dun laagje primer erop.
De zijramen zijn iets groter gevijld, de rubber rand van het voorste raampje is wel versmald en verlaagd, maar niet helemaal weggehaald omdat-ie vermoedelijk toch iets bijdraagt aan een optisch strakke afwerking van het te plaatsen ruitje.



Verder ben ik begonnen aan het dak, op basis van Arjens foto's, die ik uit pure hebzucht ook even hierheen haal:












De meegeleverde isolator is vervangen door een van een oude Roco Blokkendoos. De meegegoten dakleiding is verwijderd en vervangen door een van 'pijp' en 'kabel' als op Arjens foto. Stroomafnemers, hijsogen (als het dat zijn) en wat andere details volgen nog. De gegoten messing vonkhoorn van Kleinspoor is erg mooi gedetailleerd.


« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2010, 23:02:10 door janw »

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
  • Einzelganger
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #40 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:59:41 »
mooie details hoor, nu nog even spuiten.... ;)



eric

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #41 Gepost op: 12 augustus 2010, 07:59:33 »
Dag Jan,

Wat een prachtige details maak je erbij!

Ik zie dat je de draaistellen ook al in elkaar hebt gezet. Ik heb de zijkanten er ook voorzichtig op getikt, maar stel vast dat dan de wielen lastig meer draaiden. Een beetje wrikken aan de messing lagers loste het stroeve lopen wel op, toch "haken" de wielen af en toe nog bij het ronddraaien.

Ik realiseer me dat dit misschien kan komen doordat ik aan de wielen zelf draai, en ze niet op de rails staan. Is dat over wanneer ze door de motor worden aangedreven?

Wat zijn jouw ervaringen op dit gebied?

Gerard

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #42 Gepost op: 12 augustus 2010, 10:53:35 »
Als het worm bovenin het draaistel gemonteerd is, kun je de wielen niet meer vanaf de wielkant ronddraaien. Je zult dan de worm in beweging moeten brengen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #43 Gepost op: 12 augustus 2010, 12:19:02 »
Ja, duuh, dat begrijp ik ook... ;D

De stellen zijn nog los, de wormwielen nog niet gemonteerd.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2010, 12:50:57 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor NS 1500 verbeteren
« Reactie #44 Gepost op: 12 augustus 2010, 12:40:44 »
Ha Gerard,

Met de aandrijving zijn mijn ervaringen nog nul, ben tot zover met de kap en de cosmetica bezig geweest. Ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen; ik heb jouw ervaringen ook bekeken.
Hoe dan ook, de wielen draaien bij mij goed en vrij. Ik heb de insteekpootjes van de draaistelzijkanten zodanig bijgebogen dat de ze wat hoger uitkomen (zie een van de foto's hierboven). Ze raken de wielen niet.
In de handleiding staat een aanwijzing over het morrelen aan de messing lagers als de wielen niet vrij draaien. Is daar misschien iets mee? Ik heb wel bij een draaistel het ijzeren plaatje waar dat messing lager in valt, wat rechter gebogen. Daarna liep dat draaistel goed. Met het andere waren geen moeilijkheden.