Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:59:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 14:40:48
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko NS1100, materieelbespreking door Corné81
Vandaag om 14:06:57
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 13:01:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:54:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
  

Auteur Topic: Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)  (gelezen 77910 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8101
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #30 Gepost op: 23 June 2010, 13:24:43 »

En de 90 graden hoek in verstek met 2 schroeven.
Dit heeft niets met verstek te maken. Dit is gewoon een balk op de kopse kant van een andere balk geschroefd.

Wat ik uit je verhaal nog niet kan opmaken is hoe de tafels in je kamer geplaatst worden. Vrij in de ruimte of langs de muren? Waarom ik dat vraag? Kijk maar eens hoe lang je armen zijn. Waarschijnlijk geen 1,22 m oftewel hoe ga je bij de achterkant komen als daar iets gebeurd (en Murphy kijkt altijd mee dus gebeurd daar wel wat).

Verder sluit ik me aan bij het kritiekpuntje wat Ronald halsma al eerder had. Beter eerst een plan maken en daarna pas een tafel. Nu moet je je baanplan aangepassen aan de tafel ipv andersom. En dan gaat het niet alleen om de afmetingen van de rails (radius van bochten) maar ook om de posities van wisselaandrijvingen. het zal je misschien verbazen maar die komen uitgerekend altijd op de plaats waar jij de balekn hebt zitten.

Je gaat voortvarend van start maar enig denk en planwerk van tevoren voorkomt een hoop teleurstelling achteraf.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

rocomark

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #31 Gepost op: 23 June 2010, 15:40:51 »
hej waylon,

dat ballast ziet er netjes uit. op mijn eigen baan heb ik het niet omdat het een baan is om een alles een beetje te proberen en om te rijden enz. en omdat ik de rails eerst netjes wil houden voor een volgend project.

M.v.g.

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #32 Gepost op: 23 June 2010, 15:46:52 »
@ Eric,

Daar is allemaal al lang over nagedacht ;)
De wisselaandrijvingen worden allemaal verwerkt in de MDF platen en in de Roofmate.
Ik ga geen gebruik maken van servo's gewoon met een standaard fleischmann wisselaandrijving.
Dus van de balken heb ik geen last omdat de roofmate + MDF Plaat 2cm 8mm dik is.

@ Marc,

Bedankt, dat is wel waar maar ik denk dat hier niet gauw een volgend project komt ;)
Zeker even melden als je gaat beginnen met een project, kan ik wat ideeën stelen  ;D

Mvg, Waylon

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #33 Gepost op: 23 June 2010, 15:50:49 »
Waylon,

Als je een hoofdlijn wilt uitbeelden waar veel gereden wordt, zou ik er niet zoveel groen door de ballast doen. Kijk maar eens op foto's van het grote voorbeeld. Zoveel groen en van die grote bloemen zie je alleen tussen sporen waar (vrijwel) niet meer gereden wordt.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #34 Gepost op: 23 June 2010, 15:54:28 »
Nee dat is waar, was ook maar om alles even te proberen.
Als je het zo kan kan het ook zonder groen uiteraard ;)

Maar je hebt gelijk daar kan ik niet onderuit  ::)

Mvg.

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #35 Gepost op: 23 June 2010, 17:05:37 »
Ziet er goed uit je Ballast laag
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

m de deugd

  • Gast
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #36 Gepost op: 23 June 2010, 18:20:50 »
Hoi Wajlon.

Als er voldoende ruimte op de baan komt.
Bij station bijvoorbeeld een mooi emplacement.
Dan is een schaduw station niet echt nodig
Om toch steets beschikking over de treinen te hebben die je inzet.

Het digitaal verhaal is duidelijk goed doordacht.

Oja bijna de foto,s vergeten :o
Die zien er echt natuurlijk uit zo in de buiten lucht.
Daar hoeven we ons niet druk over te maken.
Dat gaat je ook al goed af.
Dit belooft erg mooi te worden.
Sucses.


Martin.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17691
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #37 Gepost op: 23 June 2010, 18:59:33 »
Citaat
Verder sluit ik me aan bij het kritiekpuntje wat Ronald halsma al eerder had.

Doe maar Halma...... ;D ;D ;)

Citaat
Je gaat voortvarend van start maar enig denk en planwerk van tevoren voorkomt een hoop teleurstelling achteraf.

Ik denk dat Eric helemaal gelijk heeft.... beter eerst goed te plannen. En ik had ook al bedenkingen tegen de enorm grote tafels. Een centimeter of 90 is echt wel het meest dat een persoon kan reiken. Anders kom je aan inspectie gaten, en da's ook niet erg handig.

Citaat
het piepschuim/roofmate

Piepschuim? Ga je spijt van krijgen. Je wordt gek als je dat spul verwerkt. Het wordt statisch en je wilt niet weten waar het dan allemaal te vinden is in huis....

Citaat
Als er voldoende ruimte op de baan komt.
Bij station bijvoorbeeld een mooi emplacement.
Dan is een schaduw station niet echt nodig
Om toch steets beschikking over de treinen te hebben die je inzet.

Ben ik niet met je eens.... een schaduwstation geeft veel meer vrijheid aan de treinenloop en laat een werkelijkheidsgetrouw beeld zien. Je treinen gaan ergens naar toe en komen ergens vandaan. Dat kun je met een schaduwstation o.i.d. mooi nabootsen.

Waylon, plan de baan goed van te voren, zeker bij dit formaat. Anders ga je geheid op je gezicht... ;)


Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #38 Gepost op: 23 June 2010, 20:46:30 »
Petje af voor je plannen en dat je daadwerkelijk wat doet!

Gewoon bouwen en kijken waar het schip strandt is een methode die ook graag hanteer, maar bij dit soort formaten geloof ik niet dat dat slim is..
Afgezien dat je wissels, bruggetjes etc. etc. altijd fout uitkomen, weet je van te voren nooit echt waar je hart ligt, de een wil alleen maar rondjes rijden op een soort van achtbaan en een ander, is uren zoet op een rangeer plankje.  
Het zou tog zonde zijn als jij een hele zolder vol met spoor hebt liggen en maar een, of twee favoriete spoortjes gebruikt.

Ik ben na mijn tweede baan erachter gekomen, dat ik de meeste tijd op het programmeer spoor door breng.....


m de deugd

  • Gast
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #39 Gepost op: 23 June 2010, 23:30:06 »

Ben ik niet met je eens.... een schaduwstation geeft veel meer vrijheid aan de treinenloop en laat een werkelijkheidsgetrouw beeld zien. Je treinen gaan ergens naar toe en komen ergens vandaan. Dat kun je met een schaduwstation o.i.d. mooi nabootsen.
Waylon, plan de baan goed van te voren, zeker bij dit formaat. Anders ga je geheid op je gezicht... ;)

Ik snap wat je bedoeld.
Ik ben het wel met jou eens, gezien het belangrijke nut van een schaduw station.
Mijn iedee was ook als alternatieve oplossing als je geen behoefte of geen plenning hebt voor een schaduw station.
En toch je treinen wilt stallen, bij Utrecht cs is zo,n voorbeeld wat ik voor ogen had.
Gezien de Nederlandse baan.

Maar ingeval van wel een schaduwstation, zal de bouwer Wajlon daar constructief nu al rekenning mee houden.
En inderdaad goed de gedachte laten spelen hoe de baan zal worden.
Bij de bouw van de frame,s en tafel hoogtes en ruimte voor op/af ritten eventuweel klimspiraal.
De constructie zal dan moeten wijzigen.
Dus niet eerst tafels bouwen en daarna ,we zien wel, dat werkt dan niet. :-\


Martin.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8299
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #40 Gepost op: 23 June 2010, 23:59:51 »
Ik schrik altijd een beetje van grote banen. Waarom begin je niet eerst met wat kleins, om technieken te proberen en ook iets af te krijgen? Als je een aansluitspoor maakt, kun je daar je volgende project op aansluiten. Jonge mensen maken vaak de fout groot te willen beginnen. Projecten zoals deze raken in het slop als de baan eenmaal ligt en de treinen kunnen rijden. Dan ga je "testrijden". Zo'n groot project gaat je op een gegeven moment tegen staan. Ik wil je niet ontmoedigen, alleen maar waarschuwen.

Aan de andere kant is het uiteraard wel een mooie basis als je er de komende ca 6 jaar, tot je het huis uit gaat, aan gaat werken. Maar ik zie de oudere bouwers met mij al twifelachtig kijken. 

Even voor de duidelijkheid: je wil deze baan toch niet over 12 weken afhebben? Anders wordt dit een interessant draadje.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #41 Gepost op: 24 June 2010, 08:57:27 »
kan het helaas niet allemaal beantwoorden dus een beetje algemeen.

Je moet weten, Ik heb 12 weken de tijd om 1 kant van de tafel af te maken.
Hier komt gewoon een stuk flexirails op in een soort U vorm maar dan heel ruim.
De tafel komt nog los te staan dus kan gewoon naar het midden van de ruimte geschoven worden zou je iets moeten doen, neem je de tafel er even uit en kan je aan de achterkant komen.

Natuurlijk krijg ik veel hulp van jullie hier, ervaren modelbouwers.
En mijn vader helpt natuurlijk ook mee.

Ervaring in technieken heb ik toch al redelijk, heb vroeger veel meegewerkt aan projecten van mijn vader, opa, oom die toendertijd nog ermee bezig waren.

Helaas ben ik de enige in de familie die de draad weer opgepakt heeft en de toch wel familietraditie voortzet.

Verder, Ik houd wel van een uitdaging. Je gaat nog versteld staan dat alles toch wel een beetje met voorbedachte raden gedaan wordt. op dit stuk van de tafel komen geen wisselstraten, hoogstens 1 of 2 wissels als extra oprit om even iets kwijt te kunnen :P

Dus iedereen die zijn vragen hierbij trekt, Houden zo  ;D

Mvg. Waylon

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #42 Gepost op: 24 June 2010, 09:14:06 »
Even terugkomend op mijn ballast.



Hier, deze foto is gemaakt op maastricht CS op de paserell.

Mvg. Waylon

m de deugd

  • Gast
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #43 Gepost op: 24 June 2010, 09:58:45 »
Hoi Wajon.

Met hoeveel treinen wil je gaan rijden.
2 wissels hooguit is nou niet echt veel om een leuke variatie in treinbedrijf te verkrijgen.
Ik heb zelf een N spoor baan daar heb ik ook niet te gek veel wissels.
Maar wel meer dan 2.
Ik heb het zelfde gedaan wat jij van plan bent te hanteren.
Maar met het verschil, ik had wel een voorbeeld baanplan.
Voor Marklin bestemt, dus dat moest ik geheel omschalen naar N spoor.
Toen ben ik gaan bouwen en uitwerken.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22768.0.html hier staat het resultaat tot nu toe.
Mijn gedachte gang gaat wel met het totaal plan mee, maar...
Zelf dingen anders doen had mijn gewilde resultaat, en het legde geen windeieren.
Met digitaal rijdende treinen nu al tot resultaat.

Heb je niet een beetje voorbeeld, hoe je het geheel gaat uitwerken.
Je hebt al frame,s vervaardigt, de maten daarvan moeten wel overeen komen met wat je wilt bouwen.
Anders heb je tijd en geld in de tafels gestoken, maar past je iedee niet op de tafels.
Een schilden kan toch ook niet verven zonder kwast ;)
Ik ben zeer benieuwt hoe je het verder gaat doen, jij bent de bouwer en het brein er achter ;).
Dus jij zal wel weten wat er gaat gebeuren, maakt het wel interresanter voor ons.
Sucses.


Martin.

W. Dagevos

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re:Treinbaan in nederlands voorbeeld (Schaal H0)
« Reactie #44 Gepost op: 24 June 2010, 11:38:59 »
Ik denk dat niet iedereen het meerdere delen princiepe begrijpt.

Dus hierbij even snel een paint tekening.


<klik>

Ik heb bezig nu met Deel 1 (aangegeven met rood) Deze afmeting is 2m 95 lang op 1m 22 diep baan 2, 3 en 5 worden ook 1m 22 diep maar deel 3 wordt ongeveer 3m 50 lang.

Op deel 1 wordt niet veel wisselstraten en toebehoren geplaatst. Een stukje opstel komt later op deel 5.
Deel 4 is uitneembaar zodat je wel nog langs kunt.
Deel 2 komt alleen maar een stuk dubbelspoor en geen wissels en toestanden. Natuurlijk wordt alles wel opgevult met scenery enzo.
de afmeting van deel 2 is nog onbekend omdat dit allemaal nog niet van toepassing is.

Hopelijk is nu alles een beetje duidelijker?

Mvg. Waylon

Ps. Uiteraard komt de rails niet zo te liggen maar zo snap je het dat er maar 2 wissels op deel 1 komen omdat op deel 3 een hele wisselstraat komt.