Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Artitec DE-TD  (gelezen 35865 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #30 Gepost op: 16 June 2010, 22:37:31 »

staand


liggend

Geen katterug  (y)
foto's zijn 640x480
En het is een almuni....alumoni....ulumial....stalen lineaal.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2010, 22:40:48 door Chris van Diesen »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #31 Gepost op: 16 June 2010, 22:40:56 »
Dan denk ik dat Att, ondanks een paar minpuntjes en de begrijpelijke concessies een mooie rijtuigserie heeft neergezet. De gele 1e klasse bies is prachtig geworden, iets dat ik zelf erg moeilijk vond om aan te brengen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #32 Gepost op: 17 June 2010, 10:59:54 »
Vaesmans moet niet zeuren, bril kopen! ;D
Zet jij je roze bril maar af  ::)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #33 Gepost op: 17 June 2010, 11:16:28 »
Dat heeft geen enkele zin, ik ben en blijf kleurenblind dus je zult wel gelijk hebben. Bovendien reisde jij nogal eens 1e klasse in die tijd.

Samen met Koekmans ben je absoluut grootgerbruiker op dit forum van:  ::)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #34 Gepost op: 17 June 2010, 11:22:26 »
Wat is er bij de DE anders aan de kopwand dan bij de 'normale' E?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #35 Gepost op: 17 June 2010, 11:42:04 »
Dat staat in mijn draadje plan E, maar dan anders:



Dit is een resin kopwand voor een plan E van MK modelbouw met een groot aantal extra kabels, leidingen en koppeldozen. Zoals je ziet gaan er leidingen naar het dak, welke ook over het dak met elkaar waren verbonden.

Foto's van de echte kopwand kun je ook vinden in Spoorwegjournaal van 1991. Het exacte nummer moet ik opzoeken, maar in een artikelserie van 3 stuks werd daar een zeer gedetailleerde ombouw van Lima plan E naar een realistische plan E beschreven.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #36 Gepost op: 17 June 2010, 14:29:06 »
van mij wel :D


Overigens,, ik vindt het model erg geslaagd, inderdaad zijn de bedrukkingen wat minder scherp als normaal! maar dat maakt voor mij niet uit,, het model is verder gewoon mooi!
op naar de energiewagen,,, en eigenlijk heb ik dan ook nog een 2e 2200 nodig....


Mitchell
die ook stiekem WK kijkt op werk ;)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #37 Gepost op: 17 June 2010, 16:52:31 »
Heren, kunnen we bij het onderwerp blijven? Babbelen mag natuurlijk, maar daarvoor hebben we 'ditjes en datjes'.  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #38 Gepost op: 17 June 2010, 19:29:42 »
Dat staat in mijn draadje plan E, maar dan anders:
Foto's van de echte kopwand kun je ook vinden in Spoorwegjournaal van 1991. Het exacte nummer moet ik opzoeken, maar in een artikelserie van 3 stuks werd daar een zeer gedetailleerde ombouw van Lima plan E naar een realistische plan E beschreven.
mvg,
Ivo

Bedoeld artikel staat in het draadje Modelspoor/ ombouw onder de titel "Pimp My Oerlelijke Plan E"en dan op pagina 3 e.v.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #39 Gepost op: 17 June 2010, 20:46:53 »
Ivo de kopwand die jij toont komt volgens mij ook niet 100% overeen.
Er loopt maar 1 leiding over het dak; de luchtleiding die ergens eind 1960's is aangelegd ivm gecombineerd met Plan W rijden (De A's en RD's kregen deze als eerste)

Paar foto's gemaakt bij de SHD de afgelopen maanden van de daar aanwezige (ex-VSM) Plan E's welke beide uit de TD-reeks komen:



De enkele luchtleiding over het dak



Onder waar de vouwbalg hoort te zitten de extra UIC koppeldoos ivm retourstroom . Geheel rechts net boven buffer de 2200 stuurstroom-koppeldoos, links erboven de UIC-doos voor de verlichting ed.



Andere kant met de extra UIC-stekker voor de retourstroom.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #40 Gepost op: 17 June 2010, 21:05:27 »
JAB,

Ik zie het. Jouw plaatjes komen ook overeen met de foto die ik bedoelde in Spoorwegjournaal. Ik zie nu dat het nummer 98 is van februari 92 op pagina 45.

Het bijzondere alleen is dat daar de extra luchtleiding op de kopwand ontbreekt, die wel op jouw foto's staan. Het is ook niet zichtbaar of er nu een dakleiding zit.

Daarnaast op pagina 44 staat een foto met een normale 1e klas plan E en die heeft een dakleiding. De verklaring daar van die dakleiding is dat dat de verbindingsmogelijkheid is voor de centrale deursluiting bij dienst tussen plan W en ICR. Een goede foto van het dak van een DE plan E heb ik nog niet gevonden.

Overigens heb ik de indruk dat de wand van MK wel klopt, op de luchtleiding na en op het feit dat de 2 verticale leidingen niet over de balg heen met elkaar in verbinding staan.

mvg,
Ivo

P.S., de foto zoals deze door Sobat in het andere draadje is geplaatst
LET OP, DIT IS HET FOTOBIJSCHRIFT VAN DE BOUWER

SK
« Laatst bewerkt op: 17 June 2010, 21:09:59 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #41 Gepost op: 17 June 2010, 21:12:33 »
Een goede foto van het dak van een DE plan E heb ik nog niet gevonden.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort de beide ex-VSM bakken eens op de prent kan zetten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #42 Gepost op: 17 June 2010, 21:16:14 »
Ik dacht altijd dat dit een in 1981 terugvernummerde ex-DE was vanwege de dakleiding maar gezien het nummer blijkt dit niet te kloppen:

Rijtuig 255 tijdens sloop te Mijdrecht, 11-02-1986


En hier nog een plaatje van een kopwand:

Delden, 10 oktober 1987
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #43 Gepost op: 17 June 2010, 21:46:28 »
Frank,

Mooie plaatjes, vooral die laatste. Daarop ontbreekt dus ook de luchtleiding op de kopwand, die wel op de foto van JAB staat. En ook hier zie je niet dat er een leiding vanaf de kopwand over het dak loopt.

Op de eerder door mij aangehaalde foto komt de leiding uit het dak, dus die zal wel ergens van binnenuit zijn gelegd.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #44 Gepost op: 17 June 2010, 22:13:24 »
Gezien de datum is het rijtuig niet meer in de DE-dienst: 29 mei 1987 was de laatste dag dat de trek/duwtreinen met plan E reden. De meeste DE-plan E's overleefden hun volelektrische collega's. Het kan dus zijn dat bepaalde onderdelen zijn verwijderd ter besparing van onderhoudskosten...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.