Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:38:45
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 12:59:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
  

Auteur Topic: Artitec DE-TD  (gelezen 35612 keer)

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #45 Gepost op: 17 June 2010, 22:41:31 »
Frank wat deed die Plan E in Delden,was het een overbrengingsrit of zo?
En op die sloopfoto staat een draaistel van een DE stel.Welke?

gr Ed.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #46 Gepost op: 17 June 2010, 22:43:13 »
Die dakleiding staat helemaal los van het al dan niet een trekduwrijtuig te zijn.
Hier een drietal foto's in DE rijtuigen in Arnhem in 1977 en 1979.
Ik doe m'n best, maar er zijn nergens dakleidingen te ontdekken bij deze DE-rijtuigen!!






Vanaf mijn website seinarm.nl heb ik even het volgende meegenomen:

In 1969 werden de A-rijtuigen en de RD-rijtuigen tijdens revisies voorzien van automatische deursluiting. Zij kregen daartoe een doorgaande UIC kabel en een hoofdreservoirleiding zodat samen met de plan W de deuren centraal gesloten konden worden. De hoofdreservoirleiding was onder de wagen aangebracht, de UIC kabelpijp liep over het dak heen.  
De B-rijtuigen kregen de doorgaande leiding voor de automatische deursluiting pas bij revisies in de tweede helft van de jaren '70. Het merendeel van de tweedeklasse rijtuigen hebben GEEN doorgaande UIC pijp op het dak gekregen, enkele uitzonderingen daargelaten.


Onderstaand plaatje is van wat latere datum, Zwolle, 6 maart 1987.
We kijken achterop twee "normale" B-rijtuigen en daarvoor een A-rijtuig. Duidelijk vallen hier de dakleidingen op.
Deze trein had de volgende samenstelling:  loc - B - RD - A - B - B



Gerard


« Laatst bewerkt op: 17 June 2010, 22:59:40 door Weerd »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #47 Gepost op: 17 June 2010, 22:56:07 »
Iets wat lijkt op een hardnekkig misverstand is thans de wereld uit! (y)
Waar het vandaan kwam weet ik niet maar ook ik heb altijd een verband gelegd tussen DE-rijtuigen en dakleidingen. (mooie foto, alleen jammer dat die vervelende Pec er voor staat ;D)


Frank wat deed die Plan E in Delden,was het een overbrengingsrit of zo?
En op die sloopfoto staat een draaistel van een DE stel.Welke?

Met 4 plan E's en een MBS-loc werd die dag gependeld tussen Hengelo en Delden in het kader van Open Huis.
DE-draaistel is hoogstwaarschijnlijk van DE-2 85 die de dag ervoor gesloopt werd.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2010, 22:58:17 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #48 Gepost op: 17 June 2010, 23:00:57 »
Andere liefhebbers kwijlen juist van de vervelende Pec!

Gerard

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #49 Gepost op: 17 June 2010, 23:01:54 »
Bedankt,volgens mij was er in Haarlem die dag ook een open dag,daar ben ik nog geweest toen.
Sorry voor het off topic zijn 8)

gr Ed.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #50 Gepost op: 17 June 2010, 23:08:06 »

Hier de complete foto (die door de fotolijm is aangetast ik wil mijn geld terug! >:().

Andere liefhebbers kwijlen juist van de vervelende Pec!

Ik ook, was ironisch bedoeld!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #51 Gepost op: 17 June 2010, 23:12:55 »
Gerard en Frank,

Prachtige foto's. En eindelijk een goede foto van het dak met dakleiding. Handig voor de exacte plek. Alleen mis ik de lasnaden ;D ;D .

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #52 Gepost op: 17 June 2010, 23:18:10 »
De lasnaden zitten er wel op, zie de Koekfoto van blz. 3. Het had alleen wel "wat minder" gemogen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #53 Gepost op: 17 June 2010, 23:30:54 »
1975, een 4-stammetje met extra versterkingsrijtuig én de energiewagen als spitstrein Leeuwarden-Staveren v.v. na vertrek uit Leeuwarden



rechts het oude tracé waar tot 1951 de treinen naar Staveren en Harlingen reden, in gebruik als opstelplek voor aardappelwagens.

De rode Edammer kaas op de achtergrond is de gashouder op industrieterrein Schenkenschans, hoe kan het ook anders in Lw, voorzien van Frico-reclame.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #54 Gepost op: 17 June 2010, 23:34:36 »
Je kan de TD-rijtuigen ook op de hoofdlijn inzetten hoor, beroemd en berucht zijn de boottreinen Arnhem-Harlingen haven.
Hier in de zomer van 1976 tijdens kopmaken in Leeuwarden, klaar voor de terugreis via Zwolle naar Arnhem.

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #55 Gepost op: 17 June 2010, 23:41:44 »
Kwamen ze in deze vorm ook in vaste dienst op Groningen-Nws ??  Ik ken wel de boottreinen met silberlingen maarr...

edit: groningen dus .... [schaam]
« Laatst bewerkt op: 17 June 2010, 23:47:33 door basdouma »
Modelspoorder in winterslaap

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #56 Gepost op: 17 June 2010, 23:45:34 »
Grouw - Nieuweschans is geen logische verbinding  ;D

Als je Groningen bedoeld, nee daar reden de boottreinen niet. Alles ging van/naar Ruhrgebied (bijvb. Hagen) via Emmerich.
Van Harlingen via Groningen-Nieuweschans reden hooguit wat kindertreinen, maar die bestonden aanvankelijk uit Eilzug-rijtuigen en later uit Silberlingen.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #57 Gepost op: 17 June 2010, 23:50:36 »
Schade   :-\ ;D dus die Plan E DE-TD-tjes ook niet
Modelspoorder in winterslaap

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #58 Gepost op: 17 June 2010, 23:55:24 »
ja dat wel, maar dan gewoon in de spitsdienst.

in november 2007 schreef ik op dit onvolprezen forum:

Spoorslag ’70; opnieuw Plan E achter de dieselloc

Het ambitieuze plan Spoorslag’70 van de NS voorzag in een verbeterde dienstuitvoering met veel meer treinen als voordien. Het gestegen vervoer zorgde op de diesellijnen voor een gebrek aan treinstellen.  Dus werd besloten treinen te formeren met rijtuigen Plan E en 2200’en als tractie. De 2200 was sterker dan een 2400 en kon een maximale snelheid van 100 km/u. halen. In 1969 werd besloten op de trajecten Zwolle-Enschede, Groningen-Nieuweschans en Leeuwarden-Groningen dergelijke treinen in te zetten. Als rijtuigen waren de Plan E’s aangewezen, welke speciaal voor de dieseldienst werden aangepast. In eerste instantie werden twintig rijtuigen aangewezen en vernummerd. Zij kregen de letters DE onder het rijtuignummer om aan te geven dat ze inzetbaar waren in de dieseldienst. De retourstroom van de verwarming kon niet via de spoorstaven lopen omdat dit op de diesellijnen de automatische beveiliging zou beïnvloeden. Ze kregen een retourkabel en stuurstroomkabels om tussen twee 2200’en in trekduwdienst te kunnen rijden. De behoefte aan ‘dieselrijtuigen’ bleek groter en zo werden in 1971 nog eens 23 rijtuigen aangewezen. Uiteindelijk werden 43 rijtuigen omgebouwd, waarvan in 11 B-rijtuigen een kleine 1e klasse afdeling werd ingebouwd in een kopafdeling.  Hierin kwamen 12 luxe zitplaatsen ‘roken’.


Improviseren in het begin.

Bij de start van Spoorslag’70 waren er nog geen AB-rijtuigen gereed en werden er spitstreinen van andere samenstelling gemaakt. Als AB-rijtuig deed een Plan K-rijtuig dienst en dit werd gekoppeld met 3 Plan E B-rijtuigen. Soms reed zelfs een blauwe Blokkendoos mee als versterking! De beide 2200 stonden voor de trein en moesten aan de eindpunten omlopen omdat de Plan K geen stuurstroomkabel bezat.


Energiewagens.

Intussen werden in Frankrijk energiewagens besteld. Op basis van onderstellen van door de NS geleverde standaardgoederenwagens type Gs. Aanvankelijk dacht men aan vier wagens genoeg te hebben, uiteindelijk werden er zeven gebouwd bij het Alsthom-onderdeel Soulé. Deze wagens leverden 1500 Volt gelijkstroom voor de verwarming en 380 V draaistroom voor de bijvoeding van de batterijen van de Plan E-rijtuigen. Door het vele stoppen op de diesellijnen zouden de batterijen voor de verlichting van de Plan E’s nooit voldoende worden opgeladen tijdens de rit en dus was de inzet van een energiewagen noodzakelijk. In de winterdienst 1970/1971 waren de energiewagens nog nooit afgeleverd en bij het invallen van de kou moest de NS improviseren met inderhaast gehuurde verwarmingswagens van de SNCF.  De Plan E’s werden daarbij even vervangen door Plan K en Plan N-rijtuigen! Een model van de energiewagen is in H0 leverbaar (geweest) via de site Beneluxspoor.net en in N via Phildie.


De diensten.

Vanaf maart 1971 werd begonnen met de dienst tussen in stuurstroom bediende 2200’en. In feite werd daarmee een soort treinstel geformeerd; de machinist bediende de beide locs vanaf de voorste en liep op het eindpunt naar de achterste loc om de terugreis te aanvaarden. Toen alle aangepaste rijtuigen door de werkplaats Haarlem waren afgeleverd waren er voor de dienst 1972/’73 tien stammen (=een vaste rijtuigsamenstelling) beschikbaar in de combinatie B+AB+B.  Daarnaast waren 9 A-rijtuigen ter versterking aanwezig. Naast de eerder genoemde drie trajecten waren de dieseltrek-/duwtreinen op werkdagen aan te treffen tussen Leeuwarden en Staveren, Zwolle-Groningen en Zwolle-Emmen. In de winter 1973/’74 werd met één stam minder gereden. Een bijzonderheid waren de seizoentreinen 8283/8258 Arnhem-Harlingen haven en Harlingen haven-Arnhem-Emmerich op zaterdag, waarmee de diesel Plan E’s dus zelfs een stukje op Duits grondgebied kwamen. In 1975 kwamen de trek-/duwtreinen nog even op Sneek-Leeuwarden en Roermond-Nijmegen te rijden, maar op beide trajecten kwamen daarna weer rode DE1 en DE2 te rijden. De stammen op de overige lijnen werden verlengd tot de samenstelling B-AB-B-B. De stammen reden op Arnhem-Winterswijk, op Groningen-Delfzijl, Groningen-Leeuwarden en Zwolle-Enschede. De zaterdagse seizoentrein naar Harlingen reed nog wel, maar de retourslag ging nu tot Arnhem en niet meer tot Emmerich.


Achter de 216.

Met ingang van  de winterdienst 1979/1980 huurde de NS een aantal diesellocs BR 216 van de DB, in een eerder clubblad is hier al aandacht aan besteed. Eén 216 dook op in de spitsslag met de treinnummers 8628/8623 op Groningen-Leeuwarden op ma/vr ochtend. Deze trein vertrok om 9.40 uur weer uit Leeuwarden, na binnenkomst van de buurtgoederentrein uit Onnen, die dan met een 216 aankwam. Tot het einde van de huurtermijn van de 216 in juni 1984 reden 216’en met de diesel Plan E’s. Naast de slag Groningen-Leeuwarden was ook tussen Zwolle en Enschede (via Nijverdal) deze internationale combinatie te zien. De loc werd overigens niet door een Duitser maar door een NS/machinist gereden. De slag Groningen/Leeuwarden verviel overigens al eind mei 1982 (instroom Wadlopers op die lijn), de stam werd doorgeschoven naar Zwolle-Emmen.


Het einde van de dieseldienst.

In 1984 waren er gedurende de zomer nog vier trek-/duwstammen actief. De samenstelling was vergroot naar vijf rijtuigen in de samenstelling 2x AB + 3xB. Daarnaast werden de rijtuigen al vaak ingezet in de elektrische dienst, achter een eloc op de IJssellijn. In de winter 1984/1985 werden er voor het eerst zelfs helemaal geen diesel trek-/duwtreinen meer ingezet. Vanaf mei 1985 waren ze er weer, nu in de samenstelling B-AB-B, met drie rijdende stammen en twee stammen op reserve. De buitendienststelling van de laatste actieve rode DE2 en DE1 zal hier een rol in hebben gespeeld. De inzettrajecten waren ook nu weer Zwolle-Emmen en twee stammen op Zwolle-Enschede. Al in augustus kwam de energiewagen de stammen versterken; het was een koude en natte zomer.
De daaropvolgende winterdienst bracht geen wijziging in de trajecten, maar wel in de samenstelling van de treinen. De stam bestond nu uit AB-B-AB, waarbij de Emmer trein een versterkingsrijtuig (B) meekreeg en in de  Winterswijkse treinen 2 B’s extra. In de zomer 1986 bleven de diensten gelijk, al bleven de versterkingsrijtuigen op een zijspoor.
De winterdienst 1986/’87 was de laatste voor de dieseltrek-/duwtreinen en de energiewagens. Energiewagen 503 sneuvelde al in 1983, de rest werd in februari 1988 na een paar jaar opslag in Blerick voor onderdelen verkocht aan een maritiem bedrijf uit Harmelen, waarna de wagens werden gesloopt.
In de winter 1986/’87 reden nog vier stammen (energiewagen-AB-AB-B-B) op de lijnen naar Emmen en Enschede. Op 30 mei 1987 werd de electrificatie van Zwolle-Emmen in gebruik genomen. Daardoor kwamen voldoende Plan U dieseldrietjes beschikbaar om de trek-/duwtreinen te vervangen. De laatste diesel Plan E’s verhuisden naar de lijnwerkplaats Maastricht, van waar uit ze in de elektrische getrokken treinen werden ingezet als vervanger van exemplaren die naar de sloop gingen. De eerste klas afdeling in de AB-rijtuigen werd daarbij gedeclasseerd. Plan E verdween in de zomer 1988 geheel van het spoortoneel uit de reizigersdienst. De rijtuigen werden gesloopt in Den Haag, Arnhem en Amsterdam.

Met bovenstaande levensloop van de Plan E-rijtuigen in de dieseldienst kunt u nu een treinsamenstelling op de modelbaan brengen die een getrouwe afspiegeling is van de werkelijkheid. De N-spoorders kunnen een Minitrix B-rijtuig zelf voorzien van een eerste klasseafdeling, de H0-rijders moeten nog even geduld hebben tot Artitec (en mogelijk Mehano) de dieselrijtuigen kant-en-klaar uitbrengen.

 
Wim 
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE-TD
« Reactie #59 Gepost op: 18 June 2010, 00:03:19 »
Mooi verhaal Wim,  (y)

Mooie foto ook met die

En zo kan het er dan in model uitzien...



... de energiewagen is zelfbouw, de beide locs zijn nog 'vers' en deels incorrect.

Grtzz,

Karst