Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
20 July 2025, 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12

Poll

Wat vind je van de VIRM?

Ik vind het een mooie trein. En hij zit fijn.
Ik vind het een verschrikkelijke trein. Maar hij zit fijn.
Ik vind het een mooie trein. Maar hij zit niet fijn.
Ik vind het een verschrikkelijke trein. en hij zit niet fijn.
Geen mening over deze trein

Auteur Topic: Wat vind men van het VIRM Materieel?  (gelezen 23472 keer)

NS 1855

• Offline Offline
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #45 Gepost op: 09 June 2010, 09:26:49 »
Ondanks dat de VIRM zeer prominent aanwezig is in het land:
Ik ben laastst met mijn broer door 't hele land gereisd met de trein en ik heb maar één keer in een VIRM gezeten. ;D
Ik heb er natuurlijk voor gezorgd dat we zo min mogelijk in de VIRM terecht kwamen en dat was goed gelukt.

Gr. Iven

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 09 June 2010, 09:33:30 »
Citaat
Enigste 3 kritiek punten vind ik de bagagerekken die zijn gewoon te smal en de trap naar de onderste coupé is te smal voor bagage.
Citaat
Naar mijn inziens had de trap iets breder gekunt en de deur vervangen voor een shuifdeur (als in de ICM)
Ben,

Dat ligt er maar aan welke versie je in zit. In de eerste series zit nog die lift voor de al lang terziele gegane railtender. Daardoor bleef er maar weinig ruimte over voor de trappen en deuren.
De laatst gebouwde stellen hebben wel een bredere trap en deur omdat daar de lift niet meer in zit.
Maar het blijft een feit dat je met je bagage weinig kanten uit kunt. Een klein rugzakje of zo kan je nog wel in die bagage rekken proppen maar je koffer, tsja, die moet je maar in je nek leggen als de trein vol zit.  8)

Het comfort verschilt ook per serie. Die harde banken uit de laatste series zijn niet echt comfortabel als je langere tijd moet reizen. Maar voor dat half uurtje per dag houdt ik het wel uit.
Een echte misser vindt ik wel die lampjes in de eerste klas aan de stoelen. Succes verzekerd om daar een keer je hoofd aan te stoten. Of je moet er omheen koekeloeren om met elkaar te kunnen praten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #47 Gepost op: 09 June 2010, 09:36:21 »
Enigste 3 kritiek punten vind ik de bagagerekken die zijn gewoon te smal
Het is al vaker gezgd: voor grote koffers is er ruimte tussen de stoelen. Dat veel mensen dat niet in de gaten hebben is vers twee.

En ja die smalle deurtjes, dat kon gewoon niet anders vanwege de lift voor de railtender. Daardoor zijn schuifdeuren ook niet mogelijk.
In de nieuwste exemplaren is de railtenderlift weggelaten en zijn de deuren en trappen ook breder.
En wat ook nog kan, grote bagage op het balkon laten staan.
Ik reis vaak naar Schiphol met mijn fiets mee. Niet om te gaan vliegen, maar omdat Schiphol een handig startpunt is voor de rest van mijn reis, fietsend. En dan blijf ik zelf ook op het balkon.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 09 June 2010, 09:44:46 »
Het is al vaker gezgd: voor grote koffers is er ruimte tussen de stoelen. Dat veel mensen dat niet in de gaten hebben is vers twee.
Dat gaat alleen op voor de oude stellen met de stoelen tegenover elkaar (vis-a-vis). Dan kan je tussen de rugleuningen van twee setjes nog bagage kwijt.
In coach opstelling zal je je koffers ergens op een bank moeten parkeren.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #49 Gepost op: 09 June 2010, 09:58:27 »

De bagagerekken zijn alleen terug te vinden op het onderste dek. Jouw opmerking over de ruimte voor koffers tussen de stoelen klopt inderdaad voor de eerste series met vis-à-vis opstelling, echter in latere series is NS een soort coach-opstelling gaan toepassen op het onderste dek. Als gevolg hiervan zijn de ruimtes tussen de stoelen verdwenen en is er weinig plaats om middelgrote stukken bagage op te bergen.

Die bagagerekken zijn inderdaad karakteristiek voor het idee van 'vorm boven functie'. Toen mijn vrouw nog studeerde en in Nijmegen woonde, reisde ik menig weekend op en neer met volle weekendtas (zo'n sporttas-geval). Die paste vaak niet in de rekken op het onderste dek.

Mijn persoonlijke mening over (V-)IRM heb ik wel eens eerder geventileerd en sluit aan bij die van enkele anderen op dit forum: Leuk van buiten, slecht van binnen. Matig zitcomfort op elk type stoel, sfeerloos en hard interieur met dat pastelroze en paars (een gemiddelde Amsterdamse of Rotterdamse metro is gezelliger qua interieur). Verder is het rijgedrag matig: slapper geveerd dan de gemiddelde Amerikaanse auto (een stukje schrijven met pen en papier lukt niet zonder halen en krassen) en in wisselstraten erg bokkig.

Ergo: op korte stukjes zoals Den Haag - Leiden of Den Haag - Utrecht is het nog wel te doen. Om in het weekend met die dingen een dagje naar Maastricht te gaan ... nee dank je. Ik kan me niet voorstellen dat je met (V)IRM mensen uit de auto de trein in krijgt.

Groeten, Geoffrey

mdewidt

• Offline Offline
  • NS liefhebber
« Reactie #50 Gepost op: 09 June 2010, 10:19:14 »
De VIRM treinstellen vind ik op zich mooi. De klimaatregeling werkt over het algemeen goed. Jammergenoeg is het wel het enige treintype waarin ik last van m'n rug krijg door de oncomfortabele merkwaardig gevormde stoelen ...
Marinus de Widt

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #51 Gepost op: 09 June 2010, 10:41:17 »
Mijn top 3 is dus als volgt:
1. koplopers, liefst onverbouwd.
2. DD-AR ex-eerste klas banken.
3. ICRm.
Op plaats 4 zou Plan V/T komen. Die zijn comfortabeler dan de SLT en SGMm.
Mvgr Jan Wiebrand
Iets eerder is al aangegeven dat het vergelijken van verschillende materieelsoorten altijd onvoordelig uitpakt voor één van de categorieën.
Ik vind het erg goedkoop om enkeldeks materieel of eerste klasse materieel te vergelijken met tweede klasse dubbeldeks materieel. Ik kan ook wel zeggen dat mijn Espace comfortabeler is dan de gemiddelde trein, maar dan heb ik opnieuw een slechte vergelijking. Ook als ik roep dat-ie op de Thalys lijkt.

En dat je plan V/T zo goed vind begrijp ik niet, ik heb vijf jaar geforensd en vaak in dit materieel gezeten (ook in de DD-AR voormalig 1e klas trouwens). Tijdens het schrijven heb ik eens een vulpen kapot zien gaan. De trein reed toen over een wisselstraat en de punt boog krom vanwege het stoten. Overigens realiseerde ik me toen dat het het typische en normale plan V/T stoot- en rammelgedrag was.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 09 June 2010, 10:45:37 »
Iets eerder is al aangegeven dat het vergelijken van verschillende materieelsoorten altijd onvoordelig uitpakt voor één van de categorieën.
Ik vind het erg goedkoop om enkeldeks materieel of eerste klasse materieel te vergelijken met tweede klasse dubbeldeks materieel.

Dan kan wel zijn Gert, maar ik kon tot enkele jaren geleden per ICR naar mijn werk en zit nu vast aan VIRM. Dan laat NSR me geen andere keus dan de vergelijking te maken en constateer ik dat het comfort er flink op achteruit is gegaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #53 Gepost op: 09 June 2010, 11:35:05 »
.... maar de capaciteit van de trein is vóóruit gegaan. Als de keus 'zitten' of 'staan' is weet ik wel wat het meest comfortabel is.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #54 Gepost op: 09 June 2010, 12:51:35 »
Leuke discussie hier!

Ik wil mijn bevindingen ook wel delen. Alleen rijd ik als Mcn met het ding door het land -veel op Shl. Klimaatbeheersing is nog steeds een punt van zorg. Er is vrijwel geen stel bij dat en mooi afgeregelde klimaatbeheersing heeft. Kopbakken zijn vaak steenkoud en de tussenbakken zijn net stoomovens. Bij de zessen althans. De Virm IV laatste generatie is wat dat aan gaat al een stuk beter. Deze hebben dan ook geen koelkast in de cabine staan. Bij de andere stellen is een ombouw gestart waarbij de koelkasten weer werden verwijderd, maar er schijnt weer een wijziging daarop gekomen te zijn: e.e.a. voldoet nog steeds niet en dus blijven de resterende koelkasten nog even op hun plek.
Een hardnekkig probleem is een zwevende storing waardoor steeds de laagspanning kortstondig wegvalt. Op één of andere manier zit daar de koelkast op aangesloten, die daardoor even uitvalt. Resultaat is dat deze eerst 2 minuten in een diagnose modus draait, zonder te koelen. En laat die storing in sommige stellen elke 3 a 4 minuten terug komen...

Rijden met de Virm is geen straf: alles is goed op de Mcn afgestemd. Diagnosescherm is ook handig bij storingen en noodremtrekkingen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een 1700, waar ik geen lekkere werkhouding kan instellen.

Wel zijn de stellen niet blij met stuifsneeuw. Dan begeven ze het stuk voor stuk. Afgelopen winter werd bij de zesjes preventief  één tractie installatie buiten dienst gezet. Dan worden ze wel erg traag. Snelheidsmonsters zijn het sowieso niet. Tot 80 km/u gaat het maar daarna lijkt de fut er helemaal uit te zijn. Maar ze zijn nog steeds véél sneller dan een getrokken trein. Winst zit 'm in het optrekken en remmen.
De ED rem is een prachtige rem om comfortabel mee te kunnen remmen, alleen moet je dan op het laatste moment even met de rem truc-en om het aangrijpen van de EP rem op te vangen.
Wel vegen ze vrij snel hun voeten bij vochtig weer, dat is dan wel weer een nadeel en zou voor een treinstel met een dergelijk gewicht niet moeten hoeven. Al met al is het zeker geen slecht materieel, maar als de grote revisie zich aandient moet wel eens kritisch naar de inrichting gekeken worden hoewel je er vanuit kunt gaan dat dan alle stellen aangepast gaan worden aan de laatste serie. En tot die tijd doen we het er mee!

Grt,

Ger.

Met groet,

Ger.

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #55 Gepost op: 09 June 2010, 14:33:52 »
Ik had laatst trouwens ook een leuk V-IRM moment.
Op station Anna Paulowna kruiste de 9401, de eerste V-IRM (8201 toen het nog een IRM was), die mij net had afgezet, met de 9597 de laatste gebouwde V-IRM IV.

MvG Peter,

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 09 June 2010, 16:56:50 »
Ik vind het erg goedkoop om enkeldeks materieel of eerste klasse materieel te vergelijken met tweede klasse dubbeldeks materieel. Ik kan ook wel zeggen dat mijn Espace comfortabeler is dan de gemiddelde trein, maar dan heb ik opnieuw een slechte vergelijking. Ook als ik roep dat-ie op de Thalys lijkt.

Ik zeg toch ook de ex-eersteklassebanken. En vergelijking met enkeldeks en dubbeldeks begrijp ik ook niet wat je daar nou erg aan vind. Ik bedoel, het gaat mij er alleen om hoe ze zitten. En dan is er toch geen verschil?
Mvgr Jan Wiebrand

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 09 June 2010, 17:11:16 »
Nogal, je hebt altijd het gevoel dat je ruimer zit in een enkeldeks treinstel.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #58 Gepost op: 09 June 2010, 18:47:32 »
ik vind de IRM een erg mooie trein van buiten, de ruiten vind ik in ieder geval beter dan de DDar, die zijn gebogen en daar krijg ik hoofdpijn van.... voor de rest rijdt het redelijk, alleen schommelen kan hij goed. eerder werdt gezegd dat de SGM helemaal bar is, maar die vind ik juist lekker zitten, en hij rijdt heerlijk soepel, en het is een erg mooie trein. maar koploper rijdt toch ook erg lekker. ach weetje, zo heeft ieder treinstel wel wat, dat ie wel of niet mooi is, kleine of grote tafels, whatever.

mathynk
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 09 June 2010, 18:53:17 »
Mag ik even Mathynk,

Misschien een idee om met punten en enters te werken?
Ik kan er bijna geen soep van maken  ;)