Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
Vandaag om 10:29:44
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 10:26:01
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:25:05
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:42
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:50:59
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
  

Auteur Topic: Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen  (gelezen 20165 keer)

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #75 Gepost op: 14 June 2010, 20:14:26 »
Je hebt gelijk, Materieel gaat natuurlijk niet voor altijd mee. Maar bij de 16/1800'en lijkt het zo snel te gaan. Er is zeker een kans dat er een moment komt dat de 189 ook veroudert raakt. Zo gaat dat nu eenmaal. Ergens vind ik het weer mooi dat er nieuw materieel, want er komt weer iets nieuws, maar aan de andere kant is het ook erg zonde want ze vervangen wel eens materieel wat je erg mooi vond, voor iets wat jouw absoluut niet aanstaat. Maar daar kun je toch niets aan doen.

Gr. Iven

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #76 Gepost op: 14 June 2010, 20:17:00 »
Tja, de 189 is inderdaad een aardige locomotief, maar het begint een beetje (te) veel een eenheid te worden in Europa.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #77 Gepost op: 14 June 2010, 20:42:14 »
Citaat
Voor de treinfans is het misschien leuk, zo'n plan V in de stoptrein, maar de forens heeft een schurft eraan hoor. 

Ja maar dat is met een Spurt precies het zelfde, alleen zijn die dingen afschuwelijk lelijk. ;D

wat is vind van de 1600/1700/1800 ? Gewoon een klein aantal( dwz 3 a 5) bewaren en de rest slopen of verkopen...

Tja, de 189 is inderdaad een aardige locomotief, maar het begint een beetje (te) veel een eenheid te worden in Europa.

Jos.

Trouwens hoeveel zullen er daarvan wel niet bewaard worden later??  of van de class 66 ??
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 20:54:20 door basdouma »
Modelspoorder in winterslaap

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #78 Gepost op: 14 June 2010, 20:44:04 »
of van de class 66 ??

Die stinkbakken mogen ze wat mij betreft gelijk van de rails af sleuren.  ;D


Jos.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 20:45:51 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #79 Gepost op: 14 June 2010, 20:51:31 »
Tja, de 189 is inderdaad een aardige locomotief, maar het begint een beetje (te) veel een eenheid te worden in Europa.
Valt an sich wel mee, er zijn er nu zo'n 200 van gebouwd. Traxx 2E MS (dus alleen de meerstromenvariant!) zijn er ook al ca. 200 van. Bedenk dat TRAXX vele meer op elkaar lijkt dan de verschillende Eurosprinters (alhoewel U2 en U4 ook praktisch gelijk is) en van de TRAXX 1 bij DB alleen al 200 stuks zijn. ;)
Uniformiteit is een sleutelwoord. Hoe meer van hetzelfde materieel er zijn, des te lager de kosten per stuk uiteindelijk komen te liggen. Bijsturen wordt makkelijker, onderhoud is minder gericht op 1 type per werkplaats, dus specifiek dat werkplaats 1 type x doet en werkplaats 2 type y.  ;)

Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #80 Gepost op: 14 June 2010, 21:07:06 »
Ach, en hoeveel exemplaren zijn er vroeger bij de DB niet van eenheidslocomotieven gebouwd (serie 110,112,113,114,139,140,141)? Waren er ook ruim 1700. Dus dan zijn 200 stuks nog niet zoveel. Ze zijn nu wel grensoverschrijdend, en in verhouding zijn 200 locs nu meer dan 200 locs vroeger, maar dat is de tijdsgeest.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #81 Gepost op: 14 June 2010, 21:14:24 »
Citaat
Voor de treinfans is het misschien leuk, zo'n plan V in de stoptrein, maar de forens heeft een schurft eraan hoor.

 >:(
Nee dus! Liever plan V/T dan dubbeldekkers!

En wat betreft 16/17/1800: één in rijdende staat bewaren lijkt me voldoende.
No dress rehearsel, this is our life.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #82 Gepost op: 14 June 2010, 21:27:42 »
Ik ben anders godsgruwelijk blij dat er geen plan V meer in de 3400 zit. Eindelijk geen Japanse taferelen meer! (y)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #83 Gepost op: 14 June 2010, 21:33:10 »
En reken er maar op dat DDM-1 en alle 1800'en dit jaar aan de kant gaan (september, of misschien ietsje later voor de locs)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #84 Gepost op: 14 June 2010, 21:33:52 »
Dat heeft dan meer met het aantal rijtuigen en zitplaatsen dan met de kwaliteit van het materieel te maken. Hier vervangt NSR 6 of 8 bakken plan V/T door één stammetje DDM... Dat levert juist Japanse taferelen op  ::)
No dress rehearsel, this is our life.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #85 Gepost op: 14 June 2010, 21:45:38 »
"vroeger was alles beter" uhu, de oude locs zijn niet zolang gebruikt omdat ze zo goed waren, maar omdat NS zuinig met middelen moest omgaan en dus niet zo snel tot afvoer kon overgaan.
Al vanaf de jaren '20 zijn treinstellen/stammen efficienter, en daar is men meer en meer op overgegaan. Met het steeds meer verdwijnen van de internationale diensten, en het drukker worden van de binnenlandse routes, is het bestaansrecht wel zo'n beetje verdwenen. Dus krijgen ze geen dure levensduurverlengende revisies meer.

_Jasper_

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
    • RailZminiworld
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #86 Gepost op: 14 June 2010, 22:04:38 »
In eerste instantie wel ja, maar er wordt hier ook gezegd dat er een kleine kans is dat de levensduur van DDM-1 toch wordt opgerekt. In dat geval zullen ze toch worden gereviseerd en kunnen ze gelijk worden voorbereid op de 1700en (of kan dat echt niet?).
Gr Timo

Alles is mogelijk, echter het is de vraag hoeveel heeft de NS voor die paar bakken over. Er zitten nogal wat (grote) verschillen tussen. Alleen al het feit dat DDM 2/3 EP kan remmen en DDM-1 niet, vereist al een flinke ingreep in je remsysteem en bedrading/sturing. Om van de stuurstand van de Bvk nog maar te zwijgen.... ::) Maar die zou evt. nog achterwege gelaten kunnen worden door het vrijkomen van Bvk's.

@Timtrein: Uit welke betrouwbare bron heb jij dat? Eerste bericht was dat DDM-1 in februari al terzijde zou gaan. Plan T zou ook al meerdere malen terzijde gegaan zijn. En SLT had twee jaar terug al moeten rond rijden..  ;) Dus het kan nog alle kanten op.


Groeten Jasper

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #87 Gepost op: 14 June 2010, 22:43:36 »
De NS maakt in de materieelbestellingen een duidelijke keuze denk ik.
Loc's en rijtuigen eruit, vervangen door treinstellen. Ook het aantal verschillende materieelsoorten wordt kleiner. Economisch gezien gewoon een goede keuze, denk eens aan het aantal verschillende reserve onderdelen die op voorraad moeten worden gehouden. Ook voor de dienstuitvoering heeft het voordelen weinig verschillend materieel te hebben. (denk aan koppelbaarheid bijvoorbeeld)

Is dit voor de treinenfreak beter, nee. maar een bedrijf dat moet concurreren in een steeds vrijer wordende spoormarkt is dit beter om kosten te drukken.

Nou even een simpele vraag, begin jaren '90, wie stond er te springen langs de spoorlijn als er een Plan V of een 1600 met "ïets" erachter voor de lens kwam? Was veel te gewoontjes. Asbest hondekoppen liepen op het eind, dat was interessant, 1100, 1200, 1300 was interessant. Dit blijf je houden, over 25 á 30 jaar heb je weer deze discussie als de VIRM's op hun laatste wielen lopen en de ze vervangen worden door misschien wel weer een grotere eenheidsworst.

Dus eigenlijk niets nieuws onder de zon.

Groeten, Yuri

***** ***** ***** ***

_Jasper_

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
    • RailZminiworld
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #88 Gepost op: 14 June 2010, 23:01:37 »
De geschiedenis herhaald zich  ;D

Was er ook niet iets in 1937 met het privatisering van een niet nader te noemen bedrijf, omdat concurrentie in die sector niet helemaal bleek te werken. Ook iets met geschiedenis die zich herhaald........  ::)

Anoniem

  • Gast
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #89 Gepost op: 14 June 2010, 23:19:04 »
...omdat concurrentie in die sector niet helemaal bleek te werken. Ook iets met geschiedenis die zich herhaalt........  ::)

Met de acute dreiging van oorlog was dat ook geen onverstandige beslissing nee... waar is de oorlogsdreiging nu?  ::)