Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Rehausen2 door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen  (gelezen 20147 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #135 Gepost op: 16 June 2010, 20:55:27 »
Gemiddelde weg binnen de randstad (is ook het inzetgebied van SLT) in spitsrichting staat toch wel aardig vast/langzaam rijdend hoor... Hoe vaak hoor je de A1, A2, A4, A8, A9 of A10, om maar wat te noemen, niet langskomen in de fileberichten?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #136 Gepost op: 16 June 2010, 21:32:12 »
Wie zegt dat dat uren zijn. Dan moet je echt beter naar de verkeersinformatie luisteren. Zoveel sneller is de trein niet, omdat je vaak nog een stuk moet hobbelen om bij je definitieve eindbestemming te komen en de trein niet op tijden rijdt, die jij zou willen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #137 Gepost op: 16 June 2010, 23:42:54 »
Is dat zo? Ik dacht dat ze juist op het einde wel betrouwbaar(der) waren.
Daarnaast was SM´90 toe aan een revisie.
Echter zouden daarbij componenten vervangen moeten worden die inmiddels niet gangbaar meer zijn, en dus vervangen zouden moeten worden door een alternatief.

Dat is nou eenmaal ook een nadeel van een proto serie, dat deze uitgerust zijn met techniek in ontwikkeling, en dat kan soms al snel achterhaald zijn weer.
Daarnaast zijn prototypes zowieso al een kortere levensduur toebehouden, zie zo bijvoorbeeld ook ICM-0...


Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #138 Gepost op: 16 June 2010, 23:57:51 »
Daarnaast was SM´90 toe aan een revisie.
Echter zouden daarbij componenten vervangen moeten worden die inmiddels niet gangbaar meer zijn, en dus vervangen zouden moeten worden door een alternatief.

Dat is nou eenmaal ook een nadeel van een proto serie, dat deze uitgerust zijn met techniek in ontwikkeling, en dat kan soms al snel achterhaald zijn weer.
Daarnaast zijn prototypes zowieso al een kortere levensduur toebehouden, zie zo bijvoorbeeld ook ICM-0...



Dit klopt.
SM'90 had wielassen die speciaal ontwikkeld waren als proef.
O.a. met gelijmde binnenwielen.
Dit heeft bij het rebandageren van de wielen altijd al problemen opgeleverd.
Er zouden dus compleet nieuwe wielassen gemaakt moeten worden, inclusief tandwielkasten en aandrijving.
Voeg daarbij nog aanpassingen aan het draaistel en dan de kosten vergelijken met kompleet nieuwe draaistellen.
Kortom, hoge revisiekosten, afvoer leek logischer.

Ook de ICM-0 treinstellen zijn mede door hun afwijkende Wegmann draaistellen vroegtijdig afgevoerd.
Het enige treinstel ICM-0 wat ooit voor draaistellen omgebouwd is naar ICM-1 draaistellen (de 4007) leeft als middenbak van de 4044 nog voort.

Henk Boshuyzen

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #139 Gepost op: 17 June 2010, 00:24:10 »
Daarnaast zijn prototypes zowieso al een kortere levensduur toebehouden, zie zo bijvoorbeeld ook ICM-0...

De ICM-0 serie heeft anders toch ruim 25 jaar dienst gedaan (in dienst gesteld in 1977, uit dienst 2003) Bij een normale levensduur van 30 jaar is dat denk ik helemaal geen slechte score voor een proto-serie.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #140 Gepost op: 17 June 2010, 00:31:20 »
Zou bij deze protoserie het gevaarlijke arbo onverantwoorde trapje achter de machinistenstoel ook hebben meegeteld bij de afvoer?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #141 Gepost op: 17 June 2010, 11:01:49 »
ICM-0 is naast de machinistenstoel, ICM-1/2/3/4 is achter de machinistenstoel

Henk

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #142 Gepost op: 17 June 2010, 17:44:53 »
Voor meer info over ICM-0 moet je eens op spionkop.nl kijken, heel mooie foto's enzo

Gr Timo

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #143 Gepost op: 18 June 2010, 18:20:38 »
Gemiddelde weg binnen de randstad (is ook het inzetgebied van SLT) in spitsrichting staat toch wel aardig vast/langzaam rijdend hoor... Hoe vaak hoor je de A1, A2, A4, A8, A9 of A10, om maar wat te noemen, niet langskomen in de fileberichten?

Ik zeg motor :P
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #144 Gepost op: 18 June 2010, 18:24:52 »
Ik zeg gratis parkeerplek voor de Randstad en met de trein de Randstad in. Geen last van file en milieuvriendelijk! ;D
Mvgr Jan Wiebrand

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Materieel Beleid Nederlandse spoorwegen
« Reactie #145 Gepost op: 18 June 2010, 18:35:58 »
Ik zeg in de buurt van een behoorlijk station gaan wonen en werken.
Hier vier intercities per uur zo'n beetje van deur tot deur. SLT zie ik alleen op opstelterreinen staan en een enkele keer voorbij komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.