Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 16:05:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door Pauldg
Vandaag om 15:57:41
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 15:48:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 476090 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1200 Gepost op: 01 september 2019, 22:29:32 »
De achtergrondhuizen zijn papieren bouwplaten zoals die ooit door railhobby zijn uitgegeven. Het is platte druk, dus zonder enig reliëf. Ik heb bij enkele ramen en deuren uitgesneden zodat deze open gezet konden worden. Ook zijn vensterbanken, balkons en regenpijpen aangebracht. Met pastelkrijt van o.a. conte de Paris is wat verwering aangebracht. Om enige diepte aan te brengen is de voorgevel en zijkant opgedikt met het alom bekende piepschuim. Het kazerne gebouw is kompleet eigenbouw.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1201 Gepost op: 05 september 2019, 20:53:49 »


541 Die is wat nog over is van een blokhuizen welke moesten wijken voor de bouw van de spoortunnel. Naast dit pand is nog net een deel van de verbouwde kazerne te zien welke nu dienst doet als administratiegebouw van de spoortunnel. Dit zal later ook wel weer weg gesaneerd worden.


542 Langs de haven en de oude stad komt deze smederij met dubbele travalje. Naar voorbeeld van Burgh-Haamstede, te staan. De Belgische knollen staan al ongeduldig te wachten op hun nieuwe schoenen.


543 Een beetje opgeruimd en alles provisorisch neer gezet zodat ik wat zicht op de toekomst heb. Wil wel weten hoe of dat het er ongeveer uit gaat zien.


544 De loggers wat verder aangekleed en afgewerkt. De 114 heeft nu ook een fokkezeiltje gekregen. De 1 mist nog aan zijn bezaansmast het gatzeiltje.


545 Het is de zevende dag, de dag des Heren, en alles is in schijnbare rust.


546  De smetteloze eiken dekbalken uit de nieuwbouw tijd van de loggers zijn in de praktijk van alledag snel veranderd in een grauwe onbestendige kleur. Psalmen-zingen is de enige remedie om de dekbalken weer spierwit te krijgen. In de goede oude tijd werd Psalmen zingen altijd op zondag gedaan. Je weet wel  “Ledigheid is des duivels oorkussen”, dus “in het zweet des aanschijn zal gij u brood verdienen en de reder gelukkig maken” Immers Psalmen zingen valt onder behoud van schip en lading en zal daarom niet als overwerk uitbetaald worden. Bij dit eentonige werk wat knieën en handen verslijten deden, werd op de maat van een gezongen psalm de lanen met zand en soda geschuurd. Het langzame ritme van de psalm gaf de maat aan van het schuren. Het schuren werd gedaan met een zandsteen ook wel psalmboek genoemd. Eigenlijk deden de vissers aan het Psalmen zingen niet mee. Was meer voor de Marine en Koopvaardij. Ik zelf heb het op de zeesleepvaart nog wel mee gemaakt. "Six days shall you work and be able. The seventh, stones the decks and scrape the cable."
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1202 Gepost op: 05 september 2019, 21:03:28 »
Interessante anekdote, een hele andere wereld dan dat wij nu kennen. Soms lijkt het wel of elk tijdperk zijn eigen wereld had  :)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1203 Gepost op: 14 september 2019, 20:06:34 »

547 Ik wil mijn havenkade wat meer “smoel” geven en ben op zoek naar wat (ouder)smalspoormaterieel.


548 Om een trein van een redelijke lengte onder mijn zandtrechter te krijgen ben ik op zoek naar 3 tot 6 (of meer) Decauville kiepwagentjes zoals op de foto te zien.


549. Een typische smalspoorloc voor dit werk


550  In model heb ik al twee van deze industrie locjes, daar zit ik niet op te wachten


551 Wel leuk maar eigenlijk veel te kort voor het werk



552 Ik bedoel dus deze Decauville kiplorries. Wie kan mij hier aan helpen.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1204 Gepost op: 14 september 2019, 20:11:41 »
« Laatst bewerkt op: 14 september 2019, 20:13:57 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1205 Gepost op: 14 september 2019, 22:22:18 »
Het moet wel kunnen rijden en dan is Artitec geen optie
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1206 Gepost op: 14 september 2019, 22:26:35 »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1207 Gepost op: 14 september 2019, 22:43:04 »
Inderdaad dat is er een! :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1208 Gepost op: 14 september 2019, 22:46:40 »
Kijk hier: https://www.veldbaanshop.nl/ eens Hans.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1209 Gepost op: 27 september 2019, 11:21:00 »
Na lange tijd weer eens aan de knutsel geslagen. Ik had dringend 2 stootjukken, blokken en/of heuvels nodig. Daar er geen winkel om de hoek is en ik geen Duits aandoende exemplaren wilde hebben komt het aan op zelf maken. Nu heeft Ronald Hofmeeste laten zien in het draadje “NS Modelbaan Hoekdam”en wel op de pagina’s 10 en 57 (berichten #135 en #849 dat zo iets met een beetje goede wil redelijk snel zijn te bouwen. Voor het spoor waar de trein absoluut niet mag doorschieten heb ik een ander type juk gebouwd. Zie hiertoe pagina 29 met bericht 422 in dit draadje.


553 De bijeen geraapte onderdelen die gezamenlijk een stootjuk moeten gaan vormen.


554 De haakse en styreen onderdelen zoals Ronald die beschreven heeft. Het stuk rail met de ingevijlde gleuven is voor het standvastige juk met de vertikaal in de grond gedreven railstaven.


555 Het begint er al op te lijken, deze stavast!


556 de beide jukken in een vergevorderd stadium van afbouw. In model gaan de railstaven van het voorste juk niet de ondergrond in. Vast lijmen moet voldoende zijn.!


557 Beide jukken nog zonder stoot of bufferbalk


558De stootbalken worden uit een plankje balsahout gesneden en tegen de staanders gelijmd


559 Bij het Stavast wordt de bufferbalk volgens de methode “Ronald”aan het juk bevestigd

Gaan straks weer verder.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronald1974

  • Gast
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1210 Gepost op: 27 september 2019, 12:16:21 »
Hans  (y)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1211 Gepost op: 27 september 2019, 20:55:30 »
Hans,

Foto's 547 en 548, Vlaardingen resp West- en Oosthavenkade.
Wanneer zijn de foto's genomen en waar reed het smalspoor naar toe?

Alvast bedankt,

Ronald
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1212 Gepost op: 27 september 2019, 21:09:30 »
547 is genomen na de 2e wereldoorlog. We zitten hier midden in de wederopbouw van ons land. De trechter staat tussen de Dayer en de Brede Havenstraat. Transportbedrijf Lensveld verzorgde met de uit de dump overgenomen GMC-s dat het aangevoerde zand in de te bouwen Zuid en Westwijk op de juiste plaats terecht kwam.

548 is genomen in de Oorlog. Daar de Duitsers een groot deel van Rotterdam onbewoonbaar hadden gemaakt, moesten de uitgebombardeerde Rotterdammers een dak boven hun hoofd krijgen. Als lokatie voor de bouw van noodwoningen werden in Rotterdam de Wielewaal en Zestienhoven en in Vlaardingen de Babberspolder aangewezen. De te bouwen woningen werden van het zgn noodwoningen barakken type.De uitvoerder in Vlaardingen liet voor het transport van zand en goederen van de oosthavenkade naar de polder een smalspoorlijntje aan leggen zoals op de foto zichtbaar..
« Laatst bewerkt op: 27 september 2019, 21:13:25 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1213 Gepost op: 28 september 2019, 12:34:20 »
Hans,

Dank voor je antwoord.
Dat smalspoorlijntje zal dan een lengte hebben gehad van 1,5 km..
Had mooi tramlijntje kunnen zijn voor de inwoners van die "Rotterdamse" wijk zoals een inwoner de buurt zo'n 25 jaar geleden noemde.
Ik werkte vele jaren in Vlaardingen (Nestlé (v/h Hollandia) en Romi).

Ronald
Rotterdam
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1214 Gepost op: 28 september 2019, 12:40:33 »
Hans,


Dat smalspoorlijntje zal dan een lengte hebben gehad van 1,5 km..
Dat is mij niet bekent
Had mooi tramlijntje kunnen zijn voor de inwoners van die "Rotterdamse" wijk zoals een inwoner de buurt zo'n 25 jaar geleden noemde."
Die inwoner zal wel een stoepenschijter ;) geweest zijn, want wij, de echte haringkoppen, hadden het altijd over de "polder
Ik werkte vele jaren in Vlaardingen (Nestlé (v/h Hollandia) en Romi).
Het Hollandiahoofdgebouw wordt binnenkort omgebouwd tot een appartementencomplex. (net zoals het laboratorium van de Unilever op het Hoofd.

Ronald
Rotterdam
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.