Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 473813 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1170 Gepost op: 28 juni 2019, 23:27:50 »
@Wim1969 Dit is de Westhavenkade in Vlaardingen. Trechters zijn/waren van Lensveld.
@Eric, inderdaad niet erg duidelijk, maar we proberen het er het beste van te maken
en @krab, ga hier morgen op reageren.
Bedankt allemaal.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2019, 10:06:13 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1171 Gepost op: 29 juni 2019, 00:42:51 »
Had er nog eentje in industriële ideeën bestand, kijk maar of je er iets mee kan, de maten staan er niet bij,  :-[.

Blijkt dus(klik)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1172 Gepost op: 29 juni 2019, 06:56:44 »
Maar als je er van uit mag gaan dat je vrachtauto er onderdoor kan en een bergje op de kipper dan kun je als minimum maar F nemen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1173 Gepost op: 30 juni 2019, 18:37:32 »

451 Het is te warm om je op straat te begeven, daarom een nieuw projectje op gestart. Ik was allang van plan om in het kader van de wederopbouw een paar zandtrechters op de kade van Vlieringen te plaatsen.
In 1942 heeft er op de Oosthavenkade smalspoor gelegen het welke bestemd was om het zand en bouwmaterialen van de haven naar de Babberspolder te transporteren. Deze polder moest bouwrijp gemaakt worden om er noodwoningen voor de z.g.n. “uitgebombardeerde Rotterdammers” te bouwen die tijdens het bombardement op Rotterdam, en later ook door de geallieerden, huis en haard verloren hebben.
Bij geplaatste foto laat dit smalspoor zien en het soort zandtrechters wat daarvoor gebruikt werden.


452 Eerst een schets en daarna een tekeningetje gemaakt.


453 Het houten onderstel in wording


454 Kijken of dat het allemaal wel past


455 De stoomlok en kipwagens hebben er gaan probleem mee


456 Ook op de andere kade, waar later de grotere naoorlogse vultrechters komen te staan, misstaat deze constructie niet.

« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 18:39:04 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1174 Gepost op: 30 juni 2019, 22:49:50 »


Hans, heb je hier iets aan? Is te bestellen bij TillyModels.

 
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1175 Gepost op: 01 juli 2019, 12:07:03 »
Is een idee :) Dank je wel.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1176 Gepost op: 01 juli 2019, 21:36:20 »

457 De trechter in wording. Materialen bestaan uit luciferhout, dik papier en restjes Evergreenprofielen


458  De “walzijde” van de trechter.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1177 Gepost op: 02 juli 2019, 15:54:21 »

459  Om de zand/zout trechter, en het smalspoor, een redelijk realistische out-look te geven, die gedeeltelijk overeen komt met de  situatie op de foto, moet er wat veranderen aan het bestaande baanplan .


460 Daar de plaats van de trechter precies op de scheiding van module 4 en de nieuwbouw komt te staan, moet er wat van de ondergrond (ballast en gips) weggestoken worden. Dit werkje geeft nog al wat stof af.


461 De getoonde smalspoorrails komt met de bielsen klem tussen de bestaande en allang verlaten normaalspoorrailstaven te zitten. Hiertoe zijn de bielsen aan de uiteinde met een zijkniptang wat ingekort. Speel zelfs met de gedachte om het aantal dwarshouten drastisch te verminderen zo dat de werkelijkheid nog dichter benaderd wordt. Later word de ruimte onder en naast het spoor opgevuld met gemorst zand!


462 Op de loswal en tussen de kadesporen ligt provisorisch het smalspoor. Daar er bij de uitvoerder een materiaal tekort is, en het budget een dieptepunt bereikt heeft, heeft de uitvoerder er voor gekozen om slecht een (1) wissel te plaatsen. Rangeren gaat gebeuren met een opgepikte kabel tussen lok en kipwagens.


463 Het geheel vanuit een ander perspectief gezien.


464 De vers gespoten zandtrechter moet hier komen te staan. Later zal door middel van de beproefde krijtmethode gebruikssporen worden aangebracht.


465 Verrassend genoeg blijkt er onder de trechter ruimte genoeg te zijn om de ingezette locomotieven een vrije doorgang te verlenen. Dit geeft ook andere inzichten en mogelijkheden om te rangeren?


466  Zwart/Wit doet het nog altijd goed als het een nostalgisch plaatje moet zijn. De scene zou zomaar ergens vvdo kunnen zijn.


467 In kleur is toch mooier….


468 Volgens mij zijn “ze” bij het opbreken van de oude kade sporen het een en ander vergeten weg te halen. Die HSM-er is een mooie exponent uit een roem- en kleurrijk verleden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1178 Gepost op: 02 juli 2019, 16:41:36 »
Mooi stukje knutselwerk. (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1179 Gepost op: 02 juli 2019, 19:53:53 »
 (y) Nog twee te gaan Hans. (y)

Blokje piepschuim erin en zand erover.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2019, 19:56:23 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Dienstmededelin
« Reactie #1180 Gepost op: 03 juli 2019, 18:32:53 »
Beste forumleden.
Ik kreeg van BNLS onderstaande mededeling;


Dennis van Leuverden
11:13 (7 uur geleden)
aan info, ik

Beste Hans,

Met regelmaat ontvang ik in de e-mailbox van Beneluxspoor berichten van jou waarin je antwoordt op persoonlijke berichten die jij van andere BNLS-leden ontvangt.

Ik wil je erop wijzen dat de e-mails die je krijgt als notificatie van de privé-berichten niet via de mail beantwoord kunnen worden. Alle reacties ontvang ik en niet de door jou gewenste geadresseerde. Forumberichten kunnen uitsluitend via het forum beantwoord worden.

Hopend je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

einde citaat

Als er forumleden zijn die van mij een antwoord verwachten, dan lees je hier de reden waarom dat antwoord nooit gekomen is.
Ik zal proberen mijun leven te beteren en niet meer voor de makkelijkste weg te kiezen. Wie nog denkt wat van mij tegoed te hebben, laat je horen.

Met Vr. Gr. Hans

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1181 Gepost op: 17 juli 2019, 18:21:28 »

469 Begonnen met ruimte te maken om het emplacement uit te leggen


470 Het is nog een heel gepuzzel om alles op zijn plaats te krijgen/leggen. Links onder komt nog een uitbreiding waar de keerlus zijn plaats moet krijgen.


471 Zo ziet dan een gestapelde haveninventaris er uit!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1182 Gepost op: 18 juli 2019, 18:33:28 »
Door omstandigheden komt het er niet van om een lange periode met de camper op pad te gaan. Wij zijn veroordeeld tot het maken van dagtripjes met de Dacia wat beslist niet verkeerd is! Zo kwamen wij van de week in Bourtange terecht.
Bourtage is een oude vesting en een van de oudste verdedigingswerken die ons land rijk is.
In 1580 gaf Prins Willem van Oranje opdracht om een schans met vijf bastions aan te leggen op een zandrug in het moerasgebied op de grens met Duitsland. Over deze zandrug of Tange, liep de weg die de Spaansgezinde stad Groningen verbond met Linge en Westfalen in Niedersachsen. De Spaanse bezetter gebruikte deze route om de stad Groningen te bevoorraden met voedsel en wapens. Door het aanleggen van deze schans hoopte de Prins deze belangrijke route te blokkeren, zodat de stad Groningen geheel geïsoleerd zou komen te liggen. De vesting Bourtange werd door de eeuwen heen voordurend versterkt met ravelijnen, Kroonwerk,Couvre-face en een natte horizon. Door de komst opkomst van de “moderne oorlogsvoering’ met andere wapens en inzichten verloor de vestiging,mede door het uitdrogen van het moeras, haar functie. In 1885 werd de ooit zo belangrijke vestiging officieel opgeheven. Na deze opheffing werden de wallen geslecht en de grachten gedempt. Het dorp Bourtage groeide uit tot een bloeiend agrarisch gemeenschap waar vaklieden, handelaren en landbouwers een plek vonden, totdat in de 20ste eeuw daar een eind aan kwam. Bourtange was niet met zijn tijd meegegaan en was geen plaats meer waar mensen zich wilde vestigen. Het dorp verviel tot stille armoe.


472 Bourtage in de 16e eeuw


473 De verdedigingswallen en bijbehorende grachten.


474 Daar ik op mijn baan nog alwat 16 en 17e eeuwse kanonnen had staan wilde ik aan de hand van deze voorbeelden een kijken of dat zij wel acceptabel waren om op de gedenkplaats dienst te doen. Deze krijgen het voordeel van de twijfel. Deze zijn overgebleven van een houten scheepsmodel van Billingboats.


375 De bedoelde gedenkplaats met twee van die kanonnen


376 Deze exemplaren zijn schaalmodellen van Artitec en zien er heel wat beter uit.


377 Staatsieportret


378  Opstelling van de kanonnen richting Duitsland


379 Eigenlijk een heel simpele maar degelijke constuctie


480  Mooi zoals de houten balken van het paard in elkaar grijpen


481 Keurmerk met jaartal van de gieter.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1183 Gepost op: 18 juli 2019, 19:41:34 »
Ooit eens geweest. Een inspiratievolle omgeving.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1184 Gepost op: 06 augustus 2019, 15:50:12 »
We zijn in de afgelopen dagen een paar maal met de camper weggeweest (eigenlijk was het veel te warm 42 graden en geen schaduw) Tijdens het hoofd koel houden heb ik mooi de tijd gehad om eens goed na te denken over het tot nu toe gelegde baanplan in de hobby ruimte . Het hele plan bevalt mij niet en voldoet niet aan mijn verwachtingen, aanpakken dus.


482. Zo zag het er uit vlak voor dat we weggingen. Achter het schot bij de pijpenbrug zat een hik punt in het sporen verloop. Als je al zo lang bezig als ik dan heb rails in alle maten en soorten, en dat brak mij hier op! Alle tweeassers ontspoorde hier in gedrukte treinen. Slopen dus


483 Alles gesloopt, de goede boogstalen er bij gezocht, en opnieuw railos leggen. Natuurlijk paste het nu niet meer en moet er verder geïmproviseerd en gerenoveerd worden.


484 Besloten is om de hoofdsporen naar de lis toe te laten zakken en het rangeerterrein te laten stijgen.


485 De basis bestaat uit platen piepschuim van 20 mm en een vrije doorrijhoogte van 100 mm


486 Het basismateriaal op een hoopje. Hier moet iets moois uit ontstaan.


487 Na veel denkwerk moest er ook nog een overloop in het hoofdspoor komen om weer bij het depot uit te kunnen komen.


488 Beetje opgeruimd. Dat gat in de midden van de lus gaat uiteraard groter worden zodat bij evt calamiteiten ingegrepen kan worden.


489 Overzichtje van de gebruikte diktes van het basis materiaal.


490 Beetje opschieten zodat dit weer een plekje op de baan kan krijgen


491 Dit ziet er toch heel wat beter uit
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.