Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door dutchbuilder
Vandaag om 15:57:48
Ucci en IB1 met Itrain door Hasenwald
Vandaag om 15:56:43
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:34:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
Oud model gangbaar maken door hervé
Vandaag om 14:02:07
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 14:00:17
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
  

Auteur Topic: weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen  (gelezen 6584 keer)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Hallo,

ik ben mijn wagons aan het 'behandelen' met smd weerstandjes van 10k. Ik plak ze over de wielisolatie en maak dan met electrisch geleidende lijm (bison electro, a 20 euro per ienie miene flesje) een elektische verbinding.

So far so good.

Per personenrijtuig maak 2 weerstands assen. Ik rij maximaal met 7 wagens, dus volgens mij is mijn trein dan elektisch gelijkwaardig aan een weerstand van 1429 Ohm .
1) Klopt dit? Is dat teveel van het goede?

Ik heb ook goederentreinen zoals een sleep van 15 * een ERZ iiiD wagen. Die wagens wilde ik maar 1 weerstandas geven.
Die 15 wagens zijn dan samen elektrisch vergelijkbaar met een weerstand van 667 Ohm?
2) Klopt dit? En kom ik hier nog mee weg?

Ik heb onderstaand tabelletje in elkaar gezet :
R = 10 K Ohm   
   
1   10000
2   5000
3   3333
4   2500
5   2000
6   1667
7   1429
8   1250
9   1111
10   1000
11   909
12   833
13   769
14   714
15   667

Guus
OpenDCC fan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #1 Gepost op: 17 May 2010, 21:47:57 »
Mja, zo kun je er tegenaan kijken, maar een probleem is er natuurlijk niet. Evenmin als er een probleem is indien je meerdere lampjes parallel op een stroombron met voldoende vermogen aansluit. Het enige wat je hebt vastgesteld is dat 15 wagens met een weerstandje van 10K meer stroom gebruiken dan 1 wagen met een weerstandje van 10K. 15 keer zoveel om precies te zijn, zijnde het equivalent van het stroomverbruik van een weerstandje van 667 ohm, zijnde ongeveer 30 mA bij een boosterspanning van 20 volt.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2010, 22:02:03 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #2 Gepost op: 17 May 2010, 22:17:40 »
Mijn visie hierop: de gangbare stroomdetectors spreken aan bij 1mA. Een weerstand van 10k trekt een stroom van 2mA, ruim genoeg om de detector met zekerheid te laten aanspreken. Echter, een as kan tijdelijk het contact met het spoor verliezen, dus is het raadzaam meerdere assen van een weerstand te voorzien. Dan weet je zeker dat er altijd wel één is die werkt.
De bovengrens wordt bepaald door de capaciteit van de booster. Dus stel even extreem een goederentrein met 50 wagens. Elke wagen heeft 1 weerstand, dan trekken die samen 100mA. Dat is altijd nog minder dan een loc. Of in dezelfde orde van grootte als een personentrein met binnenverlichting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #3 Gepost op: 17 May 2010, 22:26:08 »
ik ben mijn wagons aan het 'behandelen' met smd weerstandjes van 10k. Ik plak ze over de wielisolatie en maak dan met electrisch geleidende lijm (bison electro, a 20 euro per ienie miene flesje) een elektische verbinding.

Hallo Guus, Ik gebruik zilverlak van Bush voor ongeveer 8 euro te krijgen bij de modelspoorwinkel. Ik doe er al ongeveer 3 jaar mee en het flesje is nog 3/4 vol. Zie hier hoe de verpakking eruit ziet(foto te vergroten met de rechtermuis toets).

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19304.msg380587.html#msg380587
Wellicht ook een optie ipv van het duurdere Bison.

Groet, Jeroen

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2010, 00:22:41 »
Guus,

Hier zijn inmiddels meer 1000 assen voorzien van weerstandslak, alle assen op een wagon worden gedaan. Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn stroomverbruik. Heb inmiddels 15A aan boosters erop zitten voor de complete baan.

Bijkomend voordeel is dat je baan en wielen schoonblijven met weerstanden van 10K

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2010, 11:46:51 »
@ Rob: een beetje off-topic  ;D : hoe werkt dat dan? dat je rails schoon blijven? Dan moet het vuil toch aan je wielen gaan zitten denk ik...
nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #6 Gepost op: 18 May 2010, 13:52:00 »
Ik heb wel eens vaker horen beweren dat stroomafnemende wielen schoner blijven dan elektrisch neutrale wielen. Maar ik heb er nooit een verklaring voor gelezen, en ik kan die verklaring ook niet zelf verzinnen. En eerlijk gezegd geloof ik het ook niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #7 Gepost op: 18 May 2010, 14:51:21 »
Klaas,

Je hoeft het ook niet te geloven Klaas maar gewoon aannemen. Het is hier de praktijk en de wielen die niet gedaan zijn verzamelen vuil en de met weerstandslak voorziene niet. Er zijn er zelfs bij die koperkleurig kleuren en niet alleen het loopvlak maar het gehele wiel.

@Nico,

Er loopt een stroom over die weerstand en op de een of andere manier veroorzaakt die daardoor een elektrolytische werking zodat het vuil verbrand of in ieder geval niet aanhecht. Het is misschien niet de juiste omschrijving maar mn ogen zijn goed.


Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #8 Gepost op: 18 May 2010, 15:09:46 »
Je hoeft het ook niet te geloven Klaas maar gewoon aannemen.
Gewoon aannemen vind ik iets te makkelijk. Bij zulke verschijnselen wil ik graag een verklaring hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #9 Gepost op: 18 May 2010, 15:24:07 »
Tja, dan moet je ook de physik achter kennen, maar ik denk de punt is, het werkt. Ook hier lopen meer dan 2000 assen op de club en Gouda met echt wat kilometers op de buik, en alle zijn naar 3 jaar of zo nog schoon. Zou wel iets aan de theorie zijn...

Ik heb allen voor 10 K SMDtje gekozen...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #10 Gepost op: 18 May 2010, 15:26:42 »
Ik denk meer dat er een statische lading ontstaat op het flensvlak waardoor het vuil afstoot
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #11 Gepost op: 18 May 2010, 16:05:15 »
Klaas,

Misschien moet je maar eens een proefopstelling gaan maken


Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #12 Gepost op: 18 May 2010, 16:14:01 »
Rob, ik heb intussen uit onverdachte hoek een prive bericht gekregen van iemand die ook deze ervaring heeft.
Een proefopstelling maken is natuurlijk geen antwoord op mijn vraag. Ik wil graag weten hoe het komt, want ik kan me daar helemaal niks bij voorstellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #13 Gepost op: 18 May 2010, 16:50:58 »
Klaas,

Ik heb het toch uitgelegd dat ik het niet weet maar het wel vaststel. Ik ben maar een simpel persoontje die wat weet van electro en nog vele andere dingen maar ga niet te ver in detail.
Als jij dan wil weten hoe iets komt is het toch aan jou om dat uit te zoeken. Ik heb dit onderwerp in het verleden al eerder aangekaart en waar jij al eerder commentaar op geleverd heb in de trant van onverklaarbaar. Nu hoor je het weer van meerdere zijden en zeg je het nog steeds. Als jij het al niet weet hoe moet ik het dan weten ??? ??? ???

Dus moet jij toch actie ondernemen want die kennis zit hier dus blijkbaar niet :(.

Maar goed ben dus niet de enigste (y)

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:weerstandsassen voor bezetmelding - waarde en aantallen assen behandelen
« Reactie #14 Gepost op: 18 May 2010, 17:31:30 »
Rob,

Door de reacties hier ben ik inmiddels zover om dat ik aanneem dat het effect er is.
Maar een proefopstelling maken om het te onderzoeken heeft voor mij nog steeds weinig zin. Ik zou dan waarschijnlijk ook vaststellen dat het zo is. Maar om uit te zoeken waarom het zo is moet je toch een idee hebben waar je naar moet zoeken. En ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik ben dan wel slim, maar dit soort fundamenteel onderzoek is voor mij ook een brug te ver. Daarom blijf ik nog steeds open voor suggesties.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.