Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco 21026 werkt niet goed
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 06:47:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
defender
Vandaag
om 05:03:41
Baan in Los Angeles
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 02:08:03
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87
door
Remco vM
Vandaag
om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138
door
Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois
door
Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715
door
vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november
door
CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool
door
Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG
door
Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Waarom een kruiswissel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Waarom een kruiswissel (gelezen 2283 keer)
RJ
Offline
Berichten: 778
Waarom een kruiswissel
«
Gepost op:
30 December 2006, 01:25:43 »
Als voorbeeld:
Het centraal station Nijmegen (zie sporenplan.nl) heeft tussen de twee perrons drie sporen lopen. Op de eerste twee sporen ligt een kruiswissel. Waarom? Vier normale wissels zouden toch veel handiger zijn? Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor, daarentegen wel meer bij het tweede, maar daar stoppen geen treinen dus dat zou m.i. niets hoeven uitmaken.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26904
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #1 Gepost op:
30 December 2006, 10:14:48 »
Citaat van: RJ op 30 December 2006, 01:25:43
..... Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor,
Denk je dat? Ik denk dat het niks uitmaakt. Teken het maar eens uit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anoniem
Gast
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #2 Gepost op:
30 December 2006, 11:38:43 »
Een kruiswissel neemt minder ruimte in dan vier wissels. Je draait in feite de twee wissels op het eerste spoor 180 graden om (of wiskundig zuiverder gesteld: je spiegelt ze over de dwarse as), daar worden ze niet ineens korter van
. Op het andere spoor ben je inderdaad wel ruimte kwijt omdat de wissels verder uiteen liggen. En ik weet niet hoe dat in Nijmegen werkt, maar in Rotterdam willen ze nog wel eens materieel opstellen op de middensporen (met name spoor 2). Dan is de nuttige lengte op het middenspoor natuurlijk wél van belang.
Gelogd
Swaan
Offline
Berichten: 589
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #3 Gepost op:
30 December 2006, 16:30:56 »
En uiteraard 1 spoor voor 2 treinen (Spoor A en B).
Gelogd
Anoniem
Gast
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #4 Gepost op:
30 December 2006, 17:12:13 »
Ja dat is de hele opzet van het in tweeën delen van de sporen, dat blijft in beide gevallen hetzelfde. De vraag concentreerde zich op de keuze tussen een kruiswissel en vier gewone wissels.
Gelogd
Swaan
Offline
Berichten: 589
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #5 Gepost op:
30 December 2006, 17:22:34 »
Ruimte dus
Gelogd
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #6 Gepost op:
30 December 2006, 17:50:01 »
@Klaas en anderen;
Ik heb het even met de Peco code 55 rails geprobeerd en het maakt inderdaad niets uit in ruimte voor spoor 1. Voor spoor 2 is er natuurlijk meer ruimte nodig, maar ik zie in Nijmegen nooit materieel opgesteld staan op spoor 2. (Er zijn dan ook zat andere sporen...)
Dan lijkt mij een kruiswissel toch duurder in onderhoud / aanschaf of maakt dat niets uit in werkelijkheid.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26904
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #7 Gepost op:
30 December 2006, 19:09:07 »
RJ, ik heb het even uitgetekend, en het blijkt dat een kruiswissel zelfs op spoor 1 ruimte bespaart.
Bij vier wissels achter elkaar moet je op spoor 1 een grotere ruimte vrijhouden als je voor een stilstaande trein langs een andere wilt laten oversteken
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #8 Gepost op:
30 December 2006, 19:19:55 »
Ach inderdaad! Daar had ik niet aan gedacht. Je kunt wel raden hoe ik zat te meten.
Gelogd
SporenplanOnline
Offline
Berichten: 75
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #9 Gepost op:
31 December 2006, 17:01:31 »
Vergeet niet dat de afstand tussen 2 wissels (bij tongen tegen elkaar) ook iets van min. 9 m moest zijn (gewenst) en het liefst zelfs 18 m. (ff uit mn hoofd, heb op 't moment niet de ontwerpnormen bij de hand).
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Waarom een kruiswissel