Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:29:43
Spuitmondjes
door
bellejt
Vandaag
om 18:25:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:23:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 18:18:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 18:13:55
Keerlusmodule klappert nog......
door
astrantia
Vandaag
om 17:36:25
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:33:03
C en K rails samen
door
bellejt
Vandaag
om 17:29:41
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
aad52
Vandaag
om 17:22:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
RetroJack
Vandaag
om 16:39:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:39:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 16:28:08
Een NS 5500 knutselen
door
Huup
Vandaag
om 15:53:14
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:48:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 15:08:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:24:41
Seuthe gaat stoppen
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:32
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:53:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Frank103
Vandaag
om 10:30:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:21:24
Aachenau West
door
Ronald69
Vandaag
om 10:05:40
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 09:13:07
Mijn geweatherde modellen
door
Dave.......
Vandaag
om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Thom
Vandaag
om 00:38:33
Intellibox probleem
door
BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0)
door
hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
23 July 2025, 20:55:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Waarom een kruiswissel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Waarom een kruiswissel (gelezen 2191 keer)
RJ
Offline
Berichten: 778
Waarom een kruiswissel
«
Gepost op:
30 December 2006, 01:25:43 »
Als voorbeeld:
Het centraal station Nijmegen (zie sporenplan.nl) heeft tussen de twee perrons drie sporen lopen. Op de eerste twee sporen ligt een kruiswissel. Waarom? Vier normale wissels zouden toch veel handiger zijn? Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor, daarentegen wel meer bij het tweede, maar daar stoppen geen treinen dus dat zou m.i. niets hoeven uitmaken.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26647
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #1 Gepost op:
30 December 2006, 10:14:48 »
Citaat van: RJ op 30 December 2006, 01:25:43
..... Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor,
Denk je dat? Ik denk dat het niks uitmaakt. Teken het maar eens uit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anoniem
Gast
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #2 Gepost op:
30 December 2006, 11:38:43 »
Een kruiswissel neemt minder ruimte in dan vier wissels. Je draait in feite de twee wissels op het eerste spoor 180 graden om (of wiskundig zuiverder gesteld: je spiegelt ze over de dwarse as), daar worden ze niet ineens korter van
. Op het andere spoor ben je inderdaad wel ruimte kwijt omdat de wissels verder uiteen liggen. En ik weet niet hoe dat in Nijmegen werkt, maar in Rotterdam willen ze nog wel eens materieel opstellen op de middensporen (met name spoor 2). Dan is de nuttige lengte op het middenspoor natuurlijk wél van belang.
Gelogd
Swaan
Offline
Berichten: 589
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #3 Gepost op:
30 December 2006, 16:30:56 »
En uiteraard 1 spoor voor 2 treinen (Spoor A en B).
Gelogd
Anoniem
Gast
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #4 Gepost op:
30 December 2006, 17:12:13 »
Ja dat is de hele opzet van het in tweeën delen van de sporen, dat blijft in beide gevallen hetzelfde. De vraag concentreerde zich op de keuze tussen een kruiswissel en vier gewone wissels.
Gelogd
Swaan
Offline
Berichten: 589
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #5 Gepost op:
30 December 2006, 17:22:34 »
Ruimte dus
Gelogd
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #6 Gepost op:
30 December 2006, 17:50:01 »
@Klaas en anderen;
Ik heb het even met de Peco code 55 rails geprobeerd en het maakt inderdaad niets uit in ruimte voor spoor 1. Voor spoor 2 is er natuurlijk meer ruimte nodig, maar ik zie in Nijmegen nooit materieel opgesteld staan op spoor 2. (Er zijn dan ook zat andere sporen...)
Dan lijkt mij een kruiswissel toch duurder in onderhoud / aanschaf of maakt dat niets uit in werkelijkheid.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26647
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #7 Gepost op:
30 December 2006, 19:09:07 »
RJ, ik heb het even uitgetekend, en het blijkt dat een kruiswissel zelfs op spoor 1 ruimte bespaart.
Bij vier wissels achter elkaar moet je op spoor 1 een grotere ruimte vrijhouden als je voor een stilstaande trein langs een andere wilt laten oversteken
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #8 Gepost op:
30 December 2006, 19:19:55 »
Ach inderdaad! Daar had ik niet aan gedacht. Je kunt wel raden hoe ik zat te meten.
Gelogd
SporenplanOnline
Offline
Berichten: 75
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #9 Gepost op:
31 December 2006, 17:01:31 »
Vergeet niet dat de afstand tussen 2 wissels (bij tongen tegen elkaar) ook iets van min. 9 m moest zijn (gewenst) en het liefst zelfs 18 m. (ff uit mn hoofd, heb op 't moment niet de ontwerpnormen bij de hand).
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Waarom een kruiswissel