Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Waarom een kruiswissel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Waarom een kruiswissel (gelezen 2174 keer)
RJ
Offline
Berichten: 778
Waarom een kruiswissel
«
Gepost op:
30 December 2006, 01:25:43 »
Als voorbeeld:
Het centraal station Nijmegen (zie sporenplan.nl) heeft tussen de twee perrons drie sporen lopen. Op de eerste twee sporen ligt een kruiswissel. Waarom? Vier normale wissels zouden toch veel handiger zijn? Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor, daarentegen wel meer bij het tweede, maar daar stoppen geen treinen dus dat zou m.i. niets hoeven uitmaken.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26642
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #1 Gepost op:
30 December 2006, 10:14:48 »
Citaat van: RJ op 30 December 2006, 01:25:43
..... Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor,
Denk je dat? Ik denk dat het niks uitmaakt. Teken het maar eens uit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Anoniem
Gast
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #2 Gepost op:
30 December 2006, 11:38:43 »
Een kruiswissel neemt minder ruimte in dan vier wissels. Je draait in feite de twee wissels op het eerste spoor 180 graden om (of wiskundig zuiverder gesteld: je spiegelt ze over de dwarse as), daar worden ze niet ineens korter van
. Op het andere spoor ben je inderdaad wel ruimte kwijt omdat de wissels verder uiteen liggen. En ik weet niet hoe dat in Nijmegen werkt, maar in Rotterdam willen ze nog wel eens materieel opstellen op de middensporen (met name spoor 2). Dan is de nuttige lengte op het middenspoor natuurlijk wél van belang.
Gelogd
Swaan
Offline
Berichten: 589
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #3 Gepost op:
30 December 2006, 16:30:56 »
En uiteraard 1 spoor voor 2 treinen (Spoor A en B).
Gelogd
Anoniem
Gast
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #4 Gepost op:
30 December 2006, 17:12:13 »
Ja dat is de hele opzet van het in tweeën delen van de sporen, dat blijft in beide gevallen hetzelfde. De vraag concentreerde zich op de keuze tussen een kruiswissel en vier gewone wissels.
Gelogd
Swaan
Offline
Berichten: 589
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #5 Gepost op:
30 December 2006, 17:22:34 »
Ruimte dus
Gelogd
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #6 Gepost op:
30 December 2006, 17:50:01 »
@Klaas en anderen;
Ik heb het even met de Peco code 55 rails geprobeerd en het maakt inderdaad niets uit in ruimte voor spoor 1. Voor spoor 2 is er natuurlijk meer ruimte nodig, maar ik zie in Nijmegen nooit materieel opgesteld staan op spoor 2. (Er zijn dan ook zat andere sporen...)
Dan lijkt mij een kruiswissel toch duurder in onderhoud / aanschaf of maakt dat niets uit in werkelijkheid.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26642
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #7 Gepost op:
30 December 2006, 19:09:07 »
RJ, ik heb het even uitgetekend, en het blijkt dat een kruiswissel zelfs op spoor 1 ruimte bespaart.
Bij vier wissels achter elkaar moet je op spoor 1 een grotere ruimte vrijhouden als je voor een stilstaande trein langs een andere wilt laten oversteken
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
RJ
Offline
Berichten: 778
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #8 Gepost op:
30 December 2006, 19:19:55 »
Ach inderdaad! Daar had ik niet aan gedacht. Je kunt wel raden hoe ik zat te meten.
Gelogd
SporenplanOnline
Offline
Berichten: 75
Re: Waarom een kruiswissel
«
Reactie #9 Gepost op:
31 December 2006, 17:01:31 »
Vergeet niet dat de afstand tussen 2 wissels (bij tongen tegen elkaar) ook iets van min. 9 m moest zijn (gewenst) en het liefst zelfs 18 m. (ff uit mn hoofd, heb op 't moment niet de ontwerpnormen bij de hand).
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Waarom een kruiswissel