Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Rico [momfer]
Vandaag om 12:48:38
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Jeronimos
Vandaag om 12:47:56
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
Vandaag om 12:46:31
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Eric B
Vandaag om 12:31:54
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Eric B
Vandaag om 12:26:12
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 12:08:54
Modelwensen 2026 door prutser
Vandaag om 12:01:07
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 11:56:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 11:56:03
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:27:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:31:23
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:21:57
Raadplaatje door Hatsune Miku
26 December 2025, 23:00:13
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 December 2025, 22:40:29
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
26 December 2025, 22:09:18
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
26 December 2025, 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
26 December 2025, 21:19:43
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
26 December 2025, 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
26 December 2025, 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
26 December 2025, 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
26 December 2025, 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
26 December 2025, 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
26 December 2025, 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
26 December 2025, 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
26 December 2025, 15:30:26
  

Auteur Topic: Waarom een kruiswissel  (gelezen 2314 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Waarom een kruiswissel
« Gepost op: 30 December 2006, 01:25:43 »
Als voorbeeld:

Het centraal station Nijmegen (zie sporenplan.nl) heeft tussen de twee perrons drie sporen lopen. Op de eerste twee sporen ligt een kruiswissel. Waarom? Vier normale wissels zouden toch veel handiger zijn? Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor, daarentegen wel meer bij het tweede, maar daar stoppen geen treinen dus dat zou m.i. niets hoeven uitmaken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27080
    • Pagina van klaas
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2006, 10:14:48 »
..... Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor,
Denk je dat? Ik denk dat het niks uitmaakt. Teken het maar eens uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anoniem

  • Gast
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2006, 11:38:43 »
Een kruiswissel neemt minder ruimte in dan vier wissels. Je draait in feite de twee wissels op het eerste spoor 180 graden om (of wiskundig zuiverder gesteld: je spiegelt ze over de dwarse as), daar worden ze niet ineens korter van ;D. Op het andere spoor ben je inderdaad wel ruimte kwijt omdat de wissels verder uiteen liggen. En ik weet niet hoe dat in Nijmegen werkt, maar in Rotterdam willen ze nog wel eens materieel opstellen op de middensporen (met name spoor 2). Dan is de nuttige lengte op het middenspoor natuurlijk wél van belang.

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2006, 16:30:56 »
En uiteraard 1 spoor voor 2 treinen (Spoor A en B).

Anoniem

  • Gast
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2006, 17:12:13 »
Ja dat is de hele opzet van het in tweeën delen van de sporen, dat blijft in beide gevallen hetzelfde. De vraag concentreerde zich op de keuze tussen een kruiswissel en vier gewone wissels.

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2006, 17:22:34 »
Ruimte dus ;)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2006, 17:50:01 »
@Klaas en anderen;

Ik heb het even met de Peco code 55 rails geprobeerd en het maakt inderdaad niets uit in ruimte voor spoor 1. Voor spoor 2 is er natuurlijk meer ruimte nodig, maar ik zie in Nijmegen nooit materieel opgesteld staan op spoor 2. (Er zijn dan ook zat andere sporen...)

Dan lijkt mij een kruiswissel toch duurder in onderhoud / aanschaf of maakt dat niets uit in werkelijkheid.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27080
    • Pagina van klaas
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2006, 19:09:07 »
RJ, ik heb het even uitgetekend, en het blijkt dat een kruiswissel zelfs op spoor 1 ruimte bespaart.



Bij vier wissels achter elkaar moet je op spoor 1 een grotere ruimte vrijhouden als je voor een stilstaande trein langs een andere wilt laten oversteken
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2006, 19:19:55 »
Ach inderdaad! Daar had ik niet aan gedacht. Je kunt wel raden hoe ik zat te meten. ;)

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Waarom een kruiswissel
« Reactie #9 Gepost op: 31 December 2006, 17:01:31 »
Vergeet niet dat de afstand tussen 2 wissels (bij tongen tegen elkaar) ook iets van min. 9 m moest zijn (gewenst) en het liefst zelfs 18 m. (ff uit mn hoofd, heb op 't moment niet de ontwerpnormen bij de hand).