Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door Seinhuis
Vandaag om 00:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
02 December 2025, 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Rail away door Blausee-Mitholz
02 December 2025, 23:28:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
02 December 2025, 23:22:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
02 December 2025, 22:38:26
Raadplaatje door chrvdv37402
02 December 2025, 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 21:14:20
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
02 December 2025, 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Zee. Land. door Huup
02 December 2025, 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 December 2025, 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
02 December 2025, 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
02 December 2025, 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
02 December 2025, 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
02 December 2025, 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
02 December 2025, 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
02 December 2025, 11:15:34
  

Auteur Topic: Nederlandse baan van eenop87  (gelezen 92745 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Nederlandse baan van eenop87
« Gepost op: 11 May 2010, 22:42:37 »
Na enkele weken slopen van de oude baan ben ik begonnen met de bouw van een nieuwe baan. Na jaren van rijden door de bergen met mijn voornamelijk Nederlanse lok's heb ik maar eens besloten dat er een Nederlandse baan moest komen.
Mijn nieuwe baan bestaat uit een bescheiden station met daarnaast een lokdepot en een klein rangeer gedeelte.
Onder de baan komt een schaduwstation met de mogelijkheid om 12 treinen van 2 meter op te stellen.

Het baanplan "begane grond":



Het schaduwstation


De klimspiraal is een belangrijk onderdeel in het geheel en omdat daarmee de juiste hoogte van het bovendeel en het schaduwstation wordt bepaald heb ik besloten om die als eerste te bouwen. Hieronder zie je wat foto's van de bouw.





Er wordt onder hoge druk gewerkt ;)







wordt vervolgd

Gerrit

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2010, 12:29:11 »
netjes,  (y)

Mvg, Mark

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2010, 14:02:11 »
Interessant baanplan.
Bouwvolgorde spreekt me ook aan.

Hoe ga je het keerlusprobleem oplossen?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #3 Gepost op: 12 May 2010, 14:26:09 »
Goed overwogen baanplan, ervaring van vorig mee gebruikt bij ontwikkeling.
Keerlus zal dan zeker geen probleem opleveren.
Met wegneembare brug vooraan of gewoon onderdoor kruipen?
Groetjes .
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #4 Gepost op: 12 May 2010, 16:21:45 »
Hallo Gerrit,

leuk ontwerp. Ik zou de overloopwissels in het schaduwstation weglaten, zie de meerwaarde ervan niet goed in.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2010, 16:32:24 »
Overloopwissels voor een schaduwstation + keerlus hebben een degelijke funkte.
Mogelijkheid om een trein met stuurstand wagen te keren, evenzo een stoomlok indien bevorderlijk.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #6 Gepost op: 12 May 2010, 17:56:59 »
Mee eens, maar dan introduceer je wel het probleem van schaduwstationssporen (leuk woord voor "galgje", voor scrabble trouwens ook) ;) ;D die in 2 richtingen te berijden (moeten) zijn.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #7 Gepost op: 12 May 2010, 18:13:31 »
Zal wel de bedoeling van de keerlus zijn zeker.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #8 Gepost op: 12 May 2010, 18:21:09 »
Zoals ik het zie, maakt die keerlus juist deel uit van het schaduwstation of van de toegang daartoe.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #9 Gepost op: 12 May 2010, 18:43:21 »
Inderdaad, en Gerrit heeft de mogelijkheid geschapen om over 8 sporen te beschikken.
Iets wat gekeerd moet worden gaat via de keerlus naar het schaduwstation, maakt halt en vertrekt terug in de zelfde richting vanwaar gekomen.
De overloop sporen doen de rest of hebben hun werk al gedaan, naargelang links of recht rijdend.
Ik schrijf niet voor niets goed doordacht.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #10 Gepost op: 12 May 2010, 18:46:09 »
Tja, ik rij maar weinig met stoom. Bij mij is er dus niet de behoefte aan keren. Wil je dit wel, dan zijn de overloopwissels inderdaad wel nuttig.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

kevinhhw

  • Gast
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #11 Gepost op: 12 May 2010, 19:28:09 »
weer een prachtige baan op de aarde erbij (y)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #12 Gepost op: 12 May 2010, 22:38:38 »
De overloopwissels bij het schaduwstation zijn bedoeld om de treinrichting te veranderen (anders moet je loskoppelen en kopmaken). Deze overloopwissels vormen hiermee dus de tweede keerlus ( de eerste keerlus bevindt zich in het bovendeel).

Het schaduwstation wordt in één richting bereden (de andere functie van de overloopwissels) omdat er vier sporen in het schadustation lang genoeg zijn om twee treinen achter elkaar te plaatsen. De maximale lengte van een trein wordt twee meter.

Het "keerlusprobleem" wordt met drie "ultime keerlus modules" (zie Funkyrail.nl) opgelost, deze modules hebben al jaren in mijn oude baan gewerkt en werken probleemloos.

mvg

Gerrit


Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #13 Gepost op: 13 May 2010, 06:56:21 »
Ha ja, nu snap ik hem Gerrit.
De eigenlijke kering zit hem bovengronds, net voor de railspiraal, de zogenaamde keerdriehoek.
Vandaar een rijrichting in uw schaduwstation.
Moest er eens een nachtje over slapen en er zijn veel treintjes de revue gepasseerd.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #14 Gepost op: 12 June 2010, 20:48:56 »
Even weer een update van de bouw.

Aan de binnenzijde van de spiraal is de keerlusmodule gemonteerd. De uiteindelijke keerlus heb ik nog uitgebreid met een extra ring om de ruimte tussen schaduwstation te vergroten. Bij nader inzien leek het mij toch wel erg moeilijk worden om wisselmotoren te monteren (op mijn leeftijd ben je niet zo erg lenig meer  ;))


Mijn zelfbouw booster annex voeding en computer interface.


Het schadustation begint al aardig vorm te krijgen.


De uiteindelijke klimspiraal.


Op deze plek is geen ruimte voor de wisselaandrijving, dus hier een "bowden kabel" toegepast.


De bruggehoofden in aanbouw.


Dat is het voorlopig weer.

groet,

Gerrit