Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
  

Auteur Topic: Nederlandse baan van eenop87  (gelezen 90370 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Nederlandse baan van eenop87
« Gepost op: 11 May 2010, 22:42:37 »
Na enkele weken slopen van de oude baan ben ik begonnen met de bouw van een nieuwe baan. Na jaren van rijden door de bergen met mijn voornamelijk Nederlanse lok's heb ik maar eens besloten dat er een Nederlandse baan moest komen.
Mijn nieuwe baan bestaat uit een bescheiden station met daarnaast een lokdepot en een klein rangeer gedeelte.
Onder de baan komt een schaduwstation met de mogelijkheid om 12 treinen van 2 meter op te stellen.

Het baanplan "begane grond":



Het schaduwstation


De klimspiraal is een belangrijk onderdeel in het geheel en omdat daarmee de juiste hoogte van het bovendeel en het schaduwstation wordt bepaald heb ik besloten om die als eerste te bouwen. Hieronder zie je wat foto's van de bouw.





Er wordt onder hoge druk gewerkt ;)







wordt vervolgd

Gerrit

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2010, 12:29:11 »
netjes,  (y)

Mvg, Mark

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2010, 14:02:11 »
Interessant baanplan.
Bouwvolgorde spreekt me ook aan.

Hoe ga je het keerlusprobleem oplossen?

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #3 Gepost op: 12 May 2010, 14:26:09 »
Goed overwogen baanplan, ervaring van vorig mee gebruikt bij ontwikkeling.
Keerlus zal dan zeker geen probleem opleveren.
Met wegneembare brug vooraan of gewoon onderdoor kruipen?
Groetjes .
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #4 Gepost op: 12 May 2010, 16:21:45 »
Hallo Gerrit,

leuk ontwerp. Ik zou de overloopwissels in het schaduwstation weglaten, zie de meerwaarde ervan niet goed in.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2010, 16:32:24 »
Overloopwissels voor een schaduwstation + keerlus hebben een degelijke funkte.
Mogelijkheid om een trein met stuurstand wagen te keren, evenzo een stoomlok indien bevorderlijk.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #6 Gepost op: 12 May 2010, 17:56:59 »
Mee eens, maar dan introduceer je wel het probleem van schaduwstationssporen (leuk woord voor "galgje", voor scrabble trouwens ook) ;) ;D die in 2 richtingen te berijden (moeten) zijn.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #7 Gepost op: 12 May 2010, 18:13:31 »
Zal wel de bedoeling van de keerlus zijn zeker.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #8 Gepost op: 12 May 2010, 18:21:09 »
Zoals ik het zie, maakt die keerlus juist deel uit van het schaduwstation of van de toegang daartoe.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #9 Gepost op: 12 May 2010, 18:43:21 »
Inderdaad, en Gerrit heeft de mogelijkheid geschapen om over 8 sporen te beschikken.
Iets wat gekeerd moet worden gaat via de keerlus naar het schaduwstation, maakt halt en vertrekt terug in de zelfde richting vanwaar gekomen.
De overloop sporen doen de rest of hebben hun werk al gedaan, naargelang links of recht rijdend.
Ik schrijf niet voor niets goed doordacht.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #10 Gepost op: 12 May 2010, 18:46:09 »
Tja, ik rij maar weinig met stoom. Bij mij is er dus niet de behoefte aan keren. Wil je dit wel, dan zijn de overloopwissels inderdaad wel nuttig.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

kevinhhw

  • Gast
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #11 Gepost op: 12 May 2010, 19:28:09 »
weer een prachtige baan op de aarde erbij (y)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #12 Gepost op: 12 May 2010, 22:38:38 »
De overloopwissels bij het schaduwstation zijn bedoeld om de treinrichting te veranderen (anders moet je loskoppelen en kopmaken). Deze overloopwissels vormen hiermee dus de tweede keerlus ( de eerste keerlus bevindt zich in het bovendeel).

Het schaduwstation wordt in één richting bereden (de andere functie van de overloopwissels) omdat er vier sporen in het schadustation lang genoeg zijn om twee treinen achter elkaar te plaatsen. De maximale lengte van een trein wordt twee meter.

Het "keerlusprobleem" wordt met drie "ultime keerlus modules" (zie Funkyrail.nl) opgelost, deze modules hebben al jaren in mijn oude baan gewerkt en werken probleemloos.

mvg

Gerrit


Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #13 Gepost op: 13 May 2010, 06:56:21 »
Ha ja, nu snap ik hem Gerrit.
De eigenlijke kering zit hem bovengronds, net voor de railspiraal, de zogenaamde keerdriehoek.
Vandaar een rijrichting in uw schaduwstation.
Moest er eens een nachtje over slapen en er zijn veel treintjes de revue gepasseerd.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #14 Gepost op: 12 June 2010, 20:48:56 »
Even weer een update van de bouw.

Aan de binnenzijde van de spiraal is de keerlusmodule gemonteerd. De uiteindelijke keerlus heb ik nog uitgebreid met een extra ring om de ruimte tussen schaduwstation te vergroten. Bij nader inzien leek het mij toch wel erg moeilijk worden om wisselmotoren te monteren (op mijn leeftijd ben je niet zo erg lenig meer  ;))


Mijn zelfbouw booster annex voeding en computer interface.


Het schadustation begint al aardig vorm te krijgen.


De uiteindelijke klimspiraal.


Op deze plek is geen ruimte voor de wisselaandrijving, dus hier een "bowden kabel" toegepast.


De bruggehoofden in aanbouw.


Dat is het voorlopig weer.

groet,

Gerrit