Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 August 2025, 16:20:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nederlandse baan van eenop87
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Volgende
- [
1
]
2
3
...
17
Omlaag
Auteur
Topic: Nederlandse baan van eenop87 (gelezen 90432 keer)
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Nederlandse baan van eenop87
«
Gepost op:
11 May 2010, 22:42:37 »
Na enkele weken slopen van de oude baan ben ik begonnen met de bouw van een nieuwe baan. Na jaren van rijden door de bergen met mijn voornamelijk Nederlanse lok's heb ik maar eens besloten dat er een Nederlandse baan moest komen.
Mijn nieuwe baan bestaat uit een bescheiden station met daarnaast een lokdepot en een klein rangeer gedeelte.
Onder de baan komt een schaduwstation met de mogelijkheid om 12 treinen van 2 meter op te stellen.
Het baanplan "begane grond":
Het schaduwstation
De klimspiraal is een belangrijk onderdeel in het geheel en omdat daarmee de juiste hoogte van het bovendeel en het schaduwstation wordt bepaald heb ik besloten om die als eerste te bouwen. Hieronder zie je wat foto's van de bouw.
Er wordt onder hoge druk gewerkt
wordt vervolgd
Gerrit
Gelogd
Mark Verheulen
Offline
Berichten: 639
Staatsspoor "Kikker"
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #1 Gepost op:
12 May 2010, 12:29:11 »
netjes,
Mvg, Mark
Gelogd
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1027
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #2 Gepost op:
12 May 2010, 14:02:11 »
Interessant baanplan.
Bouwvolgorde spreekt me ook aan.
Hoe ga je het keerlusprobleem oplossen?
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #3 Gepost op:
12 May 2010, 14:26:09 »
Goed overwogen baanplan, ervaring van vorig mee gebruikt bij ontwikkeling.
Keerlus zal dan zeker geen probleem opleveren.
Met wegneembare brug vooraan of gewoon onderdoor kruipen?
Groetjes .
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #4 Gepost op:
12 May 2010, 16:21:45 »
Hallo Gerrit,
leuk ontwerp. Ik zou de overloopwissels in het schaduwstation weglaten, zie de meerwaarde ervan niet goed in.
groet Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #5 Gepost op:
12 May 2010, 16:32:24 »
Overloopwissels voor een schaduwstation + keerlus hebben een degelijke funkte.
Mogelijkheid om een trein met stuurstand wagen te keren, evenzo een stoomlok indien bevorderlijk.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1027
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #6 Gepost op:
12 May 2010, 17:56:59 »
Mee eens, maar dan introduceer je wel het probleem van schaduwstationssporen
(leuk woord voor "galgje", voor scrabble trouwens ook)
die in 2 richtingen te berijden (moeten) zijn.
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #7 Gepost op:
12 May 2010, 18:13:31 »
Zal wel de bedoeling van de keerlus zijn zeker.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1027
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #8 Gepost op:
12 May 2010, 18:21:09 »
Zoals ik het zie, maakt die keerlus juist deel uit van het schaduwstation of van de toegang daartoe.
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #9 Gepost op:
12 May 2010, 18:43:21 »
Inderdaad, en Gerrit heeft de mogelijkheid geschapen om over 8 sporen te beschikken.
Iets wat gekeerd moet worden gaat via de keerlus naar het schaduwstation, maakt halt en vertrekt terug in de zelfde richting vanwaar gekomen.
De overloop sporen doen de rest of hebben hun werk al gedaan, naargelang links of recht rijdend.
Ik schrijf niet voor niets goed doordacht.
Groetjes.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #10 Gepost op:
12 May 2010, 18:46:09 »
Tja, ik rij maar weinig met stoom. Bij mij is er dus niet de behoefte aan keren. Wil je dit wel, dan zijn de overloopwissels inderdaad wel nuttig.
groet Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
kevinhhw
Gast
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #11 Gepost op:
12 May 2010, 19:28:09 »
weer een prachtige baan op de aarde erbij
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #12 Gepost op:
12 May 2010, 22:38:38 »
De overloopwissels bij het schaduwstation zijn bedoeld om de treinrichting te veranderen (anders moet je loskoppelen en kopmaken). Deze overloopwissels vormen hiermee dus de tweede keerlus ( de eerste keerlus bevindt zich in het bovendeel).
Het schaduwstation wordt in één richting bereden (de andere functie van de overloopwissels) omdat er vier sporen in het schadustation lang genoeg zijn om twee treinen achter elkaar te plaatsen. De maximale lengte van een trein wordt twee meter.
Het "keerlusprobleem" wordt met drie "ultime keerlus modules" (zie Funkyrail.nl) opgelost, deze modules hebben al jaren in mijn oude baan gewerkt en werken probleemloos.
mvg
Gerrit
Gelogd
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #13 Gepost op:
13 May 2010, 06:56:21 »
Ha ja, nu snap ik hem Gerrit.
De eigenlijke kering zit hem bovengronds, net voor de railspiraal, de zogenaamde keerdriehoek.
Vandaar een rijrichting in uw schaduwstation.
Moest er eens een nachtje over slapen en er zijn veel treintjes de revue gepasseerd.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #14 Gepost op:
12 June 2010, 20:48:56 »
Even weer een update van de bouw.
Aan de binnenzijde van de spiraal is de keerlusmodule gemonteerd. De uiteindelijke keerlus heb ik nog uitgebreid met een extra ring om de ruimte tussen schaduwstation te vergroten. Bij nader inzien leek het mij toch wel erg moeilijk worden om wisselmotoren te monteren (op mijn leeftijd ben je niet zo erg lenig meer
)
Mijn zelfbouw booster annex voeding en computer interface.
Het schadustation begint al aardig vorm te krijgen.
De uiteindelijke klimspiraal.
Op deze plek is geen ruimte voor de wisselaandrijving, dus hier een "bowden kabel" toegepast.
De bruggehoofden in aanbouw.
Dat is het voorlopig weer.
groet,
Gerrit
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Volgende
- [
1
]
2
3
...
17
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nederlandse baan van eenop87