Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:05:35
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:02:56
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:58:23
Magneet koppelingen voor Bemo
door
MOVisser
Vandaag
om 15:19:56
TEE / Rheingold
door
Benelux795
Vandaag
om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 14:50:23
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 14:24:49
Minibaan Visserskaai H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:17:00
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:02:31
Plan E - 2023 oplage
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:48:26
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:41:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield?
door
Joz
Vandaag
om 13:23:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:42
Raadplaatje
door
Hlv53
Vandaag
om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang
door
AB 7216
Vandaag
om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
Vandaag
om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III.
door
Quinzeedied
Vandaag
om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie.
door
Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nederlandse baan van eenop87
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Volgende
- [
1
]
2
3
...
17
Omlaag
Auteur
Topic: Nederlandse baan van eenop87 (gelezen 89796 keer)
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Nederlandse baan van eenop87
«
Gepost op:
11 May 2010, 22:42:37 »
Na enkele weken slopen van de oude baan ben ik begonnen met de bouw van een nieuwe baan. Na jaren van rijden door de bergen met mijn voornamelijk Nederlanse lok's heb ik maar eens besloten dat er een Nederlandse baan moest komen.
Mijn nieuwe baan bestaat uit een bescheiden station met daarnaast een lokdepot en een klein rangeer gedeelte.
Onder de baan komt een schaduwstation met de mogelijkheid om 12 treinen van 2 meter op te stellen.
Het baanplan "begane grond":
Het schaduwstation
De klimspiraal is een belangrijk onderdeel in het geheel en omdat daarmee de juiste hoogte van het bovendeel en het schaduwstation wordt bepaald heb ik besloten om die als eerste te bouwen. Hieronder zie je wat foto's van de bouw.
Er wordt onder hoge druk gewerkt
wordt vervolgd
Gerrit
Gelogd
Mark Verheulen
Offline
Berichten: 639
Staatsspoor "Kikker"
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #1 Gepost op:
12 May 2010, 12:29:11 »
netjes,
Mvg, Mark
Gelogd
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1017
D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #2 Gepost op:
12 May 2010, 14:02:11 »
Interessant baanplan.
Bouwvolgorde spreekt me ook aan.
Hoe ga je het keerlusprobleem oplossen?
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail, Yamorc, LocoNet, iTrain.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #3 Gepost op:
12 May 2010, 14:26:09 »
Goed overwogen baanplan, ervaring van vorig mee gebruikt bij ontwikkeling.
Keerlus zal dan zeker geen probleem opleveren.
Met wegneembare brug vooraan of gewoon onderdoor kruipen?
Groetjes .
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #4 Gepost op:
12 May 2010, 16:21:45 »
Hallo Gerrit,
leuk ontwerp. Ik zou de overloopwissels in het schaduwstation weglaten, zie de meerwaarde ervan niet goed in.
groet Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #5 Gepost op:
12 May 2010, 16:32:24 »
Overloopwissels voor een schaduwstation + keerlus hebben een degelijke funkte.
Mogelijkheid om een trein met stuurstand wagen te keren, evenzo een stoomlok indien bevorderlijk.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1017
D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #6 Gepost op:
12 May 2010, 17:56:59 »
Mee eens, maar dan introduceer je wel het probleem van schaduwstationssporen
(leuk woord voor "galgje", voor scrabble trouwens ook)
die in 2 richtingen te berijden (moeten) zijn.
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail, Yamorc, LocoNet, iTrain.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #7 Gepost op:
12 May 2010, 18:13:31 »
Zal wel de bedoeling van de keerlus zijn zeker.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1017
D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #8 Gepost op:
12 May 2010, 18:21:09 »
Zoals ik het zie, maakt die keerlus juist deel uit van het schaduwstation of van de toegang daartoe.
Mvg,
Henk
Gelogd
H0 2-rail, Yamorc, LocoNet, iTrain.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #9 Gepost op:
12 May 2010, 18:43:21 »
Inderdaad, en Gerrit heeft de mogelijkheid geschapen om over 8 sporen te beschikken.
Iets wat gekeerd moet worden gaat via de keerlus naar het schaduwstation, maakt halt en vertrekt terug in de zelfde richting vanwaar gekomen.
De overloop sporen doen de rest of hebben hun werk al gedaan, naargelang links of recht rijdend.
Ik schrijf niet voor niets goed doordacht.
Groetjes.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #10 Gepost op:
12 May 2010, 18:46:09 »
Tja, ik rij maar weinig met stoom. Bij mij is er dus niet de behoefte aan keren. Wil je dit wel, dan zijn de overloopwissels inderdaad wel nuttig.
groet Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
kevinhhw
Gast
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #11 Gepost op:
12 May 2010, 19:28:09 »
weer een prachtige baan op de aarde erbij
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #12 Gepost op:
12 May 2010, 22:38:38 »
De overloopwissels bij het schaduwstation zijn bedoeld om de treinrichting te veranderen (anders moet je loskoppelen en kopmaken). Deze overloopwissels vormen hiermee dus de tweede keerlus ( de eerste keerlus bevindt zich in het bovendeel).
Het schaduwstation wordt in één richting bereden (de andere functie van de overloopwissels) omdat er vier sporen in het schadustation lang genoeg zijn om twee treinen achter elkaar te plaatsen. De maximale lengte van een trein wordt twee meter.
Het "keerlusprobleem" wordt met drie "ultime keerlus modules" (zie Funkyrail.nl) opgelost, deze modules hebben al jaren in mijn oude baan gewerkt en werken probleemloos.
mvg
Gerrit
Gelogd
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #13 Gepost op:
13 May 2010, 06:56:21 »
Ha ja, nu snap ik hem Gerrit.
De eigenlijke kering zit hem bovengronds, net voor de railspiraal, de zogenaamde keerdriehoek.
Vandaar een rijrichting in uw schaduwstation.
Moest er eens een nachtje over slapen en er zijn veel treintjes de revue gepasseerd.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re:Nederlandse baan van eenop87
«
Reactie #14 Gepost op:
12 June 2010, 20:48:56 »
Even weer een update van de bouw.
Aan de binnenzijde van de spiraal is de keerlusmodule gemonteerd. De uiteindelijke keerlus heb ik nog uitgebreid met een extra ring om de ruimte tussen schaduwstation te vergroten. Bij nader inzien leek het mij toch wel erg moeilijk worden om wisselmotoren te monteren (op mijn leeftijd ben je niet zo erg lenig meer
)
Mijn zelfbouw booster annex voeding en computer interface.
Het schadustation begint al aardig vorm te krijgen.
De uiteindelijke klimspiraal.
Op deze plek is geen ruimte voor de wisselaandrijving, dus hier een "bowden kabel" toegepast.
De bruggehoofden in aanbouw.
Dat is het voorlopig weer.
groet,
Gerrit
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Volgende
- [
1
]
2
3
...
17
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nederlandse baan van eenop87