Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door TonM
Vandaag om 17:08:34
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: Ringleiding/bedrading spoorbaan  (gelezen 8681 keer)

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Gepost op: 05 May 2010, 17:58:10 »
Hallo,
Hierbij enkele vragen van een niet electro kenner.

Ik ben een baan aan het bouwen. Werk met Fleischmann Twinn center en wil daar koploper bij gaan gebruiken. Verder wil ik werken met een aantal blokken en een deel van de baan niet (tussen de blokken) niet met bezetmelders gaan uitrusten. Tenslotte ook wisseldecoders aansluiten.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. ringleiding: kan ik ook dit principe gebruiken maar niet echt een ring maken. Dus gewoon langs de modules werken? Levert dit stroomproblemen op?
2. Kan ik voor de delen van de baan die niet met bezetmelders worden uitgerust de stroomvoerende draad aansluiten op dezelfde ringleiding als die van de stroomvoerende draden van de blokken met bezetmelders of moeten deze apart worden aangesloten?
3. blokken/secties:
Ik heb de blokken aan beide kanten geisoleerd maar moet nu aan een kant de rails flexen om de secties (2 per blok) te maken. Waar doe ik dat en waar soldeer ik de stroomtoevoer aan de baan?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2010, 19:14:57 »
Hallo Bert,

Even wat antwoord op je vragen:

1. Ringleiding: Je hoeft inderdaad geen echte "ring" te maken. Deze kunnen gewoon langs de modules lopen. De ringleiding bestaat uit minimaal twee draden, de rode en bruine. De bruine is de massa-draad en de rode is de draad die langs alle bezetmelders gaat en zo de secties in de blokken voedt.

2. Nee, voor de baandelen die niet aangesloten zijn op een bezetmelder moet je onderstaande diodeschakeling bouwen. Je kan wel een aparte draad (de derde draad) opnemen in je "ringleiding of cvl" waar deze diodeschakeling één keer aan het begin inzit. Hiermee sluit je dan alle niet gedetecteerde secties aan.


Tekening: Wim Ros

Met de diodeschakeling wordt voorkomen dat je vreemde meldingen met je bezetmelders krijgt.

3. Secties in blokken: Je hebt de blokken aan beide zijden geïsoleerd, dan kan je 2 secties maken aan de uiteinde van ieder blok. De lengte van de secties kan je in principe eerst zo'n 40cm aanhouden, dit moet je eigenlijk zelf uitproberen, dit heeft te maken met de maximale snelheid waarmee je rijdt. Zie ook het hoofdstuk blokken in de handleiding van Koploper.

4. Secties fysiek maken: Zaag één spoorstaaf door en wel waar de rode draad aan moet. De railstaaf met de bruine draad moet ononderbroken zijn. Je kan met een roco-zaagje of drempel met slijpschijf een scheiding c.q. onderbreking maken.

4. Het aansluiten van de secties op de rails: Gewoon de rode draad ergens in de sectie vast solderen. Je kan dan meteen aan de andere railstaaf een bruine draad solderen. De rode draad gaat naar de bezetmelder en de bruine draad soldeer je op de massa van je ringleiding

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #2 Gepost op: 05 May 2010, 19:40:44 »
Mvg,
Frans

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #3 Gepost op: 05 May 2010, 22:08:04 »
Hallo Ronald en Frans,

Dank voor jullie antwoorden!

de antwoorden over ringleiding en secties/blokken zijn mij duidelijk.
Wat betreft de diodenschakeling lees ik wat er staat maar hoe ik dit moet doen weet ik nog niet.
Als ik dit 1x aan het begin van de draad aansluit voor de delen die niet met een bezetmelder beveiligd zijn, sluit ik dat dan aan op de extra bruine of rode draad die rechtstreeks naar twin center moet? Of op allebei?
Op plaatje van Ronald zie ik 1 draad. Op verwijzing naar website staat er een verbinding op de foto met twee kleuren (blauw en bruin). Ik hoop dat jullie mijn vraag snappen!

Groeten Bert

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #4 Gepost op: 05 May 2010, 22:13:50 »
Hallo,
Nog even een bijkomend vraagje mijnentwege,
voor niet gedetecteerde sporen in een station kan ik deze diode schakeling dus ook toepassen als ik het goed begrijp.
Ben ook nieuw in deze materie.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #5 Gepost op: 05 May 2010, 22:27:26 »
Hallo Bert,

Je sluit hem aan op de rode draad. In de bruine draad (massa) mag geen diodeschakeling.


Foto: Wim Ros - eerder geplaatst in: draadje "ringleiding diode bij S88 module


@Matheus: Inderdaad je kan deze schakeling ook toepassen bij jouw niet gedetecteerde sporen in een station. Eigenlijk sterker gezegd: je moet hem gebruiken. De diodeschakeling zorgt ervoor dat er een zelfde spanningsval tussen de gedeeltes met bezetmelder en de gedeeltes zonder bezetmelder. Bij toepassing van de diodeschakeling zal je bezetmelder beter detecteren.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2010, 18:37:50 »
Hallo Ronald,

Weer een stapje verder! Dank!
Begrijp ik het nu goed dat ik op dezelfde bruine draad (massa) zowel de blokken met bezetmelders als de blokken zonder bezetmelders kan aansluiten of moeten deze ook gescheiden zijn?

Groeten Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2010, 18:46:42 »
Hallo Bert,

Deze hoeven niet gescheiden te zijn. In principe zit bij gedetecteerd en ongedetecteerd het verschil alleen in de rode draad.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2010, 18:47:55 »
Dank! Ik ga nu eerst maar weer aan de slag. Erg prettig om zo weer verder te komen. Ik kom terug!

Groeten Bert

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2010, 20:28:03 »
voor niet gedetecteerde sporen in een station kan ik deze diode schakeling dus ook toepassen als ik het goed begrijp.

Yep, deze schakeling kan op elk "niet gedetecteerde" stuk spoor. De suggestie van een 3e ringleidingsdraad is daar handig. Meestal worden wissels ook als "niet gedetecteerd" aangesloten. Er zijn nl een aantal computerbesturing-gebruikers die dit "not-done" vinden 8). Denk ook aan een eventuele draaischijf of rolbrug.

Overigens, voor wat betreft "echte ringleiding"; Ik heb ergens gelezen, weet niet meer waar, dat het echt rond maken van de ringleiding niet verstandig is.

Allie
« Laatst bewerkt op: 06 May 2010, 20:34:01 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2010, 20:48:24 »
Inderdaad, dat is al vaker hier op het forum besproken en ook op andere websites... Het in een "ring" of cirkel leggen van een centrale voedings leiding is niet aan te bevelen. Je kan hem beter als een één hoofdleiding met zijtakken aanleggen.

Maar Allie wat bedoel je met denk aan draaischijf of rolbrug? Daar moet je juist wel gedetecteerd hebben... anders weet het treinbesturingsprogramma niet dat er een locomotief op staat.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2010, 23:55:30 »
Ik heb ergens gelezen, weet niet meer waar, dat het echt rond maken van de ringleiding niet verstandig is.
Dat lees ik ook wel eens, maar helaas is er niemand die daar een sluitende elektrische verklaring voor kan geven. Die is volgens mij ook niet te geven, want het is onzin dat je er geen ring van mag maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #12 Gepost op: 07 May 2010, 00:11:29 »
antwoord: EMC

Lussen zorgen voor inductie.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2010, 00:15:42 door sander306 »
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2010, 08:22:25 »
Hahaha lol,

Nee, 1 ringleiding doet niks. Inductie/EMC zijn niet de dingen die storingen veroorzaken.

Bij ons bedrijf passen we in besturingskasten altijd een lus toe. Dit omdat je anders hetzelfde probleem kan hebben als met een treinbaan, dat je aan het einde van je draad geen spanning overhoud. Met een lus is de spanningsval gewoon veel lager.

Inductie: Wordt opgewekt door een wisselend magnetisch veld. Dus als er 2 aders langs elkaar liggen en op de ene staat (wissel) spanning kan deze door zijn wisselende magnetische veld de andere be-invloeden. Dit omdat de andere ader een geleider in en wisselend magnetisch veld is. In deze ader wordt er dan een spanning/stroom opgewekt. Dit "kan" storingen opwekken, of spanning op aders die je niet wilt.

Als je dus 1 ring hebt is er niks aan de hand. Meerdere ringen op elkaar gaan moeilijkheden opleveren. Pak maar is je haspel, rol van de 15 meter 2 meter uit en sluit dan je wasmachine is aan. Bel wel eerst de brandweer voordat je hem aanzet!

Dus inductie kan in deze geen rol spelen, wat het mogelijk wel kan zijn... geen idee...

Johan.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2010, 09:23:14 »
Sorry, maar dat van die haspel heeft niet zo veel te maken met het ringprobleem. Dat het ding warm wordt als je er in opgerolde toestand veel stroom doorheen jaagt, (neem dan een droger i.p.v. een wasmachine, die trekt nòg meer stroom  ;D) heeft alleen te make met warmte-ontwikkeling. Een uitgerolde kabel kan zijn warmte kwijt aan de omgeving, een opgerolde niet.
Als je dit effect wilt bestuderen, kun je trouwens  beter een haspel van 50 m nemen dan eentje van 25 m.  ;) ;D Kies er bij voorkeur ook een met 3 draden van 1,52. Die worden nl. sneller warm dan 3 x 2,52;D ;D
Maar ff zonder gekheid: don't do this at home! Neither at work!  :o

Ringen, lussen en dan met name aardlussen zijn berucht in de audio als veroorzakers van brom.  :-\  Dat wordt inderdaad veroorzaakt door inductie. In hoeverre dat problemen geeft in de bedrading onder je treinbaan, weet ik niet. Ik ga het in ieder geval niet proberen, maar maak een stervormig net.

In de installatietechniek speelt dat probleem van storingen niet of veel minder. Daar gaat het erom dat je de spanningsverliezen laag houdt èn zorgt voor continuïteit.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.