Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Ringleiding/bedrading spoorbaan  (gelezen 8516 keer)

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Gepost op: 05 May 2010, 17:58:10 »
Hallo,
Hierbij enkele vragen van een niet electro kenner.

Ik ben een baan aan het bouwen. Werk met Fleischmann Twinn center en wil daar koploper bij gaan gebruiken. Verder wil ik werken met een aantal blokken en een deel van de baan niet (tussen de blokken) niet met bezetmelders gaan uitrusten. Tenslotte ook wisseldecoders aansluiten.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. ringleiding: kan ik ook dit principe gebruiken maar niet echt een ring maken. Dus gewoon langs de modules werken? Levert dit stroomproblemen op?
2. Kan ik voor de delen van de baan die niet met bezetmelders worden uitgerust de stroomvoerende draad aansluiten op dezelfde ringleiding als die van de stroomvoerende draden van de blokken met bezetmelders of moeten deze apart worden aangesloten?
3. blokken/secties:
Ik heb de blokken aan beide kanten geisoleerd maar moet nu aan een kant de rails flexen om de secties (2 per blok) te maken. Waar doe ik dat en waar soldeer ik de stroomtoevoer aan de baan?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2010, 19:14:57 »
Hallo Bert,

Even wat antwoord op je vragen:

1. Ringleiding: Je hoeft inderdaad geen echte "ring" te maken. Deze kunnen gewoon langs de modules lopen. De ringleiding bestaat uit minimaal twee draden, de rode en bruine. De bruine is de massa-draad en de rode is de draad die langs alle bezetmelders gaat en zo de secties in de blokken voedt.

2. Nee, voor de baandelen die niet aangesloten zijn op een bezetmelder moet je onderstaande diodeschakeling bouwen. Je kan wel een aparte draad (de derde draad) opnemen in je "ringleiding of cvl" waar deze diodeschakeling één keer aan het begin inzit. Hiermee sluit je dan alle niet gedetecteerde secties aan.


Tekening: Wim Ros

Met de diodeschakeling wordt voorkomen dat je vreemde meldingen met je bezetmelders krijgt.

3. Secties in blokken: Je hebt de blokken aan beide zijden geïsoleerd, dan kan je 2 secties maken aan de uiteinde van ieder blok. De lengte van de secties kan je in principe eerst zo'n 40cm aanhouden, dit moet je eigenlijk zelf uitproberen, dit heeft te maken met de maximale snelheid waarmee je rijdt. Zie ook het hoofdstuk blokken in de handleiding van Koploper.

4. Secties fysiek maken: Zaag één spoorstaaf door en wel waar de rode draad aan moet. De railstaaf met de bruine draad moet ononderbroken zijn. Je kan met een roco-zaagje of drempel met slijpschijf een scheiding c.q. onderbreking maken.

4. Het aansluiten van de secties op de rails: Gewoon de rode draad ergens in de sectie vast solderen. Je kan dan meteen aan de andere railstaaf een bruine draad solderen. De rode draad gaat naar de bezetmelder en de bruine draad soldeer je op de massa van je ringleiding

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #2 Gepost op: 05 May 2010, 19:40:44 »
Mvg,
Frans

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #3 Gepost op: 05 May 2010, 22:08:04 »
Hallo Ronald en Frans,

Dank voor jullie antwoorden!

de antwoorden over ringleiding en secties/blokken zijn mij duidelijk.
Wat betreft de diodenschakeling lees ik wat er staat maar hoe ik dit moet doen weet ik nog niet.
Als ik dit 1x aan het begin van de draad aansluit voor de delen die niet met een bezetmelder beveiligd zijn, sluit ik dat dan aan op de extra bruine of rode draad die rechtstreeks naar twin center moet? Of op allebei?
Op plaatje van Ronald zie ik 1 draad. Op verwijzing naar website staat er een verbinding op de foto met twee kleuren (blauw en bruin). Ik hoop dat jullie mijn vraag snappen!

Groeten Bert

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #4 Gepost op: 05 May 2010, 22:13:50 »
Hallo,
Nog even een bijkomend vraagje mijnentwege,
voor niet gedetecteerde sporen in een station kan ik deze diode schakeling dus ook toepassen als ik het goed begrijp.
Ben ook nieuw in deze materie.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #5 Gepost op: 05 May 2010, 22:27:26 »
Hallo Bert,

Je sluit hem aan op de rode draad. In de bruine draad (massa) mag geen diodeschakeling.


Foto: Wim Ros - eerder geplaatst in: draadje "ringleiding diode bij S88 module


@Matheus: Inderdaad je kan deze schakeling ook toepassen bij jouw niet gedetecteerde sporen in een station. Eigenlijk sterker gezegd: je moet hem gebruiken. De diodeschakeling zorgt ervoor dat er een zelfde spanningsval tussen de gedeeltes met bezetmelder en de gedeeltes zonder bezetmelder. Bij toepassing van de diodeschakeling zal je bezetmelder beter detecteren.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2010, 18:37:50 »
Hallo Ronald,

Weer een stapje verder! Dank!
Begrijp ik het nu goed dat ik op dezelfde bruine draad (massa) zowel de blokken met bezetmelders als de blokken zonder bezetmelders kan aansluiten of moeten deze ook gescheiden zijn?

Groeten Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2010, 18:46:42 »
Hallo Bert,

Deze hoeven niet gescheiden te zijn. In principe zit bij gedetecteerd en ongedetecteerd het verschil alleen in de rode draad.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2010, 18:47:55 »
Dank! Ik ga nu eerst maar weer aan de slag. Erg prettig om zo weer verder te komen. Ik kom terug!

Groeten Bert

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2010, 20:28:03 »
voor niet gedetecteerde sporen in een station kan ik deze diode schakeling dus ook toepassen als ik het goed begrijp.

Yep, deze schakeling kan op elk "niet gedetecteerde" stuk spoor. De suggestie van een 3e ringleidingsdraad is daar handig. Meestal worden wissels ook als "niet gedetecteerd" aangesloten. Er zijn nl een aantal computerbesturing-gebruikers die dit "not-done" vinden 8). Denk ook aan een eventuele draaischijf of rolbrug.

Overigens, voor wat betreft "echte ringleiding"; Ik heb ergens gelezen, weet niet meer waar, dat het echt rond maken van de ringleiding niet verstandig is.

Allie
« Laatst bewerkt op: 06 May 2010, 20:34:01 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2010, 20:48:24 »
Inderdaad, dat is al vaker hier op het forum besproken en ook op andere websites... Het in een "ring" of cirkel leggen van een centrale voedings leiding is niet aan te bevelen. Je kan hem beter als een één hoofdleiding met zijtakken aanleggen.

Maar Allie wat bedoel je met denk aan draaischijf of rolbrug? Daar moet je juist wel gedetecteerd hebben... anders weet het treinbesturingsprogramma niet dat er een locomotief op staat.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2010, 23:55:30 »
Ik heb ergens gelezen, weet niet meer waar, dat het echt rond maken van de ringleiding niet verstandig is.
Dat lees ik ook wel eens, maar helaas is er niemand die daar een sluitende elektrische verklaring voor kan geven. Die is volgens mij ook niet te geven, want het is onzin dat je er geen ring van mag maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #12 Gepost op: 07 May 2010, 00:11:29 »
antwoord: EMC

Lussen zorgen voor inductie.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2010, 00:15:42 door sander306 »
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2010, 08:22:25 »
Hahaha lol,

Nee, 1 ringleiding doet niks. Inductie/EMC zijn niet de dingen die storingen veroorzaken.

Bij ons bedrijf passen we in besturingskasten altijd een lus toe. Dit omdat je anders hetzelfde probleem kan hebben als met een treinbaan, dat je aan het einde van je draad geen spanning overhoud. Met een lus is de spanningsval gewoon veel lager.

Inductie: Wordt opgewekt door een wisselend magnetisch veld. Dus als er 2 aders langs elkaar liggen en op de ene staat (wissel) spanning kan deze door zijn wisselende magnetische veld de andere be-invloeden. Dit omdat de andere ader een geleider in en wisselend magnetisch veld is. In deze ader wordt er dan een spanning/stroom opgewekt. Dit "kan" storingen opwekken, of spanning op aders die je niet wilt.

Als je dus 1 ring hebt is er niks aan de hand. Meerdere ringen op elkaar gaan moeilijkheden opleveren. Pak maar is je haspel, rol van de 15 meter 2 meter uit en sluit dan je wasmachine is aan. Bel wel eerst de brandweer voordat je hem aanzet!

Dus inductie kan in deze geen rol spelen, wat het mogelijk wel kan zijn... geen idee...

Johan.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2010, 09:23:14 »
Sorry, maar dat van die haspel heeft niet zo veel te maken met het ringprobleem. Dat het ding warm wordt als je er in opgerolde toestand veel stroom doorheen jaagt, (neem dan een droger i.p.v. een wasmachine, die trekt nòg meer stroom  ;D) heeft alleen te make met warmte-ontwikkeling. Een uitgerolde kabel kan zijn warmte kwijt aan de omgeving, een opgerolde niet.
Als je dit effect wilt bestuderen, kun je trouwens  beter een haspel van 50 m nemen dan eentje van 25 m.  ;) ;D Kies er bij voorkeur ook een met 3 draden van 1,52. Die worden nl. sneller warm dan 3 x 2,52;D ;D
Maar ff zonder gekheid: don't do this at home! Neither at work!  :o

Ringen, lussen en dan met name aardlussen zijn berucht in de audio als veroorzakers van brom.  :-\  Dat wordt inderdaad veroorzaakt door inductie. In hoeverre dat problemen geeft in de bedrading onder je treinbaan, weet ik niet. Ik ga het in ieder geval niet proberen, maar maak een stervormig net.

In de installatietechniek speelt dat probleem van storingen niet of veel minder. Daar gaat het erom dat je de spanningsverliezen laag houdt èn zorgt voor continuïteit.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.