Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 05:11:33
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 04:23:51
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
  

Auteur Topic: Modulebak overgangen  (gelezen 9117 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #15 Gepost op: 21 April 2010, 15:11:02 »
Ik zie hier veel tips voorbijkomen...
Ook ik heb (voor mijn eerste modulebakken die nu in aanbouw zijn) bewust gekozen voor multiplex ivm stabiliteit. En zelfs dat gaat straks nog 2-3 maal in de lak, om trekken te voorkomen!

Verder waren er in de bespreking van Neurenberg 2010 een paar hele mooie kant-en-klare messing module-overgangen te zien, helaas zijn die postings allemaal verdwenen... de methode met losse tussenstukken is mijns inziens niet meer van deze tijd, het oogt totaal niet. De printplaatmethode kan, maar blijft vaak toch zichtbaar. De methode met de schroef/spijker onder de spoorstaaf valt meestal het minst op, die ben ik dus ook van plan te gaan gebruiken voor mijn modules.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #16 Gepost op: 21 April 2010, 15:50:54 »
Verder waren er in de bespreking van Neurenberg 2010 een paar hele mooie kant-en-klare messing module-overgangen te zien, helaas zijn die postings allemaal verdwenen...

De rubriek Neurenberg 2010 met alle inhoud is nog volledig intact hoor! 
Welk merk was het? Dan zoek ik het wel even voor je op.

mvg,
Gert

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18312
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #17 Gepost op: 21 April 2010, 16:14:40 »
gek want wij hadden nergens last van op Imb

kj

Weet je hoe dat komt, Kees? Je stond naast de Moba stand, en in het weekeinde was Hoofd-zuiplap Kuppers er. Ik denk dat de alcoholdampen van die vent je baan een beschermlaag hebben gegeven waardoor het stof en smeer geen vat hebben gekregen...... ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #18 Gepost op: 21 April 2010, 16:28:46 »
Bedankt voor de adviezen!

Dat onbehandelde MDF niet de beste keuze is geweest, daar ben ik mij nu heel goed van bewust. Het gekke is dat het thuis prima werkt en dat op Eurospoor vorig jaar ook geen grote spoorspattingen veroorzaakte. Maar misschien lag het wel aan hal 4…

Het liefst pas ik de huidige bakken aan met een soort overgangsrailtje of printplaatje, want in het schaduwstation zitten 50 blokken met totaal 200 reedcontacten met bedrading en die wil ik liever niet opnieuw gaan aanleggen. Ook een groot probleem zit bij mij bij het verbinden van de bakken, want die zitten met 2 flinke vleugelmoeren vast, maar toch gaan de bakken zakken onder het gewicht van de trams. Op de gamma latjes staat wel dat ze 44mm hoog zijn, maar in praktijk heb ik er geen twee die identiek zijn. Met de bouten zou het niet moeten uitmaken omdat ze muurvast zouden zitten afgelopen week bewees het tegendeel…..

Zelf had ik het Tillig uitschuifrailsje in mijn gedachte, want dat zag er wel professioneel uit, maar ik denk niet dat die overweg kan met hoogteverschillen. Iemand ervaringen met de Tillig of met hoogteverschil overwinnen?

Gr, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • De Hoekselijn
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #19 Gepost op: 21 April 2010, 16:46:04 »
Hoi Mark,

Ik heb voor de overgangen van mijn modules de spoorstaven op 3 messing spijkertjes gesoldeerd. Daarna de bielzen tussen en naast de sporen gelijmd, dan ballasten en je ziet er niets meer van. De verbinding is beresterk en je ziet er niets van.

Gr Dennis

Rubedino

  • Gast
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #20 Gepost op: 21 April 2010, 17:07:57 »
@ Ronald:  ;D

KJ

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #21 Gepost op: 21 April 2010, 18:56:10 »
Maar, als ik mag vragen; als je de uiteinde van de rails vastmaakt door de printplaat of de messing schroef/spijker methode, dan is je geluidsisolatie toch ook verdwenen? Of gebruik je die Gamma platen sowieso niet in dit geval?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Rubedino

  • Gast
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #22 Gepost op: 21 April 2010, 19:02:54 »
Ja.

De "herrie" die ontstaat gaat verloren op beurzen......... ;) en thuis heb ik er geen last van. Mijn rails gaat tegenwoordig zeker op de module bakken direct op het hout omdat ik geen verzakking(en) meer in de sporen wil hebben (die fout heb ik al een keer gemaakt).

Schroef/spijker methode voor de zichtdelen en de printplaat methode voor de schaduw delen.

KJ


Baslerli

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #23 Gepost op: 21 April 2010, 19:27:35 »
Waarschijnlijk omdat je al teveel verzakkingen hebt gezien....  ;D

Marco
Baslerli

n-spoor, digitaal/koploper, tijdperk III-IV, Zwitserland, Peco code 55, Sommerfeldt, Microscale

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #24 Gepost op: 21 April 2010, 20:38:12 »
Ik heb eindelijk weer die mooie module overgangen weten terug te vinden, het was van Kruger!
http://krueger-modellbau.de/katalog/h0_info_flyer_2009_6_bildschirm.jpg

Nou nog een leverancier in NL ...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #25 Gepost op: 22 April 2010, 09:09:57 »
Ik zou zeggen, waag er een mailtje aan.  8)
Misschien kan je ook rechtstreeks bij hem bestellen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #26 Gepost op: 22 April 2010, 11:35:01 »
Tsja Mark, dat komt door al dat kwijlen  (y). Ook ik had weer veel te weinig Pampers bij me...
Nu even serieus: de printpplaatmethode bevalt mij nog het beste (RhB in FREMO-norm) en dan inderdaad op een (dunne) plaat goeie multiplex met daaronder desnoods styropor of RoofMate voor de "Verwindungssteifheit".
Bij de Digitalzentrale http://www.digitalzentrale.de/ moet je maar eens in het hoofdstuk Modulbau kijken: ze hebben gefreesde printplaatvoor moduulovergangen. Na ballsten en kleuren niet of nauwelijks meer zichtbaar!
Neemt niet weg, dat het een beestenwerk zal blijven om al die overgangen erin te leggen...
Succes,
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #27 Gepost op: 22 April 2010, 17:13:01 »
.... met daaronder desnoods styropor of RoofMate voor de "Verwindungssteifheit".
Het is mij niet duidelijk waarom een module "verwindungssteif" moet zijn.
Een klein beetje torsieslapheid maakt juist dat je hem makkelijker kunt stellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #28 Gepost op: 23 April 2010, 00:43:40 »
@ Klaas:

Zeker, maar dat moet slechts minimaal zijn, want anders torderen je sporen, loopt de boel er dus uit en liggen, zeker zoals bij Mark niet alle overgangen "perfect". (rotwoord, want dat ligt het natuurlijk nooit, zelfs niet als je er paspennen in hebt zitten... :( ) en die vrijwel perfecte overgang is nou juist de bedoeling!
Verder is het beslist niet de bedoeling, dat er torsie op moduleniveau ontstaat, de bakken moeten in principe in twee richtingen waterpas staan; oneffenheden in de vloer corrigeer je door stelschroeven in de poten (of wigjes, danwel bierviltjes 8)
Bij het bouwen van een modulebaan gaat het meeste tijd zitten in het absoluut betrouwbaar vervaardigen van de kopschotten en railovergangen. Kijk maar bij de diverse "grote" moduleclubs: FREMO levert alle mogelijke kopschotten in een prima kwaliteit, Wuppermodul levert zelfs nog allerlei extra toebehoren en IEDEREEN hamert (terecht) op uiterste precisie en zorgvuldigheid bij het bouwen van de modulebak. Nog meer dan bij een vaste baan staat of valt het succes en dus plezier met een degelijke onderbouw...
De Queeste is dus nog steeds naar een materiaal met de degelijkheid van Duitsch Eikenhout en het gewicht van superlicht balsahout, want, zeker bij de RhB is het landschap al gewichtig genoeg  (y) 8)
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #29 Gepost op: 23 April 2010, 08:50:53 »
Frans,

ik ben het met je eens dat de bakken tijdens bedrijf in alle richtingen waterpas moeten staan en niet getordeerd mogen zijn.
Maar tijdens het opzetten mag de bak rustig een beetje "wokkelen". Zoals ik al zei, het vergemakkelijkt juist het waterpas stellen als de bak niet al te torsiestijf is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.