Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Modulebak overgangen  (gelezen 8846 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #30 Gepost op: 23 April 2010, 10:15:35 »
Ik heb momenteel 2 modulebakken in aanbouw en die zijn over de lengte ook
niet geheel torsiestijf, dit vergemakkelijkt het stellen van de bakken aanzienlijk.

Beide bakken zijn door 2 slotbouten met vleugelmoer aan elkaar verbonden, en wanneer
deze goed aangedraaid zijn houd de wrijving tussen de kopschotten van de modulebakken
alles netjes op hoogte en zijn de bakovergangen makkelijk goed te stellen.

De onderbouw is natuurlijk ook van wezelijk belang voor een goede overgang.

De hele modulebak ligt als het ware op een ledikant frame, 2 sets van 2 balken met schoren vormen
daarbij de kopse kanten van dit frame, daartussen bevestigt met ledikanthaken planken
die het hele boeltje verstevigen.
Dit levert een goede degelijke constructie op die ingeklapt weinig ruimte inneemt.

De balken zijn aan de onderzijde voozien van stelpoten met M8 bouten waaronder een voetje
gelast is zodat het grondoppervlak niet te klein wordt.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #31 Gepost op: 23 April 2010, 10:30:24 »
De Queeste is dus nog steeds naar een materiaal met de degelijkheid van Duitsch Eikenhout en het gewicht van superlicht balsahout

Als ik dit zo lees begin ik eigenlijk aan aluminium te denken....
Heeft iemand dat wel eens geprobeerd; een stijf aluminium frame maken voor de modulebak, en daarop een dunne plaat 3,6 mm multiplex als niet constructieve afwerking.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #32 Gepost op: 23 April 2010, 10:51:25 »
Waarom aluminium? Je kunt bakken bouwen van 3,6 mm triplex, waarbij het triplex een constructieve functie heeft.
Dit is zoals ik mijn modules bouw:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebouw_1.gif
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #33 Gepost op: 23 April 2010, 11:20:30 »
Misschien een klein beetje OT, maar
Heren, We hebben kennelijk allemaal ideeën en (proef-)bouwsels, kunnen we niet eens live met mekaar om een stelletje modulebakken gaan zitten en alle slimmigheden combineren?
Houten? ofzoiets?
Laat eens horen, desnoods per pm...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #34 Gepost op: 23 April 2010, 12:01:18 »
Hallo,

Ik heb zelf de volgende overgangen in gebruik. (Zie http://www.imt-lenzen.de/glma.html.
Werken prettiger als de eerst gebruikte printplaten. Nadeel je hebt een stuk recht nodig.

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #35 Gepost op: 23 April 2010, 22:12:45 »
Waarom aluminium?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebouw_1.gif

Vanwege maat- en vormvastheid kwam ik er op. Met name houten latten vind ik een ramp qua vormvastheid. In een bouwmarkt sta ik altijd op mijn gemak het hele vak door te spitten op zoek naar latten die niet krom of scheluw zijn  ::)

Overigens puur een gedachtenspinsel dat aluminium, ik ben een echte 'houtman' en heb nog nooit wat in alu gemaakt.
No dress rehearsel, this is our life.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #36 Gepost op: 23 April 2010, 23:37:05 »
Aluminium is juist onder de metalen dramatisch... zet veel sterker uit dan staal ed, het is relatief zacht, vervormt snel en slijt ook gauw.

Karst had laatst een echt goed idee... stalen (of nog beter RVS) paspennen in trespa kopplaten
Trespa is ECHT vormvast. Het neemt geen vocht op, is overschilderbaar enzo.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #37 Gepost op: 24 April 2010, 09:52:04 »
Alu zet inderdaad 2x meer uit dan staal. Zo dramatisch qua zachtheid en slijtage is het nou ook weer niet.... Mijn fietsframe is ook van aluminium en heeft wel wat meer te lijden dan een modulebak voor modeltreintjes, om over vliegtuigbouw nog maar te zwijgen  ::).
Trespa is verder, net als multiplex, te verkrijgen in diverse diktes. De vormvastheid is dus ook afhankelijk van de dikte van de plaat. Een plaatje van 6 mm kan nog aardig golven.
Trespa is inderdaad redelijk ongevoelig voor vochtopname maar heeft een thermische uitzettingscoëfficiënt die ongeveer gelijk is aan die van aluminium, dus de vormvastheid valt ook wel mee.
En Trespa schilderen, ik zou er niet aan beginnen.

Titanium anders?  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 April 2010, 10:03:58 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #38 Gepost op: 24 April 2010, 11:28:44 »
Mijn fietsframe is ook van aluminium en heeft wel wat meer te lijden dan een modulebak voor modeltreintjes,
Het aluminium van je fiets is toch wel een andere legering dan het gangbare constructiealuminium.
Maar los daarvan zie ik het voordeel niet van al die exotische constructies met gemengde materialen. Gewoon triplex/multiplex, moeilijker hoeft het niet te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rubedino

  • Gast
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #39 Gepost op: 24 April 2010, 12:00:40 »
Keflar?

KJ

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6709
  • Spaar ze allemaal.
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #40 Gepost op: 24 April 2010, 12:09:08 »
Nee joh, gewoon zirconium keramiek gebruiken.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #41 Gepost op: 24 April 2010, 16:16:26 »
Citaat
Trespa is ECHT vormvast
??? ??? :o :o :'( :'(

als je 1 cm per meter vormvast vind wel :)
leuk al die dingen die bedacht worden,
en Trespa als geheel neme voo de hele bak, kom je binnen een jaat op RTL5, bij de sterkste man van Nederland
mijn oplossing vind ik eigenlijk veel makkelijker, sneller te bouwen en goedkoper, en het heet, "gewoon-voorzichtig-doen"   ;D
« Laatst bewerkt op: 24 April 2010, 16:19:55 door marty »
Mvg Marty,

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4215
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #42 Gepost op: 24 April 2010, 16:47:26 »
Nee, beton in plaats van Trespa  ;D . Beton is pas vormvast! Kijk maar naar al die bruggen in Nederland, alleen moet je dan een heftruck aanschaffen om je modules te (ver) plaatsen  :-\ .

Klaas' suggestie is één van de betere, ik denk dat zijn modules niet gauw meer wegen dan 10 kg. Dan maar geen sterkste man. Zijkanten van modules maak ik door 3,5 op 5,5 triplex te lijmen zodanig dat er aan de uiteinden een holletje ontstaat waar ik het eindschot dan weer inlijm, die heeft ook een opbouw van 3.5 op 5,5, zodanig, dat dat precies in het holletje van het zijschot past. 3,5 mm topplaat erop en eronder om de 40 cm een schot a 9 mm triplex om de topplaat voor doorzakken te behoeden. Mits verlijmd met PUR-lijm (bruislijm, constructielijm) is de verbinding zó sterk dat ik geen latje in de hoek nodig heb. 70 x 1,80 weegt incl scenery en gelijmd ballastzand niet meer dan 13 kg.
..In een bouwmarkt sta ik altijd op mijn gemak het hele vak door te spitten op zoek naar latten die niet krom of scheluw zijn  ::)
Jij snapt het. Als het in de bouwmarkt nog niet krom is, zal het thuis ook niet meer enorm gaan trekken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #43 Gepost op: 24 April 2010, 16:50:51 »
Verbazingwekkend dat niemand nog een modulebak heeft voorgesteld van carbonfiber ;D
Vederlicht en oersterk :D

Maar goed, even serieus, het is inderdaad lastig, enerzijds wil je stevigheid, anderszijds licht gewicht. Ik ben er zelf ook nog niet uit wat ik zal doen.
Mijn voorkeur op moment gaat uit naar multiplex in een dikte van 10-12mm.

Gr. Remco.