Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Tedo
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door robstuart
Vandaag om 09:16:56
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 09:10:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:46:09
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 08:43:29
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 07:32:33
Märklin 2025 door Eric B
Vandaag om 07:19:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
30 October 2025, 22:44:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
30 October 2025, 17:41:28
  

Auteur Topic: problemen met het bedraden van een Tillig Dubbel Engels wissel.  (gelezen 4232 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
problemen met het bedraden van een Tillig Dubbel Engels wissel.
« Gepost op: 19 April 2010, 15:14:52 »

Bij het bedraden van een Tillig dubbel engelswissel zijn er sluitingsproblemen.
Het probleem is dat in de positie van rechtdoor alles goed gaat, maar staat het wissel afbuigend, dan is er sluiting. Wie weet de oplossing voor dit probleem
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3536
  • Mcn NSR Groningen.
Re:problemen met het bedraden van een Tillig Dubbel Engels wissel.
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2010, 15:18:41 »
Dit probleem doet zich neem ik aan voor op het puntstuk? welke gepolariseerd wordt door
de aandrijving. Dan is het probleem simpel op te lossen door de polarisatie van de puntstukken
om te draaien, zegge normaal is het "motor 1: puntstuk 1" en "motor 2: puntstuk 2"
nu moet dat worden 1:2 en 2:1.

Had exact het zelfde probleem dat is nu opgelost.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re:problemen met het bedraden van een Tillig Dubbel Engels wissel.
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2010, 17:30:50 »
RobbertJan,

Je verhaal klopt niet helemaal. Bij een engels wissel is de polarisatie niet anders dan bij een gewoon wissel.
Daarom even een bliksemcursus "puntstuk polariseren" in één plaatje:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/engelsmanpolariseren.jpg
Het is een grote plaat, dus je moet even helemaal inzoomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:problemen met het bedraden van een Tillig Dubbel Engels wissel.
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2010, 17:35:50 »
Correct,

Zoals in Klaas zijn tekening.

En dan zowiezo alle vier de binnenste railstaven isoleren met een plastic raillas.

Dave

DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3536
  • Mcn NSR Groningen.
Re:problemen met het bedraden van een Tillig Dubbel Engels wissel.
« Reactie #4 Gepost op: 19 April 2010, 18:12:55 »
En dat klopt dan niet geheel, een Tillig Engelsman is al geisoleerd dus die isolatielassen
zijn niet nodig, het punststuk bij deze wissels is al compleet gescheiden van de rest zoals te
zien in onderstaande foto:



Op de foto is de onderbreking te zien in beide railstaven.
Het is overigens bij de oude als nieuwe type gelijk. (verschillende doosjes gelijk wissel)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:problemen met het bedraden van een Tillig Dubbel Engels wissel.
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2010, 19:46:27 »
RJ.

Dan heb jij de wissels van +/- 22 cm.
Die van 28 cm hebben dat niet en die moet je isoleren.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3536
  • Mcn NSR Groningen.
Re:problemen met het bedraden van een Tillig Dubbel Engels wissel.
« Reactie #6 Gepost op: 19 April 2010, 20:26:51 »
Kijk, daar zit hem dan het verschil.
Ik heb inderdaad de DKW I R 484 (85390) en die is 224mm.

Misverstand uit de lucht geholpen  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
Re:problemen met het bedraden van een Tillig Dubbel Engels wissel.
« Reactie #7 Gepost op: 19 April 2010, 23:01:20 »
Een wat betere omschrijving van het probleem.
De sluiting (op de puntstukken) is er alleen maar als je van de grote yard rechtdoor wil rijden via de Engelsman, staat deze afbuigend dan geeft dit geen problemen.

Kom je aanrijden via de ladderwissel dan krijg je ook hier geen problemen als je afbuigend wil rijden maar weer wel als je rechtdoor wil gaan.

Kortom in beide gevallen afbuigend rijden niet en rechtdoorgaand wel.

Heb dit afgelopen weekend nog eens uitgebreid getest.

Zit eraan te denken om de aansluiting op het puntstuk te laten vervallen, kijken of dit helpt.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re:problemen met het bedraden van een Tillig Dubbel Engels wissel.
« Reactie #8 Gepost op: 19 April 2010, 23:13:58 »
Sobat, je verhaal lijkt er toch op te wijzen dat je de puntstukken met de verkeerde tongen laat meeschakelen.
Nogmaals: puntstuk oost moet meeschakelen met tongen west, puntstuk west moet meeschakelen met tongen oost.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
Re:problemen met het bedraden van een Tillig Dubbel Engels wissel.
« Reactie #9 Gepost op: 24 April 2010, 12:38:20 »
Heren,
Allen bedankt voor het mee denken. Probleem is dank zij u opgelost.
SK (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.