Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 19:27:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 19:23:02
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 19:18:35
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
  

Auteur Topic: R5 bocht  (gelezen 8275 keer)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #15 Gepost op: 24 April 2010, 20:58:57 »
Heb niet goed opgelet, thanxs klaas!
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #16 Gepost op: 25 April 2010, 15:35:35 »
Als ik een ovale baanplan heb met roco geoline tweesporige rail ...
Bochten met R4 en een zelfgemaakte R5.
Hoe kan ik dan van de binnenste rail naar de buitenste gaan?
Het liefste met een een bochtwissel maar dat gaat niet met de bochtwissel van roco geoline?
Deze is toch R3/R4?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #17 Gepost op: 25 April 2010, 19:07:07 »
Waarom krijg ik mijn rails niet mooi aansluitend?
Zie links en rechts van de kruiswissel...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:R5 bocht
« Reactie #18 Gepost op: 25 April 2010, 19:38:06 »
Waarom krijg ik mijn rails niet mooi aansluitend?
Zie links en rechts van de kruiswissel...
Blijkbaar heeft het Engels wissel een andere geometrie dan je drie railstukjes aan de andere kant.
Blijkbaar heeft het Engels wissel een andere geometrie dan je drie railstukjes aan de andere kant.
 :P

Trouwens, dat heet dus een Engels wissel en géén kruiswissel. Dat is een Germanisme.
"Doppelte Kreuzweiche" = Engels wissel,
"Einzelne Kreuzweiche" = half Engels wissel.
Een kruiswissel is een set van vier normale wissels met een kruising ertussen (zie bijvoorbeeld op http://www.sporenplan.nl/ Utrecht Centraal, tussen sporen 4a/5a en 4b/5b).

Het is de vraag of een echt spoorbedrijf er een (heel) Engels wissel gebruiken omdat het geen meerwaarde biedt, je kunt toch geen extra gelijktijdige bewegingen maken (dat kan pas als er een profielvrije wisselverbinding tussen de buitenboog en het "kopspoor" naar boven zou komen, dan kun je gelijktijdig een loc laten omlopen als het spoor tussen driewegwissel en meegebogen wissel rechts voldoende lang is).
Een half Engels wissel is nodig om van het driewegwissel naar het bovenste stationsspoor te komen, maar vanuit de boog zou je gewoon het meegebogen wissel links nemen, de meest rechtse tak van het driewegwissel en dan recht over het halve Engels wissel.
Maar dan wordt het duidelijk dat de rechter keuze van het meegebogen wissel eigenlijk geen meerwaarde biedt. Ja, voor een extra lange trein die alleen daar past, maar dan staat hij over een wisselpartij heen. Als dat de reden voor die boog is, kun je beter het driewegwissel vervangen door een links wissel en het Engels wissel vervangen door een normaal rechts wissel (beiden gezien vanaf rechts).

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #19 Gepost op: 25 April 2010, 20:16:44 »
Je bedoelt zo?

Maar hoe krijg ik die bocht dan mooi passend?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:R5 bocht
« Reactie #20 Gepost op: 25 April 2010, 21:00:12 »
Wissel verder naar links en met flex aansluiten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #21 Gepost op: 25 April 2010, 21:12:31 »
Zo dan en verder met flexrails aansluiten ...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #22 Gepost op: 25 April 2010, 21:43:05 »
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:R5 bocht
« Reactie #23 Gepost op: 26 April 2010, 08:58:47 »
Je bedoelt zo?
Yep.
Alleen maak ik zelf (weer  :-\) een "fout", want een rechts wissel na een boog naar links is niet echt lekker (in ieder geval niet als je geen overgangsbogen maakt, maar daar moet je flexrails voor gebruiken), dan kun je beter het eind van de boog door een links wissel laten vormen. De aftakking naar 2 opstelsporen is dan rechtuit en naar het perron buig je af (= blijf je de boog afmaken).
Maar hoe krijg ik die bocht dan mooi passend?
Net als naar het Engels wissel. Als het daar kan, moet het hier toch ook kunnen?
Zo niet, dan laat de geometrie van het railmateriaal het gewoon niet toe zonder flexrails te gebruiken.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:R5 bocht
« Reactie #24 Gepost op: 26 April 2010, 18:37:44 »
Hoi,

Dit is ook nog een mogelijkheid, keurig in de geometrie ;)



Grtzz,

Karst

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #25 Gepost op: 26 April 2010, 21:04:07 »
netjes gedaan karst, je hebt flexrail gebruikt?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re:R5 bocht
« Reactie #26 Gepost op: 26 April 2010, 21:11:37 »
Dat is niet nodig. Als je de geometrie van RocoLine blijft volgen past alles als vanzelf.

Hier een paar voorbeelden:

Met bedding:
http://www.anyrail.com/system-specific4/h0_roco-rocoline-bedding/h0_roco-rocoline-bedding_nl.html

Zonder bedding (onderaan):
http://www.anyrail.com/system-specific4/h0_roco-rocoline/h0_roco-rocoline_nl.html

David.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #27 Gepost op: 26 April 2010, 21:31:47 »
Doe ik dan iets verkeerd dat ik het niet allemaal mooi passend krijg met geoline?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re:R5 bocht
« Reactie #28 Gepost op: 26 April 2010, 21:34:52 »
Excuus, mijn fout. Ik had er overheen gelezen dat je geoLine gebruikt. geoLine heeft (nog) geen R5, dus hiervoor is ook geen standaard oplossing.

David.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2010, 21:37:51 door David Hoogvorst »

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #29 Gepost op: 26 April 2010, 21:39:08 »
KOMT ER SOMS EEN R5 BOCHT AAN?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.