Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door 1200blauw
Vandaag om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
Vandaag om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
Vandaag om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen door Ronald69
Vandaag om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
  

Auteur Topic: R5 bocht  (gelezen 7652 keer)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #15 Gepost op: 24 April 2010, 20:58:57 »
Heb niet goed opgelet, thanxs klaas!
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #16 Gepost op: 25 April 2010, 15:35:35 »
Als ik een ovale baanplan heb met roco geoline tweesporige rail ...
Bochten met R4 en een zelfgemaakte R5.
Hoe kan ik dan van de binnenste rail naar de buitenste gaan?
Het liefste met een een bochtwissel maar dat gaat niet met de bochtwissel van roco geoline?
Deze is toch R3/R4?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #17 Gepost op: 25 April 2010, 19:07:07 »
Waarom krijg ik mijn rails niet mooi aansluitend?
Zie links en rechts van de kruiswissel...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:R5 bocht
« Reactie #18 Gepost op: 25 April 2010, 19:38:06 »
Waarom krijg ik mijn rails niet mooi aansluitend?
Zie links en rechts van de kruiswissel...
Blijkbaar heeft het Engels wissel een andere geometrie dan je drie railstukjes aan de andere kant.
Blijkbaar heeft het Engels wissel een andere geometrie dan je drie railstukjes aan de andere kant.
 :P

Trouwens, dat heet dus een Engels wissel en géén kruiswissel. Dat is een Germanisme.
"Doppelte Kreuzweiche" = Engels wissel,
"Einzelne Kreuzweiche" = half Engels wissel.
Een kruiswissel is een set van vier normale wissels met een kruising ertussen (zie bijvoorbeeld op http://www.sporenplan.nl/ Utrecht Centraal, tussen sporen 4a/5a en 4b/5b).

Het is de vraag of een echt spoorbedrijf er een (heel) Engels wissel gebruiken omdat het geen meerwaarde biedt, je kunt toch geen extra gelijktijdige bewegingen maken (dat kan pas als er een profielvrije wisselverbinding tussen de buitenboog en het "kopspoor" naar boven zou komen, dan kun je gelijktijdig een loc laten omlopen als het spoor tussen driewegwissel en meegebogen wissel rechts voldoende lang is).
Een half Engels wissel is nodig om van het driewegwissel naar het bovenste stationsspoor te komen, maar vanuit de boog zou je gewoon het meegebogen wissel links nemen, de meest rechtse tak van het driewegwissel en dan recht over het halve Engels wissel.
Maar dan wordt het duidelijk dat de rechter keuze van het meegebogen wissel eigenlijk geen meerwaarde biedt. Ja, voor een extra lange trein die alleen daar past, maar dan staat hij over een wisselpartij heen. Als dat de reden voor die boog is, kun je beter het driewegwissel vervangen door een links wissel en het Engels wissel vervangen door een normaal rechts wissel (beiden gezien vanaf rechts).

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #19 Gepost op: 25 April 2010, 20:16:44 »
Je bedoelt zo?

Maar hoe krijg ik die bocht dan mooi passend?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:R5 bocht
« Reactie #20 Gepost op: 25 April 2010, 21:00:12 »
Wissel verder naar links en met flex aansluiten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #21 Gepost op: 25 April 2010, 21:12:31 »
Zo dan en verder met flexrails aansluiten ...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #22 Gepost op: 25 April 2010, 21:43:05 »
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:R5 bocht
« Reactie #23 Gepost op: 26 April 2010, 08:58:47 »
Je bedoelt zo?
Yep.
Alleen maak ik zelf (weer  :-\) een "fout", want een rechts wissel na een boog naar links is niet echt lekker (in ieder geval niet als je geen overgangsbogen maakt, maar daar moet je flexrails voor gebruiken), dan kun je beter het eind van de boog door een links wissel laten vormen. De aftakking naar 2 opstelsporen is dan rechtuit en naar het perron buig je af (= blijf je de boog afmaken).
Maar hoe krijg ik die bocht dan mooi passend?
Net als naar het Engels wissel. Als het daar kan, moet het hier toch ook kunnen?
Zo niet, dan laat de geometrie van het railmateriaal het gewoon niet toe zonder flexrails te gebruiken.

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:R5 bocht
« Reactie #24 Gepost op: 26 April 2010, 18:37:44 »
Hoi,

Dit is ook nog een mogelijkheid, keurig in de geometrie ;)



Grtzz,

Karst

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #25 Gepost op: 26 April 2010, 21:04:07 »
netjes gedaan karst, je hebt flexrail gebruikt?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:R5 bocht
« Reactie #26 Gepost op: 26 April 2010, 21:11:37 »
Dat is niet nodig. Als je de geometrie van RocoLine blijft volgen past alles als vanzelf.

Hier een paar voorbeelden:

Met bedding:
http://www.anyrail.com/system-specific4/h0_roco-rocoline-bedding/h0_roco-rocoline-bedding_nl.html

Zonder bedding (onderaan):
http://www.anyrail.com/system-specific4/h0_roco-rocoline/h0_roco-rocoline_nl.html

David.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #27 Gepost op: 26 April 2010, 21:31:47 »
Doe ik dan iets verkeerd dat ik het niet allemaal mooi passend krijg met geoline?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:R5 bocht
« Reactie #28 Gepost op: 26 April 2010, 21:34:52 »
Excuus, mijn fout. Ik had er overheen gelezen dat je geoLine gebruikt. geoLine heeft (nog) geen R5, dus hiervoor is ook geen standaard oplossing.

David.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2010, 21:37:51 door David Hoogvorst »

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #29 Gepost op: 26 April 2010, 21:39:08 »
KOMT ER SOMS EEN R5 BOCHT AAN?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.