Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 22:55:57
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door 1200blauw
Vandaag om 22:50:45
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
Vandaag om 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
Vandaag om 22:28:23
Interieur ideeën voor gebouwen door Ronald69
Vandaag om 22:08:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
  

Auteur Topic: R5 bocht  (gelezen 7654 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:R5 bocht
« Reactie #30 Gepost op: 26 April 2010, 22:02:08 »
NA DE VOLGENDE BOCHT KAN WEER EEN BOCHT KOMEN!

Serieus, meestal is R1 t/m 4 wel voorzien en moet je daarna werken met flex. Zijn er problemen waar wij geen weet van hebben die voor jou belemmeren met flex te werken?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #31 Gepost op: 26 April 2010, 22:02:48 »
Ik had er overheen gelezen dat je geoLine gebruikt.
Steengoeie opmerking. Daar ben ik ook de mist in gegaan. Het blijkt dat de onderlinge afstanden bij Rocoline en Geoline verschillend zijn, en ik had voor R5 de maat van Rocoline opgegeven.
Alleen R2 is in beide systemen gelijk, maar voor de overige boogstralen is alles anders.

Rocoline: R2=358  R3=419,6  R4=481,2  R5=542,8  [onderlinge afstand 61,6]
Geoline:  R2=358  R3=434,5  R4=511,1  (R5=587,7)[onderlinge afstand 76,6]

De R5 voor Geoline heb ik tussen haakjes gezet, want die bestaat inderdaad niet, maar dat getal krijg je als je consequent doorrekent.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #32 Gepost op: 30 April 2010, 17:13:32 »
Hoe kan het dat de bochten niet mooi evenwijdig lopen met gebruik van bochtwisels R4-R3?  ???
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:R5 bocht
« Reactie #33 Gepost op: 30 April 2010, 17:15:46 »
Je moet de juiste combinatie van R3 en R4 bogen gebruiken.

Zie hier een voorbeeld:

http://www.anyrail.com/system-specific4/h0_roco-geoline/h0_roco-geoline_nl.html

David.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #34 Gepost op: 30 April 2010, 17:25:08 »
Misschien domme vraag maar hoe kan het dat je een combinatie moet gebruiken van R4 en R3 in de buitenbocht?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #35 Gepost op: 30 April 2010, 19:17:02 »
Dat hoeft niet perse. Het hangt er maar net vanaf hoe je uit wil komen.
In het voorbeeld dat David geeft moet het omdat er links een binnenboog zit met R2.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:R5 bocht
« Reactie #36 Gepost op: 30 April 2010, 19:27:33 »
Jawel, dat hoeft wel. Als je twee parallele bogen hebt van R3 resp R4 met de boogwissels R3/R4 er tussen, komt er in de buitenboog altijd een segment R3 te liggen. Volgens mij is dat ter compensatie van een stukje rechtstand in de buitenboog van de boogwissels. De binnen- en buitenboog van de wissels zijn namelijk allebei R3, en die twee bogen zijn t.o.v. elkaar verschoven middels een recht stukje in de buitenboog aan de zijde van de tongen.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re:R5 bocht
« Reactie #37 Gepost op: 30 April 2010, 19:34:07 »
Je hebt gelijk. Nog eens goed in de catalogus gekeken, maar dat boogwissel R3/R4 is eigenlijk R3/R3 want beide bogen hebben dezelfde boogstraal.
Ik was er vanuit gegaan dat het twee zuivere bogen met R3 resp. R4 waren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:R5 bocht
« Reactie #38 Gepost op: 30 April 2010, 19:36:02 »
Nog even een plaatje:

Reinier

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:R5 bocht
« Reactie #39 Gepost op: 30 April 2010, 19:37:11 »
Opgelost heren! Luid en duidelijk.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.