Ik denk dat je wel degelijk uit moet checken: een goedkopere route is immers via Venlo, Arnhem en vervolgens Zwolle: via Utrecht maak je een 'uitstapje' van de rechtstreekse lijn af en dien je dus in en uit te checken: dit geeft maar aan hoezeer dit een punt van discussie en onduidelijk gaat worden.
Ik denk dat je wel degelijk uit moet checken: een goedkopere route is immers via Venlo, Arnhem en vervolgens Zwolle: via Utrecht maak je een 'uitstapje' van de rechtstreekse lijn af en dien je dus in en uit te checken
Wil je niet in- en uit hoeven te checken op je tussenstation maar wil je ook geen papieren kaartje dan kun je ook een 'reisproduct' op je chipkaart laden (in dit geval het via-kaartje)
Ik verwacht dat het systeem hiervoor het gunstigste voor de klant doet met inachtneming van alle infomatie (dus locatie van in- en uitchecken en controles).
Je moet op het perron opletten dat je bij de juiste paal incheckt: het was ooit bedoeld als '1 kaart voor al het OV' maar daar is niets meer vna over.Je dient bij de NS paal uit te checken, vervolgens de Arriva paal (die er nog niet is overigens) te gebruiken om weer in te checken en je reis te vervolgen.Een of andere 'slimmerik' bij Veolia heeft bedacht dat de lezers daar in de trein zelf aangebracht worden...
Er komt een man bij me in de bus.Hij wijst naar het chip apparaat en brult HOE WERKT DAT DING. Ik zeg, U moet eerst goedemorgen tegen hem zeggen en dan de kaart er voor houden.Hij gaat met zijn gezicht richting apparaat en zegt goedemorgen en houd zijn kaart ervoor.en loopt vervolgen naar een stoel.
Wat een onbenullig gedoe, nou als het zo ver is bedenk ik mij nog wel een paar keer voordat ik met de trein ga, ik ben geen malloot zeg.
Is het niet veel handiger en gebruiksvriendelijker als je aan het begin van de reis een vervoersbewijs koopt wat dan tot het einde van de reis geldig is.Scheelt een hoop in- en uitgecheck je weet gelijk wat de hele reis kost en bij een retourtje scheelt het zelfs nog veel meer gedoe.
Niet, maar bij controle ben je de pineut, want het staat duidelijk in de voorwaarden dat je niet in de richting van je incheckstation mag reizen.
Je gaat zitten, en checkt bij je zitplaats in: een groen lampje geeft aan dat je betaald hebt. Bereik je je station waar je eruit moet, dan wordt het lampje rood: ten teken dat je de trein dient te verlaten. Uitchecken is vervolgens niet nodig.
Waar zie je dat staan? Ik heb zo'n beetje die hele site van de OV-chipkaart doorgebaggerd, maar deze bepaling ben ik nog niet tegengekomen.
Even concreet: De meeste reizen die ik per trein maak zijn retours, 's morgens ergens naar toe, en 's avonds weer terug. Naar mijn idee toch een vrij gebruikelijk concept.
Ik heb onder het hoofdtuk 'alles over de OV-chipkaart' gezocht naar een stap-voor-stap handleiding over wat je allemaal moet doen om zo'n reis tarieftechnisch goed af te handelen.
Dat werkt natuurlijk alleen maar als er voor iedereen een zitplaats beschikbaar is. En wat gebeurt er als je onderweg van stoel wisselt?