Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156396 keer)

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #75 Gepost op: 22 March 2010, 17:26:42 »
Ik denk dat je wel degelijk uit moet checken: een goedkopere route is immers via Venlo, Arnhem en vervolgens Zwolle: via Utrecht maak je een 'uitstapje' van de rechtstreekse lijn af en dien je dus in en uit te checken: dit geeft maar aan hoezeer dit een punt van discussie en onduidelijk gaat worden.

NS geeft aan in de reisplanner om via Utrecht te reizen, het lijkt me in dit geval dus dat je niet opnieuw hoeft in en uit te checken.

Het is in ieder geval duidelijk dat er nog veel onduidelijk is ;) .

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #76 Gepost op: 22 March 2010, 18:03:53 »
Mijn vrouw heeft ook een paar van die kaarten aangeschaft, dus verdiep ik mij er maar eens in, maar van dit :

Overstappen van trein naar trein bij verschillende vervoerders
Stapt u over van een NS-trein naar een trein van een andere vervoerder, zoals Arriva en Veolia? Check dan uit bij het verlaten van de NS-trein en check in bij de andere trein. Dit geldt ook andersom.

wordt ik niet zo blij.

Kijk: Leerdam - Utrecht enkele reis = 7,-
Met uit en inchecken in Geldermalsen zal dit dus 2 enkele reizen worden resp. 3,10 en 4,90 (al zie ik dat je met reizen op saldo ipv 4,90 4,50 kwijt ben, nog steeds meer.)
En dat in en uitchecken kan dat bij het in en uitstappen in de trein of moet dat ergens bij een automaat die je moet gaan zoeken en in een rij moet staan zodat je je aansluiting mist.

Stephan.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #77 Gepost op: 22 March 2010, 18:06:38 »
Je moet op het perron opletten dat je bij de juiste paal incheckt: het was ooit bedoeld als '1 kaart voor al het OV' maar daar is niets meer vna over.

Je dient bij de NS paal uit te checken, vervolgens de Arriva paal (die er nog niet is overigens) te gebruiken om weer in te checken en je reis te vervolgen.

Een of andere 'slimmerik' bij Veolia heeft bedacht dat de lezers daar in de trein zelf aangebracht worden...

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #78 Gepost op: 22 March 2010, 18:07:09 »
Ik denk dat je wel degelijk uit moet checken: een goedkopere route is immers via Venlo, Arnhem en vervolgens Zwolle: via Utrecht maak je een 'uitstapje' van de rechtstreekse lijn af en dien je dus in en uit te checken

Zoals Ernst-Jan al aangeeft is de NS-reisplanner hierbij leidend. Deze geeft ook de route via Utrecht aan dus mag je deze ook gebruiken. Indien je de reis die je wilt gaan maken in de reisplanner moet invoeren door middel van een 'via-station' moet je met de OV-chipkaart ook in- en uitchecken op dat via-station. Met het 'oude' treinkaartjessysteem moest je in dat geval een via-kaartje kopen. Wil je niet in- en uit hoeven te checken op je tussenstation maar wil je ook geen papieren kaartje dan kun je ook een 'reisproduct' op je chipkaart laden (in dit geval het via-kaartje).

Hoe het centrale systeem weet of je van dit reisproduct gebruikt maakt, of dat je gebruik maakt van 'reizen op saldo', dat weet ik niet. Ik verwacht dat het systeem hiervoor het gunstigste voor de klant doet met inachtneming van alle infomatie (dus locatie van in- en uitchecken en controles).

Wat me wel opvalt is dat reizen via een 'via-station' duurder is met OV-chipkaart dan met een los kaartje (dit in tegenstelling tot normale enkeltjes die iets goedkoper zjn met de OV-chipkaart). Waarschijnlijk moet je dan twee keer het instaptarief betalen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #79 Gepost op: 22 March 2010, 18:09:59 »
Wil je niet in- en uit hoeven te checken op je tussenstation maar wil je ook geen papieren kaartje dan kun je ook een 'reisproduct' op je chipkaart laden (in dit geval het via-kaartje)
Bij mijn weten is dat nu juist het probleem: alle kaartjes worden afgeschaft en iedereen betaalt dure enkele reizen (dat de papieren kaartjes langzaamaan duurder worden is een prima middel om te laten lijken alsof reizen per chipkaart net zo duur is, maar dat terzijde)
Het via-kaartje bestaat dus straks niet meer: je checkt 2 maal in en 2 maal uit, en betaalt daarme dubbel basistarief.
Ik verwacht dat het systeem hiervoor het gunstigste voor de klant doet met inachtneming van alle infomatie (dus locatie van in- en uitchecken en controles).
Ik verwacht dat het systeem dat niet eens aankan: het feit al dat enkele reizen en retourtjes afgeschaft zijn omdat het systeem te dom is om het te begrijpen zegt mij al genoeg. Het gunstigste voor de klant geloof ik helemaal niet meer in: dat was ooit de bedoeling, maar er is in de praktijk niets van terecht gekomen.

john 56

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #80 Gepost op: 22 March 2010, 18:33:19 »
Er komt een man bij me in de bus.
Hij wijst naar het chip apparaat en brult HOE WERKT DAT DING. :P
Ik zeg, U moet eerst goedemorgen tegen hem zeggen en dan de kaart er voor houden.
Hij gaat met zijn gezicht richting apparaat en zegt goedemorgen en houd zijn kaart ervoor.
en loopt vervolgen naar een stoel. ;D ;D ;D ;D

Dus nog een voordeel voor de passagier (hij hoeft nu de chauffeur niet eens meer aan te kijken). ;D

Groet John.
Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #81 Gepost op: 22 March 2010, 18:50:11 »
Je moet op het perron opletten dat je bij de juiste paal incheckt: het was ooit bedoeld als '1 kaart voor al het OV' maar daar is niets meer vna over.

Je dient bij de NS paal uit te checken, vervolgens de Arriva paal (die er nog niet is overigens) te gebruiken om weer in te checken en je reis te vervolgen.

Een of andere 'slimmerik' bij Veolia heeft bedacht dat de lezers daar in de trein zelf aangebracht worden...

Wat een onbenullig gedoe, nou als het zo ver is bedenk ik mij nog wel een paar keer voordat ik met de trein ga, ik ben geen malloot zeg.

Is het niet veel handiger en gebruiksvriendelijker als je aan het begin van de reis een vervoersbewijs koopt wat dan tot het einde van de reis geldig is.
Scheelt een hoop in- en uitgecheck je weet gelijk wat de hele reis kost en bij een retourtje scheelt het zelfs nog veel meer gedoe.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2010, 19:09:11 door prutser »

Roelof

  • Gast
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #82 Gepost op: 22 March 2010, 19:09:08 »
Even een weetje voor de overstappers: reis je van Groningen naar Maastricht en stap je over te Utrecht hoef je niet uit te checken. Zou je via Den Bosch reizen ben je net zoveel kwijt als via Utrecht. Het tarief wordt nl. bepaald via de snelste route, in dit geval via Utrecht.
@ Prutser, dat jouw vrouw 2x moet betalen komt omdat ze eerst met Arriva en dan met de NS reist. Dit geldt voor elk traject waar 2 verschillende vervoerders actief zijn.
Overigens is de NS 1 van de weinigen die goedkoper is geworden, de rest is zelfs duurder geworden; voorbeeld: waar ik voorheen voor een enkeltje in de bus € 1,40 voor en €1,20 na de spits betaalde met "gewoon" geld, nu betaal ik met de OV-Chip €1,52 voor en €1,35 na de spits.

Grt, Ronald.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #83 Gepost op: 22 March 2010, 19:20:05 »
Maar dan nog blijven 4 enkeltjes een stuk duurder dan 1 retourtje.

Ze blijft voorlopig met de bus gaan ondanks dat ze er door een paar rotte overstappen op de terugweg (ze bust ook in de stad zelf nog), er een uur langer over doet dan op de heenweg.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2010, 19:21:36 door prutser »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #84 Gepost op: 22 March 2010, 19:22:59 »
Er komt een man bij me in de bus.
Hij wijst naar het chip apparaat en brult HOE WERKT DAT DING. :P
Ik zeg, U moet eerst goedemorgen tegen hem zeggen en dan de kaart er voor houden.
Hij gaat met zijn gezicht richting apparaat en zegt goedemorgen en houd zijn kaart ervoor.
en loopt vervolgen naar een stoel. ;D ;D ;D ;D
Een vergelijkbaar idee heb ik een keer gehad in Amsterdam. Als in de bus of tram de ingestelde route ineens onvindbaar is in de computer (en dat komt geregeld voor) krijg je een zogenaamde 'UCI' of 'UCO' (of beide) op je kaart: bij een UCI heb je een 'Unknown Check In' en bij een UCO een Unknown Check Out.

Dat kost de reiziger overigens niets meer dan de bedoeling is: het basistarief wordt als enige afgeschreven bij een bekende instaphalte en een UCO, een UCI en bekende uitstaphalte, of beide. Stap je van iets anders binnen 35 minuten over, dan blijft de teller helemaal op 0 euro steken en kan je kosteloos onderweg blijven.

Terwijl ik net een bonnetje had geprint kwam er een vrouw naast mij haar kaart controleren bij de saldolezer. Ik zag dat 'UCI' en 'UCO" op het scherm staan, en zei 'Ah, ik ben dus niet de enige waarbij dat gebeurt. dat UCI en UCO'

"Wattuh?" Zei de vrouw.
"Ja, UCI en UCO: dat betekent unknown check in en unknown check out: dan betaal je niets,"
"Oh?" Ze hield haar kaart er nogmaals voor, en ik wees met m'n vinger de 2 transacties aan die gratis waren.

"GREET! Moet je horuh! Die jonguh zegt dat als er uki en uko in het scherm staat dat ik niks hoef te betaluh!"

Wat een onbenullig gedoe, nou als het zo ver is bedenk ik mij nog wel een paar keer voordat ik met de trein ga, ik ben geen malloot zeg.
Dacht je dat alle kritiek en onvrede over die kaart ongegrond was? ;)
Is het niet veel handiger en gebruiksvriendelijker als je aan het begin van de reis een vervoersbewijs koopt wat dan tot het einde van de reis geldig is.
Scheelt een hoop in- en uitgecheck je weet gelijk wat de hele reis kost en bij een retourtje scheelt het zelfs nog veel meer gedoe.
Als je kijkt naar Tokyo, waar ze de Suica kaart hebben, is het wezenlijk anders om met de trein te gaan dan hier. Je plaatst daar je treinkaartje op je chipkaart, en stapt vervolgens (zonder nog maar ergens ingecheckt te zijn) in de trein.
Je gaat zitten, en checkt bij je zitplaats in: een groen lampje geeft aan dat je betaald hebt. Bereik je je station waar je eruit moet, dan wordt het lampje rood: ten teken dat je de trein dient te verlaten. Uitchecken is vervolgens niet nodig.
De conducteur kan op die manier dan ook in 1 oogopslag zien of er zwartrijders tussenzitten.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #85 Gepost op: 22 March 2010, 19:25:08 »
Niet, maar bij controle ben je de pineut, want het staat duidelijk in de voorwaarden dat je niet in de richting van je incheckstation mag reizen.
Waar zie je dat staan? Ik heb zo'n beetje die hele site van de OV-chipkaart doorgebaggerd, maar deze bepaling ben ik nog niet tegengekomen.

<Nou zet in even mijn onnozelheidsmodus aan>Betekent dit dat ik 's avonds niet meer naar huis mag?<onnozelheidsmodus uit>

Even concreet: De meeste reizen die ik per trein maak zijn retours, 's morgens ergens naar toe, en 's avonds weer terug. Naar mijn idee toch een vrij gebruikelijk concept. Ik heb onder het hoofdtuk 'alles over de OV-chipkaart' gezocht naar een stap-voor-stap handleiding over wat je allemaal moet doen om zo'n reis tarieftechnisch goed af te handelen. Maar ik zie het niet. Wel een heleboel blabla over van alles en nog wat, en dan verspreid over allerlei rubriekjes, maar het meest voor de hand liggende vertellen ze niet. Als ik uit die site wil leren hoe het werkt, dan kom ik nergens meer.
Kortom, de informatie schiet schromelijk te kort, en is absoluut niet gericht op het concreet informeren van de reiziger.
Ik ga wel fietsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #86 Gepost op: 22 March 2010, 19:29:44 »
Er zal bedoeld worden dat als je niet zou uitchecken en dan weer terugreist, dat het dan niet mag.

john 56

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #87 Gepost op: 22 March 2010, 19:48:55 »
@ Menno,

Leuk he, dat openbaar vervoer. ;D

Groet John.
Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #88 Gepost op: 22 March 2010, 19:54:49 »
Je gaat zitten, en checkt bij je zitplaats in: een groen lampje geeft aan dat je betaald hebt. Bereik je je station waar je eruit moet, dan wordt het lampje rood: ten teken dat je de trein dient te verlaten. Uitchecken is vervolgens niet nodig.
Dat werkt natuurlijk alleen maar als er voor iedereen een zitplaats beschikbaar is.
En wat gebeurt er als je onderweg van stoel wisselt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #89 Gepost op: 22 March 2010, 21:30:28 »
Waar zie je dat staan? Ik heb zo'n beetje die hele site van de OV-chipkaart doorgebaggerd, maar deze bepaling ben ik nog niet tegengekomen.
Het staat ook niet op die website, maar via de website van NS kun je de 'Aanvullende voorwaarden Reizen Op Saldo' downloaden, en daar staat heel duidelijk in dat inchecken, reizen en vervolgens zonder uit te checken weer de trein in te stappen om weer richting het station te gaan waar je ingecheckt bent niet toegestaan is, maar ik zal eerlijk wezen dat ik dat er niet duidelijk genoeg bijgezegd heb.
Even concreet: De meeste reizen die ik per trein maak zijn retours, 's morgens ergens naar toe, en 's avonds weer terug. Naar mijn idee toch een vrij gebruikelijk concept.
Een kennis in Leiden heeft het in de 'aanklooi-tijd' op de Hoekse Lijn eens geprobeerd bij NS, en een retourtje opgeladen.

Kort gezegd, hij had een kaartje voor A naar F en weer terug. Hij is van A naar F gegaan, en op de terugweg nog even op B uitgestapt.
Je zou dan denken dat je alleen nog naar A terug mag, maar bij controle van zijn kant bleek dat zijn volledige retourtje er nog op stond.

Dat is overigens meer een programmeerprobleem lijkt me, maar vergeet niet dat er heel veel dingen zijn die gewoon omslachtig zijn met die kaart, dus de optie tot het afschaffen van een retourtje kan er, met een nieuw systeem, dan ook nog wel bij.

Ook ik heb het trouwens geprobeerd, maar dat is helemaal een mislukking geworden.
Ik ben op saldo van Rotterdam naar Schiedam Centrum gegaan, en heb op Schiedam Centrum een enkele reis met korting opgeladen: dat hoort niet te kunnen met een anonieme kaart, maar de automaat gaf me zelfs de mogelijkheid om 20 of 50 % korting op m'n kaart te laden, dus ik ging er van uit dat het gewoon kon.

Het opladen ging dan ook goed, en op mijn kaart heeft een enkele reis Schiedam Centrum - Rotterdam CS gestaan.
Je moest dan echter bij de automaat 'RailEasy deselecteren voor gebruik' kiezen (RailEasy was toendertijd het 'programma' om aan te geven of je eerste of tweede klas reist) en 'enkele reis Schiedam Centrum selecteren voor gebruik' kiezen.

Dat stond natuurlijk nergens vermeld, maar ik heb de enkele reis geselecteerd voor gebruik, en ben toen ingecheckt (of dát nodig was, stond ook nergens)
Kern van het verhaal: de enkele reis heeft me wel geld gekost, maar heeft nooit gewerkt: bij het uitchecken op Rotterdam CS werd me het straftarief (de toenmalige instapborg van 7,50 euro) afhandig gemaakt.
Naast die 7,50 euro was ik dus ook een kortings-enkeltje van 1,60 kwijt.

Later zou op een automaat en bij het loket blijken dat mijn enkele reis, opgeladen bij een NS-automaat, gebruikt bij 2 NS-lezers als 'niet herkend product' stond: mede daarom al denk ik dat NS het maar geschrapt heeft...

Ik heb onder het hoofdtuk 'alles over de OV-chipkaart' gezocht naar een stap-voor-stap handleiding over wat je allemaal moet doen om zo'n reis tarieftechnisch goed af te handelen.
Een gebruiksaanwijzing ;)

Je hebt een persoonlijke of anonieme chipkaart, van welke maatschappij maakt niet uit.

Voordat je deze kunt gebruiken bij NS MOET je deze laten activeren voor 'Reizen op saldo'
Dit kun je zonder enige afspraak bij een loket doen (maar dan moet je dus een station met loket hebben, en die zijn zeldzaam tegenwoordig)
Maar je kan het ook bij de automaat doen: dat heeft een korte tijd zonder 'bestelling' via internet gekund: of dat nu nog zomaar kan weet ik niet. Voor een persoonlijke kaart moet je het via internet aanvragen, en vervolgens (jaja) nog ophalen bij de kaart-automaat op het station.

De handelingen voor het bovenstaande zijn hetzelfde als die ik in dit filmpje hanteer voor het opladen:
http://www.youtube.com/watch?v=EvbHLCJCAUs

Voordat je met de trein op stap wilt, moet je 'saldo' (gewoon geld) op de kaart zetten: dat moet MINIMAAL 16 euro zijn, want anders kan je niet inchecken (mijn grootste bezwaar van het Reizen op saldo)

Als jij met de trein op stap wil, pak je de chipkaart, en houdt deze voor de lezer op het station om in te checken (we gaan er vanuit dat dat allemaal goed gaat verder)

Bij de halte waar jij er weer uit wil, check je uit: de borg wordt verrekend met de werkelijke ritprijs, en je hebt betaald voor de rit.
De terugrit werkt op dezelfde wijze.
Dat werkt natuurlijk alleen maar als er voor iedereen een zitplaats beschikbaar is.
En wat gebeurt er als je onderweg van stoel wisselt?
Het is Japan, dat is het grootste verschil met Nederland ;) Staan in de trein zal daar wel als een schande voor de reiziger beschouwd worden, en dus is alles daar perfect geregeld. Hoe het met wisselen van stoel zit: ik vermoed dat de kaart nogmaals voor de lezer houden voldoende is om je zitplek te verlaten, maar zeker weet ik dat niet.