Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156036 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #60 Gepost op: 22 March 2010, 10:33:38 »
Alleen zie ik niet goed wat dat met zelfstempelen te maken heeft.

Heel moeilijk aan te tonen, maar er gaat een psygologische effect vanuit als de kwaadwillende contact heeft gehad met de chauffeur of naar binnen geglipt is.
Denk maar aan de reden waarom ze vaak een capuchon op hebben.
Vr. groeten,
Bob

m de deugd

  • Gast
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #61 Gepost op: 22 March 2010, 13:22:58 »
Hoi alemaal

Ik wil er ook op overstappen.
De kaart heb ik al,het betreft een NS 40% voordeelurenkaart met ov chip
Daar ik komende tijd vaak met het openbaar vervoer ga reizen.
Mij lijkt het wel een uitkomst,nee ik zie het wel zitten.
Ik ben mij alvast aan het inwerken hoe of wat.

Martin.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #62 Gepost op: 22 March 2010, 13:32:29 »
ja, nu vind je het nog fantastisch, tot je de eerste keer vergeet uit te checken. (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #63 Gepost op: 22 March 2010, 13:46:17 »
Het blijkt dat ik al enige tijd een OV-chipkaart heb. Mijn voordeelurenkaart is nl. ook een chipkaart.
Heb net eens op de site van de ov-chipkaart zitten kijken hoe het werkt, en in grote lijnen begin ik het te snappen.
Maar stel nou dat ik incheck hier in Middelburg en ik reis met de intercity naar Amsterdam. Daar aangekomen loop ik naar de eerstvolgende trein die teruggaat naar Middelburg, en daar check ik pas uit. Hoe weet "het systeem" dan wat ik allemaal heb uitgespookt?

En wat moet b.v. een buitenlandse toerist die in Rotterdam de metro wil nemen. Is er op de stations voldoende informatie aanwezig om zo iemand op weg te helpen?
Toen ik jaren geleden eens in München aankwam stond daar op het perron van de S-bahn een groot bord waarop het hele systeem van de strippenkaart werd uitgelegd. Waar je ze kon kopen, hoe je ze moest afstempelen en voor elke rit hoeveel strippen dat kostte. Kortom, binnen 5 minuten kende ik alle ins en outs van het systeem.
In Nederland ben ik zulke complete informatie nog nooit tegengekomen. Of het moet zijn dat ik iets ernstig gemist heb.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #64 Gepost op: 22 March 2010, 13:56:45 »
Maar stel nou dat ik incheck hier in Middelburg en ik reis met de intercity naar Amsterdam. Daar aangekomen loop ik naar de eerstvolgende trein die teruggaat naar Middelburg, en daar check ik pas uit. Hoe weet "het systeem" dan wat ik allemaal heb uitgespookt?



Dat weet het systeem niet. Je kan ondertussen ook nog wat gaan doen in Amsterdam.  Dat blijft zo totdat NS poortjes gaat installeren. Voorlopig controleert de conducteur je chipkaart, zoals de conducteur ook je papieren kaartje controleert.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #65 Gepost op: 22 March 2010, 14:25:28 »
ja, nu vind je het nog fantastisch, tot je de eerste keer vergeet uit te checken. (y)

Of vergeet in te checken, zoals ik laatst had... .

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #66 Gepost op: 22 March 2010, 14:48:49 »
Volgens mij mag je de contante betaling op de bus helemaal niet afschaffen.
Er zijn ook mensen die nooit met de bus reizen, maar soms wel eens moeten omdat hun eigen vervoer eventjes niet beschikbaar is.
Hoe willen deze mensen kunnen betalen?
Vraag het Arriva: die heeft al aangegeven helemaal geen kaartjes op de bus te gaan verkopen: als toerist kan je dan niet de bus binnenstappen en een of ander wegwerpchipkaartje kopen...
het enige wat je volgens mij kunt handhaven is dat je de prijs van de wagenverkoop nog wat opschroeft, zodat er minder mensen geneigt zijn het kaartje bij de chauffeur te kopen.
Kijk naar de afschaffing van de kleine strippenkaartjes op tram en bus en de vervanging daarvoor door wegwerpchipkaartjes in Amsterdam, en de krankzinnige prijzen daarvan: het heeft niets geholpen: half Amsterdam is gek op die dingen en koopt ze massaal...
In principe verandert er ook niks en mag je alleen voorin bij de chauffeur inchecken. Moeten de apparaten wel werken natuurlijk en dat is hier in Utrecht niet altijd het geval.  ::)
Niet alleen in Utrecht hoor... Leiden, Noord-Holland (Arriva en Connexxion) het faalt overal veel te vaak.
ja, nu vind je het nog fantastisch, tot je de eerste keer vergeet uit te checken. (y)
Tja... veel erger vind ik het als de apparatuur niet werkt: ik heb tot nu toe 2 maal defecte palen op station zaandam gezien (daar lagen ze allemaal volledig plat) en 1 maal op Purmerend: dat kan je niet maken richting de reiziger: je zadelt deze op met een probleem (deze kan niet uitchecken en is daarmee z'n borg kwijt) en je zadelt reizigers die nog aan een reis per chipkaart wilden beginnen op met het kopen van een kaartje (iets dat ik standaard weiger overigens)
Naast deze defecten gebeurt het ook wel eens dat de paal wel aanstaat, maar je kaart dus niet gelezen wordt: alleen een flinke klap op het leesvlak wil wel eens helpen.

Maar stel nou dat ik incheck hier in Middelburg en ik reis met de intercity naar Amsterdam. Daar aangekomen loop ik naar de eerstvolgende trein die teruggaat naar Middelburg, en daar check ik pas uit. Hoe weet "het systeem" dan wat ik allemaal heb uitgespookt?
Niet, maar bij controle ben je de pineut, want het staat duidelijk in de voorwaarden dat je niet in de richting van je incheckstation mag reizen.

En wat moet b.v. een buitenlandse toerist die in Rotterdam de metro wil nemen. Is er op de stations voldoende informatie aanwezig om zo iemand op weg te helpen?
Verkoop-automaten zien er tegenwoordig vrijwel overal hetzelfde uit, dus de meeste toeristen zullen wel weten hoe ze een kaartje moeten bemachtigen: of ze akkoord gaan met de hoge prijzen is een tweede.
Dat blijft zo totdat NS poortjes gaat installeren. Voorlopig controleert de conducteur je chipkaart, zoals de conducteur ook je papieren kaartje controleert.
Uh... die poortjes staan er al, maar staan nog open: het grootste gedeelte van Nederland krijgt geen poortjes, en op Amsterdam centraal zie ik ze ook niet verplaatst worden richting de trap-opgangen: straks kan je, ook als de poortjes gewoon dicht zijn, alsnog op de trein terug stappen zonder uit te checken, omdat de poortjes alleen een toegang tot het stationsgebouw in het geheel bewerkstelligen, en geen individuele perron-toegang.

m de deugd

  • Gast
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #67 Gepost op: 22 March 2010, 16:16:44 »
En als je over stapt op het zelfde perron.
Moet je dan ook bij het verlaten van de trein uit checken wat normaal gesproken moet, en voor je de andere trein weer instapt inchecken.
Of loopt dat aan een door,van A naar B.
Want bij zo,n kaart kan je niet aangeven,ik wil daar heen,maar moet wel overstappen.

Martin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #68 Gepost op: 22 March 2010, 16:18:27 »
Anders dan Bus, Metro en Tram, check je bij de trein alleen in op je beginstation en check je uit op je eindstation. Stel nou, jij wilt van Maastricht naar Groningen, dan moet je op Utrecht overstappen (als je 1 overstap neemt) en dan hoef je op Utrecht niets te doen met je kaart. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

m de deugd

  • Gast
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #69 Gepost op: 22 March 2010, 16:21:58 »
O.k. Duidelijk,kunnen we daar de mist niet mee in gaan. ;)

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #70 Gepost op: 22 March 2010, 16:35:15 »
Anders dan Bus, Metro en Tram, check je bij de trein alleen in op je beginstation en check je uit op je eindstation.

En als ik van Den Bosch naar Arnhem wil via Utrecht, hoe zit dat dan?

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #71 Gepost op: 22 March 2010, 16:52:48 »
Anders dan Bus, Metro en Tram, check je bij de trein alleen in op je beginstation en check je uit op je eindstation. Stel nou, jij wilt van Maastricht naar Groningen, dan moet je op Utrecht overstappen (als je 1 overstap neemt) en dan hoef je op Utrecht niets te doen met je kaart. ;)
Zoals ik al eerder geschreven heb komt het voor dat je naar een ander perron moet (neem alleen al maar de verandere sporen bij wisselstoringen) en bij sommige stations moet je dan opnieuw in en uitchecken omdat elk perron een eigen poortje heeft zoals Hoofddorp en (op een andere manier) Sloterdijk (de lijn richting Zaandam/Hoorn)
Op veel stations zijn nog geen poortjes dus daar kan je ook nog zulke situaties krijgen.
Ik maak me vooral zorgen als je bij problemen op het spoor flink moet omrijden en daardoor opnieuw moet inchecken.
Ik heb dit probleem voorgelegd aan de NS en ze werken aan oplossing .
En dan heb je nog het probleem van het overstappen naar andere vervoerders op het spoor.
dan heb ook weer een extra starttarief.
Dit is 1 van de redenen dat we nog steeds losse treinkaartjes kunnen kopen.
Vr. groeten,
Bob

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #72 Gepost op: 22 March 2010, 16:55:06 »
En als ik van Den Bosch naar Arnhem wil via Utrecht, hoe zit dat dan?
Volgens mij moet je dan wel opnieuw uit en inchecken. Helemaal 100% weet ik dit niet, dit zijn ten slotte de NS regels.

bob, hoe bedoel je flink moeten omrijden en daardoor opnieuw inchecken?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #73 Gepost op: 22 March 2010, 16:59:56 »
bob, hoe bedoel je flink moeten omrijden en daardoor opnieuw inchecken?

Gisteren, zondag, een stremming tussen Deventer en Apeldoorn, tussen Utrecht en Deventer moest je via Arnhem, tussen Amersfoort en Deventer via Zwolle, dat zijn toch wel stukjes om. Als je dan opnieuw in en uit moet checken daardoor betaal je dus meer dan met een papieren kaartje (want bij een verstoring hoef je niet meer te betalen als je buiten je schuld om een omweg moet maken). Ook leuk als je treinvervangend vervoer hebt door middel van een bus, tram of metro. Ik vraag me af hoe het dan gaat qua betaling.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #74 Gepost op: 22 March 2010, 17:07:28 »
Anders dan Bus, Metro en Tram, check je bij de trein alleen in op je beginstation en check je uit op je eindstation. Stel nou, jij wilt van Maastricht naar Groningen, dan moet je op Utrecht overstappen (als je 1 overstap neemt) en dan hoef je op Utrecht niets te doen met je kaart. ;)
Ik denk dat je wel degelijk uit moet checken: een goedkopere route is immers via Venlo, Arnhem en vervolgens Zwolle: via Utrecht maak je een 'uitstapje' van de rechtstreekse lijn af en dien je dus in en uit te checken: dit geeft maar aan hoezeer dit een punt van discussie en onduidelijk gaat worden.
En als ik van Den Bosch naar Arnhem wil via Utrecht, hoe zit dat dan?
Dan is het duidelijk: inchecken op Den Bosch, uitchecken op Utrecht en weer inchecken op Utrecht om naar Arnhem te gaan.
Ook leuk als je treinvervangend vervoer hebt door middel van een bus, tram of metro. Ik vraag me af hoe het dan gaat qua betaling.
Ik heb ooit gelezen dat je dan het perron op moet gaan om in te checken en dan de vervangende bus in dient te stappen: dat dateert echter uit de tijd dat NS nog aan het aanklooien was op de Hoekse Lijn, en het was daarnaast een typisch papier-voorbeeld: uitchecken op een station met poortjes kan namelijk niet, want je komt niet binnen zonder eerst in te checken.

Over de metro: het is hoogstwaarschijnlijk iets wat niet opgelost gaat worden: ik denk dat je als reiziger de kosten die je maakt bij de metro moet claimen via een formulier, want ja... het GVB zou (bijvoorbeeld) eens niets krijgen omdat de NS een defecte trein op het spoor heeft staan waardoor geadviseerd wordt op de trein over te stappen!