Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156581 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #855 Gepost op: 03 October 2014, 09:34:16 »
@ Mispoes, ik snap je verhaal al niet, en kan dus ook geen zegje doen over wat er mogelijk misgegaan is.

Dat geeft niet en dat hoeft ook niet, het was slechts bedoeld als afreageren want die bekraste auto's beginnen op te vallen.
Gisteren enkele reis Zwolle-Oldenzaal gedaan zonder problemen met de kaart. Buffel met +5 te Hgl waardoor ik Syntus naar Odz miste. Ben benieuwd of ik geld terug krijg van NS omdat ik met +30 te Odz arriveerde...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #856 Gepost op: 03 October 2014, 09:38:56 »
Huub, ik denk dat een vervoerder pas echt achterover kan leunen bij criticasters die op alle slakken zout leggen omdat ze de kaart sowieso niet lusten, hoofd- en bijzaken niet onderscheiden en daarbij zo nu en dan onzin verkopen.
Het puntje dat aan de orde was, was of je op een station zonder gevolgen kan inchecken en kort daarna weer kan uitchecken en overstappen naar een andere vervoerder. Naar mijn ervaring kan dat. En dan vind ik het bij een calamiteit echt een verbetering dat je de niet gemaakte reis ook niet hebt betaald, zoals bij een papieren kaartje natuurlijk altijd wel het geval was. Hoef ik ook niet per se van de oplossing gebruik te maken die NS aanreikt. Maar zoek gerust altijd het negatieve Huub. Het is OV-chip, dus het kan niet goed zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #857 Gepost op: 03 October 2014, 09:48:37 »
Ondanks wat minpuntjes begin ik de OV-chip toch wel handig te vinden. Ik kan hem b.v. ook gebruiken als ik met de veerboot van Vlissingen naar Breskens wil.
Wel opletten dat je na het poortje direct weer moet uitchecken, want aan de "overkant" kan dat niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #858 Gepost op: 03 October 2014, 11:26:19 »
Het puntje dat aan de orde was, was of je op een station zonder gevolgen kan inchecken en kort daarna weer kan uitchecken en overstappen naar een andere vervoerder. Naar mijn ervaring kan dat.

Volgens mij was iedereen het daar al over eens dat het kon en restte alleen de vraag in welk tijdsbestek dat kan zonder kosten.
Dat was dan ook niet het punt dat voor mij aan de orde was. Jij gaf aan dat het niet meer nodig is dat je met een bij NS geldige kaart (of dat nu door een check in, een eenmalig kaartje, een internationaal ticket of een e-ticket is) in een metro kan stappen als dat als treinvervangend vervoer wordt aangegeven. Dat is het punt waarover ik jou de vraag stelde waarom je dat vindt.
Vervolgens ga je drie keer uitleggen wat je zelf hebt gedaan, maar dat heeft niks met die vraag te maken.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #859 Gepost op: 03 October 2014, 12:20:55 »
Hoe het met de ov-chip werkt heb ik al drie keer uitgekegd Huub. Het heeft niets met gratis reizen te maken. Ik heb voor een andere route betaald, maar niet voor de oude route. Van dubbel betalen is geen sprake. Wie zonder ov-chip op stap wil koopt een los metrokaartje uit de automaat en daarna een eenmalig kaartje voor Amsterdam Zuid-Utrecht. Staat tegenover dat je voor het treintraject Sloterdijk tot pakweg Bijlmer niet hebt betaald.
Kan het best gebeuren dat de ene route net iets duurder of goedkoper is dan de andere route, maar dat zal in dit geval niet veel zijn. Bij een omleiding op de weg wordt ook niet geëist dat de wegbeheerder ervoor zorgt dat de alternatieve route precies evenveel benzine kost.

Wat Huub volgens mij bedoelt is dat een reis Sloterdijk - Utrechty normaal 7.80 kost. Als door werkzaamheden rond Amstel om moet reizen met de metro kost dat 2.09 voor de mtero van Sloterdijk naar Zuid plus 6.60 voor de trein van Zuid naar Utrecht. Dus het omreizen kost 8.69. Dat is 89 cent meer dan de normale route en het duurt nog (iets?) langer ook. Niet heel erg klantvriendelijk op zijn zachtst gezegd.

Overigens, waarom wordt het door de NS niet aangeraden om met metro E te reizen bij werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam?

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #860 Gepost op: 03 October 2014, 12:35:30 »
En hoe wil je zonder uit te checken door de poortjes om het station te verlaten?

Lezen valt niet mee, lees even mijn laatste zin uit mijn vorige post  ;)

In de campagnes zijn mensen doodgegooid met de verplichting om uit te checken als ze het station verlaten. Niet verwonderlijk dat ze dat dan ook doen.
Maar natuurlijk, die verplichting geldt niet als er een risico is dat de vervoerder er slechter van wordt. Wat een domme reizigers dat ze dat niet snappen...   ;)
Ik zou er niet vreemd van opkijken als die reizigers vervolgens nog een boete krijgen in de vervangende bus wegens zwartrijden, terwijl ze niks anders doen dan de door NS zelf gecommuniceerde regels volgen.


Kijk, hier wordt ik nou heel erg moe van. Eigenlijk zeg je hiermee dat reizigers domme kuddedieren zijn, die letterlijk doen wat er gezegd wordt en dat ze vooral zelf niet na moeten denken. Ik heb eigenlijk het idee dat je het liefst ziet dat elke reiziger een persoonlijke begeleider meekrijgt die ze bij het handje neemt om vervolgens al het denkwerk te laten doen…  ;D Even serieus, er mag toch wel van een reiziger verwacht worden dat hij zelf een beetje nadenkt. Om dit gelijk weer bij de vervoerder in de schoenen te schuiven is lekker makkelijk, maar als er 3 jaar terug vervangend vervoer was kocht men ook gewoon een kaartje tot de eindbestemming, en niet tot waar de bus begon met rijden. Overigens dient men dat wel om te roepen in de trein ( of dat altijd gebeurt is vraag 2 maar ik kan niet voor alle collega's spreken ) en er wordt nogal eens bij de businstap gecontroleerd. Reizigers die hebben uitgecheckt kunnen dan bij de bus met een mobiele incheckpaal weer inchecken. Dus geen boete, maar gewoon de ritprijs betalen die ze eigenlijk verschuldigd zijn. Vervoerders zijn niet altijd grote monsters Huub...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #861 Gepost op: 03 October 2014, 12:39:24 »
De metro wordt niet meer als treinvervangend vervoer aangewezen Huub. Dat was zelfs in het verleden een zeldzaam verschijnsel als de hele boel klem liep in Amsterdam. Bij een van die ontsporingen of de sneeuwperikelen bijvoorbeeld. Er werd en wordt slechts omgeroepen wat de alternatieven zijn: omleiding over Hilversum (geen meerkosten), de metro, wat dan ook. Dat is in Amsterdam ook afdoende.
In het grootste deel van Nederland ligt dan anders. Daar zal NSR in de weer blijven met bussen, omdat er geen echte alternatieven zijn. Maar in Amsterdam en Rotterdam vaak wel. Het is mooi als de trein kan omrijden over Hilversum, maar verder hoeft NSR wat mij betreft niks meer te regelen of te betalen. Ik hoef niks voor het niet gereden traject te betalen en kies liever zelf welk alternatief ik neem: metro, tram, bus, desnoods over Leiden als me dat beter uitkomt.
Hoe je daarvan gebruik maakt met de verschillende betaalmogelijkheden zonder dubbel te betalen heb ik toch echt ook al een paar keer uitgelegd. In het uiterst zeldzame geval dat er werkelijk geen enkele treinomleiding mogelijk is, kan het gebeuren dat die enkele e-tickethouder een extra metrokaartje moet kopen. Maar dan is het dus zo'n puinhoop dat dat nog de minste zorg zal zijn. Misschien gooien ze de metropoorten dan inderdaad gewoon open. Ik hoop het niet meer mee te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #862 Gepost op: 03 October 2014, 12:50:42 »
Wat Huub volgens mij bedoelt is dat een reis Sloterdijk - Utrechty normaal 7.80 kost. Als door werkzaamheden rond Amstel om moet reizen met de metro kost dat 2.09 voor de mtero van Sloterdijk naar Zuid plus 6.60 voor de trein van Zuid naar Utrecht. Dus het omreizen kost 8.69. Dat is 89 cent meer dan de normale route en het duurt nog (iets?) langer ook. Niet heel erg klantvriendelijk op zijn zachtst gezegd.

In dat geval zal de trein wel over Hilversum worden omgeleid, maar dit terzijde.

Waarom is NSR (en via de keten uiteindelijk Prorail) in dit geval verantwoordelijk voor die 89 cent meerkosten? Als er onderhoud is aan de A10 West, zodat ik met de auto in de file via de Coentunnel, de A10 Noord en Hilversum naar Utrecht moet, komt ook niemand op het idee dat de vijf of tien euro extra benzinekosten door de wegbeheerder moeten worden opgebracht.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2014, 12:57:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #863 Gepost op: 03 October 2014, 13:02:42 »
Dat is altijd met openbaar vervoer, het heeft niet alleen nadelen.
Je spreekt met de NS een prijs af, en daar gaan beide partijen mee akkoord.

Helaas is dat met de bus een ander verhaal, omdat je dan per km betaald.
Vr. groeten,
Bob

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #864 Gepost op: 03 October 2014, 13:03:35 »
er mag toch wel van een reiziger verwacht worden dat hij zelf een beetje nadenkt.

Als ik ga nadenken zou ik uitchecken, om twee redenen:
1. Ik moet bij het instappen in de bus weer inchecken (is mijn verwachting tenminste).
2. Op het eindpunt van de bus kom ik niet in het station aan, maar daarbuiten en kan daar dus bij een afgesloten station helemaal niet meer uitchecken of, als ik nog verder moet reizen, misschien niet meer naar binnen omdat ik al ingecheckt ben.

Dus zelfs als je niet uit gewoonte handelt, maar daarover nadenkt, is de kans groot dat je gewoon uitcheckt.

@ Henk, ik heb tot 5 jaar geleden dagelijks Utrecht - Amsterdam gereden en ik heb het toch wel een aantal malen meegemaakt dat de trein tussen Centraal en Bijlmer eruit lag en dan kon je als treinvervangend vervoer de metro van Centraal naar Bijlmer nemen, dat kostte niks extra's, ook niet voor reizigers met een gewoon treinkaartje.
En dat lijkt me eerlijk gezegd ook niet meer dan normaal.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #865 Gepost op: 03 October 2014, 13:16:31 »
Als ik ga nadenken zou ik uitchecken, om twee redenen:
1. Ik moet bij het instappen in de bus weer inchecken (is mijn verwachting tenminste).
Bij een normale reis waarbij je eerst per trein gaat en je reis afmaakt per bus zou dat een normale gedachte zijn.
Maar bij een stremming waarbij NS vervangend busvervoer inzet is die bus dus nog gewoon onderdeel van je (trein)reis.
Net als vroeger met je papieren kaartje.
Dan ging je in die bus ook niet opeens je strippenkaart afstempelen.
Dus even simpel nadenken en je weet dat je niet hoeft uit te checken voor je in de bus stapt.

2. Op het eindpunt van de bus kom ik niet in het station aan, maar daarbuiten en kan daar dus bij een afgesloten station helemaal niet meer uitchecken of, als ik nog verder moet reizen, misschien niet meer naar binnen omdat ik al ingecheckt ben.
Die in/uitcheck palen staan voor de poortjes dus kun je daar gewoon uitchecken.
Voor het systeem zal het worst zijn waar je staat.
Er staat gewoon geregistreerd dat je ergens ingecheckt bent en ook dat je ergens uitgecheckt bent. En dat is je reis. Niets meer of minder.

@ Henk, ik heb tot 5 jaar geleden dagelijks Utrecht - Amsterdam gereden en ik heb het toch wel een aantal malen meegemaakt dat de trein tussen Centraal en Bijlmer eruit lag en dan kon je als treinvervangend vervoer de metro van Centraal naar Bijlmer nemen, dat kostte niks extra's, ook niet voor reizigers met een gewoon treinkaartje.
En dat lijkt me eerlijk gezegd ook niet meer dan normaal.
En dat is in principe dus nog steeds zo. Vervangend vervoer kost je niets extra.
Maar hoe je met de metro zou moeten reizen als onderdeel van vervangend vervoer zonder extra te betalen is me ook niet duidelijk.
Gr.
Eric

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #866 Gepost op: 03 October 2014, 13:32:02 »
Net als vroeger met je papieren kaartje.
Dan ging je in die bus ook niet opeens je strippenkaart afstempelen.
Dus even simpel nadenken en je weet dat je niet hoeft uit te checken voor je in de bus stapt.
Als het nog net was als vroeger zou dit draadje niet bestaan.
Mensen die pleiten voor het behoud van het papieren kaartje, wordt verweten niet mee te gaan met de tijd.
Maar nu het nieuwe systeem bij logisch nadenken tot problemen kan leiden, moet er ineens wel met vroeger vergeleken gaan worden?
Ik vind het prima hoor, om de situatie van vroeger als uitgangspunt te nemen. Maar dan wel graag consequent.

Die in/uitcheck palen staan voor de poortjes dus kun je daar gewoon uitchecken.
Voor het systeem zal het worst zijn waar je staat.

Ik had het niet voor niks over een afgesloten station. De poortjes zijn richtingafhankelijk. Als je het station inloopt check je in, als je het station uitloopt check je uit.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #867 Gepost op: 03 October 2014, 14:15:02 »
De poortjes zijn richtingafhankelijk. Als je het station inloopt check je in, als je het station uitloopt check je uit.

Dat vind ik ook zo verraderlijk want daar was ik ook proefondervindelijk achter gekomen. Op Amsterdam heb je ook een aankomstspoor waar je voorbij de poortjes de trap af komt en daar heb ik bij de eerste beste poort die ik zag uitgecheckt. Niet weten dat dit gold als inchecken en daardoor mis ging met het saldo. Nergens heb ik dit ooit ergens vermeld zien staan dat de poortjes richtingsgevoelig zijn.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #868 Gepost op: 03 October 2014, 14:44:29 »


@ Henk, ik heb tot 5 jaar geleden dagelijks Utrecht - Amsterdam gereden en ik heb het toch wel een aantal malen meegemaakt dat de trein tussen Centraal en Bijlmer eruit lag en dan kon je als treinvervangend vervoer de metro van Centraal naar Bijlmer nemen, dat kostte niks extra's, ook niet voor reizigers met een gewoon treinkaartje.
En dat lijkt me eerlijk gezegd ook niet meer dan normaal.

Ik kan het me nauwelijks heugen. In ieder neem en betaal je tegenwoordig dan de metro in plaats van de trein.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #869 Gepost op: 03 October 2014, 14:52:46 »
Als het nog net was als vroeger zou dit draadje niet bestaan.
Mensen die pleiten voor het behoud van het papieren kaartje, wordt verweten niet mee te gaan met de tijd.
Maar nu het nieuwe systeem bij logisch nadenken tot problemen kan leiden, moet er ineens wel met vroeger vergeleken gaan worden?
Ik vind het prima hoor, om de situatie van vroeger als uitgangspunt te nemen. Maar dan wel graag consequent.
Ik had het hier ook alleen maar over het geval van een stremming met vervangend busvervoer. En dat is nog steeds hetzelfde. Of je nou vervangend busvervoer had in de papieren kaartjes tijd of in de OVC tijd, het blijft onderdeel van je oorspronkelijke reis waarbij je niet hoeft in of uit te checken of vroeger al dan niet te stempelen. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.  8)
Gaat helemaal niet over met de tijd meegaan of niet.

Dat die poortjes richting afhankelijk zijn wist ik niet.
Daar doen we hier in het zuiden niet aan.  ;D
maar staan er op dat soort stations dan helemaal geen losse in/uitcheck palen meer?
Gr.
Eric