Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156735 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #840 Gepost op: 02 October 2014, 20:46:57 »
@ Menno:
Citaat
Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat er om dat de omroepmeldingen dat je bij een treinstremming gebruik mag maken van de metro volkomen onduidelijk is hoe je dat dan doet zonder te hoeven betalen.

Waarom zou je bij een treinstremming niet hoeven te betalen voor alternatief vervoer. Zou een beetje onzinnig zijn. Ook als er bussen ingezet worden moet je voor de reis betalen. Dat dat niet/nauwelijks gecontroleerd wordt, is een ander verhaal.

Ik heb het idee dat dit soort zaken als negatieve ervaringen in de schoenen van de ov-chipkaart geschoven wordt..

Gr, Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #841 Gepost op: 02 October 2014, 20:52:31 »
Als NSR zelf vervangende bussen inzet, hoef je daar niet nog een keer voor te betalen Bert. En vroeger bestond er kennelijk een deal tussen NSR en het GVB dat mensen bij een fiks probleem rond Amsterdam op vertoon van hun treinvervoersbewijs met de metro mochten. Maar juist door de ov-chip hoeft dat niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #842 Gepost op: 02 October 2014, 21:10:02 »
Dat laatste snap ik niet. Waarom zou de ov chip dat overbodig maken?
Niet iedereen reist met een ov chip en wie wel met een ov chip reist, zou in zo'n geval niet meer moeten betalen omdat hij noodgedwongen een deel van de reis met de metro maakt. En dat is wel het geval bij tussendoor in- en uitchecken. En je kunt daardoor in de problemen komen als je het saldo op je kaart zo laag mogelijk wilt houden. Met 20 euro op de kaart kun je wel met de trein van sloterdijk naar Utrecht, maar niet eerst met de metro naar Amsterdam Zuid en vanaf daar met de trein.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #843 Gepost op: 02 October 2014, 21:18:08 »
Gelukkig kan dat ruimschoots met 20 euro Huib. Zelfs heen en weer als het moet. Ook voor de volle mep.

Een paar weken geleden werd op Sloterdijk dus ook niet omgeroepen dat je gratis met de metro mocht Menno. Dat zou niet alleen niet kloppen, het hoeft ook niet meer. Ik heb immers niet betaald voor de treinreis die niet doorging. In plaats daarvan betaalde ik voor de metro en daarna voor het het traject Amsterdam Zuid - Utrecht. Vervelend door de langere reistijd, maar verder ging het prima.

En ik had op Sloterdijk dus in- en uitgecheckt.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2014, 21:25:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #844 Gepost op: 02 October 2014, 21:24:13 »
Maar daar gaat het dus om, hoe doe je dat als de metro als treinvervangend vervoer wordt geadviseerd? In Amsterdam worden tenslotte nooit bussen voor dat doel ingezet.

En inchecken in Sloterdijk lukt je wel, maar daarna de trein in Zuid is het helaas pindakaas, want dan zit je onder die 20 euro.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2014, 21:25:52 door hubertus »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #845 Gepost op: 02 October 2014, 21:27:30 »
Nou, zo dus.

Toevallig een paar weken geleden zoiets aan de hand gehad, maar dat ging goed. Ingecheckt bij Sloterdijk, waarna bleek dat er problemen waren tussen CS en Amstel zoiets, weer uitgecheckt en daarna met de metro naar Zuid en vandaar verder naar Utrecht. Geen in- en uitcheckproblemen gehad of rare bedragen gezien.

Net even gekeken en zonder korting kost dat 8 euro zoveel. Op Sloterdijk is uiteindelijk niks ingehouden. Als je daar met 20 euro in- en uitcheckt staat er nog steeds 20 euro op je kaart. Als je per se met precies 20 euro op je anonieme kaart op stap wil, dan weet je dat je na iedere reis moeten bijplussen om weer met de trein te kunnen. Niet handig, maar het kan wel, ook op Amsterdam Zuid.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2014, 21:45:16 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #846 Gepost op: 02 October 2014, 21:33:26 »
In Woerden doe ik het nog gekker bedenk ik nu. Ik moet daar tegenwoordig weleens zijn in een kantoor ten Zuiden van het spoor. De vreterij zit in het hoofdgebouw. Dus als daar vertrek en ik wil koffie voor onderweg, dan check ik eerst in, een minuutje later weer uit, vijf minuten later met mijn koffie weer in en daarna in bijvoorbeeld Utrecht, Den Haag of Amsterdam weer uit. Geen enkel punt en geen rare bedragen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #847 Gepost op: 02 October 2014, 21:59:41 »
Henk,

Het gaat om de situatie als er geen trein rijdt. Van oudsher is in Amsterdam dan de metro vervangend vervoer en toegankelijk voor treinreizigers. De vraag is, hoe dat tegenwoordig gaat.
Hoe zorg je dat een treinreiziger met ovc met de metro kan, zonder dat hij voor de hele reis meer moet betalen en hoe zorg je dat de treinreiziger zonder ovc überhaupt met de metro kan?
Dat probleem is niet weg door de ovc, maar is daar juist door ontstaan. Beter gezegd, door het sluiten van de poortjes. Misschien is er een oplossing verzonnen door de poortjes dan tijdelijk open te zetten, weet ik niet. Maar wat jij doet is alleen een oplossing voor mensen die vrij vervoer hebben of het niet interesseert dat ze meer moeten betalen voor een reis.

Huub

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #848 Gepost op: 02 October 2014, 23:07:44 »
Hoe het met de ov-chip werkt heb ik al drie keer uitgekegd Huub. Het heeft niets met gratis reizen te maken. Ik heb voor een andere route betaald, maar niet voor de oude route. Van dubbel betalen is geen sprake. Wie zonder ov-chip op stap wil koopt een los metrokaartje uit de automaat en daarna een eenmalig kaartje voor Amsterdam Zuid-Utrecht. Staat tegenover dat je voor het treintraject Sloterdijk tot pakweg Bijlmer niet hebt betaald.
Kan het best gebeuren dat de ene route net iets duurder of goedkoper is dan de andere route, maar dat zal in dit geval niet veel zijn. Bij een omleiding op de weg wordt ook niet geëist dat de wegbeheerder ervoor zorgt dat de alternatieve route precies evenveel benzine kost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #849 Gepost op: 02 October 2014, 23:11:14 »
en als ik nou lekker simpel zonder dat chipkaart gedoe met een geprint e-ticket reis?
dan heb ik een probleem  :(

ik heb al betaald en moet dan nogmaals betalen voor de metro  ???
ook als dat door de NS als vervangend vervoer is aangewezen  :(
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #850 Gepost op: 03 October 2014, 00:16:06 »
Dan bleek dat e-ticket toch niet zo simpel.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #851 Gepost op: 03 October 2014, 00:35:19 »
Als NSR zelf vervangende bussen inzet, hoef je daar niet nog een keer voor te betalen Bert.

Wat Bert bedoelt is dat veel mensen bij vervangend busvervoer al uitchecken op de plek waar het vervangend busvervoer begint. Voorbeeld: werkzaamheden tussen Woerden en Utrecht. Veel reizigers die vanuit Rotterdam komen, naar Utrecht toe, stappen dan te Woerden over in de bus. Ze checken echter in Woerden al uit, ipv in Utrecht. Zo reizen ze dus het stukje van Woerden naar Utrecht voor nop, terwijl NS dus wel keurig voor vervangend vervoer zorgt ipv een trein. Her en der is het weleens gecontroleerd, zo'n 70% bleek dus al doodleuk uit te hebben gecheckt. En dat is dus niet de bedoeling  ;) Overigens moeten tegenwoordig dan wel de poortjes open worden gezet bij een afgesloten station, anders moet je wel uitchecken voordat je in een bus kan stappen...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #852 Gepost op: 03 October 2014, 00:43:09 »
Ah ja, ik snap. Ik denk dat er niet eens veel kwade wil achter zit, maar dat mensen blind uitchecken omdat ze een station verlaten. Een begrijpelijke gewoonte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #853 Gepost op: 03 October 2014, 06:51:00 »
En hoe wil je zonder uit te checken door de poortjes om het station te verlaten?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #854 Gepost op: 03 October 2014, 09:04:59 »
In de campagnes zijn mensen doodgegooid met de verplichting om uit te checken als ze het station verlaten. Niet verwonderlijk dat ze dat dan ook doen.
Maar natuurlijk, die verplichting geldt niet als er een risico is dat de vervoerder er slechter van wordt. Wat een domme reizigers dat ze dat niet snappen...   ;)
Ik zou er niet vreemd van opkijken als die reizigers vervolgens nog een boete krijgen in de vervangende bus wegens zwartrijden, terwijl ze niks anders doen dan de door NS zelf gecommuniceerde regels volgen.

Dit is weer een voorbeeld waar gewoon niet over is nagedacht bij de invoering van de ovc. De kaart is al landelijk is ingevoerd terwijl relevante problemen nog niet waren opgelost. Dat kun je niet afdoen als kinderziektes.
Maar zolang je het probleem bij de reiziger kunt leggen, waarom zou je dan ook maar enige inspanning leveren om het op te lossen? Zeker met reizigers zoals Henk, die het allemaal niet interesseert als ze van tijd tot tijd wat meer moeten betalen voor eenzelfde of slechtere dienstverlening. En als tevreden gebruikers, die er zeker ook zijn, het dan ook nog voor je gaan opnemen door de kromme aspecten aan het systeem recht te praten, is het toch heerlijk achteroverleunen als vervoerder?

Huub