Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156455 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #795 Gepost op: 22 August 2014, 12:26:03 »
Overigens vind ik niet dat een zonesysteem per definitie beter is.
Een zonesysteem, eventueel wel fijnmaziger dan het oude zonesysteem uit de strippenkaarttijd, lijkt me wel beter dan overgeleverd te zijn aan de nukken of een bus een meter voor of na de halte stopt, of meer te moeten betalen omdat de bus een omleiding (om een opgebroken staat heen of zo) maakt.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #796 Gepost op: 22 August 2014, 12:37:08 »
Daar hebben we het al uitgebreid over gehad. Zelfs met foutjes is het huidige systeem in de regel een zorgvuldiger weergave van de afgelegde afstand dan een zonesysteem. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik kan er niet mee zitten als een ritje een enkele keer een duppie meer of minder kost. Ik vond het altijd vervelender als ik net aan de verkeerde kant van een zonegrens zat. Het staat me nog bij dat ik vroeger naar mijn zus reisde en dan kon kiezen tussen een strip extra of een kleine kilometer lopen.
De oplossing was natuurlijk geen strip extra en blijven zitten omdat de chauffeur het toch niet in de gaten had.  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 August 2014, 12:40:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #797 Gepost op: 22 August 2014, 13:48:44 »
Nummer 6: Personeelsinzet. Mijn ouders zijn een aantal jaar terug in de regio Londen op vakantie geweest. Op de meest idiote stationnetjes is personeel te vinden. In Nederland werd de chipkaart als een wondermiddel beschouwd om personeels-inzet terug te dringen.

...knip...

Als laatste: gedrag van personeel. In Londen wordt je haast als een prins of prinses behandelt, helemaal als je toerist bent. Toen mijn moeder last kreeg van haar voet en een dag minder goed kon lopen, werd vrijwel zonder vragen op veel stations de grote deur naast de poortjes geopend en vriendelijk gewenkt door het personeel. Gaat er iets mis met je kaart, dan staat het personeel ook voor je klaar.

In de periode dat ik die kaart aanschafte, omdat ik er weinig vertrouwen in had dat zoiets goed kon gaan, ben ik tegen tal van storingen opgelopen.
In plaats van personeel dat zich uitputte in excuses en me voor sommige storingen, waarbij dat zeker op z'n plaats zou zijn geweest, een financieel extraatje op m'n kaart gaf, werd ik als reiziger steeds als schuldige aangewezen.
Meerdere keren heb ik het GVB laten weten hoe gebrekkig hun apparatuur werkte. Toen er na een keer of 2 niet eens meer gereageerd werd, ben ik gestopt met het gebruiken van dat kaartje en ben ik weer overgegaan op een veilig papieren kaartje.
Toen ik het een half jaar later nog eens probeerde en het nog steeds mis ging, weer een klacht gestuurd.
Daarin had ik tot in detail vermeld wat er misging, wáár het misging en wanneer het misging. Dat waren allemaal fouten buiten mijn invloed.

Ik kreeg een mailtje terug, met de opmerkelijke passage: 'Ik vind het spijtig om te lezen dat u laatst problemen ondervond omdat uw chipkaart niet werkte.' (waarbij het dus weer op mijn kaart gegooid wordt)
Daaronder stond echter de meest opmerkelijke passage: 'Toch werken we hard aan de chipkaart en denk ik dat het spoedig (nu al?) ten goede zal keren.' Ze wisten het zelf dus niet eens! Ik moest het zelf maar uit gaan vinden, op eigen risico.
Een jaar of 2-3 heeft het GVB met dat systeem aangemodderd. Ineens werd er toen een foldertje uitegegeven waar in stond dat het systeem nog slechts een test was en dat het systeem fouten kon vertonen. Even later gingen ze een stapje verder: of je storingen wou melden bij personeel.

Tja, met zo'n houding gaat het vroeg of laat een keer mis.

Er moet wel bij gezegd worden dat er op Engelse (metro)stations veel personeel rondloopt omdat de vakbonden veel te zeggen hebben.

Het is een interressante vraag waarom jij (en ik ook) het Engelse personeel als aardiger en behulzamer ervaren dan het Nederlandse personeel. Ik denk dat het deels Engelse mentaliteit (gentlemen) is, maar voornamelijk doordat er daar meer personeel wordt ingezet waardoor er minder werkdruk is. Dat  betekent dat ze minder tijd nodig hebben om gesressed te zijn, en meer tijd over hebben om je te woord te staan. Ook is het systeem in Londen zo ingericht dat het personeel problemen kan oplossen. In Nederland wordt je doorgestuurd naar loketten aan de andere kant van de stad die maar beperkt open zijn of naar het internet. Daar wordt noch de reiziger noch het personeel dat graag wil helpen maar daar door het computersysteem geen mogelijk toe heeft vrolijk van.

@henk:
Jij vindt het misschien niet zo erg dat je soms wat te veel/te weinig betaald, ik vind het compleet absurd dat we met een systeem zitten dat elke keer een andere prijs rekent voor dezelfde rit! Bovendien is het voor een individu moeilijk te controleren wat er precies gebeurd met de kaart, en al helemaal een bureaucratische ramp om fouten recht te zetten. Bovendien, elke dag 2x een duppie teveel is €73.00 aan het eind van het jaar. Anders gerekend: Een duppie op een reis van €1.50 is een prijssteiging van 7%. Daar kan jij misschien niet mee zitten, ik vind dat absurd.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #798 Gepost op: 22 August 2014, 14:11:19 »
Nee, want als de fout op die plek structureel is, dan verdien je dat duppie op de terugweg weer terug. Bij incidentele fouten win je soms wat en verlies je soms wat. Sommige mensen kunnen er niet goed tegen ben ik wel achter, maar we moeten niet net doen of de fouten (het gaat meestal gewoon goed) mensen in de regel hopen geld kosten. In een zonesysteem zou net aan de verkeerde kant van een zonegrens wonen, structureel 2 euro per dag kosten als ik even de kosten van een Zeeuwse strip gebruik.

Er is wel op meer plekken in GB veel meer personeel dan hier. Volgens mij heeft dat vooral te maken met de veel grotere inkomensverschillen. Ongeschoolde arbeid is goedkoop, zelfs in CAO-schalen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #799 Gepost op: 22 August 2014, 14:25:56 »
Ik weet dus niet zeker of het structureel is. En als het structureel is, betaal je dan structureel te veel of middelt de prijs structureel uit? Dénk je dat de prijs zich uit middeld, of heb je dat uitgezocht? Ik zou het wel interressant vinden om te kijken of iemand dit eens uitgezocht heeft.

Ook zal het in de praktijk natuurlijk zo zijn dat mensen die dagelijks reizen een abonnement hebben, maar daar gaat het heb ik me laten vertellen soms ook mis met het herkennen van welk deel van de reis wel en niet binnen het abonnement vallen. En stel dat het structureel is: ik vind het niet normaal dat een systeem een structurele fout bevat.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #800 Gepost op: 22 August 2014, 14:41:21 »
Ik ook niet, maar ik maak me liever druk over problemen waar ik echt last van heb.
Bij gps-fouten gaat het in de regel om een vergissing van één halte. Je kunt in ov9292 zien welke bedragen daarbij horen. In de steden gaat het om centen, daarbuiten om dubbeltjes. En ja, de logica zegt dat het zich op langere termijn uitmiddelt. Natuurlijk kent Menno voorbeelden waarbij mensen wel flink gedupeerd zijn, maar daar zou ik achter komen omdat ik om de zoveel tijd de ritlijsten even doorneem om te zien of er gekke bedragen tussen staan.

En nogmaals in een zonesysteem zijn de verschillen in prijzen tussen bijna dezelfde ritten veel groter en dat structureel, omdat het zo bedoeld is.
En als in Londen de lijnvoering verandert, zodat sommige mensen opeens moeten overstappen (en dat gebeurt) dan kost dat niet alleen tijd, maar ook £2,70 ofwel €3,50 per dag. Omgekeerd kan een verandering in lijnvoering natuurlijk ook dat voordeel opleveren. Maar doe mij dan toch maar die schaarse fouten van duppies die in de regel toch uitmiddelen.

Mensen denken duidelijk verschillend. Kennelijk hebben sommige mensen minder moeite met grote verschillen tussen vrijwel identieke ritten als dat zo is bedoeld, dan met veel kleinere en elkaar uitmiddelende verschillen die het gevolg van zijn van foutjes. Zal ik wel een rare kronkel in mijn hersenen hebben, maar dat zie ik toch anders.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2014, 14:53:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #801 Gepost op: 22 August 2014, 15:03:17 »
Ik maak me er ook niet echt druk om, en ik zeg ook niet dat het systeem in Londen ideaal is, dat is veel te zwart-wit. Het OV daar is traag, vol en bovenal duur. Ik wilde alleen maar zeggen dat het chip-systeem in Londen een stuk simpeler in elkaar zit zonder dat er structureel fouten in het systeem zitten. En mocht er toch iets fout gaan, dan wordt dat snel en klantvriendelijk verholpen. Mochten er problemen zijn dan krijgt de reiziger het voordeel van de twijfel.

Het OV-chipkaart systeem in Nederland is ingewikkeld. Misschien niet als je dagelijks met het OV reist, maar wel voor de incidentiele reizigers, touristen of mensen die sporadisch een ander traject reizen, bijvoorbeeld uit- en inchecken als je van NS overstapt naar Arriva. Het is ook een wirwar van verschillende tarieven en abonnementen en daardoor zitten er tructureel fouten in het systeem. Mocht er wat misgaan wordt je van het kastje naar de muur gestuurd en vallen veel dingen uit in het voordeel van de vervoerder zoals vergeten uit te checken en 7.50 borg die je niet terug krijgt. Die 73 euro was natuurlijk overdreven, maar ik kan niet checken wat het wel is. Ik kan mijn reizen niet op internet raadplegen en bij een automaat zie ik alleen de laatste 10 ritten waarvan misschien drie dezelfde rit dus ik heb niet echt een goed overzicht om alles over de lange termijn uit te middelen.

Het is allemaal niet zo zwart-wit, maar het huidige OV-chipkaart systeem is niet perfect voor de reiziger, waar we wel naar zouden moeten streven. En jij blijft maar hameren op die 10 cent van een halte te ver, maar dat is maar één van de problemen met de OV-chipkaart.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2014, 15:06:04 door Martijnstein »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #802 Gepost op: 22 August 2014, 15:19:47 »
Met een fijnmazig zonering kan ook één zone per halte bedoeld worden. In ieder geval beter dan een op gps gebaseerd tariefsysteem.
De tarifering wordt al een stuk begrijpelijker als een ritje van halte A naar halte B altijd hetzelfde tarief oplevert, ongeacht de route en plaats waar de chauffeur de bus stil zet.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #803 Gepost op: 22 August 2014, 15:21:54 »
Daar begon iemand anders weer over Martijn.

Volgens mij zijn er belangrijkere problemen die om een oplossing vragen. Als ik hamer, dan op de noodzaak hoofd- en bijzaken te onderscheiden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #804 Gepost op: 22 August 2014, 15:44:35 »
Wat zijn de hoofd en bijzaken dan?

Bovendien denk ik dat als je een simpel en begrijpbaar systeem hebt dat je hoofd- en bijzaken tegelijk oplost.

Met simpel bedoel ik dus niet per se een zone-systeem of één vast instaptarief, maar het zou al een hele hoop schelen als alle vervoeders gedwongen worden om één tariefsysteem en één abonnement systeem te gebruiken.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #805 Gepost op: 22 August 2014, 15:51:06 »
Met een fijnmazig zonering kan ook één zone per halte bedoeld worden. In ieder geval beter dan een op gps gebaseerd tariefsysteem.
De tarifering wordt al een stuk begrijpelijker als een ritje van halte A naar halte B altijd hetzelfde tarief oplevert, ongeacht de route en plaats waar de chauffeur de bus stil zet.
En dan van Terneuzen maar Gent hetzelfde betalen als voor de afstand tussen twee haltes in de stad?
 ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #806 Gepost op: 22 August 2014, 19:36:04 »
Wat zijn de hoofd en bijzaken dan?

Bovendien denk ik dat als je een simpel en begrijpbaar systeem hebt dat je hoofd- en bijzaken tegelijk oplost.

Met simpel bedoel ik dus niet per se een zone-systeem of één vast instaptarief, maar het zou al een hele hoop schelen als alle vervoeders gedwongen worden om één tariefsysteem en één abonnement systeem te gebruiken.

Volgens mij geef je hier een verschil in hoofd- en bijzaken al glashelder weer Martijn. Ik denk dat de vervoerders zoveel ruimte hebben gekregen, omdat ze moesten worden verleid mee te gaan doen. Het systeem is er nu en nu kunnen de concessieverleners de duimschroeven geleidelijk weer aandraaien als ze dat willen. Niet door het tariefsysteem weer helemaal om te gaan gooien, maar door eisen te stellen waar de passagiers wat aan hebben: tarieven en abonnementen gelijktrekken, zelfde pieppalen, meedoen aan toeristenkaarten en dergelijke. Dat passagiers er weinig boodschap aan hoeven te hebben wie nu de dienst precies uitvoert.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #807 Gepost op: 22 August 2014, 20:40:26 »
Duidelijk. Die eisen zijn heel makkelijk te stellen door de concessieverleners. Dat moet dan wel gedaan worden door de overheid van bovenaf, dit gaat nooit vanuit TLS gebeuren omdat de vervoerders daar een veel te dikke vinger in de pap hebben.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #808 Gepost op: 20 September 2014, 07:19:33 »
Het lijkt erop dat de NS-topman Timo Huges een bommetje onder de OV-chipkaart heeft gelegd. Vandaag staat in de Telegraaf een artikel met zijn commentaar : "Reizen met de ov-chipkaart is soms een hele opgave en de vorm van betaling is niet meer van deze tijd. ... Met kinderen of familie reizen is bijvoorbeeld een grote uitdaging. Van tevoren moet je heel veel geld op kaarten laden. Dat is niet meer van deze tijd."

Toch een leuk bericht over de kaart die pas een paar maanden geleden volledig is ingevoerd.

Zie http://www.telegraaf.nl/binnenland/23104488/__Topman_NS_hekelt_ov-_chip__.html

Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #809 Gepost op: 20 September 2014, 07:51:56 »
Het klinkt toch vooral alsof hij weer nieuwe ingewikkelde dingen zou willen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.