Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156781 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #510 Gepost op: 22 July 2014, 08:31:40 »
Ah ja, dat doet me denken aan de nieuwe overburen van een paar jaar geleden die twee auto's meebrachten. Dan ben je gelijk een paria hier in de straat, want meer parkeerproblemen voor de rest. Heeft ook niet lang geduurd. Hoezo geen sociale controle in de stad. ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #511 Gepost op: 22 July 2014, 09:18:17 »
In sommige straten lijkt het (vooral op zondag) wel een occasionshow.
Met natuurlijk de nodige Mitsubishi Outlander PHEV's want natuurlijk vinden we het milieu heeeel belangrijk ;D
Vr. groeten,
Bob

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #512 Gepost op: 22 July 2014, 09:59:15 »
Daarbij komt dat het openbaar vervoer, in mijn dorp tenminste, overdag met een redelijke frequentie loopt, de reistijden zijn echter door de grote omwegen waarlangs wordt gereden vaak het 3-voudige van die met de auto en voor een afstand tot ca. 10 km is dan zelfs de fiets een alternatief.   
Wonende in een regio met een vrij goede OV voorziening is de fiets nog steeds een leuk alternatief. Zeker als je afspraken hebt op onregelmatige tijden. Het verschil tussen de reistijd tussen het OV en fiets valt vaak wel negatief uit voor de laatste, maar het tijdsverschil is vaak niet meer dan 20-30 minuten. Het voordeel van het fietsen is, naast de beweging (ik hoef niet naar de sportschool ;)), dat je ook de rust hebt om je werkzaamheden te verwerken, ik neem mijn werkzaamheden vrij zelden mee naar huis, om het zo te noemen.

Als je verplichtingen hebt, (...) geen zee van tijd hebt, dan is het openbaar vervoer hier een slechte optie.
Dit zijn aspecten die je (voor een deel) zelf in de hand hebt. Niet alles moet per se mogelijk zijn. Niet kunnen is ook een optie.

Groet,
michel

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #513 Gepost op: 22 July 2014, 11:10:48 »
Het voordeel van openbaar vervoer is ook dat je niet op het verkeer hoeft te letten (en al die bijkomende ergernis en de "dat ging maar net goed" momenten) om maar niet over parkeren te beginnen..
Vr. groeten,
Bob

blokkendoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #514 Gepost op: 22 July 2014, 17:03:53 »
Almere - Huizen met openbaar vervoer bus-trein-bus of bus-bus reisduur 1 uur en 14 minuten.
Met de auto is afstand slechts 20 km .. reisduur 16 minuten (in de spits)
Kosten OV 2 enkele reis + bus totaal €7,59 (40% korting)
Kosten auto retour (1:16 diesel) 2,5 ltr dieselolie á € 1,40 is € 3,50
literprijs beetje aan de hoge kant gehouden want op dit moment betaal ik €1,36
Ja ik heb een OV chipkaart, maar alleen voor noodgevallen en soms voor een leuk dagje weg

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #515 Gepost op: 22 July 2014, 17:12:16 »
Het voordeel van openbaar vervoer is ook dat je niet op het verkeer hoeft te letten (en al die bijkomende ergernis en de "dat ging maar net goed" momenten) om maar niet over parkeren te beginnen..

s'avonds om 22:00 op een station rondlopen met een dure laptop, da's fijn!

modulebaan.nl

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #516 Gepost op: 22 July 2014, 17:39:34 »
Citaat
Het voordeel van openbaar vervoer is ook dat je niet op het verkeer hoeft te letten (en al die bijkomende ergernis en de "dat ging maar net goed" momenten) om maar niet over parkeren te beginnen..

Je houdt zeker ook van winkelen! ;D ;D ;D

Tinus.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #517 Gepost op: 22 July 2014, 17:44:25 »
Volgens mij waren we er net achter dat een en ander nogal afhankelijk is van locaties en doel. Ik wil nooit om 22.00 uur met een laptop van Almere naar Huizen. Totaal zinloos allerlei voorbeelden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #518 Gepost op: 22 July 2014, 17:54:45 »
Conclusie:
OV is een goed alternatief voor een kleine groep bevoorrechten die in de Randstad wonen en noodzaak voor een grote groep die geen alternatief heeft.
De rest van Nederland gaat met de auto, voor deze mensen is het OV niet in staat een volwaardig alternatief te beiden. En dat geldt zowel op financieel vlak, als op logistiek vlak (wanneer van waar naar waar).

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #519 Gepost op: 22 July 2014, 18:07:39 »
Kleine groep?  ???
Er wonen best veel mensen hier. Er werken er nog veel meer.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2014, 18:11:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #520 Gepost op: 22 July 2014, 18:42:53 »
s'avonds om 22:00 op een station rondlopen met een dure laptop, da's fijn!
Of s'avonds 22:00 in een donkere parkeer garage.....vraag maar aan de werknemers die hun kantoor hebben aan de Zuidas…
Ik had het alleen even over andere voordelen van bus en trein.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel en omgekeerd

Vr. groeten,
Bob

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #521 Gepost op: 22 July 2014, 18:44:04 »
@Henk:
Kleine groep?  ???
Er wonen best veel mensen hier. Er werken er nog veel meer.
Klopt, maar ook die kunnen niet allemaal zonder auto. Het moet net uitkomen met werk en gezinssituatie, waarbij de kans dat dat zonder auto lukt in de randstad veel groter is dan daarbuiten.

@Bob: dat probeerde ik ook aan te tonen  ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #522 Gepost op: 22 July 2014, 18:44:44 »
Conclusie:
OV is een goed alternatief voor een kleine groep bevoorrechten die in de Randstad wonen en noodzaak voor een grote groep die geen alternatief heeft.
De rest van Nederland gaat met de auto, voor deze mensen is het OV niet in staat een volwaardig alternatief te beiden. En dat geldt zowel op financieel vlak, als op logistiek vlak (wanneer van waar naar waar).

Groet,
Tjalling
Fout. OV is een goed alternatief op die plekken waar het voorhanden is.
Mijn persoonlijke conclusie als aanvulling komt daar dan natuurlijk nog bij. OV wordt minder voorhanden doordat mensen denken dat de auto goedkoper is.  ;)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #523 Gepost op: 22 July 2014, 19:13:38 »
Waar zijn de plekken waar OV voorhanden is? Hoofdzakelijk in de Randstad.

Bij de keuze van vervoer zijn kosten zeker niet de enige afweging. In die afwegingen spelen ook zaken als voor en natransport, bagage mogelijkheden etc. mee.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #524 Gepost op: 22 July 2014, 19:15:51 »
@Henk:Klopt, maar ook die kunnen niet allemaal zonder auto. Het moet net uitkomen met werk en gezinssituatie, waarbij de kans dat dat zonder auto lukt in de randstad veel groter is dan daarbuiten.


Nog een detail. In de Randstad is de kwaliteit van het OV voor iedereen van belang, zelfs voor de verstokte automobilist. Als het OV niet aantrekkelijk genoeg is voor grote groepen mensen, loopt de boel muurvast. Maar dat is het gelukkig wel
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.