Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinschakelaar door bask185
Vandaag om 22:55:51
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:43:09
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:59:18
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 21:42:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 159063 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #510 Gepost op: 22 July 2014, 08:31:40 »
Ah ja, dat doet me denken aan de nieuwe overburen van een paar jaar geleden die twee auto's meebrachten. Dan ben je gelijk een paria hier in de straat, want meer parkeerproblemen voor de rest. Heeft ook niet lang geduurd. Hoezo geen sociale controle in de stad. ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #511 Gepost op: 22 July 2014, 09:18:17 »
In sommige straten lijkt het (vooral op zondag) wel een occasionshow.
Met natuurlijk de nodige Mitsubishi Outlander PHEV's want natuurlijk vinden we het milieu heeeel belangrijk ;D
Vr. groeten,
Bob

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #512 Gepost op: 22 July 2014, 09:59:15 »
Daarbij komt dat het openbaar vervoer, in mijn dorp tenminste, overdag met een redelijke frequentie loopt, de reistijden zijn echter door de grote omwegen waarlangs wordt gereden vaak het 3-voudige van die met de auto en voor een afstand tot ca. 10 km is dan zelfs de fiets een alternatief.   
Wonende in een regio met een vrij goede OV voorziening is de fiets nog steeds een leuk alternatief. Zeker als je afspraken hebt op onregelmatige tijden. Het verschil tussen de reistijd tussen het OV en fiets valt vaak wel negatief uit voor de laatste, maar het tijdsverschil is vaak niet meer dan 20-30 minuten. Het voordeel van het fietsen is, naast de beweging (ik hoef niet naar de sportschool ;)), dat je ook de rust hebt om je werkzaamheden te verwerken, ik neem mijn werkzaamheden vrij zelden mee naar huis, om het zo te noemen.

Als je verplichtingen hebt, (...) geen zee van tijd hebt, dan is het openbaar vervoer hier een slechte optie.
Dit zijn aspecten die je (voor een deel) zelf in de hand hebt. Niet alles moet per se mogelijk zijn. Niet kunnen is ook een optie.

Groet,
michel

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #513 Gepost op: 22 July 2014, 11:10:48 »
Het voordeel van openbaar vervoer is ook dat je niet op het verkeer hoeft te letten (en al die bijkomende ergernis en de "dat ging maar net goed" momenten) om maar niet over parkeren te beginnen..
Vr. groeten,
Bob

blokkendoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #514 Gepost op: 22 July 2014, 17:03:53 »
Almere - Huizen met openbaar vervoer bus-trein-bus of bus-bus reisduur 1 uur en 14 minuten.
Met de auto is afstand slechts 20 km .. reisduur 16 minuten (in de spits)
Kosten OV 2 enkele reis + bus totaal €7,59 (40% korting)
Kosten auto retour (1:16 diesel) 2,5 ltr dieselolie á € 1,40 is € 3,50
literprijs beetje aan de hoge kant gehouden want op dit moment betaal ik €1,36
Ja ik heb een OV chipkaart, maar alleen voor noodgevallen en soms voor een leuk dagje weg

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #515 Gepost op: 22 July 2014, 17:12:16 »
Het voordeel van openbaar vervoer is ook dat je niet op het verkeer hoeft te letten (en al die bijkomende ergernis en de "dat ging maar net goed" momenten) om maar niet over parkeren te beginnen..

s'avonds om 22:00 op een station rondlopen met een dure laptop, da's fijn!

modulebaan.nl

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #516 Gepost op: 22 July 2014, 17:39:34 »
Citaat
Het voordeel van openbaar vervoer is ook dat je niet op het verkeer hoeft te letten (en al die bijkomende ergernis en de "dat ging maar net goed" momenten) om maar niet over parkeren te beginnen..

Je houdt zeker ook van winkelen! ;D ;D ;D

Tinus.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #517 Gepost op: 22 July 2014, 17:44:25 »
Volgens mij waren we er net achter dat een en ander nogal afhankelijk is van locaties en doel. Ik wil nooit om 22.00 uur met een laptop van Almere naar Huizen. Totaal zinloos allerlei voorbeelden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #518 Gepost op: 22 July 2014, 17:54:45 »
Conclusie:
OV is een goed alternatief voor een kleine groep bevoorrechten die in de Randstad wonen en noodzaak voor een grote groep die geen alternatief heeft.
De rest van Nederland gaat met de auto, voor deze mensen is het OV niet in staat een volwaardig alternatief te beiden. En dat geldt zowel op financieel vlak, als op logistiek vlak (wanneer van waar naar waar).

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #519 Gepost op: 22 July 2014, 18:07:39 »
Kleine groep?  ???
Er wonen best veel mensen hier. Er werken er nog veel meer.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2014, 18:11:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #520 Gepost op: 22 July 2014, 18:42:53 »
s'avonds om 22:00 op een station rondlopen met een dure laptop, da's fijn!
Of s'avonds 22:00 in een donkere parkeer garage.....vraag maar aan de werknemers die hun kantoor hebben aan de Zuidas…
Ik had het alleen even over andere voordelen van bus en trein.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel en omgekeerd

Vr. groeten,
Bob

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #521 Gepost op: 22 July 2014, 18:44:04 »
@Henk:
Kleine groep?  ???
Er wonen best veel mensen hier. Er werken er nog veel meer.
Klopt, maar ook die kunnen niet allemaal zonder auto. Het moet net uitkomen met werk en gezinssituatie, waarbij de kans dat dat zonder auto lukt in de randstad veel groter is dan daarbuiten.

@Bob: dat probeerde ik ook aan te tonen  ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8768
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #522 Gepost op: 22 July 2014, 18:44:44 »
Conclusie:
OV is een goed alternatief voor een kleine groep bevoorrechten die in de Randstad wonen en noodzaak voor een grote groep die geen alternatief heeft.
De rest van Nederland gaat met de auto, voor deze mensen is het OV niet in staat een volwaardig alternatief te beiden. En dat geldt zowel op financieel vlak, als op logistiek vlak (wanneer van waar naar waar).

Groet,
Tjalling
Fout. OV is een goed alternatief op die plekken waar het voorhanden is.
Mijn persoonlijke conclusie als aanvulling komt daar dan natuurlijk nog bij. OV wordt minder voorhanden doordat mensen denken dat de auto goedkoper is.  ;)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #523 Gepost op: 22 July 2014, 19:13:38 »
Waar zijn de plekken waar OV voorhanden is? Hoofdzakelijk in de Randstad.

Bij de keuze van vervoer zijn kosten zeker niet de enige afweging. In die afwegingen spelen ook zaken als voor en natransport, bagage mogelijkheden etc. mee.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #524 Gepost op: 22 July 2014, 19:15:51 »
@Henk:Klopt, maar ook die kunnen niet allemaal zonder auto. Het moet net uitkomen met werk en gezinssituatie, waarbij de kans dat dat zonder auto lukt in de randstad veel groter is dan daarbuiten.


Nog een detail. In de Randstad is de kwaliteit van het OV voor iedereen van belang, zelfs voor de verstokte automobilist. Als het OV niet aantrekkelijk genoeg is voor grote groepen mensen, loopt de boel muurvast. Maar dat is het gelukkig wel
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.