En dat werkt dus nog niet helemaal. Tenminste niet als je nog een geldige "oude" jaartraject kaart hebt.Vanaf het moment dat die verloopt krijg je een Traject Vrij abonnement en dan moet je WEL inchecken en wordt je gedeelte van je vaste traject verrekend en krijg je voor het resterende deel van je reis achteraf een rekening.Als je wel met een "oude" kaart zou inchecken EN je hebt saldo op je kaart staan wordt je HELE reis van je saldo afgeschreven.Daarom moet je dus (nog) niet inchecken.
Uh.... Bus?
Overigens is klacht #1 van toeristen over de NS dat je alleen met Maestro of muntgeld bij de automaten kan betalen. Een retourtje 020 - Utrecht (a 14.20) heb ik niet in muntgeld bij me, laat staan als ik met iemand samenreis en twee kaartjes moet kopen. De hele wereld gebruikt Visa en/of Mastercard, maar dat wordt dan weer niet geaccepteerd bij de NS (zelfs niet op schiphol).
Nee, de trein. Met de bus reis ik zeer weinig maar daar wordt gewoon de ritprijs van het saldo afgeschreven.
Nou, zo bizar is dat niet. Normaal is het punt waar je incheckt ook de plaats waar je instapt. Maar als je niet incheckt, dan is het niet zo gek dat de conducteur dat niet kan zien.Wat ik wel bizar vind is dat je niet moet in- en uitchecken. Normaal is dat je overal moet in- en uitchecken, ook in situaties waarbij ik daar de zin absoluut niet van zie.
Voor de NS conducteur is die info dus netjes beschikbaar. Voor de Arriva conducteur niet... (en dat vind ik dus bizar)
Soms ga ik met de Duitse bus naar Aken, ik koop dan bij de chauffeur voor 7,50 € een "Familiënkarte" dat ding is binnen het gehele vervoersgebied in het OV geldig voor de dag van afgifte met max. 5 personen ongeacht de leeftijd.
Nou, de NS conducteur kan het ook niet zien. Beide conducteurs kunnen zien welke reis je hebt geladen, maar aangezien je niet bent ingecheckt, kunnen ze allebei niet zien waar je daadwerkelijk bent ingestapt. Houd je kaart eens voor de kaartautomaat. Kies dan in het menu: Transacties tonen. Dan zie je precies wat allebei de conducteurs ook zien, nl. de laatste 10 gebeurtenissen op je kaart.