Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:25:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
03 October 2025, 23:50:00
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Seinschakelaar door bask185
03 October 2025, 22:55:51
Märklin 2025 door puntenglijder
03 October 2025, 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
03 October 2025, 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 October 2025, 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
03 October 2025, 18:02:59
't Boemeltje door Huup
03 October 2025, 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
03 October 2025, 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
03 October 2025, 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
03 October 2025, 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
03 October 2025, 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
03 October 2025, 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 October 2025, 14:02:51
Raadplaatje door chrvdv37402
03 October 2025, 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
03 October 2025, 13:39:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
03 October 2025, 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
03 October 2025, 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
03 October 2025, 07:54:42
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 159074 keer)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #450 Gepost op: 18 July 2014, 16:43:32 »
Overigens is klacht #1 van toeristen over de NS dat je alleen met Maestro of muntgeld bij de automaten kan betalen. Een retourtje 020 - Utrecht (a 14.20) heb ik niet in muntgeld bij me, laat staan als ik met iemand samenreis en twee kaartjes moet kopen. De hele wereld gebruikt Visa en/of Mastercard, maar dat wordt dan weer niet geaccepteerd bij de NS (zelfs niet op schiphol).

Zelf heb ik hier ook last mee gehad, ik stond op een onbemand station met één kaartjesautomaat die mijn ING pas niet luste. Ik had wel cash bij me maar deels in briefjes, dsu met muntgeld betalen gin niet. Het restaurant in het station wilde dit niet in muntgeld ruilen. Ik netjes naar de conductrice om de situatie uit te leggen, maar die mogen geen kaartjes verkopen zonder een boete van 35 euro uit te delen. Gelukkig was de conductrice heel behulpzaam omdat ik zo netjes naar haar toe kwam: Ze betaalde een kaartje met haar eigen (!) pinpas en ik kon haar cash betalen. Dit heb ik nog een tweede keer meegemaakt: Ik had alleen briefgeld bij me en moest onvoorzien met de trein vanaf een station met alleen kaartjesautomaten. Weer netjes aan de conducteur gevraagd wat te doen. Deze keer moest ik de reis + boete cash betalen, de boete kon ik in Utrecht wel weer terugvragen aan de balie.

Lastig, wil je netjes betalen en dan wordt het je zo lastig gemaakt.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8768
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #451 Gepost op: 18 July 2014, 17:00:57 »
En dat werkt dus nog niet helemaal. Tenminste niet als je nog een geldige "oude" jaartraject kaart hebt.
Vanaf het moment dat die verloopt krijg je een Traject Vrij abonnement en dan moet je WEL inchecken en wordt je gedeelte van je vaste traject verrekend en krijg je voor het resterende deel van je reis achteraf een rekening.
Als je wel met een "oude" kaart zou inchecken EN je hebt saldo op je kaart staan wordt je HELE reis van je saldo afgeschreven.
Daarom moet je dus (nog) niet inchecken.
Uh.... Bus?

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #452 Gepost op: 18 July 2014, 20:48:13 »
Met de jaartrajectkaart kun je bij NS zoveel in en uitchecken als je wilt, er wordt geen saldo afgeschreven. Vandaar de uitdrukkelijke instructie om bij treinreizen vooral niet in- en uit te checken... ( ja ik spreek uit ervaring)

Voor bus tram en metro werkt het overigens wel gewoon. En het fijne is, dat geen minimumsaldo benodigd is (tenminste bij mij niet) 

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #453 Gepost op: 18 July 2014, 21:30:19 »
Uh.... Bus?
Nee, de trein. Met de bus reis ik zeer weinig maar daar wordt gewoon de ritprijs van het saldo afgeschreven.
Gr.
Eric

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #454 Gepost op: 18 July 2014, 22:14:13 »
Overigens is klacht #1 van toeristen over de NS dat je alleen met Maestro of muntgeld bij de automaten kan betalen. Een retourtje 020 - Utrecht (a 14.20) heb ik niet in muntgeld bij me, laat staan als ik met iemand samenreis en twee kaartjes moet kopen. De hele wereld gebruikt Visa en/of Mastercard, maar dat wordt dan weer niet geaccepteerd bij de NS (zelfs niet op schiphol).
Nou, na een weekje Duitsland ben ik het nou niet echt met je eens dat de hele wereld Visa of Mastercard gebruikt hoor, "Nür EC-Karte..." was het antwoord en mooi geen Visa, Mastercard of Maestro....

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8768
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #455 Gepost op: 18 July 2014, 22:57:07 »
Nee, de trein. Met de bus reis ik zeer weinig maar daar wordt gewoon de ritprijs van het saldo afgeschreven.
Bedoel ik. Mijn verhaal betrof de bus.

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #456 Gepost op: 18 July 2014, 23:19:07 »
Overigens is klacht #1 van toeristen over de NS dat je alleen met Maestro of muntgeld bij de automaten kan betalen. Een retourtje 020 - Utrecht (a 14.20) heb ik niet in muntgeld bij me, laat staan als ik met iemand samenreis en twee kaartjes moet kopen. De hele wereld gebruikt Visa en/of Mastercard, maar dat wordt dan weer niet geaccepteerd bij de NS (zelfs niet op schiphol).

De kaartautomaten op Amsterdam Centraal, Amsterdam Duivendrecht, Amsterdam Bijlmer Arena, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Zuid, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Arnhem, Maastricht, Groningen, Hengelo, Roosendaal, Schiphol hebben wel de mogelijkheid voor betalen met Creditcards evenals de loketten op de diverse stations.  Bron NS site

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #457 Gepost op: 18 July 2014, 23:20:26 »
Nou, zo bizar is dat niet. Normaal is het punt waar je incheckt ook de plaats waar je instapt. Maar als je niet incheckt, dan is het niet zo gek dat de conducteur dat niet kan zien.
Wat ik wel bizar vind is dat je niet moet in- en uitchecken. Normaal is dat je overal moet in- en uitchecken, ook in situaties waarbij ik daar de zin absoluut niet van zie.
Nou, ik vind het heel gek dat de conducteur het niet kan zien. Het vreemde is dus dat ik de instructie van NS heb (op papier) dat ik niet moet in- en uitchecken. Aangezien ik een bepaalde reis bij de automaat koop (met begin en eindpunt) en die op mijn OVchipkaart laad, moet dat bij het uitlezen duidelijk zijn; de reisinformatie is op de kaart gezet. Voor de NS conducteur is die info dus netjes beschikbaar. Voor de Arriva conducteur niet... (en dat vind ik dus bizar)
En voor mij is het station waar ik instap niet gelijk aan het station waarop mijn enkele reis begint. Ik heb nl een trajectkaart voor Den Haag - Zoetermeer. Mijn enkele reis koop ik dan van Zoetermeer naar eindbestemming. Terwijl ik niet in Zoetermeer instap...
Groet, Wim
PS Met Trajectvrij zal het anders gaan, maar ja, die heb ik dus nog niet omdat ik nog een half jaar aan mijn oude abonnement vastzit.
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26815
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #458 Gepost op: 19 July 2014, 00:03:30 »
Voor de NS conducteur is die info dus netjes beschikbaar. Voor de Arriva conducteur niet... (en dat vind ik dus bizar)
Nou, de NS conducteur kan het ook niet zien. Beide conducteurs kunnen zien welke reis je hebt geladen, maar aangezien je niet bent ingecheckt, kunnen ze allebei niet zien waar je daadwerkelijk bent ingestapt.
Houd je kaart eens voor de kaartautomaat. Kies dan in het menu: Transacties tonen. Dan zie  je precies wat allebei de conducteurs ook zien, nl. de laatste 10 gebeurtenissen op je kaart.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #459 Gepost op: 19 July 2014, 00:07:11 »
Hoi;

Ik heb zo'n Chipcard van de baas gekregen voor woning-werk of dienstreizen, het was voor mij al abracadabra om dat ding geldig te krijgen, gelukkig was een collega, door schade en schande, er achter gekomen dat je binnen een bepaalde termijn naar de sigarenboer moest om dat ding te activeren anders kon je reizen wel vergeten, ik heb hem nog net op de valreep geldig gemaakt voor de dienstreizen.

Voor woning-werk gebruik ik dat ding niet :
OV = bij activering, gratis met die card maar enkele reis ben ik dan dik 2 uur onder weg, met overstappen = minimaal 12,5 uur weg voor het werk [30 km] !
Auto = 17 ct. per km. vergoeding en een reistijd van 20 minuten enkel = maximaal 9,5 uur maar vaak korter, daar doe ik het voor !

Je mag dus raden !!

Voor dienstreizen gebruik ik dat ding overigens bij voorkeur ook niet, ik zou niet weten hoe dat werkt en met het ov ben je bv. 12,5 tot 13 uur van huis voor een reis [100 km] die met de auto is gepiept in dik 10 uur.
Als ik voor een paar dagen weg moet zou ik hem wel gebruiken .... maar .... hoe werkt dat ding eigenlijk [geen grapje  :P] Privé gebruik ik het OV sowieso niet vanuit waar ik woon omslachtig en tijdrovend, de fiets is zelfs soms sneller en met 2 of meer personen ben je met de auto vaak veel goedkoper uit.
In noodgevallen koop ik een dagkaart op de bus ...

Soms ga ik met de Duitse bus naar Aken, ik koop dan bij de chauffeur voor 7,50 € een "Familiënkarte" dat ding is binnen het gehele vervoersgebied in het OV geldig voor de dag van afgifte met max. 5 personen ongeacht de leeftijd.

Groet Dieter 
« Laatst bewerkt op: 19 July 2014, 00:47:35 door ddv »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #460 Gepost op: 19 July 2014, 07:45:51 »
Soms ga ik met de Duitse bus naar Aken, ik koop dan bij de chauffeur voor 7,50 € een "Familiënkarte" dat ding is binnen het gehele vervoersgebied in het OV geldig voor de dag van afgifte met max. 5 personen ongeacht de leeftijd.
 

Dieter klopt helemaal.
In de landen om ons heen reizen we praktisch voor een prikje.
Maar daar is de privatisering in het OV ook beter verlopen.
En dat is nu juist het probleem hier in Nederland.
Het is tijdens de privatisering zo verknipt geraakt, dat men niet meer weet waar de kosten aan uit gaan.
Prorail telt belachelijk hoge prijzen voor het gebruik van het spoor, terwijl de NS daar nog een stapje bovenop doet.
Terwijl de vervoerskwaliteit enorm te wensen overlaat.
Vooral voor gehandicapten is het een ramp.
Misschien maar wat meer bij onze Duitse buren in de leer gaan, om te kijken hoe het wel moet.

Het begint er steeds meer op te lijken dat we hier in Nederland de duurste OV- kilometer van Europa hebben.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #461 Gepost op: 19 July 2014, 10:14:29 »
Nee hoor, Nederland valt in de middenmoot en dat is ook met cijfers te bewijzen. Perceptie is, zoals zo vaak, een slechte raadgever. Ga anders eens in Groot-Brittannië kijken wat een treinkaartje zoal kost.

Overigens zal het niet gek veel uitmaken tussen landen hoeveel het kost om een trein te laten rijden, dus als het in andere landen goedkoper is voor de reiziger, zal dat geld toch ergens vandaan moeten komen, zij het uit belastingen of een begrotingstekort.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8768
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #462 Gepost op: 19 July 2014, 10:19:52 »
Zeeland-dagkaart: €13,50. Zeker op zaterdag en zondag niet duur wanneer je er ook mee naar Gent kunt. Heen en weer en nog een keer, zeg maar. Maarrrrr.... Wle alleen de bus. De Provincie heeft geprobeerd om tot één tarief te komen voor bus en spoor, maar NS houdt dat tegen. Erg jammer.
Stel je s voor dat je in de hele Randstad voor een €7 zou kunnen reizen met tram, bus, metro, en stoptreinen? Oja, en de veerboten natuurlijk. Raar? Welnee. Slim!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8768
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #463 Gepost op: 19 July 2014, 10:25:39 »
Overigens, Peter, een goedkoper kaartje zou wel eens heel goed tot meer reizigers kunnen leiden, en dus meer opbrengsten. Goedkoper kaartje wil niet zeggen meer belastinginput. Schaf bv op de bus eens het opstaptarief af. Scheelt gelijk al dik 80cnt....

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #464 Gepost op: 19 July 2014, 22:51:21 »
Nou, de NS conducteur kan het ook niet zien. Beide conducteurs kunnen zien welke reis je hebt geladen, maar aangezien je niet bent ingecheckt, kunnen ze allebei niet zien waar je daadwerkelijk bent ingestapt.
Houd je kaart eens voor de kaartautomaat. Kies dan in het menu: Transacties tonen. Dan zie  je precies wat allebei de conducteurs ook zien, nl. de laatste 10 gebeurtenissen op je kaart.
Sorry Klaas, maar dat klopt echt niet. Beide conducteurs hebben mij hun scherm laten zien. Bij NS stond daar het vertrek en het eindstation vermeld (net als "vroeger" op een papieren kaartje). Bij de Arriva conducteur stond dat er niet.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256