Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156787 keer)

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #765 Gepost op: 18 August 2014, 19:07:32 »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #766 Gepost op: 18 August 2014, 19:43:35 »
Stond vandaag ook in de Metro.
Plus dat er a.s. woensdag een update uitgevoerd wordt op de kaartautomaten.
Zo komt er een o.a. aparte keuzetoets om de meereiskorting eenvoudiger te kunnen laden op een kaart.
Ook de mogelijkheid om met creditcard of buitenlandse pinpas te kunnen betalen wordt op korte termijn volledig ingevoerd.

En het mooiste, inchecken met je pinpas  ;D
Zijn we van het "gezeur" over het benodigde tegoed op je kaart af  8)
Gr.
Eric

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #767 Gepost op: 18 August 2014, 19:48:19 »
Met creditcard betalen kan als het goed is al vanaf 12 augustus, dus al een weekje een optie die er al jaren had moeten zijn.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #768 Gepost op: 18 August 2014, 19:58:08 »
Was maar op een beperkt aantal stations mogelijk (idem voor buitenlandse pinpassen).
We waren onlangs (half Juli) in Middelburg en daar was het toen nog niet mogelijk.
Uiteraard was daar ee buitenlander verwoede pogingen aan het doen om een kaartje te kopen, wat dus niet lukte.
Uiteindelijk heeft hij geld kunnen wisselen om met een handvol munten toch een kaartje te kunnen kopen.
Dat was het moment dat ik er achter kwam dat het inderdaad knap achterhaald was dat je alleen met een Nederlandse pinpas kon betalen.
Daarna is er blijkbaar op grote(re) schaal een update uitgevoerd waardoor er nu 85% van de automaten geschikt zijn voor buitenlandse pinpassen en creditcards en over een amand overal.
Gr.
Eric

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #769 Gepost op: 18 August 2014, 20:27:24 »
Hopelijk werkt die app dan ook op de bus. Of zal dan iedere vervoerder hun eigen app ontwikkelen? 

Groeten Martijn.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #770 Gepost op: 18 August 2014, 21:35:42 »
Was maar op een beperkt aantal stations mogelijk (idem voor buitenlandse pinpassen).
We waren onlangs (half Juli) in Middelburg en daar was het toen nog niet mogelijk.

Daarom zei ik ook, sinds 12 augustus jl is dit pas mogelijk bij alle apparaten.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #771 Gepost op: 19 August 2014, 08:54:04 »
Hopelijk werkt die app dan ook op de bus. Of zal dan iedere vervoerder hun eigen app ontwikkelen? 

Groeten Martijn.
Vraag s na bij je werkgever. Zal ik ook doen.
Zou handig zijn. Anders nog die passen apart gaan bewaren ook....

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #772 Gepost op: 19 August 2014, 09:17:13 »
Hopelijk werkt die app dan ook op de bus.

Wat zou je precies willen laten werken? Met de app kun je NS-producten op de kaart zetten. Zijn er dan speciale bus-producten?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #773 Gepost op: 19 August 2014, 10:43:54 »
bedoel meer of je kan zien of je in/uitgecheckt bent.
en gewoon je actuele saldo.

Groeten Martijn

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #774 Gepost op: 19 August 2014, 12:34:47 »
Niet vervelend bedoeld, maar heb je de tweede zin van het artikel op nu.nl überhaupt gelezen?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #775 Gepost op: 19 August 2014, 12:53:06 »
ja 

maar niet goed opgelet blijkbaar  :-[  :-[  :-[  :-[

henk

• Offline Offline
« Reactie #776 Gepost op: 19 August 2014, 21:53:58 »
Het onderwerp loopt nog steeds zie ik. Mijn nogal praktische mening is nu wel bekend, daarom nog slechts een aardige gebeurtenis vandaag. Ik wist dat Londen is overgestapt op de Oystercard voor de vaste klanten, een dagkaart voor de toerist en nog losse kaartjes. Maar ik wist niet dat je op de bus helemaal geen kaartje meer kon kopen. Na een korte preek van de chauffeur mochten we vanmorgen gewoon instappen op de bus die ons naar het station zou brengen. (y)
Gelukkig begon geen van de mensen achter ons stennis te schoppen, omdat ze nu ook gratis wilden reizen.  ;D

Ter verklaring, we zitten in een hotel halverwege Gatwick en moeten een half uurtje per bus en trein naar het centrum reizen. De treinreis was voorzien, maar de busreis niet. Ik heb me bij boeking in een vestiging van een bekende hotelketen vergist.  ;D
« Laatst bewerkt op: 19 August 2014, 22:00:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

• Offline Offline
« Reactie #777 Gepost op: 19 August 2014, 23:30:40 »
Chauffeur toch wel een fooi gegeven, he? ;-)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #778 Gepost op: 20 August 2014, 00:33:49 »
Na een korte preek van de chauffeur mochten we vanmorgen gewoon instappen op de bus die ons naar het station zou brengen. (y)
Gelukkig begon geen van de mensen achter ons stennis te schoppen, omdat ze nu ook gratis wilden reizen.  ;D
Dat zal ik bij een toerist ook niet doen hier in Nederland, tenzij ik echt het idee krijg dat hij of zij de boel probeert te flessen.

Maar bij mensen die gewoon een kaartje willen kopen daar hun chipkaart leeg is of vergeten is, geld neerleggen en te horen krijgen dat ze zo mogen gaan zitten, tja, dan knapt er bij mij wel eens iets. Het was in het strippenkaarttijdperk stomweg ondenkbaar dat je de bus binnenkwam zonder te betalen en nu er een nieuw betaalsysteem is zou ik dat ineens doodnormaal moeten vinden.

@ Peter Korsten: er zijn inderdaad speciale busproducten. Hordes zelfs. Sinds de invoering mag elke vervoerder zijn eigen tarieven, kaartjes en abbonementsystemen er op nahouden.
Zo kun je bij Connexxion Zaanstreek de 10-rittenkaart kopen: voor 16 euro krijg je 10 ritten en voor 1,60 mag je desnoods van het ene puntje van Zaandam naar het andere, of zelfs naar Amsterdam (dat maakt de naam 'Zaanse 10 Rittenkaart' ook zo lekker verwarrend)
Overstappen kan 'niet': dat kaartje belet je het overstappen niet, maar zodra je uitcheckt verbeur je zo'n digitaal ritkaartje en betaal je opnieuw een rit in de volgende bus: volgens de vervoerder een ideaal ding, maar de papieren versie is zondermeer veiliger voor je geld, al gelden er dezelfde voorwaarden voor.
Overigens kan bovenstaande doordeweeks alleen in de daluren of in het weekend.

Zo heb je bij GVB, Connexxion en EBS in de 'Metropoolregio Amsterdam' zoals de concessies Amstel-Meerlanden, Haarlem/IJmond, Amsterdam en Waterland bij elkaar heten, het Randstad Noord Zone Abonnement, een regionale (provinciaal, heel Noord-Holland) variant van het vroegere nationale Ster-abonnement, maar sinds de naamswijziging zo'n 14 tot 33 % duurder.
Maar een abonnement van hun gebieden kun je weer niet (voor zover ik weet tenminste) op de website van TLS kopen: dat kan weer alleen in hun eigen web-shop.
Dat RNZ-abonnement heeft 1 groot nadeel: Zuid-Holland, waar Arriva grotendeels de scepter zwaait, kent geen zone-gebaseerd abonnement (meer). Stap je in het RNZ-gebied in een bus die tot een Zuid-Hollandse concessie behoort heb je pech en betaal je het volle pond tenzij je weer een Arriva-gebonden product op je kaart laadt om daar voor minder te reizen.
Toen Arriva hier nog reed in Waterland, kon je via internet een abonnement voor elk gebied kopen, zolang dat gebied maar geen 'Waterland' heette: dan moest je persoonlijk naar een automaat of loket om dat te regelen.

En zo heeft Veolia rondom Den Haag (als ze er nog rijden, ik praat nu over 2012) weer een systeem aan boord waarmee bij een gebrek aan saldo alsnog een kaartje kan worden verkocht (geloof ik, de chauffeur die ik vroeg waar die groene, gele en rode knop voor was, vergezeld van een chipkaartlezer, wist het zelf amper)

En zo is de versnippering allang compleet en kan gebruikmaken van meerdere vervoerders of een concessie-grens overschrijden financiële gevolgen hebben waar je vroeger geen last van had. Dus ja, er zijn speciale busproducten.

Huup

• Offline Offline
« Reactie #779 Gepost op: 20 August 2014, 08:38:37 »
Dat zal ik bij een toerist ook niet doen hier in Nederland, tenzij ik echt het idee krijg dat hij of zij de boel probeert te flessen.

Maar bij mensen die gewoon een kaartje willen kopen daar hun chipkaart leeg is of vergeten is, geld neerleggen en te horen krijgen dat ze zo mogen gaan zitten, tja, dan knapt er bij mij wel eens iets. Het was in het strippenkaarttijdperk stomweg ondenkbaar dat je de bus binnenkwam zonder te betalen en nu er een nieuw betaalsysteem is zou ik dat ineens doodnormaal moeten vinden.

Onzinbewering, Menno. Ook in het strippenkaarttijdperk was het denkbaar dat een reiziger zonder betalen meemocht. Net als nu.
Daarbij is het niet aan de reiziger om te beoordelen of de chauffeur wordt geflest of niet, maar aan de chauffeur. Kun je je druk om maken, maar is absoluut zinloos.

Groet
Huibert
« Laatst bewerkt op: 20 August 2014, 08:41:32 door Huibert »