Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 12:59:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706  (gelezen 53347 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #60 Gepost op: 04 April 2010, 02:14:07 »
nou ik heb hem hier als kit
en zie er best wel tegen op om aan te beginnen
Ook bij mij moet zon ding rijden hoor
ik heb geen vitrinekast
gr jan
« Laatst bewerkt op: 04 April 2010, 02:17:12 door roadster36 »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #61 Gepost op: 04 April 2010, 02:16:34 »
@stig

klopt !  ;D

Heb jij trouwens de loc van je 1700 al eens uit elkaar gehad ?

Ik heb al een zitten turen waar de schroefjes zitten...

Ik kan namelijk wel wat extra adhesiegewicht ( lees lood ) in de ketel gebruiken. Doordat ik nu de bogie goed geveerd op de rails laat drukken komt de voorste drijfas half uit de vering en dat is voor de trekkracht niet bevorderlijk... :(

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #62 Gepost op: 04 April 2010, 02:18:36 »
Haha had ik ook
mijn 1700 stond maar met 3 wielen op de rails
was ff puzzel

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #63 Gepost op: 04 April 2010, 02:21:55 »
Ja, toen ik hem net had, was dat ook zo. Loc stond 'voorover' en achterste wielen een tiende los van de rails. Bleek de overloop van loc naar tender te zijn. Verkeerd gemonteerd, zodat de lok op de tender steunde.

Dus... overgang losgesoldeerd, 0.5mm hoger weer teruggezet  :P

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #64 Gepost op: 04 April 2010, 02:23:51 »
oke dan ,ik heb wat met de veren zitten prutsen
werd wel beter maar nog steeds niet perfect
toch nog eens ff onder de loep nemen dan
gr jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #65 Gepost op: 04 April 2010, 02:59:14 »
De mijne is echt perfect, dus daar ga ik niet aan zitten. Er zijn grenzen dus.  ;D

nou ik heb hem hier als kit
en zie er best wel tegen op om aan te beginnen

Wat is het probleem? Je kunt hem mooi in delen bouwen. Dus frame, aandrijving, voetplaat, huis en ketel, dak is allemaal apart. De dom is er bij mij opgeschroefd, handig om te poetsen.  ;D Ik wil hem wel fotograferen met alle delen los naast elkaar, dan zie je wat het is. Zou dat helpen?

De aandrijving, ik weet niet of de kit anders is dan de fabrieks. Heb je een goede foto van de onderdelen? Of een scan van de handleiding met tekening? Ik kan me voorstellen dat de aandrijving wel moeilijk is met die rare excentrische dingen enzo. Maar voor het rijden heb je die nog niet nodig. Stap voor stap werken.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2010, 03:05:57 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #66 Gepost op: 04 April 2010, 10:02:55 »
Hoi Stig
Ik heb de kit helemaal compleet ,dus ook de tekeningen enz
het is idd de aandrijving die mij al een weerhoud om de start te wagen
maar je hebt gelijk eerst ketel machinisten huis en frame
je hoeft hem voor mij niet uit elkaar te schroeven ,maar als die van jou toch los moet dan grag een foto ;D
groetjes jan
« Laatst bewerkt op: 04 April 2010, 10:06:16 door roadster36 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #67 Gepost op: 04 April 2010, 12:17:09 »

Van het dak moet die pijp nog verwijderd worden. Waar zou het voor zijn?

das de vacuumremejecteur, voor als ie met tramrijtuigen met vacuumrem reed. Snap je ook meteen waarom trams dus een vacuumrem hadden en geen luchtdrukrem, zo'n ejecteur is heel wat kleiner, lichter en eenvoudiger dan een luchtpomp. Die indische troep van mij heeft ook zo'n ding, maar dan een wat groter type.
http://s620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/cc50/?action=view&current=DSC_0851.jpg
die bloempot links dus. dr hingen dan ook wat meer wagentjes achter.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #68 Gepost op: 04 April 2010, 14:14:14 »
nou ik heb hem hier als kit
en zie er best wel tegen op om aan te beginnen

het is idd de aandrijving die mij al een weerhoud om de start te wagen
maar je hebt gelijk eerst ketel machinisten huis en frame

Jan,

Je kan de kit ook verkopen.....   ;D

Grtz,
Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #69 Gepost op: 05 April 2010, 12:24:23 »
Ja hoor, misschientotdat ik wat beters vind, is het me nu optisch naar de zin ;) Maar mezelf kenende, zal ik me nu wel gaan verdiepen in wat er nou echt reed aan couperijtuigen tussen Almelo en Marienberg ;)




Karst,

Op 3 foto's in het boek van Albers vind je een deel van het antwoord:

Op pagina 228 staat de 1737 met erachter een ex-SS 3 as buik, een ex HSM C10c en een ex SS BC9c

Op pagina 230 staat dezelfde trein met de 1702 aan de andere kant

Op pagina 233 staat de 1815 met erachter weer de ex HSM C10c en een ex SS BC9c. Daar weer achter staat een D die ik niet kan thuisbrengen.

Het is even zoeken en misschien wachten, maar dit treintje is er in H0:

de ex SS 3 as buik staat in het programma van MK bouwset m-260. Die is nog niet leverbaar, maar Maykel neemt al 2 jaar (of meer) een prototype mee naar beurzen (en ik maar zeuren wanneer hij die nu levert  ;) ) Kitprijs is 80 euro.

de C10c is er als Philotrain model nr 870/39 met remmershuis. Dat remmershuis moet je dan niet monteren. Deze is vrij zeldzaam, want er zijn maar 35 kits van gemaakt en 10 kant en klaar. Kitprijs in 2001 was 375 gulden

de BC9c is er als Philotrain model nr 42. Deze is eveneens zeldzaam, want er zijn maar 44 kits van gemaakt en 44 kant en klaar, waarvan maar 4 in een naoorlogse uitvoering. Kitprijs in 1997 was 360 gulden

Alles bij elkaar een koopje achter een 1700 van 700 euro?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #70 Gepost op: 05 April 2010, 12:38:50 »
Hoi Ivo,

Ja, dat boek heb ik ook !

Ben alleen ( nog ) niet zo bekend met al die aanduidingen ;) En kon ze derhalve ook niet identificeren...

De bagagekar had ik wel goed 'geschoten' want die kit had ik ook al bij Maykel besteld vorige week. Maar zal misschien nog wel even duren, want ik kreeg net een 'Not read' terug op die bestelling :(

En tja, die rijtuigen... Als ze nu volgens de officieele Euro conversie zouden zijn, is het te doen. Ik vrees, gezien de zeldzaamheid, eerder dat er een 1:1 conversie op van toepassing is.... ;)

By the way, de Piko rijtijgen zijn toch ook immitaties van C10c ?

Wat zou je daar nog aan kunnen doen, zodat ze 'beter' gaan lijken ?

Grtzz en alvast bedankt,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #71 Gepost op: 05 April 2010, 12:54:15 »
De Piko C10c's lijken meer op een SS C10c, want deze hebben een boller dak. Deze hebben denk ik in dezelfde tijd ook nog wel gereden, alleen heb ik daar nog geen foto van gezien. Het handigste lijkt me om het boek de Erfenis erbij te pakken en de foto's die daar in staan te vergelijken met het Piko model.

De Erfenis

SS C10c pag 29,

NRS C10c pag 49 bovenaan

HSM C10c pag 49 onderaan, pag 50 midden en onder

SS BC9c pag 45 linksonder, pag 125 boven achteraan (met weer een HSM C10c ervoor),

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #72 Gepost op: 05 April 2010, 12:59:53 »
zeker die hsm-bakken zijn makkelijk te plotten, het dak is vrijwel plat. Staatsspoor-daken kun je van plan E-daken maken, gewoon kaalraggen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #73 Gepost op: 05 April 2010, 13:04:22 »
By the way, de Piko rijtijgen zijn toch ook immitaties van C10c ?

Wat zou je daar nog aan kunnen doen, zodat ze 'beter' gaan lijken ?

Afgezien van het feit dat de raamindeling, vanwege de 3 toilet? raampjes en de frutsels op het dak niet kloppen vind ik het grootste euvel de missende deuren bij de 3de klas, wat dat betreft lijken de 1ste/2de klassers beter.
Ook zou een verplaatsing van de klasseborden i.v.m. TPIIIb van de deuren naar boven ook beter zijn.
De trapjes zou je ook in kunnen korten netzo als bij je bagagerijtuig.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2010, 15:43:16 door prutser »

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #74 Gepost op: 05 April 2010, 13:38:11 »
Leuk dat je de spoorlijn Zwolle-Emmen weer gaat oppakken, Wij gaan jaarlijks naar Ommen toe en de spoorlijn die komt langs de camping (de Bestmenherberg)  (y)

Mvg, Mark