Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:34:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:10:47
Halling aandrijvingen door Scratchbuilt
Vandaag om 20:01:29
loconet adres door Dirk
Vandaag om 19:53:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:51:59
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
Vandaag om 19:02:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:39:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:38:33
Acme nieuwe ICNG door Miniature Holland
Vandaag om 18:34:37
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
Vandaag om 18:21:43
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:09:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:05:19
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 17:51:52
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:46:28
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 17:07:34
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:04:52
Au bord de la Cèze door Paulus
Vandaag om 16:55:12
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 16:13:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 15:48:07
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 15:08:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 14:28:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 14:17:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
  

Auteur Topic: DDM-1 afscheid  (gelezen 69315 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8343
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #15 Gepost op: 13 March 2010, 21:30:15 »
Nu al? Voor mijn gevoel zijn dit nog steeds "nieuwe treinen"...  :o
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #16 Gepost op: 13 March 2010, 21:38:35 »
Klopt. NS gooit de laatste tijd letterlijk bakken met (ons) geld over de balk.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2010, 23:10:40 door Peter Korsten »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #17 Gepost op: 13 March 2010, 22:00:04 »
Ons geld ?

Volgens mij is NS geprivatiseerd en zeker geen overheidsbedrijf.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #18 Gepost op: 13 March 2010, 22:01:01 »
Nu al? Voor mijn gevoel zijn dit nog steeds "nieuwe treinen"...  :o

Voor mijn gevoel ook maar ze zijn toch echt niet nieuw meer... Veel rijtuigen van plan D en N zijn niet veel ouder geworden...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #19 Gepost op: 13 March 2010, 22:02:20 »
De 1800'en zijn straks 30 jaar oud, dat is op zich niet heel oud maar locgetrokken materieel is relatief duur in exploitatie. Daarom wil NS er vanaf. DDM-1 rijdt en (vooral) remt ook anders dan treinstellen of treinstammen, en is dus te "lastig". En dat mag dus wel wat geld kosten.

Overigens is materieel in een jaar of 30 wel afgeschreven, dus ook DDM-1 komt al een heel eind (1984-1985 toch?)

MichelNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #20 Gepost op: 13 March 2010, 22:03:00 »
Ons geld ?

Volgens mij is NS geprivatiseerd en zeker geen overheidsbedrijf.
Waarschijnlijk doelt ie op het kaartjes kopen enzo. ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #21 Gepost op: 13 March 2010, 22:11:47 »
Denk je soms dat de NS geen overheidssubsidie krijgt?
Geloof het maar niet.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Anoniem

  • Gast
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #22 Gepost op: 13 March 2010, 22:16:47 »
Jos, wijs die subsidie eens voor me aan in het jaarverslag, ik kan het zo gauw niet vinden...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #23 Gepost op: 13 March 2010, 22:19:30 »
Wat dacht je dat NS gewoon simpelweg betaald wordt voor de diensten die ze leveren ?

Een deel van de kosten komt terug uit omzet van vervoersbewijzen, een ander deel van de kosten komt uit de vergoeding voor exploitatie van de overheid.
Alleen van kaartverkoop, zou er geen trein kunnen rijden hier...

En voorals je denkt dat NS winst maakt over jou rug, het is een commercieel bedrijf dus dat lijkt me logisch.
De AH waar jij je boodschappen doet, doet dat net zo...  ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #24 Gepost op: 13 March 2010, 22:37:29 »
Hallo,
 Om nog even terug te komen op die  loks die  verdwijnen zullen , in de hele wereld worden er meer treinstellen in dienst genomen. (idd helaas, vind ik ook )
maar zelfs in Zwitserland worden de door loks getrokken treinen vervangen door treinstellen ,zoals bij de Rhaetische Bahn (RhB) .
 Beter een treinstel dan een bus ,of niet soms... ;)
 vr gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22540
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #25 Gepost op: 13 March 2010, 22:38:44 »
Welk één onwetenheid toch altijd op dit terrein.  ;)

Ons geld ?

Volgens mij is NS geprivatiseerd en zeker geen overheidsbedrijf.

NS is 'verzelfstandigd' ofwel bestuurlijk en financieel op afstand gezet (de Tweede Kamer debateert tegenwoordig niet meer over de aanschaf van nieuwe locomotieven), maar is nog altijd 100 procent eigendom van de Nederlandse staat.
Als het erop aan komt, valt het met die afstand ook reuze mee. Vorig jaar is nog besloten dat 1,4 miljard uit de reserves van NS wordt overgeveld naar de schatkist.

NS krijgt geen subsidies voor rijden op het hoofdnet en moet zelfs 20 miljoen gaan betalen voor gebruik van het hoofdnet. Wel bestaan er provinciale subsidies voor de nevenlijnen, maar die gunningen worden dan ook aanbesteed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

  • Gast
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #26 Gepost op: 13 March 2010, 23:11:05 »
Precies... er zijn dus geen subsidies die de NS wel krijgt en andere (potentiële) vervoerders niet. Anders gezegd (net zoals Henk zegt):  de subsidie is voor de vervoerder, en dat is op dit moment dan toevallig de NS. Over twintig jaar kan dat best een ander zijn. En dat een grootaandeelhouder (of dat nu de staat is of een private partij) investeert in een bedrijf, da's geen subsidie maar een investering. En als een grootaandeelhouder geld onttrekt uit een bedrijf, dan is ook dat zijn goed recht. Dat wordt anders als er ook andere aandeelhouders zijn, maar die zijn er in dit geval niet.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #27 Gepost op: 14 March 2010, 11:10:25 »
Ik vind het wel erg jammer dat de getrokken c,q geduwde treinen verdwijnen ,dus alleen maar saaie VIRM,en.

Cor

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #28 Gepost op: 14 March 2010, 12:45:38 »
heren, ik denk dat bij DDM-1 nog steeds iets heel belangrijks over het hoofd word gezien, in de jaren 80 toen dit spul op de baan kwam waren ze bedoelt voor alleen spits verkeer, daar zijn ze ook op gebouwd, dat later met de commercialisering de inzet intensiver werd heeft dan wel tot gevolg dat ze eerder op zijn, een paar jaar geleden hebben ze nog een beurtje gehad om tot 2010 nog vol te houden, en ja dat is dit jaar.  Haal dan ook niet het DDM2/3 verhaal erbij, deze zijn echt anders en ook gebouwd en aangepast op continu bedrijf. Het kleine beurtje heb ik zelf nog aan meegewerkt en toen kon je al zien dat ze slechter waren als dat je op het eerste moment zou zeggen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #29 Gepost op: 14 March 2010, 13:37:44 »
Dat komt natuurlijk omdat de "grote revisie" zo'n beetje is afgeschaft.

Dat DDM-1 wezenlijk anders is, is bekend. Maar er zijn serieus ideeën om een deel van de DDM-1 bakken te integreren in DDZ. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is de grote vraag...