Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
26 april 2024, 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: DDM-1 afscheid  (gelezen 65328 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2010, 21:30:15 »
Nu al? Voor mijn gevoel zijn dit nog steeds "nieuwe treinen"...  :o
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2010, 21:38:35 »
Klopt. NS gooit de laatste tijd letterlijk bakken met (ons) geld over de balk.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2010, 23:10:40 door Peter Korsten »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2010, 22:00:04 »
Ons geld ?

Volgens mij is NS geprivatiseerd en zeker geen overheidsbedrijf.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2010, 22:01:01 »
Nu al? Voor mijn gevoel zijn dit nog steeds "nieuwe treinen"...  :o

Voor mijn gevoel ook maar ze zijn toch echt niet nieuw meer... Veel rijtuigen van plan D en N zijn niet veel ouder geworden...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2010, 22:02:20 »
De 1800'en zijn straks 30 jaar oud, dat is op zich niet heel oud maar locgetrokken materieel is relatief duur in exploitatie. Daarom wil NS er vanaf. DDM-1 rijdt en (vooral) remt ook anders dan treinstellen of treinstammen, en is dus te "lastig". En dat mag dus wel wat geld kosten.

Overigens is materieel in een jaar of 30 wel afgeschreven, dus ook DDM-1 komt al een heel eind (1984-1985 toch?)

MichelNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2010, 22:03:00 »
Ons geld ?

Volgens mij is NS geprivatiseerd en zeker geen overheidsbedrijf.
Waarschijnlijk doelt ie op het kaartjes kopen enzo. ;)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2010, 22:11:47 »
Denk je soms dat de NS geen overheidssubsidie krijgt?
Geloof het maar niet.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Anoniem

  • Gast
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2010, 22:16:47 »
Jos, wijs die subsidie eens voor me aan in het jaarverslag, ik kan het zo gauw niet vinden...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2010, 22:19:30 »
Wat dacht je dat NS gewoon simpelweg betaald wordt voor de diensten die ze leveren ?

Een deel van de kosten komt terug uit omzet van vervoersbewijzen, een ander deel van de kosten komt uit de vergoeding voor exploitatie van de overheid.
Alleen van kaartverkoop, zou er geen trein kunnen rijden hier...

En voorals je denkt dat NS winst maakt over jou rug, het is een commercieel bedrijf dus dat lijkt me logisch.
De AH waar jij je boodschappen doet, doet dat net zo...  ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2010, 22:37:29 »
Hallo,
 Om nog even terug te komen op die  loks die  verdwijnen zullen , in de hele wereld worden er meer treinstellen in dienst genomen. (idd helaas, vind ik ook )
maar zelfs in Zwitserland worden de door loks getrokken treinen vervangen door treinstellen ,zoals bij de Rhaetische Bahn (RhB) .
 Beter een treinstel dan een bus ,of niet soms... ;)
 vr gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2010, 22:38:44 »
Welk één onwetenheid toch altijd op dit terrein.  ;)

Ons geld ?

Volgens mij is NS geprivatiseerd en zeker geen overheidsbedrijf.

NS is 'verzelfstandigd' ofwel bestuurlijk en financieel op afstand gezet (de Tweede Kamer debateert tegenwoordig niet meer over de aanschaf van nieuwe locomotieven), maar is nog altijd 100 procent eigendom van de Nederlandse staat.
Als het erop aan komt, valt het met die afstand ook reuze mee. Vorig jaar is nog besloten dat 1,4 miljard uit de reserves van NS wordt overgeveld naar de schatkist.

NS krijgt geen subsidies voor rijden op het hoofdnet en moet zelfs 20 miljoen gaan betalen voor gebruik van het hoofdnet. Wel bestaan er provinciale subsidies voor de nevenlijnen, maar die gunningen worden dan ook aanbesteed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

  • Gast
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2010, 23:11:05 »
Precies... er zijn dus geen subsidies die de NS wel krijgt en andere (potentiële) vervoerders niet. Anders gezegd (net zoals Henk zegt):  de subsidie is voor de vervoerder, en dat is op dit moment dan toevallig de NS. Over twintig jaar kan dat best een ander zijn. En dat een grootaandeelhouder (of dat nu de staat is of een private partij) investeert in een bedrijf, da's geen subsidie maar een investering. En als een grootaandeelhouder geld onttrekt uit een bedrijf, dan is ook dat zijn goed recht. Dat wordt anders als er ook andere aandeelhouders zijn, maar die zijn er in dit geval niet.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2502
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2010, 11:10:25 »
Ik vind het wel erg jammer dat de getrokken c,q geduwde treinen verdwijnen ,dus alleen maar saaie VIRM,en.

Cor

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2010, 12:45:38 »
heren, ik denk dat bij DDM-1 nog steeds iets heel belangrijks over het hoofd word gezien, in de jaren 80 toen dit spul op de baan kwam waren ze bedoelt voor alleen spits verkeer, daar zijn ze ook op gebouwd, dat later met de commercialisering de inzet intensiver werd heeft dan wel tot gevolg dat ze eerder op zijn, een paar jaar geleden hebben ze nog een beurtje gehad om tot 2010 nog vol te houden, en ja dat is dit jaar.  Haal dan ook niet het DDM2/3 verhaal erbij, deze zijn echt anders en ook gebouwd en aangepast op continu bedrijf. Het kleine beurtje heb ik zelf nog aan meegewerkt en toen kon je al zien dat ze slechter waren als dat je op het eerste moment zou zeggen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2010, 13:37:44 »
Dat komt natuurlijk omdat de "grote revisie" zo'n beetje is afgeschaft.

Dat DDM-1 wezenlijk anders is, is bekend. Maar er zijn serieus ideeën om een deel van de DDM-1 bakken te integreren in DDZ. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is de grote vraag...